Soon Sössö-Nipa!:frank:Stedos sanoi:Hoituu sinä kauniina päivänä, kun Sössöfeelutkin ovat loppuneet :alppu:
Soon Sössö-Nipa!:frank:Stedos sanoi:Hoituu sinä kauniina päivänä, kun Sössöfeelutkin ovat loppuneet :alppu:
Itse veikkaan että aika-ajoissa ero oli kylläkin 2 kierrosta. Kimi nimittäin säästi bensaa vain jäähdyttelykierroksen verran, mutta koska jäähdyttelykierros ajetaan hitaasti, ei sillä kierroksella kulutus ole sama kuin normaalilla kisakierroksella. Eli Kimi todennäköisesti tuli siltä kierrokselta 1. stopille kisassa kuin oli alun perin suunniteltukin, mutta stopilla ei tarvinnut tankata ihan niin paljoa bensaa 2. stinttiä varten. Näin säästettiin ehkä pari kymmenystä tankkausaikaa.WebSlave sanoi:Massa oli siis kolme kierrosta raskaammalla Q3:ssa, mutta Kimin yhden kierroksen säästö kavensi sen kahteen.
KylläMediaprofeetta sanoi:Tuohan nyt riippuu ihan näkökulmasta. Lähtökohtaisesti Kimsterillä kävi paska säkä, kun kerta lähes varmalta näyttänyt voitto vaihtui tylsään tosieen sijaan.
SignatureksiMediaprofeetta sanoi:Räikkösen uskomattoman kylmän viileän upean mahtavaa mestarillista ajoa.
Käytännössä voidaan ajatella, että Kimi teki ekan vetonsa yhtä kevyellä kuin Massa toisensa. Toisella vedolla Kimi oli menossa kolme kymppää kovempaa, josta ehkä 0.15 voidaan selittää 2 kierroksen bensakuormaerolla.Calvin sanoi:Itse veikkaan että aika-ajoissa ero oli kylläkin 2 kierrosta. Kimi nimittäin säästi bensaa vain jäähdyttelykierroksen verran, mutta koska jäähdyttelykierros ajetaan hitaasti, ei sillä kierroksella kulutus ole sama kuin normaalilla kisakierroksella. Eli Kimi todennäköisesti tuli siltä kierrokselta 1. stopille kisassa kuin oli alun perin suunniteltukin, mutta stopilla ei tarvinnut tankata ihan niin paljoa bensaa 2. stinttiä varten. Näin säästettiin ehkä pari kymmenystä tankkausaikaa.
Totta, vaikkei sitä sisääntulokierrosta enää Malesian jälkeen olekaan saanut madella samalla tavalla kuin ennen.Calvin sanoi:Itse veikkaan että aika-ajoissa ero oli kylläkin 2 kierrosta. Kimi nimittäin säästi bensaa vain jäähdyttelykierroksen verran, mutta koska jäähdyttelykierros ajetaan hitaasti, ei sillä kierroksella kulutus ole sama kuin normaalilla kisakierroksella.
Tuuria on auton luotettavuus, ei kuskien törttöilyt. Kimillä oli vähiten tuuria auton luotettavuuden mestaruudesta ajavien kuskien kesken. Muilla oli tuuria että Kimillä oli huonoa tuuria enemmän kuin heillä, muuten mestaruustaisto olisi ratkennut Kimin hyväksi jo kisaa paria ennen kauden päätöstä. Siis jos tuurista puhutaan. Nyt on sama juttu, Massalla ei ole ollut yhtä paljon teknisiä ongelmia kuin Kimillä tällä kaudella, eikä häntä ole vielä kukaan törmäillyt kisasta ulos (varsinkaan kun voitto olisi todennäköisesti ollut tulossa). Samanlaisella tuurilla Kimi johtaisi nyt Massaa 10 pisteellä.Janne A. sanoi:Pakko heittää vaikka OT:ksi menee mutta kun tuosta Massan tuurista puhutaan... Niin Kimin viime kauden mestaruus ei sitten tullut tuurilla vai
Et sitten ole huomannut että viime vuosina ei juuri ole ketään liputettu ulos kisasta erilaisten roikkuvien osien vuoksi? Onhan noita nähty vaikka mitä, eräässäkin kisassa molempien Williamsien peilit roikkuivat ihan miten sattuu ja putosivat sitten aikanaan pois autosta, mietipä onko vaarallista kun sellainen hiilikuitutikku lähtee lentoon ja tulee vaikka takaa tulevan kuskin päälle. Mutta ei liputettu. Ei ne vaan enää viitsi noista liputtaa jostain syystä eikä Kimi saanut nyt mitään erikoiskohtelua. Ymmärrän kyllä anti-Kimsterien vitutuksen.WebSlave sanoi:Kimi olisi oikeasti pitänyt liputtaa varikolle sen heiluvan pakoputkenpätkän takia. Schumacherin liputus taannoin Australiassa tuli paljon vaarattomammassa tilanteessa.
Calvin sanoi:Et sitten ole huomannut että viime vuosina ei juuri ole ketään liputettu ulos kisasta erilaisten roikkuvien osien vuoksi? Onhan noita nähty vaikka mitä, eräässäkin kisassa molempien Williamsien peilit roikkuivat ihan miten sattuu ja putosivat sitten aikanaan pois autosta, mietipä onko vaarallista kun sellainen hiilikuitutikku lähtee lentoon ja tulee vaikka takaa tulevan kuskin päälle. Mutta ei liputettu. Ei ne vaan enää viitsi noista liputtaa jostain syystä eikä Kimi saanut nyt mitään erikoiskohtelua. Ymmärrän kyllä anti-Kimsterien vitutuksen.
Näinhän se joo, laskeskelin vaan ite sitä, että Kimillä oli tilanteessa aika paljon menetettävää. Jotenkin nuo tekniset ongelmat kuuluu lajiin ja nyt oli kysymys vielä suht pahasta probleemasta, joten siinä mielessä Kimillä kävi aika tuuri, ettei kisasta tullut jo kolmas peräkkäinen nolla pistesarakkeeseen. Lisäksi oli onnea, että se sattui juuri tässä kisassa, jossa Kimillä oli varaa körötellä hitaasti maaliin ja ottaa 8 pistettä. Massalla oli tuuria, mutta olisi se joka tapauksessa saanut 8 pistettä tässä kisassa, joten ei se ny sinänsä niin haittaa vaikka ajoikin voittoon. Jokainen tietää kuka oli kisan moraalinen voittaja. Vähän harvempi joukko tajuaa sen, minkä työn Kimi teki, että sai auton maaliin ja suht kilpailukykyisellä vauhdilla. En kyllä itsekään tiedä, kuinka paljon niitä namikoita siellä täytyi väännellä ja pelata auton kanssa, jotta kesti ruutulipulle.Mediaprofeetta sanoi:Tuohan nyt riippuu ihan näkökulmasta. Lähtökohtaisesti Kimsterillä kävi paska säkä, kun kerta lähes varmalta näyttänyt voitto vaihtui tylsään tosieen sijaan. Sen jälkeen ehkä kuitenkin oli tuuria matkassa, kun kone ei hajonnut kokonaan. Tosin siitäkin saamme kiittää Räikkösen uskomattoman kylmän viileän upean mahtavaa mestarillista ajoa, kun jäätävä supermestari osasi säästää konetta ja toi rikkinäisen auton maaliin jäätävällä varmuudella kuin Squmi konsanaan. Massa kuittasi tuurivoiton, siks se olikin niin ilonen kisan jälkeen: tiesi, että ajamalla ei Räikköselle pärjää.
Ei ole mielestäni aikaisemminkaan. Viimeisin - ja ilmeisesti ainut kerta 2000-luvulla - on Schumin liputus Australiassa.Calvin sanoi:Et sitten ole huomannut että viime vuosina ei juuri ole ketään liputettu ulos kisasta erilaisten roikkuvien osien vuoksi?
On vaarallista, ja olisi pitänyt liputtaa nuo aikaisemmatkin. Se lippu on juuri tuollaisia tilanteita varten ja pienikin osa, joka osuu yli 250 km/h ajavan kuskin päähän on hengenvaarallinen. Jos riski on olemassa, kuuluisi liputtaa.Onhan noita nähty vaikka mitä, eräässäkin kisassa molempien Williamsien peilit roikkuivat ihan miten sattuu ja putosivat sitten aikanaan pois autosta, mietipä onko vaarallista kun sellainen hiilikuitutikku lähtee lentoon ja tulee vaikka takaa tulevan kuskin päälle. Mutta ei liputettu. Ei ne vaan enää viitsi noista liputtaa jostain syystä eikä Kimi saanut nyt mitään erikoiskohtelua.
Minä en ole anti-Kimsteri, Kimi on minulle vain yksi kuski muiden joukossa. Olisin aivan samaa mieltä olisi kyseessä ollut kuka tahansa.Ymmärrän kyllä anti-Kimsterien vitutuksen.
Ei ne osat siellä ilmassa paikallaan leiju. Autosta irtoavat osat kulkevat ilmavirran mukana eteenpäin ja vähän sivullekin, ja tippuvat maahan ennen pituussuuntaista pysähtymistään. Eiköhän noita ole tutkittu miten kiinteät partikkelit käyttäytyvät F1 auton vanavedessä. Luulis ainakin.WebSlave sanoi:On vaarallista, ja olisi pitänyt liputtaa nuo aikaisemmatkin. Se lippu on juuri tuollaisia tilanteita varten ja pienikin osa, joka osuu yli 250 km/h ajavan kuskin päähän on hengenvaarallinen. Jos riski on olemassa, kuuluisi liputtaa..
Jep. Ja jossain kisassa, en ole varma oliko viime kaudella, Barrichellon auton takana oleva varoitusvalo heilui piuhan päässä varmaan puoli kisaa.Calvin sanoi:Et sitten ole huomannut että viime vuosina ei juuri ole ketään liputettu ulos kisasta erilaisten roikkuvien osien vuoksi? Onhan noita nähty vaikka mitä, eräässäkin kisassa molempien Williamsien peilit roikkuivat ihan miten sattuu ja putosivat sitten aikanaan pois autosta, mietipä onko vaarallista kun sellainen hiilikuitutikku lähtee lentoon ja tulee vaikka takaa tulevan kuskin päälle. Mutta ei liputettu. Ei ne vaan enää viitsi noista liputtaa jostain syystä eikä Kimi saanut nyt mitään erikoiskohtelua. Ymmärrän kyllä anti-Kimsterien vitutuksen.
Aika mahdotonta on ennustaa niiden käyttäytymistä tai varsinkaan vaarallisuutta, kun vaikuttavia tekijöitä on nopeuden, osan massan ja muodon lisäksi myös alati vaihtuva ympäristö. Millään ei voida sanoa, ettei esim. irronnut peili tai pakoputkenpätkä missään olosuhteissa voi osua kanssakilpailijoihin tai ratavirkailijoihin/katsojiin. Ja jos kerran voi osua, niin mielestäni sellainen auto pitäisi kutsua varikolle korjattavaksi.Zaikom sanoi:Ei ne osat siellä ilmassa paikallaan leiju. Autosta irtoavat osat kulkevat ilmavirran mukana eteenpäin ja vähän sivullekin, ja tippuvat maahan ennen pituussuuntaista pysähtymistään. Eiköhän noita ole tutkittu miten kiinteät partikkelit käyttäytyvät F1 auton vanavedessä. Luulis ainakin.
Minun mielestäni tuo on yliturvallisuuteen tähtäävää hienostelua.WebSlave sanoi:Aika mahdotonta on ennustaa niiden käyttäytymistä tai varsinkaan vaarallisuutta, kun vaikuttavia tekijöitä on nopeuden, osan massan ja muodon lisäksi myös alati vaihtuva ympäristö. Millään ei voida sanoa, ettei esim. irronnut peili tai pakoputkenpätkä missään olosuhteissa voi osua kanssakilpailijoihin tai ratavirkailijoihin/katsojiin. Ja jos kerran voi osua, niin mielestäni sellainen auto pitäisi kutsua varikolle korjattavaksi.
Minusta tuossa on hyvin yksinkertaisesta turvallisuustoimenpiteestä, jolla ei ole minkäänlaista vaikutusta lajin imagoon tai viihdyttävyyteen. Ei niitä liputuksia niin montaa kertaa kaudessa tule. Liputtamattomuudella ja sitä kautta vaarallisuudella on mielestäni suurempi negatiivinen imagovaikutus.Sue_me sanoi:Minun mielestäni tuo on yliturvallisuuteen tähtäävää hienostelua.
[--]
Formuloista tulisi vielä nykyistäkin kiiltopallimaisempaa touhua, mikäli jokaisesta roikkuvasta muovinpalasta pitäisi tulla varikolle.
Se on sitä nykyaikaa se...WebSlave sanoi:Minusta tuossa on hyvin yksinkertaisesta turvallisuustoimenpiteestä, jolla ei ole minkäänlaista vaikutusta lajin imagoon tai viihdyttävyyteen. Ei niitä liputuksia niin montaa kertaa kaudessa tule. Liputtamattomuudella ja sitä kautta vaarallisuudella on mielestäni suurempi negatiivinen imagovaikutus.
Tuolla logiikalla pitäisi kutsua kaikki autot varikolle, koska ne saattavat törmätä toisiinsa tai ratareunuksiin kovallakin vauhdilla.WebSlave sanoi:Aika mahdotonta on ennustaa niiden käyttäytymistä tai varsinkaan vaarallisuutta, kun vaikuttavia tekijöitä on nopeuden, osan massan ja muodon lisäksi myös alati vaihtuva ympäristö. Millään ei voida sanoa, ettei esim. irronnut peili tai pakoputkenpätkä missään olosuhteissa voi osua kanssakilpailijoihin tai ratavirkailijoihin/katsojiin. Ja jos kerran voi osua, niin mielestäni sellainen auto pitäisi kutsua varikolle korjattavaksi.
Heko heko. Niillä irto-osilla ei ole kuljettajia. Miksi aina jonkun pitää vedota äärivaihtoehtoon ikään kuin mitään välimuotoja ei olisi olemassa, vaikka nykysäännötkin ovat välimuoto?Zaikom sanoi:Tuolla logiikalla pitäisi kutsua kaikki autot varikolle, koska ne saattavat törmätä toisiinsa tai ratareunuksiin kovallakin vauhdilla.
Riippuu siitä miten siipi vaurioitui. Mutta ei tuollaisessa tapauksessa liputettaisi pois kisasta, vaan varikolle korjattavaksi (musta-oranssi lippu).Feretti sanoi:Eikös toisesta Toro Rossosta takasiivestä irronnut jotain palasia mutta sai silti jatkaa kisan loppuun vaikka tuo tapahtui paljon ennen Kimin ongelmia, joten eikös hänetkin olis pitänyt liputtaa pois kisasta
Feretti sanoi:Eikös toisesta Toro Rossosta takasiivestä irronnut jotain palasia mutta sai silti jatkaa kisan loppuun vaikka tuo tapahtui paljon ennen Kimin ongelmia, joten eikös hänetkin olis pitänyt liputtaa pois kisasta:thumbfh:
Eli ei pelkästään Ferrarin pussiin pelattu Ranskassa, Vaikka STR käyttääkin Ferrarin moottoreita sillä tuskin väliä tässä asiassa