Rata-autoilun SM-sarja 2012

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Siinähän onkin yks ex-SS-auto ja yhden ex-SS-kuskin vimpain. Kyllä niitä näyttäviä ja nopeita pikkuhiljaa tippuu avoimeen luokkaan. Kunhan vaan vanhatkin jaksaisi kiertää. Niemisen pitäisi saada rahaa projektiinsa, jotta löytäisi pitoa tuohon Bemariin. Niemelän lähes vakio M3 oli kyllä ilahduttavan nopea.
Tuo (Mazda?) on ollut kerran avoimissa kisoissa. Joo, ajoi paalulle, mutta ei kestänyt kummassakaan lähdössä paria kierrosta enempää. Niin kuin ei TA:ssa tarvitsekaan. Valitettavasti normi ratakisat ovat hieman tuota enemmän.
Ai Niemelän auto "lähes vakio". Onhan siinä tehoakin käsittääkseni lähemmäs 600 hp.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Sehän se on ikuisuuskysymys. Jo 80-luvulla kuskit (radalla ja sprinteissä) purnas siitä, kuinka pilkkikilpailusta voi voittaa auton, mutta autokilpailusta hyvällä säkää pilkkijakkaran.

E: Kun Suomessa (tai Suomalainen) voittaa jotain rahanarvoista jostain kilpailuista, niin välittömästi on myös verottaja esittämässä vaatimuksia. Ja vaikea on nähdä, että rata-autoiluun kansallisella tasolla saataisiin sellaisia rahapalkintoja, joista verotuksen jälkeen jäisi jotain mainittavaa kuskienkin lompakkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Varmaan osasyynsä siihen, ettei autoja tuota enempää radalla nähdä, on myös FinnRacen sääntöpolitiikalla sallia vain tietynlaiset Michelin-merkkiset renkaat. Esim. Granbacka olisi saattanut innostua, mutta väärät renkaat kuitenkin estivät osallistumisen.

Niemelän autossa on keskipakoisahdin ja tehoa jotain 550 heppaa. Muuten auto on kyllä vakio. Esim. iskarit ovat katualustasta, säädettävät toki.

Mika muuten ajoi Kemorassa ensimmäisen ratakisansa. Otteet ratissa ovat mielestäni silti rauhallisia ja varmoja, mutta ehkä se (uhka)rohkeus painaa päälle vielä puuttuu. Ymmärrettävistä syistä.

Pienellä panostuksella tässä olisi varmasti nopea yhdistelmä.

Eka lähtö.

Toka lähtö.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
AKK kiusaa taas Kuismasta ja järjesti sateen kastelemaan radan just ennen kisaa. Kisan aikana ei satanu. Rengaskin oli tyhjänä. Vanhanen vei. Camaroissa hyvä kärkitaisto.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
AKK kiusaa taas Kuismasta ja järjesti sateen kastelemaan radan just ennen kisaa. Kisan aikana ei satanu. Rengaskin oli tyhjänä. Vanhanen vei. Camaroissa hyvä kärkitaisto.
Juu, mutta siinä ei kauaa tuhistu, kun vaihtoivat saderenkaat jonossa radalle.
Muutenkin ilma perseestä...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Muutenkin ilma perseestä...
No kyllä. Sama juttu kuin HGR:n sunnuntaina, että sateita oli paljon enemmän kuin ainakaan Forecan ennustuksessa veikattiin. Jouduin lähtemään Porsche-lähdön aikana pois, mutta ainakin Hämeenlinnan ja Forssan välillä alkoi tulla vettä oikein lujaa ja pitkään, että taidettiin viimeisetkin lähdöt märällä radalla ajaa? Formula Fordeilla kaikkein huono tuuri, kun sade alkoi heti lähdön jälkeen. Ainoastaan legendsien aikana rata taisi olla melko kuiva.

Tulipahan nähtyi enemmän Ferrareita yhtenä päivänä kuin kuunaan ennen. Mutta oli se touhu silti aika pitkästyttävää katseltavaa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Varmaan osasyynsä siihen, ettei autoja tuota enempää radalla nähdä, on myös FinnRacen sääntöpolitiikalla sallia vain tietynlaiset Michelin-merkkiset renkaat. Esim. Granbacka olisi saattanut innostua, mutta väärät renkaat kuitenkin estivät osallistumisen.

Niemelän autossa on keskipakoisahdin ja tehoa jotain 550 heppaa. Muuten auto on kyllä vakio. Esim. iskarit ovat katualustasta, säädettävät toki.

Mika muuten ajoi Kemorassa ensimmäisen ratakisansa. Otteet ratissa ovat mielestäni silti rauhallisia ja varmoja, mutta ehkä se (uhka)rohkeus painaa päälle vielä puuttuu. Ymmärrettävistä syistä.

Pienellä panostuksella tässä olisi varmasti nopea yhdistelmä.

Eka lähtö.

Toka lähtö.
Ihan on nopeaa menoa. Tosin huomaa kyllä, ettei bemarissa väännöt ihan riitä camaroita vastaan vaikka ajolinjat muuten mielestäni melko kliinit ja kohdallaan. Jenkit sutii kurvin ulostuloissa, mutta saa silti kiihdytettyä suorille juuri riittävästi vauhteja. Bemari menee paremmin raiteilla, mutta juuri tuo vääntö selvästi nuhaisempaa ja tarvitsee saada paljon kierroksia koneelle
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Tänään meni kisat jo paljon paremmin. Varikollakin melkein tarkeni.
GT:n kärki ei ihan huippuvauhtiin kerennyt, koska suolenkillä oli multaa jossakin kohdassa ajolinjalla. Hyvää viihdettä oli sen aikaa, kun Vanhanen piti Severiä takana. Sen sijaan Valtti esitti käsittämättömän kovaa menoa. Jos rata olisi ollut täysin puhdas, 20:n raja olisi varmaan jo kohta kolkutellut.
Mikäs oli Niemisellä vikana, kun ajoi parhaimmillaan muistaakseni 22, jotain? V: ajoi vanhoilla renkailla.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niemisellä on allekirjoittaneen silmiin ollut jo kaksi kautta liian lipoista menoa, mutta johtunee rahapulasta ja vanhoista renkaista?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
En oo Tonin puheissa ollut sitten alkukauden, mutta ymmärtääkseni budjetti on niin kireällä että hyvä kun saa osallistumismaksut ja polttoainekulut katettua. Uudet gummit olis jo luksusta johon ei liene varaa kuin ehkä kerran kaudessa.
Ja sama se on muutamalla muullakin pidemmän linjan harrastajalla. Viis vuotta vanhoilla gummeilla ei oo mitään mieltä lähteä liukastelemaan ja uusia korkeaprofiilisia Avoneita ei kait järjellisellä rahalla saa mistään. Porsche Cup speksien mukaisia Misukoita sais, mutta se taas vaatii uudet vanteet ja muutaman kymmenen kierrosta rataa ympäri, jotta saadaan alustan säädöt toimimaan yhteen täysin toisen tyyppisen rengastuksen kanssa.
Yhden Porsche-kuljettajan kanssa oli kesällä juttua budjeteista. Ilman mitään isompaa häkkelpyörää pelkästään ilmoittautumismaksut, bensat, rengaskulut ja paikanpäälle raahautuminen parin mekatsun kera kustantaa about 1.500 euroo per kisaviikonloppu. Monelle muulle, paitsi Kuismaselle se on oikeesti mainitsemisen arvoinen summa rahaa.
 

hiacekuski

Member
Liittynyt
8.6.2011
Viestit
11
Jotain tuommoista se yleensä on perus kuolevaisen rata-autoilijan viikonloppu ilman yhtään ylimääräistä manööveriä.
-tuoreet renkaat, n tonni
-100l ysikasia
-100l dieseliä
-majoittautuminen
-ilmoittautumismaksut
-sapuskat (ja kaljat) rasvanäpeille
-auton huolto (rasvat, jarrupalat.. 200e kierros, kemikaalit ym)
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kaksi kautta jäi täysin väliin, mut eilen katsomassa SM-rat..ööh, FinRacea. Vähän on katsojia raahautunut Apparalle.
Kilpailullisesti parhaat lähdöt Legendsit ja Bemut (Jesse Lintumäki!), vaikka olihan Porscheissa kärkitaisto ja ekan mutkan (kallis?) rytinä...
Mutta oli nää paremmat kisat kuin edelliset käymäni, 2009 toukokuun. Saas nähdä kuinka paljon ensi vuonna sitten on radalla noita Camaroita tai toisaalta 1400T:tä.
 

Mika N

New member
Liittynyt
9.9.2012
Viestit
2
Ihan on nopeaa menoa. Tosin huomaa kyllä, ettei bemarissa väännöt ihan riitä camaroita vastaan vaikka ajolinjat muuten mielestäni melko kliinit ja kohdallaan. Jenkit sutii kurvin ulostuloissa, mutta saa silti kiihdytettyä suorille juuri riittävästi vauhteja. Bemari menee paremmin raiteilla, mutta juuri tuo vääntö selvästi nuhaisempaa ja tarvitsee saada paljon kierroksia koneelle
Kyllähän se kierroksista tykkää, rengaskoon kasvattamnen on tiputtanut konetta ikävästi alueelta. Mutta vetopito on kuitenkin vielä varsin rajoittava tekijä mutkasta låhtiessä. Pitkälle saa tulla kaarteista ulos, ennen kuin pääsee täyttä kaasua käyttämään.

Ja kuluihin...
Kyllä ne kisaviikonlopun kulut nousevat varsin herkästi siihen kolmeen tonniin, uusi rengaskierros ottaa siitä koosta riippuen n.1700-2000€.
Siinä onkin jo syy, ettei tarvi toista kisaa ajella tälle kaudelle, vaikka motopark houkuttelisikin pitkillä suorillaan.

Niemisellä taisi viime vuonna olla jokunen sarja uusia renkaita, tällä kaudella on käsittääkseni ajettu käytetyillä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18368
FINRace avoimen GT-luokan mestaruuden Motopark Racewaylla nappasi eilen Jorma Vanhanen Porsche 911 GT3 Cup S-autolla, mutta tänään ennen kisaa aamun Warm Upissa Vanhanen romutti autonsa eikä päässyt osallistumaan tämän päivän kisaan. Eilisen ja tämän päivän kisat voitti Pertti Kuismanen ja näin mies varmisti sarjan kolmannen sijan.

Porsche GT3 Cup Trophyssa viimeiseen kilpailuun lähdettäesssä sekä Janne Laitisella että Toni Niemelällä oli mahdollisuus Trophy-mestaruuteen, heillä oli eroa ainoastaan kaksi pistettä mutta lopulta mestaruus meni piste johdossa olleelle Janne Laitiselle.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
FINRace avoimen GT-luokan mestaruuden Motopark Racewaylla nappasi eilen Jorma Vanhanen Porsche 911 GT3 Cup S-autolla, mutta tänään ennen kisaa aamun Warm Upissa Vanhanen romutti autonsa eikä päässyt osallistumaan tämän päivän kisaan. Eilisen ja tämän päivän kisat voitti Pertti Kuismanen ja näin mies varmisti sarjan kolmannen sijan.

Porsche GT3 Cup Trophyssa viimeiseen kilpailuun lähdettäesssä sekä Janne Laitisella että Toni Niemelällä oli mahdollisuus Trophy-mestaruuteen, heillä oli eroa ainoastaan kaksi pistettä mutta lopulta mestaruus meni piste johdossa olleelle Janne Laitiselle.
Mihinkäs Jore osui ja menikö pahaankin kuntoon? Noita S-cuppereita ei kait kasva ihan joka oksalla ja R:t on vieläkin harvemmassa.

EDIT: Ilmeisesti Porschesta tuli laakista vainaa ja kuski lähti piipaa-autolla vähintäinkin tarkasteltavaksi asevelikorjaamolle. Näin ainakin Kuismasen tiedotteista voi päätellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös