Red Bull RB6

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
No ihan hyvä et vähä "mokaileevat" ni pärjää muutkii edes jotenkii.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Samaa mieltä. Muuten kausi olisi paketissa jo puolessa välissä. :D
Ja nyttenkun Ferrari on noussut toiseksi parhaaksi tiimiksi McLarenin edelle, on varaa edelleenkin mokailla :ahem:

Eiköhän Vettel vielä loppukaudella ota kolmen tai neljän voiton putken. Ei se voi joka kisaa mokata :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Anteeksi jos kysyn tyhmän kysymyksen mutta miksi taipuvat siivet vauhdissa ovat ylipäänsä kiellettyjä?
Liikkuvat aerodynaamiset osat ovat kiellettyjä. Ilmanvastus pienenee suorilla jos nuo siivet antavat periksi. Mutkissa palautuvat taas muotoonsa ja tuottavat normaali downforcen.

Suorilla ilmanpaine siipiin on suurempi kuin mutkissa kovemman nopeuden takia, tästä suorilla johtuva taipuminen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Anteeksi jos kysyn tyhmän kysymyksen mutta miksi taipuvat siivet vauhdissa ovat ylipäänsä kiellettyjä?
Jo mainittujen syiden lisäksi etusiipien korkeudelle radasta on tietty minimimitta, jota siivet eivät taipuessaan täytä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Red Bullilla sattunut mystisiä teknisiä vikoja viime aikoina ja startit syystä tai toisesta ovat olleet melkoisen huonoja.:dunno:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Anteeksi jos kysyn tyhmän kysymyksen mutta miksi taipuvat siivet vauhdissa ovat ylipäänsä kiellettyjä?
Sitten yksi asia vielä mikä tulee mieleen on että imussa siipi nousee takaisin ylös joten ei tuota enää niin tehokasta downforcea, tämä taas voi yllättää kuljettajan esim jarrutuksessa
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siinä vielä planetin puolelta giffi siivestä joka ei sääntöjen mukaan jousta :)

Olenko ainoa, joka näkee tässä lähinnä jousituksen joustavan? Kyseisessä tilanteessa myös etusiipi luonnollisesti joustaa alaspäin. Ainahan ne väpättää mennessään. Kuva on harhaanjohtava. Videokuva olisi huomattavasti uskottavampaa tavaraa. Mielestäni keulassa valo vain taittuu toisessa kuvassa toisin, ja sehän voi johtua jostain muustakin kuin keulan joustamisesta. :idea:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olenko ainoa, joka näkee tässä lähinnä jousituksen joustavan? Kyseisessä tilanteessa myös etusiipi luonnollisesti joustaa alaspäin. Ainahan ne väpättää mennessään. Kuva on harhaanjohtava. Videokuva olisi huomattavasti uskottavampaa tavaraa. Mielestäni keulassa valo vain taittuu toisessa kuvassa toisin, ja sehän voi johtua jostain muustakin kuin keulan joustamisesta. :idea:
Olen kahdesti tällä sivulla todennut, ettei keula jousta, vaan valaistus muuttuu. Jousitus toki liikkuu ja siipi taipuu. "Luonnollisesti" on tässä tapauksessa sääntöjen vastaisesti. Etusiiven asennon ei pitäisi muuttua muuhun keulaan nähden.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Olen kahdesti tällä sivulla todennut, ettei keula jousta, vaan valaistus muuttuu. Jousitus toki liikkuu ja siipi taipuu. "Luonnollisesti" on tässä tapauksessa sääntöjen vastaisesti. Etusiiven asennon ei pitäisi muuttua muuhun keulaan nähden.
Öh, en ole tainnut ehtiä lukea ketjua kunnolla. :eek:

Mutta kyllähän ne siivet väpättää lähes väkisin vastavuoroisessa tahdissa jousituksen kanssa jo liike-energian johdosta. Kaikissa autoissa. Siipien täytyisi olla vastaavanpaksuista terästä, jottei ne joustaisi, paitsi, että ne joustaisivat silloinkin, mutta ehkä vähemmän.

Jos ja kun tätä väpättämistä ei voida välttää, niin olennaista lienee se, mikä on siiven keskimääräinen asento milläkin nopeudella. Tätä tällainen kahden kuvan kollaashi ei kuitenkaan paljasta. Videokuva olisi näin huomattavasti uskottavampi todiste varsinaisesta taipumisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Videokuva olisi näin huomattavasti uskottavampi todiste varsinaisesta taipumisesta.
FOM on tarjonnut meille hyvää hidastettua vertailukuvaa useampaankin otteeseen. Red Bull, Ferrari ja McLaren vuorollaan samassa kohdassa rataa. Kahdella ensimmäisellä etusiipien kärjet roikkuvat lähes asfalttia viistäen (ja selvästi alle sääntöjen määräämän 8,5 cm) ja siipi on selvästi keskiosaltaan korkeammalla. McLarenilla siipi on suora.

Tuossa pari videota Red Bullin etusiivestä.
http://www.youtube.com/watch?v=v_nhGtKih4k
http://www.youtube.com/watch?v=vR07o6yIegg
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
voi sitä itkua ku red bullit taas kulkee. Eiköhän se martin huomenna viimestään kans kerro kuinka heitä ketuttaa ku red bull "huijjaa" :D Ei muuta ku muut tekemään kans jos osaatte ;)
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
voi sitä itkua ku red bullit taas kulkee. Eiköhän se martin huomenna viimestään kans kerro kuinka heitä ketuttaa ku red bull "huijjaa" :D Ei muuta ku muut tekemään kans jos osaatte ;)
Älä muuta sano. Tais kyllä kulkea ihan vaan sen takia, että Suzuka on kuin tehty Red Bullin autolle. Vähän niin kuin Monza Ferrarille. :D
 
Ylös