Red Bull RB6

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Veikkaan Ferrarikuskin vievän voiton Espanjassa sillä en usko että kierrosajoissa mikään kolmesta suuresta tallista on kovinkaan nopeampi kuin toinen
Liittyy Red Bullin autoon?
Mutta veikkaan kuitenkin Red Bullin olevan vahvoilla, onhan heillä aerodynamiikka kenties parhaalla tolalla tällä hetkellä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Red Bull -pomo haluaa tasata moottoritehot
Hänen pitäisi samalla vaatia myös downforcen tasaamista, koska sitähän heillä on muita enemmän.
Niin no, eikä olis melkein sama sit ajella kaikkien samalla koneella. Kaikille vaan Cossut alle ja sillä mennään. Vähä hölmö toive, onhan tuolla nyt jonkintason kilpavarustus talleilla oltava. Jos ei nappaa ja jaksaa kitistä niin menis takas GP2-sarjaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin no, eikä olis melkein sama sit ajella kaikkien samalla koneella. Kaikille vaan Cossut alle ja sillä mennään. Vähä hölmö toive, onhan tuolla nyt jonkintason kilpavarustus talleilla oltava. Jos ei nappaa ja jaksaa kitistä niin menis takas GP2-sarjaan.
Mitäs kilpavarustelua se on että moottorikehitys on kielletty ja samat moottorit nauttivat etua vuodesta toiseen? Jos kilpavarustelu ei ole mahdollista, soisi varusteiden edes olevan tasaväkisiä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitäs kilpavarustelua se on että moottorikehitys on kielletty ja samat moottorit nauttivat etua vuodesta toiseen? Jos kilpavarustelu ei ole mahdollista, soisi varusteiden edes olevan tasaväkisiä.
No jos ei muuta niin paremman moottorisopparin metsästystä :D
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Mikäli moottoreiden kehitys on jäädytetty, niin silloin kyllä minustakin kaikkien moottorien tulisi olla yhtä hyviä. Totta kai, eihän touhussa ole muuten mitään järkeä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Kysymys onkin siinä olivatko ne kaikki moottorit yhtä hyviä sillä hetkellä kun kehitys jäädytettiin? Itse en siihen usko.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Red Bullin aika-ajovauhdin salaisuus:
James Allen sanoi:
One interesting observation is that Red Bull has a setting on the engine, whereby the ignition is retarded on the over run, which maintains exhaust gas pressure even when the driver lifts off the throttle. This maintains the performance of the blown diffuser and keeps the downforce up when it’s most needed. It’s not something you can do for more than a lap or two as it damages the engine, but it gives that vital fraction of a second which keeps Red Bull ahead of the rest in qualifying.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Kylläpäs se James Allen tietää niin paljon. Ei niin hyvä selostajana mutta mutta pitreportterina ja bloggaajaana taas melkein jopa erinomainen.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Craig Scarborough avaa nyt tuota Red Bullin "retarded ignitionia" tarkemmin:

It’s been reported that Red Bull are following a practice that was used on turbo cars (i.e. the old F1 turbos and WRC cars) to keep the turbo spooled up. By means of retarding the ignition when the driver is on the overrun as he slows for a corner. If Red Bull can keep the flow out of the exhaust pipe relatively constant, even when the throttle is closed going into a turn, then the diffuser will see a more consistent air flow and maintain downforce. Relieving it of the on\off throttle sensitivity so often a criticism of EBD systems. In effect an antilag system is trying to do the same as the Red Bull EBD mapping, maintaining a constant exhaust gas pressure, on or off the throttle.
...

With retarded ignition, the mixture burns in the exhaust creating a flow of gasses through the exhaust


What Red Bull do is retard the ignition and maintain some throttle and fuel to allow combustion to continue to take place. However the ignition of the air and fuel mixture now takes place later in the engines revolution, when the exhaust valve has already opened. Rather than driving the piston down, the explosion of the mixture goes into the exhaust, still expanding as it does so. This creates a rush of gas through the exhaust mimicking the effect of running with the throttle open. Thus the diffuser still sees a flow of gas and maintains downforce despite the engine slowing down.


Retarding the ignition overheats the exhaust components (red)


Of course this gain doesn’t come for free, the heat of combustion now takes place in the exhaust port, so that the exhaust valve, cylinder head and exhaust pipe all suffer excessive heat. This will affect them, as they cannot withstand this sort of thermal load for long periods. Equally the process burns additional fuel, in the race this is a negative thing as fuel is limited and no refuelling is allowed. This ignition retard mapping would be controlled via the SECU via the driver selecting a steering wheel control, using quite normal tuning parameters and not some clever workaround. Of course this is all quite legal.

If the overheating issues can be contained, this would be a relatively simple mapping to introduce for another EBD team. As mentioned Renault Sport, Red Bulls engine supplier would have to know about this. Copying the concept, but not the actual SECU code would be quite easy.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
http://yle.fi/urheilu/kolumnit/jukka_mildh/2010/07/jukka_mildh_red_bullin_haiseva_kaaos_1825726.html?origin=rss

Mildhiltä nyt tarina - joka ei ole niin metsässä kun mitä hänellä on tapana. Mutta lukiessa siis kannattaa muistaa, että kirjoittaja lukeutuu näihin "olen kriittinen Kimiä ja Vetteliä kohtaa - joten olen asiantuntija" tyyppeihin, jotka hakevat katu-uskottavuutta kuten Mildh aikoinaan Kimin motivaatio-ongelmilla.

Nyt hän on siis Vettel/RedBull kriittinen ja Webber on ihana. Mildh lukeutuu myös tämän kaiken Alonso-propagandan nielleisiin - ruotoineen päivineen. Ehkä siksi ei nyt sanonutkaan juuri sanaa tästä matadoristaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos olis ollu toista mieltä, niin oisitko kehunut?
Pelkästään olen arvioinut hänen sanomisiaan/kirjoittamisiaan. Jos olisivat hyviä toki kehuisin. Nyt oli suht ok - hieman Webber myönteinen asenne mutta saahan sellaisenkin ottaa. Mutta usein Mildth on ampunut karmeasti ohi - mielestäni.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://yle.fi/urheilu/kolumnit/jukka_mildh/2010/07/jukka_mildh_red_bullin_haiseva_kaaos_1825726.html?origin=rss

Mildhiltä nyt tarina - joka ei ole niin metsässä kun mitä hänellä on tapana. Mutta lukiessa siis kannattaa muistaa, että kirjoittaja lukeutuu näihin "olen kriittinen Kimiä ja Vetteliä kohtaa - joten olen asiantuntija" tyyppeihin, jotka hakevat katu-uskottavuutta kuten Mildh aikoinaan Kimin motivaatio-ongelmilla.

Nyt hän on siis Vettel/RedBull kriittinen ja Webber on ihana. Mildh lukeutuu myös tämän kaiken Alonso-propagandan nielleisiin - ruotoineen päivineen. Ehkä siksi ei nyt sanonutkaan juuri sanaa tästä matadoristaan.
Mildh on ottanut JJ:n "pelien pelaamisen" näköjään käyttöön. Ettei Mildhillä olisi yhteyksiä Briatoreen, kun niin kovasti tykkää Alonsosta ja Webberistä, joilla kummallakaan ei näytä olevan selkärankaa ottaa etäisyyttä Briatoreen, todistettuun roistoon (no huijariin ainakin). Mua ainakin ällistytti että Webber kommunikoi Briatoren kanssa edelleen. Jos mun manageri olisi yhtä roisto (tai osoittautuisi yhtä roistoksi) kuin Briatore, käskisin sen suksia kuuseen.
 
Ylös