Renault R26

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pmv sanoi:
Autotehtaan ei ole järkevää olla mukana ykkösissä joka vuosi
Sano se Ferrarille. ;)

Aika harvoin maailmanmestaritalli vetäytyy vain vuoden mestaruuden jälkeen. Nyt olisi siis huipputuote saatavilla. Olin siis väärässä (jos uutinen on totta), koska uskoin Renaultin vetäytyvän vasta kauden 2007 jälkeen.
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Mitenköhän kovalaiselle käy, jos rellu lähtee? :nope:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No harvemminhan tässä on käynyt niin, että jonkun autotehtaan(Ferrari poislukien) kilpatalli on edes mestaruuden voittanut. Siinä mielessä mielenkiintoinen tapaus. Mutta moottorinvalmistajinahan tehtaat ovat olleet vuosia. Niiltä on kyllä nähty vastaavanlaisia vetäytymisiä. Renalut 97, Honda 92, Porsche(jossain määrin tehdasmoottori) 87 nyt ainakin tulee mieleen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jup. Taisi olla nimenomaan Alfan markkinointipuolen johtaja joka lausui jossain mediassa tuossa 90-luvun loppupuolella, että ns. suuri yleisö luulee heidän olevan edelleenkin mukana ykkösissä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
pmv sanoi:
Itsekin luin tuon iltalehden uutisen. Ei se nyt kamalasti yllättänyt. Richardsin ilmestyminen kuvioihin on hieman erikoisempi juttu. Ei tuo tiimi kovin edullinen voi olla. Sinänsä Rellulta varsin tavanomaista toimintaa, johan tämä olisi jo kolmas kerta kun tehdas vetäytyy sarjasta. Autotehtaan ei ole järkevää olla mukana ykkösissä joka vuosi, riittää kun käy tasaisin väliajoin ilmottautumassa mukaan karkeloihin, niin ihmisten mielikuviin jää tämä motorsport-puolikin. Varmaan moni tavallisempi tallaaja luulee, että Alfa Romeo on vieläkin mukana ykkösissä. Ja niillehän näitä rellujakin myydään.

No väitänpä minä että on mersulle ollut hyödyllistä olla mukana fykkösissä jo pitempään. On tullut merkille aika paljon krediittiä kummiskin jolla myydä urheilullisia mersuja eteenpäin. Se maine luodaan vasta pitkällä aikavälillä eikä muutamassa vuodessa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaa´a. Enpä nyt menisi aivan takuuseen, että Mersun 2000-luvun alun f1-toiminta on ollut täysin kannattavaa. Urheilullinen imago on lähtenyt rakentumaan jo 1989, kun Mersu osallistui ensi kertaa sitten 1950-luvun tehtaan toimesta autourheiluun ihan MM-tasolla. Toiminta kehittyi koko ajan aina vuoteen 1999 asti, jonka jälkeen tulokset ovat olleet pettymys. Mitä jos Mersu oliskin lopettanut f1-toiminnan 2000 vuoden jälkeen ja jatkanut ehkä vain DTM:ssä?

Daimler on rakentanut itselleen sellaisen automaatin josta on vaikea hypätä pois. Rahaa palaa varmasti sellaiset 100-200 miljoonaa euroa vuodessa, montako autoa täytyy myydä että toiminta oikeasti kannattaa? Siis vuositasolla. Kumminkin jos katsoo DaimlerChryslerin tilannetta, niin Mersusta on tullut varsin ongelmallinen merkki joka ei näytä tällä hetkellä pärjäävän kilpailijoiden kyydissä.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
pmv sanoi:
Daimler on rakentanut itselleen sellaisen automaatin josta on vaikea hypätä pois. Rahaa palaa varmasti sellaiset 100-200 miljoonaa euroa vuodessa, montako autoa täytyy myydä että toiminta oikeasti kannattaa? Siis vuositasolla. Kumminkin jos katsoo DaimlerChryslerin tilannetta, niin Mersusta on tullut varsin ongelmallinen merkki joka ei näytä tällä hetkellä pärjäävän kilpailijoiden kyydissä.
Meneväthän ne Mersut kuitenkin kaupaksi, Eemeli yksi myydyimmistä suuren luokan pirsseistä Saksassa, edellä Audi A6:sta ja Bmw 500:sta, Cee jää sitten jo jonkun verran jälkeen 300-sarjasta mutta taitaa olla vieläkin myydympi kuin Audi A4. Onhan se myynti tietty laskenut Saksassakin, ja sitä puhetta Mersun taantumasta on riittänyt, porukkaa vaihtunut yrityksen johdossa ja sitä rataa. Ei ne itse tuotteet ole kumminkaan sinällään sen menestyksen tulppana, ne syyt taitavat löytyä enemmän sieltä kustannustehokkuudesta. Siis tavallaan niistä tuotteista mutta tavallaan ei. Oliko se nyt Eemeli vai mikä mistä vaihdettiin tai vaihdetaan ne sähköhydrauliset jarrut takaisin tavallisiin kustannusten karsimiseksi, eli tehtiin alunperin vähän liian kalliisti eikä saatu sitten autosta loppumarkkinoilla riittävän suurta katetta. Niistä uusista maastureista saadaan jo vähän osviittaa mihin suuntaan Mersu tulee menemään...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jkjanne sanoi:
Ei ne itse tuotteet ole kumminkaan sinällään sen menestyksen tulppana, ne syyt taitavat löytyä enemmän sieltä kustannustehokkuudesta.
No on ne kyllä sikäli, että Mersullahan on käsittääkseni ollut jo pitempään ongelmia laadun kanssa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Iltasanomien juttu taitaa pohjautua samoihin "tietoihin" joita pyöri intternetpalstoilla kuukausi sitten ... mutta varmaa on ettei mikään autotehdas jatka ikuisesti ykkösissä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
jkjanne sanoi:
Oliko se nyt Eemeli vai mikä mistä vaihdettiin tai vaihdetaan ne sähköhydrauliset jarrut takaisin tavallisiin kustannusten karsimiseksi, eli tehtiin alunperin vähän liian kalliisti eikä saatu sitten autosta loppumarkkinoilla riittävän suurta katetta. Niistä uusista maastureista saadaan jo vähän osviittaa mihin suuntaan Mersu tulee menemään...
Joo olihan se mersu mistä oli kyse. Jarrut vaihettiin lähinnä sen takia, että ne "toimivat" niin kuin muutkin mersun suunnittelemat osat.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
pmv sanoi:
.... Rahaa palaa varmasti sellaiset 100-200 miljoonaa euroa vuodessa, montako autoa täytyy myydä että toiminta oikeasti kannattaa? Siis vuositasolla. ...
Enpä tiedä voiko tai kannattaako näitä näin suoraan laskea. Eiköhän tuota lasketa enemmänkin vertailuna muihin mainoskuluihin. Kaikki mainostaminen on kallista, mutta F1:llä on aika hyvä näkyvyys. Mistäs kisasta oli just vähän aikaa sitten juttua lehdissä/netissä ja ne katsojaluvut oli luokkaa 51 milj. katsojaa yhdellä kisalla. Kyllä siinä logot näkyy aika kivasti, vaikka ei joka kisaa voittaisikaan. Lisäksi Mersulla on vielä kehissä ne safetycarit ja ties mitä, joten näkyvyys on hyvä. Sen järkevyydestä en sitten tiedä, mutta kyllähän isot firmat melkoisia rahoja syytää kaikkeen mainontaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Luulisi nyt sentään, että Daimlerinkin tasoinen firma vähän laskisi noita satsauksesta tulevia ihan rahallisia hyötyjä. Selvää on että pitkässä juoksussa f1:een tai mihin tahansa sijoitettu rahaa tulisi tulla takaisin korkojen kera.

mersun moottoriurheilupolitiikka on kyllä ollut puolusteltavissa. Järkeväähän se on ollut kokonais-imagon kannalta. Jos merkin maine olisi sama kuin 90-luvun alussa, niin kyllä menisi vieläkin heikommin. Nykyään kun autolta kuin autolta vaaditaan tiettyä urheilullista imagoa. Rellu varmasti laskee tämän homman erillä tavalla. Oletetaan että urheilullinen imago säilyy mielissä vielä pitkään. Toki Renault käyttää f1-toimintaa aika vähän muussa mainonnassa, mikä on minusta hieman outoa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
Kumminkin jos katsoo DaimlerChryslerin tilannetta, niin Mersusta on tullut varsin ongelmallinen merkki joka ei näytä tällä hetkellä pärjäävän kilpailijoiden kyydissä.
Ei näytä pärjäävän ja ongelmallinen merkki? Hieman madonlukuja hevosen suusta niin ei tarvii mutulla heittää noita juttuja:

"
Due primarily to the market success of new products from the Mercedes Car Group and the Chrysler Group and a significant increase in unit sales by the Commercial Vehicles Division, compared with the third quarter of last year DaimlerChrysler increased its worldwide unit sales by 9% to 1.2 million vehicles.

The development of unit sales at the Mercedes Car Group was very positive in the third quarter, with an increase of 6% to 310,900 vehicles.

Profitability

Group operating profit significantly higher than in Q32004; confirmation of positive earnings trend at the Mercedes Car Group
DaimlerChrysler recorded an operating profit of €1,838 million in the third quarter of 2005, compared with €1,332 million in the same period of last year. All of the automotive divisions contributed to this positive development.
....
The Mercedes Car Group increased its operating profit in the third quarter, thus continuing its positive earnings trend. This was primarily due to the division’s efficiency-improving measures and higher unit sales."

http://www.daimlerchrysler.com/dccom/1,,0-5-7173-1-554587-1-0-0-0-0-0-9507-7164-0-0-0-0-0-0-0,00.html

"Sales of Mercedes Car Group passenger cars rise to record level of 1.22 million units
...
Mercedes Car Group increased worldwide deliveries of Mercedes Benz, Maybach, and smart brand cars by 1.7 percent to 1,220,600 units (2004: 1,200,500). “Both the Chrysler Group and the Mercedes Car Group recorded sales growth around the world in 2005, despite the difficult market environment in the automotive industry,” said Dr. Dieter Zetsche, Chairman of DaimlerChrysler and Head of Mercedes Car Group.
...
Mercedes-Benz posts record sales in the U.S. and Asia
With record sales in December (116,100 units; up ten percent) worldwide deliveries of Mercedes-Benz passenger cars increased in 2005 by 1.6 percent to 1,077,600 units (2004: 060,900 units). In the U.S., the brand with the star sold 224,400 passenger cars and recorded its twelfth consecutive annual sales increase in that market. In the Asia-Pacific region, DaimlerChrysler delivered 97,200 Mercedes-Benz passenger cars, ten percent more than in 2004. The biggest increases in Asia were achieved in the Chinese growth market including Hong Kong (15,800 units, up 38 percent) and in Japan (43,000 units, up 11 percent). With 661,500 units, sales in Western Europe almost reached last years result (2004: 666,900 units). In the European core markets UK, Italy, France and Spain Mercedes-Benz outperformed the market as a whole. In Germany, Mercedes Benz delivered 319,900 passenger cars to customers (2004: 338,100), thus maintaining its position as the leading premium brand in that country."
...
The new S-Class recaptured its position as the best-selling luxury sedan in the world immediately after its market launch in September. Sales of S-Class sedans reached the record level of 9,000 units in December.
...
Mercedes-Benz also remained the international market leader in the upper-range E-Class segment, with sales of 261,900 units worldwide (2004: 287,100 units)."

http://www.daimlerchrysler.com/dccom/0,,0-5-7171-1-576409-1-0-0-0-0-0-70-7164-0-0-0-0-0-0-0,00.html
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Observer sanoi:
Ei näytä pärjäävän ja ongelmallinen merkki? Hieman madonlukuja hevosen suusta niin ei tarvii mutulla heittää noita juttuja:
Oliskin aika älykästä kertoa Mersun sivuilla kuinka laadukkaita autot oikeasti ovat. Tottahan se on että Mersuja myydään valtavasti, mutta suuri osa voitoista menee pelkästään takuukorjauksiin tai no tuleehan niitä rahoja sitten takaisin kun asiakkaat joutuvat itse maksamaan korjaukset. Mersun tapauksessa f1-moottorien luotettavuus vastaa aika hyvin merkin tavallistenkin autojen laatua.

Tässä nyt pari esimerkkiä...

"The image of Mercedes-Benz, DaimlerChrysler's luxury car marque, has taken another blow with its second-most popular model being ranked as the least reliable car on American roads."
http://www.sesh.com/20050307.html

"Today, Mercedes
announced they will be recalling 50,000 vehicles, due to a potential
problem with the windshield wipers. The recall, which will primarily
affect the German market, includes A-Class models built from April of
2002 through April of 2003, and Vaneo models built from April of 2002
through March of 2003. This news comes on the heels of Mercedes
recalling 1.3 million vehicles earlier this year, the largest in
Mercedes' history."
http://www.theautochannel.com/news/2005/09/30/144525.html

"DaimlerChrysler AG's Mercedes Benz unit is recalling around 680,000 passenger cars worldwide due to suspected problems with the braking systems."
http://www.consumeraffairs.com/recalls04/mercedes_recall.html
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juzo sanoi:
Oliskin aika älykästä kertoa Mersun sivuilla kuinka laadukkaita autot oikeasti ovat. Tottahan se on että Mersuja myydään valtavasti, mutta suuri osa voitoista menee pelkästään takuukorjauksiin tai no tuleehan niitä rahoja sitten takaisin kun asiakkaat joutuvat itse maksamaan korjaukset.
No minä näköjään virheellisesti luulin että se on tulos joka on paras mittari automerkin menestyksestä? Ilmeisesti ihmiset on sitten perkeleen tyhmiä kun ostavat Mersuja tuollaisia määriä ja ilmeisesti voitot on myös ihan mielettömät kun noin paljon rahaa jää vielä näiden takuukorjauksien jälkeenkin.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Observer sanoi:
No minä näköjään virheellisesti luulin että se on tulos joka on paras mittari automerkin menestyksestä? Ilmeisesti ihmiset on sitten perkeleen tyhmiä kun ostavat Mersuja tuollaisia määriä ja ilmeisesti voitot on myös ihan mielettömät kun noin paljon rahaa jää vielä näiden takuukorjauksien jälkeenkin.
Vertaas vaikka Bemarin voittoihin.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Juzo sanoi:
Vertaas vaikka Bemarin voittoihin.
BMW:n voitto perustuu siihen, ettei BMW käytä paljoa uusiin mallikehitykseen rahaa, BMW:ltä ei löydy kuin 1-,3-,5-,6,-7 ja X-sarjan mallit (M-mallit ovat jo 3- ja 5:n laskettu). BMW:hän on tuttu konservatiivisuudestaan, joten suuret rahasijoitukset tuotekehittelyyn voidaan jättää sikseen.
Mercedeksellä vastaava määrä lähentelee n.20 mallia. Kumpikin merkki pyrkii aivan erilaisiin tavoitteisiin, BMW pyrkii pelkästään sporttisuuteen (peniksen jatke), Mercedes pyrkii myöskin sporttisuuteen (myös peniksenjatke, muttei niin suuri kuin BMW:llä), hyöty, perhe ja tärkeimpään turvallisuuskehitykseen (ESP-ajonvakautus, ABS-jarrut ovat Mercedeksen keksintöjä, Airbag voidaan kutsua puoleksi Mercedeksen keksinnöistä). Suurin yksittäinen kuluhan autossa on tuotekehitys, joka Mercedeksellä on murhaavan iso luku malleihin verrattuna. Eihän se pelti mihinkään ole kallistunut 80-luvulta yhtään. Esimerkiksi n.40 000€:n maksavaan C-sarjaan DaimlerChrysler (Mercedes) laittoi tuotekehitykseen 1,1 miljardia euroa aikanaan!
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
azai sanoi:
BMW:n voitto perustuu siihen, ettei BMW käytä paljoa uusiin mallikehitykseen rahaa, BMW:ltä ei löydy kuin 1-,3-,5-,6,-7 ja X-sarjan mallit (M-mallit ovat jo 3- ja 5:n laskettu). BMW:hän on tuttu konservatiivisuudestaan, joten suuret rahasijoitukset tuotekehittelyyn voidaan jättää sikseen.
Mercedeksellä vastaava määrä lähentelee n.20 mallia. Kumpikin merkki pyrkii aivan erilaisiin tavoitteisiin, BMW pyrkii pelkästään sporttisuuteen (peniksen jatke), Mercedes pyrkii myöskin sporttisuuteen (myös peniksenjatke, muttei niin suuri kuin BMW:llä), hyöty, perhe ja tärkeimpään turvallisuuskehitykseen (ESP-ajonvakautus, ABS-jarrut ovat Mercedeksen keksintöjä, Airbag voidaan kutsua puoleksi Mercedeksen keksinnöistä). Suurin yksittäinen kuluhan autossa on tuotekehitys, joka Mercedeksellä on murhaavan iso luku malleihin verrattuna. Eihän se pelti mihinkään ole kallistunut 80-luvulta yhtään. Esimerkiksi n.40 000€:n maksavaan C-sarjaan DaimlerChrysler (Mercedes) laittoi tuotekehitykseen 1,1 miljardia euroa aikanaan!
Hieno juttu. Itselläni tulee BMW:stä enemmänkin mieleen laatu ja urheilullisuus, Mersusta tulee taas mieleen "laatu" ja kallis golfkärry. Luulenpa, että pyrkivät siellä Mersullakin mahdollisimman suuriin voittoihin, koska he ovat ilmeisesti säästäneet 1,1 miljardia laadunvalvonnassa C-sarjan tuotekehittelyä varten.
Omasta mielestäni BMW lukeutuu turvallisiimpiin autoihin ja itse en taas pitäisi sellaista autoa kovin turvallisena josta jarrut saattavat kadota yhtäkkiä.

laatua...
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
azai sanoi:
(ESP-ajonvakautus, ABS-jarrut ovat Mercedeksen keksintöjä, Airbag voidaan kutsua puoleksi Mercedeksen keksinnöistä).
Onko ABS-jarrut Mesen keksintö? Kai ne sen ainakin ekana toi sarjatuotantomalleihin, mutta muistelisin, ettei se niiden oma keksintö ollut.

Keskustelu sinänsä menee kyllä väärille urille. Juzohan vaikuttaa sen verran kovalta Bemari-kiihkoilijalta, että aivan sama millasen Mesen sais kokeiltavaksi, niin eiköhän se olisi laaduton pappakärry jokatapauksessa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös