Renault R26

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Juzo sanoi:
No niinpä niin... jotkut vain tuntuvat pitävän Mersua ns. laatumerkkinä vaikka se oli amerikassa epäluotettavin automerkki vuonna 2005, toisin kuin taas vaikka Toyota, joka oli yksi luotettavimmista autoista.
http://www.bmwproblems.com/ Löytyy sieltäkin kohtuu käsittämättömiä mokia urheilulliselle laatumerkille. :jaska:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Pete sanoi:
http://www.bmwproblems.com/ Löytyy sieltäkin kohtuu käsittämättömiä mokia urheilulliselle laatumerkille. :jaska:
Myöskin BMW-autoille on olemassa merkkihuoltoja ja korjaamoita, erona on vain se, että BMW:n valmistamissa autoissa niitä vikoja ei ole läheskään niin paljon kuin Mersuissa. No pahoitteluni sinulle jos nyt satut omistamaan jonkun c-sarjalaisen.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Juzo sanoi:
Myöskin BMW-autoille on olemassa merkkihuoltoja ja korjaamoita, erona on vain se, että BMW:n valmistamissa autoissa niitä vikoja ei ole läheskään niin paljon kuin Mersuissa. No pahoitteluni sinulle jos nyt satut omistamaan jonkun c-sarjalaisen.
En satu omistamaan edes sitä. En panisi myöskään pahakseni jos ajaisin uudella BMW-autollakaan. Molemmat merkit ovat mielestäni laadukkaita ja olen pitänyt lähes kaikkien testaamieni BMW- & Mercedes-autojen ajettavuudesta. Tarkoitus nyt oli vähän tasoittaa tuota Mersun haukkumis propagandaasi.

Ja jos tuolla sivuilla kävit niin siellähän nimenomaan moitittiin sitä, ettei BMWn merkkihuollot korjanneet noita ilmenneitö ongelmia. Tai samat softa-viat ovat toistuneet jatkuvasti korjausten jälkeenkin.

"Responding to a Korean Times and USA Today report that a software bug in the electronic management unit of the BMW 7 series fuel pump could make the engine stall, BMW spokesman Gordon Keil commented:
"certain cars stalled if the fuel tank was below 1/3"
"there is a not-uncommon shakedown period of one to two years with technology this new." "

Silti omistaisin 7-Bemarin erittäin mielelläni vaikka laatuongelmilta ei nekään ole välttyneet. :)
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Moe Szyslak sanoi:
Mulle muuten vaihdettiin 90k huollossa aikoinaan koko ohjauspylväs :eek:
Otan osaa kohtaloosi :wink: Muistu vielä mieleen, joskaan ei täysin 100% varmuudella, Volkkarin Passateissa ilmennyt tukivarsiongelma, murtumisriski rasituksessa tai muu vastaava mihin valmistajan oli riskien vuoksi puututtava, eikä Volkkaria nyt pidetä monestikaan sinä kaikkein laaduttomimpana pirssinä. Siksipä käytänkin vain polkuratasta, ei tarvitse huolehtia mistään laatuongelmista kunhan vain muistaa aina välillä laittaa renkaisiin ilman ja noin kerran vuodessa öljytä ketjut. Ajan siis kai aika luotettavalla ajopelillä. Ratti on vain ainut mikä puuttuu, ilmastointi ja säädettävä ilmajousitus jo onkin, samoin nahkaverhoiltu istuin :D
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Onko tuossa köli vain meneekö alatukivarret suoraan rungon alta? Noista kuvista sitä ei näe, mutta jos tuossa köli on, niin aika pieni se on.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Dnada21 sanoi:
Onko tuossa köli vain meneekö alatukivarret suoraan rungon alta?
No jos ne sieltä sen rungon alta menee, niin eiköhän ne silloin "köliin" kiinnity.

Rellusta on muuten tarjolla kuvaa myös takaa ja ylhäältä:


 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
NO HUH-HUH!

Kyllä on ihan uskomattomasti kaiken maailman härpäkkeitä.

Voisi noita kyllä ruveta pikkuhiljaa vähentämään ennenkuin autot on ihan "joulukuusia".

HHHerätys Bööni!!!

Ai niin, muuten on kyllä komia bilikka!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Damn tuo on kyllä kapea ja matala tuo perä. God Damn!

Paha tuota on voittaa, kun kerta moottorikin toimii mainiosti.

Mutta mistä kohtaa tuo on muka uuden tai minkään Mclarenin näköinen :confused:

Olisi hyvä nähdä tarkempia kuvia köliratkaisusta. Renoollahan oli tämä hämmästyttävä V-köli kai vielä viime kaudellakin. Eli ei siellä yhtä tavallista keskiköliä kai ole, vaan ihan omalaatuinen viritys, jolla haettiin yksöis- ja kaksoiskölin etuja.

edit. keksiköli -> keskiköli :eek:
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mua on kummastuttanut sekin, miten Mclaren ei saa noita pakoputkia mitenkään nätisti ja kompaktisti laitettua, vaan ne törröttää niistä holviaukoista erittäin epäaerodynaamisen näköisesti, ja aiheuttavat varmasti ylimääräisiä pyörteitä peräosaan.

Kuinka kauniisti Renaultilla on vastaava ratkaistu. Huhhuh. Eikä lämpöongelmista on tietoakaan. Miten helkutissa ne sen oikein tekevät? Tosin Laren taitaa olla ainoa, jolla homma ei oikein noilta osin hanskassa tunnu olevan.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Dnada21 sanoi:
Onko tuossa köli vain meneekö alatukivarret suoraan rungon alta? Noista kuvista sitä ei näe, mutta jos tuossa köli on, niin aika pieni se on.
Aivan uskomattoman paljon kiinnitetään huomiota yllämainittuun yksityiskohtaan autojen aerodynamiikassa. Mitä oleellista minulta on mennyt ohi kun en saa päähäni mikä tekee "kölistä" niin mahdottoman keskustelun arvoisen osan. Se ohjaa ymmärtääkseni nokan alapuolista virtausta jossain määrin, muttei kai sen merkittävämmin kuin esimerkiksi etusiiven "ripustus" joka on muodoltaan saman tyylinen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
petrolhead sanoi:
Aivan uskomattoman paljon kiinnitetään huomiota yllämainittuun yksityiskohtaan autojen aerodynamiikassa. Mitä oleellista minulta on mennyt ohi kun en saa päähäni mikä tekee "kölistä" niin mahdottoman keskustelun arvoisen osan. Se ohjaa ymmärtääkseni nokan alapuolista virtausta jossain määrin, muttei kai sen merkittävämmin kuin esimerkiksi etusiiven "ripustus" joka on muodoltaan saman tyylinen.
Köliratkaisu yhdessä keulan alapuolisen muotoilun kanssa on kaikki kaikessa, mitä tulee auton etuosan luontaiseen downforceen, siis siihen mitä ei muodosteta pelkästään etusiivellä. Toki etusiipikin on tärkeä osa kokonaisuutta. Keulan alle pyritään muodostamaan ns. venturitunneli, jossa vallitsee alipaine, joka vetää keulaa alaspäin kuitenkaan niin merkittävästi ilmanvastusta kasvattamatta, kuin esim. siivet sitä kasvattavat.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
formulastara sanoi:
Keulan alle pyritään muodostamaan ns. venturitunneli, jossa vallitsee alipaine, joka vetää keulaa alaspäin kuitenkaan niin merkittävästi ilmanvastusta kasvattamatta, kuin esim. siivet sitä kasvattavat.
Asiasta seitsemänteen.

Tämä on yleinen väärä tapa ajatella, että matalampi paine "vetää". Kaikki paine "työntää". Paine kohdistaa voiman pintaa kohti pinnan normaalin suuntaisesti, ja vasta kun on nollapaine (abs), niin pintaan ei enää kohdistu voimaa.
 

kp_1

Active member
Liittynyt
8.2.2005
Viestit
44
formulastara sanoi:
Damn tuo on kyllä kapea ja matala tuo perä. God Damn!

Paha tuota on voittaa, kun kerta moottorikin toimii mainiosti.

Mutta mistä kohtaa tuo on muka uuden tai minkään Mclarenin näköinen :confused:

Olisi hyvä nähdä tarkempia kuvia köliratkaisusta. Renoollahan oli tämä hämmästyttävä V-köli kai vielä viime kaudellakin. Eli ei siellä yhtä tavallista keskiköliä kai ole, vaan ihan omalaatuinen viritys, jolla haettiin yksöis- ja kaksoiskölin etuja.

edit. keksiköli -> keskiköli :eek:
Kuten sanoin, nopeasti vilkaistuna tuli mieleen uusin mclaren, lähinnä sivuponttonien ja keulan muodosta tuo mielleyhtymä pääsi syntymään. Nyt tarkemmin katsottuna, tuo on aika kaukana mclarenista. :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Spam sanoi:
Asiasta seitsemänteen.

Tämä on yleinen väärä tapa ajatella, että matalampi paine "vetää". Kaikki paine "työntää". Paine kohdistaa voiman pintaa kohti pinnan normaalin suuntaisesti, ja vasta kun on nollapaine (abs), niin pintaan ei enää kohdistu voimaa.
No alipaineella tässä tietysti haetaan sitä paineen negaatiota. Milläs muulla sanalla sen ilmaiset kuin alipaine? Esim. kun imuri on päällä, sen sisällä vallitsee alipaine, niin on hankala saada sen "koppaa" auki ennen kuin tämä negatiivinen paine hellittää. Sama formuloissa. Kyllähän downforcestakin väännetään suomen kielessä negatiivista nostetta ym.

So what? Eiköhän se pointti tule esille kuitenkin...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
formulastara sanoi:
No alipaineella tässä tietysti haetaan sitä paineen negaatiota. Milläs muulla sanalla sen ilmaiset kuin alipaine? Esim. kun imuri on päällä, sen sisällä vallitsee alipaine, niin on hankala saada sen "koppaa" auki ennen kuin tämä negatiivinen paine hellittää. Sama formuloissa. Kyllähän downforcestakin väännetään suomen kielessä negatiivista nostetta ym.

So what? Eiköhän se pointti tule esille kuitenkin...
Alipaine-käsitteessä ei olekaan mitään vikaa, sillähän viitataan paineeseen, joka on pienempi kuin vallitseva ilmanpaine. Esim., jos vallitseva ilmanpaine on 101 kPa, niin 10 kPa:n alipaine tarkoittaa 91 kPa:n painetta. Ei se mitään paineen negaatiota ole, eikä negatiivista painetta ole olemassakaan. Lämpötila-asioissa monet sekoilee aivan samalla tavalla - johtunee tästä meidän oivasta Celsius-asteikosta, joka väittää, että +1 aste on tuhat kertaa kuumempi kuin +0,001 astetta.

Edelleen se pienen pieni painekaan ei "vedä" vaan painaa pintaa vasten, eli se keulan alla oleva paine pyrkii nostamaan keulaa ylöspäin. Tässähän se tietenkään ei silloin onnistu, kun keulan yläpuolella on vielä isompi paine. Kyse on ylä- ja alapuolen välisestä paine-erosta.

Mutta se on hyvä, että käytät tällaisia "negaatio" ja "negatiivinen paine" -käsitteitä, vaikka et oikein edes tunnu tietävän, mitä se paine on.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Spam sanoi:
Alipaine-käsitteessä ei olekaan mitään vikaa, sillähän viitataan paineeseen, joka on pienempi kuin vallitseva ilmanpaine. Esim., jos vallitseva ilmanpaine on 101 kPa, niin 10 kPa:n alipaine tarkoittaa 91 kPa:n painetta. Ei se mitään paineen negaatiota ole, eikä negatiivista painetta ole olemassakaan. Lämpötila-asioissa monet sekoilee aivan samalla tavalla - johtunee tästä meidän oivasta Celsius-asteikosta, joka väittää, että +1 aste on tuhat kertaa kuumempi kuin +0,001 astetta.

Edelleen se pienen pieni painekaan ei "vedä" vaan painaa pintaa vasten, eli se keulan alla oleva paine pyrkii nostamaan keulaa ylöspäin. Tässähän se tietenkään ei silloin onnistu, kun keulan yläpuolella on vielä isompi paine. Kyse on ylä- ja alapuolen välisestä paine-erosta.

Mutta se on hyvä, että käytät tällaisia "negaatio" ja "negatiivinen paine" -käsitteitä, vaikka et oikein edes tunnu tietävän, mitä se paine on.
Ihan loogisesti asiaa ajattelin. Ymmärrän kyllä, ettei paine itsessään voi olla mitään muuta kuin luotaantyöntävää mallia, mutta tässä ei nyt sinulla selvästikään ole tarkoituksena muuta kuin neroilla paineen käsitteellä. Hienoa, että ojensit kerettiläistä, mutta kun yleisesti kuitenkin tällaisesta alipaineesta tässä asiayhteydessä puhutaan - tarkoittaen juuri sitä, että se paine siellä alla on pienempi kuin yläpuolella - niin mielestäni on ihan oikeutettua puhua alipaineesta, ihmiset varmasti ymmärtävät silloin mistä on kyse.

Voidaan aloittaa seuraavaksi vaikka keskustelu magnetostaattisten kaiuttimien toimintaperiaatteesta, tai ionielementtien ilmaa pilaavasta otsoonintuotannosta. Se on ihan yhtä hyödyllistä mitä tämäkin jarnaus.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä mä ainakin ymmärsin tosta Formulastaran esityksestä että venturitunnelissa oleva paine on pienempi kuin yläpuolella oleva ja näin 'vetää' nokkaa maata kohti. Oli se sitten ali- tai negatiivista painetta. Kuitenkin siis pienempi 'ylhäällä' auton päällä.

Pitäisi vissiin sitten käyttää matalapaine-sanaa. Eihän ilmakaan paineeton ole, mutta matalapaineen aikana kuitenkín alempi kuin 'normaali' ilmanpaine.
 
Ylös