Renault R26

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
formulastara sanoi:
Ihan loogisesti asiaa ajattelin. Ymmärrän kyllä, ettei paine itsessään voi olla mitään muuta kuin luotaantyöntävää mallia, mutta tässä ei nyt sinulla selvästikään ole tarkoituksena muuta kuin neroilla paineen käsitteellä. Hienoa, että ojensit kerettiläistä, mutta kun yleisesti kuitenkin tällaisesta alipaineesta tässä asiayhteydessä puhutaan - tarkoittaen juuri sitä, että se paine siellä alla on pienempi kuin yläpuolella - niin mielestäni on ihan oikeutettua puhua alipaineesta, ihmiset varmasti ymmärtävät silloin mistä on kyse.

Voidaan aloittaa seuraavaksi vaikka keskustelu magnetostaattisten kaiuttimien toimintaperiaatteesta, tai ionielementtien ilmaa pilaavasta otsoonintuotannosta. Se on ihan yhtä hyödyllistä mitä tämäkin jarnaus.
No alipaineesta puhuminen onkin ihan oikeutettua, niinkuin jo aiemmin sanoin. Se vetämisjuttu vaan oli päin persettä. Noi ionielementit vaikkapa Acapellan kaiuttimista ei muuten liity tähän mitenkään, mutta kyllä se paine liittyi.

Sitäpaitsi sinähän täällä tunnut neroilevan noilla McLarenin äärimmäisyyksiin viedyllä näkemyksillä, ja tässä autossa ei mitään varsinaista aerodynaamista vikaa voi olla -jutuilla. Siitä erottaa kaverin, joka oikeasti tietää tuosta aerodynamiikasta jotain, että se ei ole sanomassa valokuvan perusteella autosta, että sen aerodynamiikka on huono tai hyvä, koska sitä ei siitä kuvasta ihan heti näe.

Nyt erehdyin pottuilemaan takaisin, mutta kyllähän taas riittää vähäksi aikaa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Juzo sanoi:
Omasta mielestäni BMW lukeutuu turvallisiimpiin autoihin ja itse en taas pitäisi sellaista autoa kovin turvallisena josta jarrut saattavat kadota yhtäkkiä.
Vaikka tämä karkaa yhä pahaksi off-topiciksi, niin menköön.

BMW 5-sarja

MB E-sarja

Alunperin BMW:n 5-sarjan prototyyppi sai 3 tähteä. (Mutta silti minäkin ottaisin autoksi sen, saksalainen auto on saksalainen auto :thumbup: )

Ja tuo S-Mersun "laatu" video.
"laatu"
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
azai sanoi:
Vaikka tämä karkaa yhä pahaksi off-topiciksi, niin menköön.

BMW 5-sarja

MB E-sarja

Alunperin BMW:n 5-sarjan prototyyppi sai 3 tähteä. (Mutta silti minäkin ottaisin autoksi sen, saksalainen auto on saksalainen auto :thumbup: )

Ja tuo S-Mersun "laatu" video. http://www.autoblog.com/2005/11/28/mercedes-s-class-crash-the-truth-comes-out/
Bemarin halvin malli muuten turvallisempi kuin Mersun E-sarja! BMW 1-sarja

Onhan ne Mersut silloin ihan turvallisia kun sattuvat toimimaan, mutta en sanoisi autoa kovin turvalliseksi siinä vaiheessa kun hydrauliikkajarrut pettävät. Jarrut kuulemma lakkaavat toimimasta siinä vaiheessa kun jarrujen oman aivolaatikon muisti menee täyteen. No eipä niitä taideta enää myydä, mutta aika kummallista suunnittelua joka tapauksessa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Juzo sanoi:
Bemarin halvin malli muuten turvallisempi kuin Mersun E-sarja! BMW 1-sarja

Onhan ne Mersut silloin ihan turvallisia kun sattuvat toimimaan, mutta en sanoisi autoa kovin turvalliseksi siinä vaiheessa kun hydrauliikkajarrut pettävät. Jarrut kuulemma lakkaavat toimimasta siinä vaiheessa kun jarrujen oman aivolaatikon muisti menee täyteen. No eipä niitä taideta enää myydä, mutta aika kummallista suunnittelua joka tapauksessa.
MB E-sarja = Overall 33 points
BMW 1-sarja= Overall 33 points

Minusta nuo näyttävät olevan yhtä turvallisia.
Itse olen kokeillut em.jarruja, aluksi jarrutusteho tuntui lähes olemattomalta omiin Corollan takaisin vastustaviin ABS-jarruihin verrattuna, mutta jarrutusmatkaa mitatessa yllätyin tuloksesta, tehokkaat olivat. Sähköhydrauliset jarrut olivat hyvät, mutta liian aikaisin tuotu keksintö. Mitenköhän tulevaisuudessa sähköhydrauliset jarrut kestävät talven pakkaset + iän? Ei varmaan hyvin. Ilmeisesti jarrujen valmistus maksoi myös Mersulle liian paljon, joka ajoi myös yhdeksi syyksi jarrujärjestelmän luopumiselle. Pääsyy lienee kuitenkin jarrujärjestelmän kalliit ongelmat.
Ikävä kyllä Toyotan omistajana olen kuullut huhun Avensiksen ajovaloista, jotka kuulemma himmenevät kesken ajon, se siitä Toyotan "laadusta". :thumbfh:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kerrassaan menevältä näyttää uusi Renault vähän kuin McLaren mutta tietenkin sillä erotuksella että Rellu mene ja McLaren ei. :thumbup:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Spam sanoi:
No alipaineesta puhuminen onkin ihan oikeutettua, niinkuin jo aiemmin sanoin. Se vetämisjuttu vaan oli päin persettä. Noi ionielementit vaikkapa Acapellan kaiuttimista ei muuten liity tähän mitenkään, mutta kyllä se paine liittyi.

Sitäpaitsi sinähän täällä tunnut neroilevan noilla McLarenin äärimmäisyyksiin viedyllä näkemyksillä, ja tässä autossa ei mitään varsinaista aerodynaamista vikaa voi olla -jutuilla. Siitä erottaa kaverin, joka oikeasti tietää tuosta aerodynamiikasta jotain, että se ei ole sanomassa valokuvan perusteella autosta, että sen aerodynamiikka on huono tai hyvä, koska sitä ei siitä kuvasta ihan heti näe.

Nyt erehdyin pottuilemaan takaisin, mutta kyllähän taas riittää vähäksi aikaa.
Niin, kivempihan se on arvioita heittää auton aerodynamiikan toimivuudesta parin gp:n jälkeen...

Ja oikeesti, mun mielestä on hauskaa yrittää silmämääräisesti veikkailla yhtä sun toista, jos se kaltaistasi true-aerodynaamikkoa häiritsee, niin skippaa kirjoitukseni.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Juzo sanoi:
Bemarin halvin malli muuten turvallisempi kuin Mersun E-sarja! BMW 1-sarja

Onhan ne Mersut silloin ihan turvallisia kun sattuvat toimimaan, mutta en sanoisi autoa kovin turvalliseksi siinä vaiheessa kun hydrauliikkajarrut pettävät. Jarrut kuulemma lakkaavat toimimasta siinä vaiheessa kun jarrujen oman aivolaatikon muisti menee täyteen. No eipä niitä taideta enää myydä, mutta aika kummallista suunnittelua joka tapauksessa.
Eri autoluokkien tulokset eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Johan sen sanoo järkikin, ettei yli 30 pistettä saavuttanut pikkuauto voi yksinkertaisesti olla yhtä turvallinen kuin yli 30 pistettä saavuttanut iso laatikko. Tosin en mene takuuseen onko noilla 1-sarjalaisen ja E-sarjalaisen luokilla täysin varmasti eroa ja miten suuri se on, kuitenkin on yleisesti tiedossa että luokilla on eroa, joten vaikea sitä on muuhunkaan johtopäätökseen päätyä.

Niin kuin Euroncap asian höpisee:
21. Can results be compared between groups?
Results should only be compared within the same group. The frontal testing method mirrors a crash between two similar sized cars. A heavier car or one with a higher structure will tend to have an advantage if it impacts a smaller car. The Euro NCAP results cannot be used to predict the outcome of such crashes
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
jkjanne sanoi:
Eri autoluokkien tulokset eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Johan sen sanoo järkikin, ettei yli 30 pistettä saavuttanut pikkuauto voi yksinkertaisesti olla yhtä turvallinen kuin yli 30 pistettä saavuttanut iso laatikko. Tosin en mene takuuseen onko noilla 1-sarjalaisen ja E-sarjalaisen luokilla täysin varmasti eroa ja miten suuri se on, kuitenkin on yleisesti tiedossa että luokilla on eroa, joten vaikea sitä on muuhunkaan johtopäätökseen päätyä.

Niin kuin Euroncap asian höpisee:
21. Can results be compared between groups?
Results should only be compared within the same group. The frontal testing method mirrors a crash between two similar sized cars. A heavier car or one with a higher structure will tend to have an advantage if it impacts a smaller car. The Euro NCAP results cannot be used to predict the outcome of such crashes
Hehe vähän aattelinkin ettei ne ole vertailuakelposia, mutta toi koko vertailu oli ihan vitsi jo sinällään "Mersu on turvallisempi ku Bemari", kannattaa myös ensi kerralla verrata muidenkin mallien turvallisuutta, kuin sen kokoluokan jossa Mersu sattuu olemaan turvallisempi. Sinälläänhän nuo Mersun autot on ahdettu täyteen vaikka mitä turvatekniikkaa ja ne ovatkin silloin turvallisia kun tekniikka pelaa. Bemarin 5-sarjalaisenkin miellän kuitenkin turvalliseksi vaikkei se saisikaan viittä tähteä kolaritestissä. No ohan se tietysti hienoa kun löytää jonkun jutun missä Mersu on parempi.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Hyvältä näyttää uusin renu, talli joka aloittaa uuden auton kehittämisen niinkin myöhään kuin Renault saa valmiikis todella kilpailukykyisen ja toimivan auton ulos noinkin nopeasti (Eikös Renault ollut liki viimmeinen joka rupesi kehittämään V8 moottoria).
Moottorithan on olleet kylläkin jo lähihistoriassa Renaultin parasta osaamista, kuka edes muistaa montako F1 kilpailua Renaultin moottorella on voitettu (Renault vetäytyikin moottoritoimittajana jo kerran F1:kkösistä sen vuoksi ettei ollut enään mitään voitettavaa).
Mielestäni tässä asiassa on todella paljon opittavaa muilla talleista, varsinkin kun keskibudjetin tallin (110 ME) osaaminen on tuota luokkaa.
Jokuhan sanoi ettei ole vaikea tehdä nopeaa autoa, vaikeaa on tehdä myös luotettava, senhän viimmekausi osoitti konkreettisesti.
azai sanoi:
perhe ja tärkeimpään turvallisuuskehitykseen (ESP-ajonvakautus, ABS-jarrut ovat Mercedeksen keksintöjä, Airbag voidaan kutsua puoleksi Mercedeksen keksinnöistä).
ESP (Electronic Stability Control) on kehittänyt Saksalaisen Bosch (Ei Mercedes).
Vuonna 1995 ESP tuli ensimmäisenä BMW:n ja Mercedekseen (BMW fanit kiittää ;)).
ABS (Anti-lock braking system) kehitti Dunlop jo 50 luvulla lentokoneisiin.
ABS:sän autoihin Bosch kehitti vuonna 1978.
Ensimmäisenä Boschin ABS:än sai Mersedeksen limousine malliin (Ko autoa ei myyty maailmanlaajuisesti), vuonna 1985 enimmäinen massatuotantomalli johon ABS:sän sai on Ford Granada (Esimmäinen ABS jarruilla varustettu auto oli 1960 Fergusonin P99).
Airbag on taas kehitetty aivan eri mantereella, sen kehitti 1967 Chrysler.
Ensimmäisen kerran Airbagin sai isoihin Cadillaciin, Oldsmobileen ja Buickiin vuonna 1974.
Jos turvallisuudesta puhutaan, pelkät varusteet ja auton koko eivät tee autosta turvallisinta, kaikkenhan luulisi tietävän mikä merkki tässäkin on edelläkävijä. ;) EuroNCAP
No lopetan off topicin tältä osin, tuntuu että väeltä unohtuu mistä aiheesta topic on.

Ps. En pidä lippua korkealle Fernando Alonsolle ja Giancarlo Fisichellalle, vaan Renaultille.
Toivottavasti Heikki Kovalainen nähdään RS26 auton ohjaimissa vielä tämän kauden F1 kisassakin (Vaatisi kuitenkin Fernando Alonsolle tai Giancarlo Fisichellalle vatsanpuruja ennen kilpailua tms, toivotaan). :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Otto Hokkanen sanoi:
No jos ne sieltä sen rungon alta menee, niin eiköhän ne silloin "köliin" kiinnity.
Miksi? Eikö ne/se voi mennä renkaasta toiseen? Tosin uskoisin tuon olevan "hieman" epävakaa... Hmm, ylätukivarsien pitäisi ilmeisesti kestää koko rasitus. Tosin jos tuolla voisi saada jotain omalaatuista etua. Liekö kukaan kokeillut moista?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Dnada21 sanoi:
Miksi? Eikö ne/se voi mennä renkaasta toiseen? Tosin uskoisin tuon olevan "hieman" epävakaa... Hmm, ylätukivarsien pitäisi ilmeisesti kestää koko rasitus. Tosin jos tuolla voisi saada jotain omalaatuista etua. Liekö kukaan kokeillut moista?
No kyllähän ne varmasti voisi mennä, vaan en kyllä oikeasti ymmärrä mitä ihmeen hyötyä siitä voisi olla. Saattaisi muutenkin olla varsin ikävä rakenne suunnitella ja toteuttaa, jos sen pitäisi koko kisa kestää.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
formulastara sanoi:
Damn tuo on kyllä kapea ja matala tuo perä. God Damn!

Paha tuota on voittaa, kun kerta moottorikin toimii mainiosti.
Taitaa olla meikäläisen aerodynamiikkataidot ruosteessa, kun en pysty auton ulkonäöstä sanomaan onko se nopea vai ei.. :wink:

formulastara sanoi:
Mutta mistä kohtaa tuo on muka uuden tai minkään Mclarenin näköinen
Katsopa vaikka noita sivuilmanottoaukkoja, ja vertaa R25:een..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Dnada21 sanoi:
Miksi? Eikö ne/se voi mennä renkaasta toiseen? Tosin uskoisin tuon olevan "hieman" epävakaa... Hmm, ylätukivarsien pitäisi ilmeisesti kestää koko rasitus. Tosin jos tuolla voisi saada jotain omalaatuista etua. Liekö kukaan kokeillut moista?
Sellasen triviakysymyksen voisi tähän heittää, että jos tukivarsi ei saa tukea mistään, niin mahtaakohan sen toiminnassa esiintyä jonkinasteisia häiriöitä?
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
mh_84 sanoi:
Taitaa olla meikäläisen aerodynamiikkataidot ruosteessa, kun en pysty auton ulkonäöstä sanomaan onko se nopea vai ei.. :wink:
Eihän se vielä nopea ole.... :wink:
Lainaus turun sanomista.
Kaksi uutta Renaultia tekivät Kovalaisen sähköpulmista huolimatta taas vakuuttavaa jälkeä nopeudellaan. Hondat ja Michael Schumacherin Ferrari ovat lähellä samaa tasoa, mutta sitten tulee selvä ero muihin.
 
Ylös