Renault R26

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Toki Renault käyttää f1-toimintaa aika vähän muussa mainonnassa, mikä on minusta hieman outoa.
samaa mieltä, esmes 90-luvun dominointikaudella ei juurikaan viitsitty mainostaa mestaruuksilla joka oli aika outoa...
nytkin koko savotan idea jää ainakin mulle hieman peiton alle kun olivat mukana vain muutaman vuoden, ja heti pois kun on voitettu mestaruus...
ei näin ei :nope:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
azai sanoi:
BMW:n voitto perustuu siihen, ettei BMW käytä paljoa uusiin mallikehitykseen rahaa, BMW:ltä ei löydy kuin 1-,3-,5-,6,-7 ja X-sarjan mallit (M-mallit ovat jo 3- ja 5:n laskettu). BMW:hän on tuttu konservatiivisuudestaan, joten suuret rahasijoitukset tuotekehittelyyn voidaan jättää sikseen.
Mercedeksellä vastaava määrä lähentelee n.20 mallia.
nohnoh, nyt meni kyllä hieman harakoille...
bemulta löytyy
1-, 3-, 5-, 6-, 7-sarjojen lisäksi X3 ja X5 + pikkuinen 3-sarjan compact... ja Z4
tuosta saan itse laskettua 9kpl mallisarjoja. (jokainen selkeästi oma mallinsa vaikka tekniikka onkin osittain yhtenäistä)
ja henkilöautomalleja M-B:ltä löytyy 14kpl jos lasketaan SLR mukaan mutta jätetään pakut pois laskuista... eli eise ero nyt ihan niin hirveen suuri ole

edit. ilmeisesti compact on poistunu valikoimista nykyisin?
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Joo, compactia ei enää ole. Mersulla on pakettiautoja joiden kehitys kyllä verottaa varoja omalta osaltaan. Hyviä merkkejä varmasti molemmat. X3 ja x5 on malleja tosin jota en ikinä ostaisi :alppu:
 

Jurva

Well-known member
Liittynyt
6.10.2000
Viestit
69
Sijainti
Hämeenlinna

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jurva sanoi:
Joo näyttävät lähinnä 80-90 luvun taitteen F1:ltä. Ei tuossa kuitenkaan oikein voi puhua ponttoonien mataluudesta samassa mielessä kuin F1:ssä. Noissa nuo ponttoonit ovat sivustapäin ihan yhtä korkeita loppuun asti, ne vaan sitten loppuvat kuin seinään, ja takapyörän edessä oleva ilmanohjain lähtee matalalta. Eli ponttoonit eivät laske samaan tyyliin taaksepäin kuin F1:ssä. Tämän ponttoonien laskusuhdanteenhan aloitti Ferrari F-2002-mallillaan.

Jos lähdetään etsimään indy-tyyppistä Formulaa, niin Ensimmäiset BAR-autot olivat hieman samantyyppisiä ponttooneiltaan. Mikä ei ole kovin yllättävää kun suunnittelijana toimi Reynard Indypuolelta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
Joo näyttävät lähinnä 80-90 luvun taitteen F1:ltä. Ei tuossa kuitenkaan oikein voi puhua ponttoonien mataluudesta samassa mielessä kuin F1:ssä. Noissa nuo ponttoonit ovat sivustapäin ihan yhtä korkeita loppuun asti, ne vaan sitten loppuvat kuin seinään, ja takapyörän edessä oleva ilmanohjain lähtee matalalta. Eli ponttoonit eivät laske samaan tyyliin taaksepäin kuin F1:ssä. Tämän ponttoonien laskusuhdanteenhan aloitti Ferrari F-2002-mallillaan.
Jo 90 luvun puolesta välistä, kun korkeampia ponttooneita alkoi tulla ykkösiin, niin ne laskeutuivat perää kohti. Siitä ne alkoivat laskeutua pikkuhiljaa enemmän huipentuen McLaren 2001 tyyliseen suht aikaisin madaltuvaan perään. Ferrari aloitti seuraavan trendin vuonna 2002, katteet pois takaripustusten päältä ja alta paljastuu hyvin kapea perä. Perät olivat kyllä jo kaventuneet ennen tätä, mutta ne olivat katteiden alla piilossa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
J.Heldenview sanoi:
Jo 90 luvun puolesta välistä, kun korkeampia ponttooneita alkoi tulla ykkösiin, niin ne laskeutuivat perää kohti. Siitä ne alkoivat laskeutua pikkuhiljaa enemmän huipentuen McLaren 2001 tyyliseen suht aikaisin madaltuvaan perään. Ferrari aloitti seuraavan trendin vuonna 2002, katteet pois takaripustusten päältä ja alta paljastuu hyvin kapea perä. Perät olivat kyllä jo kaventuneet ennen tätä, mutta ne olivat katteiden alla piilossa.
No jos nyt väkisin halutaan hiuksia halkoa niin totta tuokin, ja laskeehan noissa joissain "indeissäkin" se ponttooni hieman, pidän kuitenkin F-2002:sta ensimmäisenä, jossa perän lasku on samalla tavalla radikaalia ja itsetarkoituksellista niin kuin nykyään on. Kieltämättä Ferrari oli samalla uraauurtava myös ns. cocispullomuodossa, joka myöskin kaikilta tänä päivänä löytyy.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Miksi ei Kovalaista hyödynnetä testeissä??? Ihmetyttää....

Renault recalls Montagny!

Jerez - Wednesday 20h

source: gp2006.com

There is excitement in the Renault garage at the Jerez de Frontera circuit and not only because the R26 is undergoing its debut in the south of Spain. The Andalusian climate, normally one of the warmest in Europe at this time of year with mercury normally rising to 20°C at the hottest time of the day, is not managing to heat the hearts of the French squad after reigning world champion, Fernando suffered a slight injury, nothing major, a pinched nerve, but the testing program could be forced to undergo a big delay because the Spanish racer is gripped with pain.

Oxford - Thursday 7 am
The telephone rings. It takes a few seconds for Franck Montagny to awaken from a deep sleep, a blissful one at that after coming to an agreement with PKV Racing for a two day tests in ChampCar. The stress was gone, but suddenly his adrenalin started climbing when the Frenchman recognized the caller, who asked him to jump on the first plane headed in the direction of Jerez!

"Fernando might not test tomorrow, a small health issue, nothing major. We need a driver as fast as Fernando. It is vital for our testing program this week and Franck is the one..."

"Be reassured, Alonso's injury was not major", Renault confirmed to us several hours later, to justify Franck's return.

Back at Renault headquarters, Franck's seat is prepared, packed up, and quickly sent to Jerez.

Madrid - Thursday 18h
Franck is no longer under contract with the team who secured the 2005 crown. After making a stopover in Madrid before climbing aboard the plane that was to bring him closer to his former team's test, the French driver gathered his spirits and could not stop himself from smiling, remembering his last test for the team in mid-December. Here he had topped the times ahead of Schumacher and Alonso and the good-byes had been sad, walking away after many years. Could he refuse to help Renault? No, that would be impossible, as this is for the members of the team present at the test track, always ready to be there for Franck, and he returns to them with pride.

"I did not think of refusing for a second," Franck acknowledged to us. "I do that for certain people, the majority at Renault in fact, and I am very flattered and happy that they think I could be the right man for the job in a potential crisis"
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Kummallista erityisesti siksi, että Heikin piti alkuperäisen ohjelman mukaan testata tällä viikolla. Liekö sitten ollut esteitä.
Eikös Heikki mennyt ajamaan Renaulttia johonkin showhon?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
No jos nyt väkisin halutaan hiuksia halkoa niin totta tuokin, ja laskeehan noissa joissain "indeissäkin" se ponttooni hieman, pidän kuitenkin F-2002:sta ensimmäisenä, jossa perän lasku on samalla tavalla radikaalia ja itsetarkoituksellista niin kuin nykyään on. Kieltämättä Ferrari oli samalla uraauurtava myös ns. cocispullomuodossa, joka myöskin kaikilta tänä päivänä löytyy.
McLarenin ponttooni oli sivuprofiilililtaan "kokismainen" ennen Ferraria.

Esim vuonna 2001, Ferrarilla, oli tyly konveksin muotoinen ponttoonin yläpinta, mutta McLarenilla se kaareutuu selvästi aiemmin ensin alaspäin, ja sitten taaempana taas ylöspäin. Sen lisäksi, 99 00 seuduilla McLaren toi sivuponttooneita, jotka sivuilta kaventuivat edempää kuin kellään muulla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En nyt oo ihan varma mutta eikös cocis muodolla tarkoteta enemmänkin sitä että kun autoa katsotaan ylhäältä päin niin se on cocis pullon muotoinen, eli siis kaventuu kuskin kohdalta takapäätä kohti voimakkaasti... Tai jotain sinne päin.

Itse en ainakaan muista törmäänneeni cocis muotoihin yhdessäkään sivuprofiilia tarkastelleessa jutussa...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ghost_Glove sanoi:
En nyt oo ihan varma mutta eikös cocis muodolla tarkoteta enemmänkin sitä että kun autoa katsotaan ylhäältä päin niin se on cocis pullon muotoinen, eli siis kaventuu kuskin kohdalta takapäätä kohti voimakkaasti... Tai jotain sinne päin.

Itse en ainakaan muista törmäänneeni cocis muotoihin yhdessäkään sivuprofiilia tarkastelleessa jutussa...
Kyllä näin on. Ei se sivuprofiilimuoto silti mikään merkityksetön ole. Viimeaikoina sitä vaan on ollut vaikeampi lukea 3d-muotoistumisen vuoksi.
 

Insomniac

Hiekoilla
Liittynyt
15.10.2005
Viestit
25
Sijainti
Nurmijärvi
Kokonaispaketti näyttää melkolailla "pyöreältä". Suunnittelijoilla on varmasti ollut kivaa harppien kanssa. :thumbup:

Huomattavia muutoksia ei oikeastaan ole takasiiven, sivuponttoonien ja muun "sälän" kohdalla enempää, mutta sattuiko kellään muulla silmään keulan pieni kaventuminen edestäpäin ja leventyminen takaapäin? :doubtful:

Huono selitys tai sitten olen vain katsonut kuvaa väärästä vinkkelistä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
...Porsche(jossain määrin tehdasmoottori) 87 nyt ainakin tulee mieleen.
eikös tämä nyt kuitenkin mennyt niin että TAG maksoi porschelle tuon kehittämisestä, eli varsinaisesti tehdas ei ollut mukana eikä myöskään vaikuttanut vetäytymiseen?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Otto Hokkanen sanoi:
Moon itseasiassa monasti pohtinutkin, miksi nykyisissä F1-autoissa takasiipi on poikkeuksetta tuettuna (vain) päätylevyistä, eikä keskempää kuten monissa muissa autoissa...
Saavuttavat riittävän lujuuden pelkillä päätylevyillä? Keskeltäkin tuettu on lujempi rakenne mutta se tuo lisää ilmanvastusta. Hyödyt ja haitat aina puntariin ja sitä rataa.

Vähänhän siipi saa joustaakin ja kyllähän ne pitkillä suorilla loivenevat kun in-car kuvia katselee.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
petrolhead sanoi:
Saavuttavat riittävän lujuuden pelkillä päätylevyillä? Keskeltäkin tuettu on lujempi rakenne mutta se tuo lisää ilmanvastusta. Hyödyt ja haitat aina puntariin ja sitä rataa.
Päätytuennan plussia:
-Jonkinnäköiset päätylevyt siellä on oltava jotta siipi on tehokas
-Ei pyörät sotke virtauksia
-Formulaykkösissä on myös alempi takasiipi
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Juzo sanoi:
Oliskin aika älykästä kertoa Mersun sivuilla kuinka laadukkaita autot oikeasti ovat. Tottahan se on että Mersuja myydään valtavasti, mutta suuri osa voitoista menee pelkästään takuukorjauksiin tai no tuleehan niitä rahoja sitten takaisin kun asiakkaat joutuvat itse maksamaan korjaukset. Mersun tapauksessa f1-moottorien luotettavuus vastaa aika hyvin merkin tavallistenkin autojen laatua.

Tässä nyt pari esimerkkiä...
Toyopa keräsi vähän aikaa sitten jättimäärän autoja takaisin tarkistuksiin, Volvo keräsi, oliko jopa mallisarjat ylittäen autoja joihinkin tarkastuksiin ja korjauksiin, ja sitä ennen joskus ammoisina aikoina Volvo kutsui suuren määrän S80:siä tarkastuksiin... Eikä tarvitse tutkia kuin Tuulilasia niin näkee jo miten paljon tehdään erilaisia takuukorjauksia normaaleiden määräaikaishuoltojen yhteydessä. Mieluummin kannattaisi jo kysyä mihin autoihin ei nykypäivänä enää tehdä jälkiviilauksia tai mikä merkki säästyy niiltä kokonaan, ei niin, että korjaukset jätettäisiin tarkoituksella tekemättä vaan rehellisen viattomuuden vuoksi.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
jkjanne sanoi:
Toyopa keräsi vähän aikaa sitten jättimäärän autoja takaisin tarkistuksiin, Volvo keräsi, oliko jopa mallisarjat ylittäen autoja joihinkin tarkastuksiin ja korjauksiin, ja sitä ennen joskus ammoisina aikoina Volvo kutsui suuren määrän S80:siä tarkastuksiin... Eikä tarvitse tutkia kuin Tuulilasia niin näkee jo miten paljon tehdään erilaisia takuukorjauksia normaaleiden määräaikaishuoltojen yhteydessä. Mieluummin kannattaisi jo kysyä mihin autoihin ei nykypäivänä enää tehdä jälkiviilauksia tai mikä merkki säästyy niiltä kokonaan, ei niin, että korjaukset jätettäisiin tarkoituksella tekemättä vaan rehellisen viattomuuden vuoksi.
No niinpä niin... jotkut vain tuntuvat pitävän Mersua ns. laatumerkkinä vaikka se oli amerikassa epäluotettavin automerkki vuonna 2005, toisin kuin taas vaikka Toyota, joka oli yksi luotettavimmista autoista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
jkjanne sanoi:
Toyopa keräsi vähän aikaa sitten jättimäärän autoja takaisin tarkistuksiin, Volvo keräsi, oliko jopa mallisarjat ylittäen autoja joihinkin tarkastuksiin ja korjauksiin, ja sitä ennen joskus ammoisina aikoina Volvo kutsui suuren määrän S80:siä tarkastuksiin... Eikä tarvitse tutkia kuin Tuulilasia niin näkee jo miten paljon tehdään erilaisia takuukorjauksia normaaleiden määräaikaishuoltojen yhteydessä. Mieluummin kannattaisi jo kysyä mihin autoihin ei nykypäivänä enää tehdä jälkiviilauksia tai mikä merkki säästyy niiltä kokonaan, ei niin, että korjaukset jätettäisiin tarkoituksella tekemättä vaan rehellisen viattomuuden vuoksi.
Mulle muuten vaihdettiin 90k huollossa aikoinaan koko ohjauspylväs :eek:
 
Ylös