Sadekelin ajaminen

  • Viestiketjun aloittaja JNF
  • Aloituspäivämäärä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Esimerkiksi pyöräilyyn ja alppihiihtoon kuolemantapaukset on hyväksytty. Näissä lajeissa silloin tällöin kuollaan, eikä se ole suurta yleisöä hätkäyttänyt. Jopa jalkapalloilijoita kuolee kentille nykyään enemmän kuin kuljettajia.
Kyllä ne kuolemat hätkähdyttävät, ja jotain on vialla jollei hätkähdytä. Jalkapalloa pelaa "vähän" useampi kuin F1:ssä on kuskeja. Suhteessa harrastajamäärään F1:n (tai autourheiolun) kuolleisuus on ihan toista kuin jalkapallon.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Esimerkiksi pyöräilyyn ja alppihiihtoon kuolemantapaukset on hyväksytty. Näissä lajeissa silloin tällöin kuollaan, eikä se ole suurta yleisöä hätkäyttänyt. Jopa jalkapalloilijoita kuolee kentille nykyään enemmän kuin kuljettajia.
Lyllä sekä pyöräilyssä että alppihiihdossa tehdään kaikki voitava, ettei kuolemantapauksia satu.

Tuskinpa kovinkaan moni seuraa noitakaan lajeja, jotta toivoo pääsevänsä näkemään tuoliasen onnettomuuden.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
En tiedä miksi täällä ollaan niin morbideja. Kuinka usein kuljettaja on kuollut tai loukkaantunut johtuen sadekelistä?
Sateella ajamiseen liittyy irrationaalinen pelko, joka johtuu psykologisesta assosiaatiosta: sade -> lisää ulosajo riskiä = loukkaantumisriski.
Pitääkö tämä paikkansa?

Väitän, ja olisi kiinnostavaa todistaa tilastollisesti, että loukkaantumisten prosentuaalinen määrä on pienempi sadekelillä kuin kuivalla kelillä ajettaessa. Johtuen luultavasti jo pienentyneistä nopeuksista, suuremmasta varovaisuudesta ohitustilanteissa ja märkä hiekkaeste pysäyttää nopeuden tehokkaasti.

Näin ollen enemmän huolta pitäisi aiheuttaa kuivan kelin kisat.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En tiedä miksi täällä ollaan niin morbideja. Kuinka usein kuljettaja on kuollut tai loukkaantunut johtuen sadekelistä?
Sateella ajamiseen liittyy irrationaalinen pelko, joka johtuu psykologisesta assosiaatiosta: sade -> lisää ulosajo riskiä = loukkaantumisriski.
Pitääkö tämä paikkansa?

Väitän, ja olisi kiinnostavaa todistaa tilastollisesti, että loukkaantumisten prosentuaalinen määrä on pienempi sadekelillä kuin kuivalla kelillä ajettaessa. Johtuen luultavasti jo pienentyneistä nopeuksista, suuremmasta varovaisuudesta ohitustilanteissa ja märkä hiekkaeste pysäyttää nopeuden tehokkaasti.

Näin ollen enemmän huolta pitäisi aiheuttaa kuivan kelin kisat.
Näkyvyys taitaa olla suurin riski. Jos jotain tapahtuu, niin voi tapahtua todella vakavia. sadekelillä niitä tapahtumia riittääkin. Lisäksi, jos homma menee samanlaiseksi pelleilyksi mitä se oli esim monte carlon rallissa, nii eipä hommassa ole oikein mitää iloa katsojillekkaan. Ralliautot ajelee "juoksuvauhtia". Sielläkin syynä rengassäännöt.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
En tiedä miksi täällä ollaan niin morbideja. Kuinka usein kuljettaja on kuollut tai loukkaantunut johtuen sadekelistä?
Sateella ajamiseen liittyy irrationaalinen pelko, joka johtuu psykologisesta assosiaatiosta: sade -> lisää ulosajo riskiä = loukkaantumisriski.
Pitääkö tämä paikkansa?

Väitän, ja olisi kiinnostavaa todistaa tilastollisesti, että loukkaantumisten prosentuaalinen määrä on pienempi sadekelillä kuin kuivalla kelillä ajettaessa. Johtuen luultavasti jo pienentyneistä nopeuksista, suuremmasta varovaisuudesta ohitustilanteissa ja märkä hiekkaeste pysäyttää nopeuden tehokkaasti.

Näin ollen enemmän huolta pitäisi aiheuttaa kuivan kelin kisat.
Höpötystä. Kyse on riskien hallinnasta. Sadekelillä ja varsinkin ääriolosuhteissa, ulosajojen ja onnettomuuksien riski on yksiselitteisesti moninkertainen.

F1:n loukkaantumistilasto? Oletko ihan tosissasi?
 
Viimeksi muokattu:

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Ongelma on liiallinen turvallisuushakuisuus. Kun hyväksyttäisiin edes yksi kuolema kahta vuotta kohti, niin homma olisi eri näköistä.
Nyt tuli kyllä sellainen aivopieru, että alta pois ja karkuun.

Voin oikein sieluni silmin kuvitella siellä sohvan perukoilla turvallisesti löhöilevän sipsiä popsivan penkkiurheilijan, joka vaatii nyt tomerasti ihmiselämän menetyksiä, jotta saisi omaan sunnuntai-iltapäiväänsä rahtusen lisää tv-viihdettä. Ei helvetti. :wall::yuck:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiedä miksi täällä ollaan niin morbideja. Kuinka usein kuljettaja on kuollut tai loukkaantunut johtuen sadekelistä?
Sateella ajamiseen liittyy irrationaalinen pelko, joka johtuu psykologisesta assosiaatiosta: sade -> lisää ulosajo riskiä = loukkaantumisriski.
Pitääkö tämä paikkansa?
Ei. Sokkona ajamiseen liittyvä pelko ei ole irrationaalinen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Höpötystä. Kyse on riskien hallinnasta. Sadekelillä ja varsinkin ääriolosuhteissa, ulosajojen ja onnettomuuksien riski on yksiselitteisesti moninkertainen.
Ja tuossa tilanteessa hallittavat riskit on aika erilaiset näkökulmasta riippuen. Yksittäinen kuljettaja voi ihan hyvin ajatella, että: "Ei mulle mitään tapahdu", mutta kuskien radallepäästämisestä vastuun kantava taho puolestaan voi yhtä hyvin (tai jopa paremmin) päätellä, että: "Joku siellä kuitenkin kolaroi ja jos seuraukset ovat vakavammat, niin ne on mun pallit puristimessa sitten."

Eli omista tekemisistä on helpompi ottaa vastuu kuin kahdenkymmenen riskinottajan tekemisten seurauksista.
 

Red Evil

Well-known member
Liittynyt
21.12.2012
Viestit
210
Vanhalla systeemillä eli 1 auto kerrallaan radalla olisi varmaan viety turvallisesti läpi noi Australian Aika-ajot. En sitten tiedä oisko tuloslista kertonut yhtään mistään mitään:D
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tiedä sitten onko mitään vaikutusta mihinkään, mutta jos miettii, niin kyllähän liian märässä kelissä ajaminen aiheuttaa myös kustannuksia talleille. Romua tulee kuitenkin aina lisää, eikä noiden laitteiden hajottaminen ihan halpaa lystiä ole.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Turvallisuuteen panostaminen ei ole koskaan huono asia, mutta kyllä tähän sadeongelmaan pitäisi saada joku ratkaisu. Ei ole hyvä juttu jos kisat ja aika-ajotkin jäävät kokonaan ajamatta joka kerta kun vähän vettä tihuuttaa. Monsuunirenkaat takaisin ja autoihin sellaisia muutoksia että noilla pystyisi ajamaan sateellakin ilman että luistelevat kuin pulkat jäällä, kyllä niitä sateita nimittäin jatkossakin tulee.

Ja kyllä tuokin on ongelma että iso osa kisoista on siirretty tuonne kaukomaille, ja sen takia kisat ajetaan varsin myöhään iltapäivällä. Siinä ei ole sitten oikein yhtään särkymävaraa vaan heti jos kisaa joudutaan myöhästyttämään niin pimeä tulee vastaan.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei. Sokkona ajamiseen liittyvä pelko ei ole irrationaalinen.
Eipä varsinkaan aika-ajoja tarvitse sateella sokkona ajaa. Näkihän sen heti tänä aamuna ajojen alussa kuinka Nico fiksuna jättäytyi huomattavan kauas Hamiltonin taakse, jotta näkisi paremmin eteensä.

En minä halua F1:siin enempää vaaratekijoitä kuin mitä siinä nyt on. Enkä halua nähdä kuljettajien loukkaantumisia, kuolemista puhumattakaan.
Nykyään on vaan näköjään tultu siihen, että jos rata on märkä, niin ei vaan voida ajaa.

Turvallisuus lajissa tulee pääosin kuljettajan kypärän sisältä. Ei sitä voida säännöillä tai ulkopuolisen toimesta taata.

Niinkuin joku jo taisi mainitakin, sääntöjä pitäisi vapauttaa niin, että sateella ajaminenkin olisi mahdollista. Ne entisajan sadekelisäädöt.
Joku sanoi myös, että pitäisi olla kunnon sadekelirenkaat. No eihän Pirelli osaa/halua/saa tehdä kunnon renkaita edes kuivalle kelille joten sillä ei liene väliä mitkä hankookit siellä alla pyörii.

Toivon että huomenna aika-ajojen jatkuessa sataa niinkuin sieltä Esterin ahterista. ;)
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ei. Sokkona ajamiseen liittyvä pelko ei ole irrationaalinen.
Tarkoitin loukkaantumisriskiin liittyvää pelkoa. Jos kuivalla kelillä riski on suurempi kuin märällä, pitäisi ajamista nimenomaan välttää kuivalla.
Sateella toki sattuu enemmän ulosajoja, mutta suurempi ulosajomäärä ≠ suurempi vaarallisuus. Ulosajot sateella ovat, kuten tänäänkin, enimmäkseen pieniä reunakosketuksia. Tätä haen takaa. Toki minulla ei ole faktaa tästä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Lyllä sekä pyöräilyssä että alppihiihdossa tehdään kaikki voitava, ettei kuolemantapauksia satu.
Jos tehtäisiin, ei laskijoiden annettaisi edes laskea välillä yli puoltatoistasataa alas oloissa, joissa vartalo voi pyöriä ja iskeytyä täysin holtittomasti. Myöskään pyöräilijöitä ei vietäisi vuoristoihin, joissa rotkot kiertävät teitä ja vauhdit nousevat yli sataseen, vaikka porukka ajaa vieri vieressä, muutaman sentin päässä toisistaan.

Enkä tiedä turvavarusteistakaan. Ei ole pyöräilijöillä näkynyt niskasuojia, liekö sellaisia alppihiihtäjilläkään. Edes heikentyneet olosuhteet eivät aina keskeytä syöksylaskua. Laskijoita kuolee myös harjoituksissa.

Näissä lajeissa hyväksytään se, että ihminen on hallinnan menettäessään suojaton. Formuloissa ei oteta edes hallinnan menettämisen riskiä, vaikka kuljettajaa suojaa viimeisen päälle suunniteltu rakenne.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ongelma on liiallinen turvallisuushakuisuus. Kun hyväksyttäisiin edes yksi kuolema kahta vuotta kohti, niin homma olisi eri näköistä. Eivät katsojat siitä traumatisoidu, vaikka joku välillä veivinsä heittäisikin.

En jaksanut etsiä osuvaa, mutta esimerkiksi Venäjältä löytää vaikka kuinka paljon videoita nokkakolareista rekan kanssa. Jos niitä voi työntää Juutuubiin, niin miksi TV-ruutuun ei sovi silloin tällöin F1-kuskin kuolema tai vakava loukkaantuminen?

http://www.youtube.com/watch?v=E-l4w-DIiXk
Tämä. Oikea mielipide kaiken naminamin keskellä. Mitään ei saisi sattua ettei pikku Mattipetteri tai Ansapäivikki vaan järkyty.

En kyllä ymmärrä ihmisiä jotka jaksavat järkyttyä joka asiasta.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ongelmasta pääsee eroon tekemällä niin kuin minä, lopettamalla formuloiden seuraamisen. Touhu on nykyisin lähtenyt totaalisesti lapasesta. Valitettavasti.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Ongelma on liiallinen turvallisuushakuisuus. Kun hyväksyttäisiin edes yksi kuolema kahta vuotta kohti, niin homma olisi eri näköistä. Eivät katsojat siitä traumatisoidu, vaikka joku välillä veivinsä heittäisikin.

En jaksanut etsiä osuvaa, mutta esimerkiksi Venäjältä löytää vaikka kuinka paljon videoita nokkakolareista rekan kanssa. Jos niitä voi työntää Juutuubiin, niin miksi TV-ruutuun ei sovi silloin tällöin F1-kuskin kuolema tai vakava loukkaantuminen?

http://www.youtube.com/watch?v=E-l4w-DIiXk
Tälle provoamiselle voisi kyllä laittaa pisteen mun puolesta. Todennäköisesti tämänpäiväisissä olosuhteissa olisi ihan hyvin voinut ajaa, mutta ei tässä nyt ehdointahdoin haluta kenenkään kuolevan tai loukkaantuvan. Toistuvat kuolemantapaukset karkottaisivat hyvin nopeaan tahtiin junioreita kauas autourheilun parista, ja lajin vastaiset liikkeet saisivat vain lisää vettä myllyyn. Vähän tyhmää itseltäkin mennä tällaiseen trolliin vastaamaan, mutta sanonpahan vain että kukaan lajia seuraava täysjärkinen ei ajattele sillä tavalla kuin eräskin on täällä antanut itsestään ymmärtää. Onneksi kyse lienee vain huonommanpuoleisesta trollista, johon toivottavasti puututaan foorumin modejen toimesta. (Eikös kuoleman toivomisesta ole täällä bannia saanut?)
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Paitsi ettei tässä ole mitään provoamista. Katso nyt tuota listaa. Mikään ei estä sitä, että homma olisi nykyään samankaltaista kuin se joskus ennen oli. Ei muu kuin ihmisten asenne.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal_Formula_One_accidents
70-90 luvulla 18 kuolemaa 24 vuoden aikana, kunnes Sennan jälkeen ei enää. Ennen Sennan ja Ratzenbergerin kuolemia abauttirallaa kuolema per kausi. Upeaa, että turvallisuuteen on panostettu.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Upeaa, että turvallisuuteen on panostettu.
Joo, se on hienoa, että miljoonamiehiä suojellaan radan sisäpuolella. Radan ulkopuolella voi olla slummeja, joissa kuollaan kuin rotat.

Aivan järjetöntä suhteettomuutta. Ketään ei kiinnosta, miten ihmiset kärsivät muutaman kilometrin päässä radasta, mutta radan sisäpuolella vapaaehtoisesti kilpaileville miljoonamiehille ei saa aiheuttaa minkäänlaista vaaraa.

Ainakin tuon ihmishenkiin vetoamisen voisi lopettaa, koska oikeasti ette ole kiinnostuneita ihmishengistä. Kuolema kelpaa teille hyvin, kun se tapahtuu kameroilta piilossa, olkoon se kuinka epätasa-arvoista ja epäoikeudenmukaista tahansa. Ette vain tahdo sitä kameroihin, ettei tule paha mieli.
 
Ylös