Sekalaisia rallikysymyksiä

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
132
Sijainti
Jyväskylä
Besservisseilyä

Olisko Walter Boycen voitto Press-on-Regardless Rallissa 1973 numerolla 110 kuitenkin suurin?

Lähtönumerot taisi alkaa sadasta :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Yksi kysymys tuli viikonloppuna mieleen. Mitäs jos käykin niin et Power Stage peruttaisiin esim. yleisön sijoittumisen takia - jaetaanko pisteitä ollenkaan vai menisikö arpomisen puolelle?
Power stage taidetaan ajaa aina kahteen kertaan ja siinä on pelivarana sitten peruuttaa eka kierros tai edes joku sunnuntain muista pätkistä varoituksena yleisölle. Kuitenkin pisteidenjaon lisäksi aika iso panos toi televisointi, ettei varmaan ihan helpolla haluta poweria peruuttaa.

Mitäs muuten jos vaikka kolme kuskia ajaa saman nopeimman ajan power stagella?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Power Stage mitataan tuhannesosilla, joten todennäköisyys on aika pieni. Nopeasti katsottuna ei ole mennyt edes kymmenyksen alle ero tällä kaudella minkään sijoituksen osalta Power Stageilla. Voisi kuvitella, että tasatilanteessa pisteet jaetaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Tullaanko muuten power stagen maalissa koko rallin maaliin vai pitääkö siitä ajaa vielä siirtymä? Palkintopalliseremoniathan järjestetään heti pätkän maalissa, voisiko olla tilanne kuten Tänakilla Puolassa että auto nilkuttaa pätkän maaliin mutta ei siitä enää metriäkään...
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
758
Jos ei täksi vuodeksi ole mitään ihme muutosta tehty niin pitää päästä koko rallin maaliin. Esimerkiksi vuonna 2015 Puolassa Latvala oli Power Stagen jälkeen neljäs rallissa, mutta myöhästyi korjaushommien takia viimeisestä aikatarkastuksesta tippuen lopputuloksissa viidenneksi.
 

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2588
Tullaanko muuten power stagen maalissa koko rallin maaliin vai pitääkö siitä ajaa vielä siirtymä? Palkintopalliseremoniathan järjestetään heti pätkän maalissa, voisiko olla tilanne kuten Tänakilla Puolassa että auto nilkuttaa pätkän maaliin mutta ei siitä enää metriäkään...
Täksi vuodeksi muuttunut sen verran, että ainakin Ruotsin ja Saksan ralleissa Power stagen maali-at on myös koko rallin maali. Mutta esimerkiksi Jyväskylässä rallin maali oli Paviljongilla. Ja rallin maalin pitää selvitä jos haluaa pisteitä Power stagelta (tai pisteitä ylipäänsä).
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4971
Sijainti
Parc Fermé
Ja rallin maalin pitää selvitä jos haluaa pisteitä Power stagelta (tai pisteitä ylipäänsä).
Neuvillelta tästä on ainakin kokemuksia muutaman vuoden takaa. 1. palkintosijan juhlimiseen tarkoitetut oluet piti kaataa Hyundain jäähdyttimeen päästäkseen huoltoparkkiin :D

Tuota ja noin. Ainut viisas kysymys mitä tähän aikaan ehtoosta irtoaa mm-sarjaan liittyen, on se et montako sakkoa pitää saada ennenkuin voisi käydä huonoimman skenaarion mukaisesti, ja FIAlta pukkaisi kilpailukieltoa?

Entäs, kun tässä Jyväskylässäkin tuli muutamalle (yksityis)kuskille sakkoa 400e mm. siitä et nuotittaessa ajeltiin ylinopeutta, mikähän mahtaa olla pienin (tai suurin) summa jonka sakkokassaan joutuu pulittamaan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Semmosta mietin kanssa että kun juhlallisuudet alkaa heti kun voittaja-auto pääsee power stagen maaliin ja auto yleensä jää niille sijoilleen, mutta pikkuluokkien autothan tulee vielä perässä. Ainakin WRC2:n voittaja-autot näytti parkkeeraavan Lapin Toyotan perään Oittilan maaliin, mutta eihän sinne nyt koko loppuletka mahdu. Pysäytetäänkö pätkä jossain kohtaa vai onko siellä ohituskaista tai parkkipaikka muille autoille?
 

mufcAleksi

Well-known member
Liittynyt
17.7.2017
Viestit
68
WRC2 autoja jäi siihen jonoon varmaan kymmenisen kappaletta Lapin auton perään ja päästettiin lähtemään vasta kun juhlallisuudet olivat ohi
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Tuota ja noin. Ainut viisas kysymys mitä tähän aikaan ehtoosta irtoaa mm-sarjaan liittyen, on se et montako sakkoa pitää saada ennenkuin voisi käydä huonoimman skenaarion mukaisesti, ja FIAlta pukkaisi kilpailukieltoa?

Entäs, kun tässä Jyväskylässäkin tuli muutamalle (yksityis)kuskille sakkoa 400e mm. siitä et nuotittaessa ajeltiin ylinopeutta, mikähän mahtaa olla pienin (tai suurin) summa jonka sakkokassaan joutuu pulittamaan?
Kolmesta liikennerikkomuksesta tulee kilpailukieltoa. Nuo reccen ylinopeudet ei siis ole liikennerikkomuksia vaan ihan sarjan omia sääntöjä. Sakkoa tulee 25 euroa per km/h ylitys. Ogierilla oli pari vuotta sitten vasta uhka aikasakosta kilpailuihin kun tuli nuotituksessa seitsemän ylinopeutta yhdessä rallissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Katalonian rallin viime vuoden power stagen maalia ennen on liikenneympyrän kierto ( https://www.rally-maps.com/Rally-de-España-2016/Duesaigües ). Kiertoa ennen on siis 12 kilometriä pätkää. Mitäs jos edellä menevällä autolla on rengasrikko tai muuta ongelmaa jonka vuoksi takaa tuleva saavuttaa juuri siinä kohtaa kun edellä menevä on nilkuttanut liikenneympyrän ympäri? Onko tähän joku keltaisen lipun järjestely tms? Ymmärrän, että nämä hoituvat vaikka Meksikon yleisöpätkillä itsestään kun pätkä on niin lyhyt että sinne voi päästää vain yhden auton kerrallaan, mutta tämä tuntuu vaaralliselta, vaikka toki todennäköisyys riskille on pieni.

Entä mitenkähän tämän vuoden Saksan rallin avauspätkä huristellaan? vissiin kaksi kierrosta neljän ja puolen kilsan rataa kierretään, tuskin yksi auto kerrallaan? https://www.rally-maps.com/Rallye-Deutschland-2017/Wadern-Weiskirchen
 
Viimeksi muokattu:

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
524
Sijainti
Tallissa
Katalonian rallin viime vuoden power stagen maalia ennen on liikenneympyrän kierto ( https://www.rally-maps.com/Rally-de-España-2016/Duesaigües ). Kiertoa ennen on siis 12 kilometriä pätkää. Mitäs jos edellä menevällä autolla on rengasrikko tai muuta ongelmaa jonka vuoksi takaa tuleva saavuttaa juuri siinä kohtaa kun edellä menevä on nilkuttanut liikenneympyrän ympäri? Onko tähän joku keltaisen lipun järjestely tms? Ymmärrän, että nämä hoituvat vaikka Meksikon yleisöpätkillä itsestään kun pätkä on niin lyhyt että sinne voi päästää vain yhden auton kerrallaan, mutta tämä tuntuu vaaralliselta, vaikka toki todennäköisyys riskille on pieni.

Entä mitenkähän tämän vuoden Saksan rallin avauspätkä huristellaan? vissiin kaksi kierrosta neljän ja puolen kilsan rataa kierretään, tuskin yksi auto kerrallaan? https://www.rally-maps.com/Rallye-Deutschland-2017/Wadern-Weiskirchen
Tuskin on mitään, yllättäviin kilpailutilanteisiin joutuu kuljettajat aina varautumaan... :D Ehkä siellä joku järkkäri tarvittaessa varottaisi jos oikeasti vaaratilanne tulisi.

Saksan tapausta, monesti keski-euroopassa lähetetään nippu autoja (esim. 4-5) tiheällä välillä (15-30sek) ja sitten koko nippu ajaa pätkän kerralla loppuun asti.

Onhan näitä useampi auto samalla pätkällä olevia yleisöpätkiä suomessakin nähty, onnistuneesti ja vähemmän onnistuneesti. Ugissakin tulee olemaan tarjolla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Nürnbergin ympäristöön. Nordschleifen
Nürnbergistä on Nordschleifelle matkaa noin 400km... Mut Nürburgringin seuduilla ajetaan ralleja, ne eivät vain kovin usein ole nykyään poikenneet radalle.
ADAC:n sisällä taitaa olla koko ajan valtataistelu missä kaupungissa/seudulla ajetaan, mutta Trier on kauan kestänyt muiden paineet.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Nürnbergistä on Nordschleifelle matkaa noin 400km... Mut Nürburgringin seuduilla ajetaan ralleja, ne eivät vain kovin usein ole nykyään poikenneet radalle.
ADAC:n sisällä taitaa olla koko ajan valtataistelu missä kaupungissa/seudulla ajetaan, mutta Trier on kauan kestänyt muiden paineet.
Seison korjattuna. Ajattelin (ilmeisen virheellisesti) että Nurnburg = Nurnberg. Mutta rata onkin nimetty jonkin paikallisen linnan mukaan ja sijaitsee Adenaun kunnassa. Enivei - rata olisi mitä oivallisin Power Stagen näyttämöksi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Seison korjattuna. Ajattelin (ilmeisen virheellisesti) että Nurnburg = Nurnberg. Mutta rata onkin nimetty jonkin paikallisen linnan mukaan ja sijaitsee Adenaun kunnassa. Enivei - rata olisi mitä oivallisin Power Stagen näyttämöksi.
Jep.
Ratayhtiö sikäläisten tuttujeni mukaan tekee mieluummin voittoa muilla tavoilla kun antaa rallipätkäksi. Tiedä sitten, joskus tuota ajettiin. Tosin silloin (1990-luvulla) meikäläinen turistina kävi kiertämässä sen useampia kertoja, nyt pitäis bookata PALJON etukäteen ja ratakierros maksaa yli kymmenkertaisesti silloisen. Liian suosittu?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Seison korjattuna. Ajattelin (ilmeisen virheellisesti) että Nurnburg = Nurnberg.
Ymmärrettävää, mutta Nürburgissa ei ole tuota n-kirjainta välissä toisin kuin Nürnbergissä.

Plus toki "burg" ja "berg" ovat kaksi täysin eri sanaa.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
valtataistelu missä kaupungissa/seudulla ajetaan, mutta Trier on kauan kestänyt muiden paineet.
Ja koska viime viikot normityön lisäksi elämä kulkenut kuviossa kuolema-hautajaiset-muistotilaisuudet-uurnanlaskut-perunkirjoitus-perintövero, vasta tunti sitten tajusin (alkoi tulla viestiä pätkän varresta) että kisakeskus on nyt Saarbrücken... Eli kauempana Nordschleifeltä kun aiemmin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4971
Sijainti
Parc Fermé
Tämähän menis Suurajo-otsikonkin alle mutta menkööt nyt tänne.

Jotenkin iski tässä muutama viikko takaperin mielikuva itselle et joskus 2008-2012(?) välisenä aikana ois kisaan osallistunut joku kuski joka oli niin pahan loukkaantumisen kärsinyt että liikkuminen huoltoparkissa oli pyörätuolin varassa, mutta silti pystyi ajamaan kilpaa. (Toki autoa oli jotenkin erikoisemmin modifioitu liikkumisen helpottamiseksi)

Ei kukaan muu keksi mikä kilpailijapari olisi kyseessä? Kuljettajan kansalaisuus taisi olla joku italiaan viittaava.
 
Ylös