Sekalaisia rallikysymyksiä

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Tällainen juttu löytyi Mazdan lopettamisesta VM:stä.
Kiitos! Urheiluautotoimintaan liittyen, Mazdahan voitti Le Mansin 1991 eli sillä saralla tuli kyllä ihan meriittejäkin, ettei ihan tyhjin käsin tarvinnut sitä toimintaa silloin lopettaa. Peugeotin (kapellimestarina Jean Todt) dominoima C-ryhmän MM-sarjahan taisi muutenkin kaatua kauteen 1992.

Mitä Tommi Mäkisen urakaareen tulee, itsekään en usko, että se olisi toteutuneesta kovin paljon erilainen, vaikka Tommi olisi 93 Mitsubishille sopimuksen saanutkin. Mestaruusputki olisi kaikesta huolimatta käynnistynyt vasta 96 kuten in real life. Sen verran vahvoja Toyotat ja Subarut olivat 93-95. Itseasiassa, tässä skenaariossa, diili Mitsun kanssa 93, se Suurajovoitto 94 olisi todennäköisesti jäänyt saavuttamatta.

Jep. Se Tommin urakaaren kannalta ratkaiseva päätös tapahtu periaatteessa jo vuoden 1991 loppupuolella. Tommihan toi sillon äärimmäisen kovassa seurassa Mazdan hienosti Suurajoissa viidenneks ja löi itsensä läpi siinä kisassa. Tästä seuras, että valinnanvaraa olikin tallipaikan suhteen mukavasti 1992 kaudelle ja ottajia ois ollu Lancia, Toyota, Subaru ja sitten vielä Nissan johon lopulta päädyttiin. Ongelma ainakin Lancian ja Toyotan tarjouksissa oli, että Tommi ois saanu ajaa ainoostaan 4-5 MM-rallia ja lisäks Tommin taustajoukot katso, että Lancian tai Toyotan rattiin hyppääminen tossa kohtaa uraa olis ollu too much, too soon. Mutta eihän Tommi sitten Nissanillakaan kyllä loppupeleissä ajanut kuin neljä MM-rallia. Muistaakseni Tommi uiskenteli sen verran syvissä vesissä alkukaudesta 1994 (ajoi silloin Brittein rallisarjaa etuveto Sunnylla), että harkitsi -94 keväällä jopa tosissaan koko ralliuran lopettamista. Onneks kuitenkaan sitten ei. It's always darkest before the dawn, vai mitenkä se meni.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistaakseni Tommi uiskenteli sen verran syvissä vesissä alkukaudesta 1994 (ajoi silloin Brittein rallisarjaa etuveto Sunnylla), että harkitsi -94 keväällä jopa tosissaan koko ralliuran lopettamista.
Jep, siitä kerrottiin 1999 (?) ilmestyneessä Mäkisen elämänkerrassa, että Mäkinen oli keväällä 1994 jo päättänyt lyödä hanskat naulaan. Etuveto-Nissanilla ajelut ei jaksaneet oikein sytyttää ja ylöspäin tie näytti olevan pystyssä. Onneksi tarina ei tosiaan päättynyt vielä siinä vaiheessa.

Toinen mielenkiintoinen juttu siinä kirjassa on kauden 1989 tapahtumat. Cedric Wrede, jonka suhteilla Integrale Mäkiselle tuoksi kaudeksi Italiasta saatiin, saa nimittäin tuon kirjan sivuilla aika kylmää kyytiä. Asiaan ei käsittääkseni ole kuitenkaan koskaan julkisuudessa sen suuremmin palattu.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Too much too soon ajatus Tommin kohdalla koskien mahdollista diiliä esim. Toyotan tai Lancian kanssa, tuntuu äkkiseltään oudolta. Eihän Tommi noina aikoina ollut enää mikään parikymppinen nöösipoika, vaan 28 vuotias pitkänlinjan ammattikuski, jolla oli uraa takana jo neljä vuotta. Kovaan seuraan Tommi olisi toki joutunut. Lancialla Juha ja Didi, Toyotalla Carlos ja Markku, mutta joutuihan se Kankkunenkin heti kättelyssä Peugeotilla aikanaan hallitsevan maailmanmestarin tiimikaveriksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Too much too soon ajatus Tommin kohdalla koskien mahdollista diiliä esim. Toyotan tai Lancian kanssa, tuntuu äkkiseltään oudolta. Eihän Tommi noina aikoina ollut enää mikään parikymppinen nöösipoika, vaan 28 vuotias pitkänlinjan ammattikuski, jolla oli uraa takana jo neljä vuotta.
Ei vuosien 1991-1992 Mäkistä voi kyllä hyvällä tahdollakaan väittää "pitkänlinjan ammattikuskiksi". Aitoa ammattilaisuraa taisi olla takana ne kaksi kisaa Mazdalla kaudella 1991. Jouhkin rahoittamat ajelut N-ryhmän Galantilla ja Sierralla eivät vielä täytä ammattilaisuuden tunnusmerkkejä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Too much too soon ajatus Tommin kohdalla koskien mahdollista diiliä esim. Toyotan tai Lancian kanssa, tuntuu äkkiseltään oudolta. Eihän Tommi noina aikoina ollut enää mikään parikymppinen nöösipoika, vaan 28 vuotias pitkänlinjan ammattikuski, jolla oli uraa takana jo neljä vuotta. Kovaan seuraan Tommi olisi toki joutunut. Lancialla Juha ja Didi, Toyotalla Carlos ja Markku, mutta joutuihan se Kankkunenkin heti kättelyssä Peugeotilla aikanaan hallitsevan maailmanmestarin tiimikaveriksi.
Löysin tällaisen Seppo Harjanteen kommentin liittyen tuohon kuvioon:

HS 23.11.1991
Olimme ennen Jyväskylää yhteydessä kolmeen talliin. Kerroimme mitä meillä on tarjota ja kyselimme mitä heillä on tarjota. Nissan oli ehkä paras valinta. Talli on uusi ja Tommi on uusi näissä ympyröissä. Kypsyminen tapahtuu samaan tahtiin. Eivätkä odotukset Tommin suhteen ole heti katossa, kuten johonkin huipputiimiin päästessä olisi tapahtunut.
Ja tässä vielä juttua sopimuksen julkistamisuutisesta:

HS 17.9.1991
Japanilaisen Nissan-tehtaan kanssa allekirjoitettu sopimus takaa Mäkiselle ja hänen kartanlukijalleen Seppo Harjanteelle täyden ohjelman ensi kaudeksi. Lisäksi sopimuksessa on optio-pykälä, joka varmistaa Nissanille neuvotteluedun vuodesta 1993. Mäkinen neuvotteli myös Toyotan, Lancian ja Subarun kanssa. Toyota ja Lancia tarjosivat Mäkiselle neljän MM-osakilpailun ohjelmaa, mutta se ei kelvannut Mäkiselle, eikä hänen taustaryhmälleen.
Nissan vaan vaikutti vielä tossa kohtaa paljon paremmalta satsaukselta tulevaisuuteen kun mitä sitten todellisuudessa olikaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Too much too soon ajatus Tommin kohdalla koskien mahdollista diiliä esim. Toyotan tai Lancian kanssa, tuntuu äkkiseltään oudolta. Eihän Tommi noina aikoina ollut enää mikään parikymppinen nöösipoika, vaan 28 vuotias pitkänlinjan ammattikuski, jolla oli uraa takana jo neljä vuotta. Kovaan seuraan Tommi olisi toki joutunut. Lancialla Juha ja Didi, Toyotalla Carlos ja Markku, mutta joutuihan se Kankkunenkin heti kättelyssä Peugeotilla aikanaan hallitsevan maailmanmestarin tiimikaveriksi.
Kankkusella oli Peugeotille mennessään pari Toyota-vuotta takana. Mäkisellä ei tuossa kohtaa ollut vielä tosiaan yhtään mitään. Oliko muo Madza-ajotkin kuitenkin Jouhkin rahoittamia?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oliko muo Madza-ajotkin kuitenkin Jouhkin rahoittamia?
On siinä varmaan jonkinlainen rahasummakin vaihtanut omistajaa, mutta muistaakseni (ei ole tae yhtään mistään) Jouhki oli vanhan tuttunsa Mikkolan avulla saanut junailtua Mäkiselle Mazdan Suurajoihin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Historiahan toisti sikäli itseään, että Jouhki meni vielä toistamiseenkin Nissan-miinaan 90-luvulla; Gardemeisterin kanssa 1999, jolloin Almera Kit Car-projekti vedettiin jäihin juuri kauden alla. Jos en ihan väärin muista, niin Helsingissä ehdittiin pitää lehdistötilaisuuskin, jossa diili julkaistiin ja jossa Almera oli esillä.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Alen ainakin yhdessä kohtaa ajaa nurmikon puolelta aika vauhdikkaasti, kun tie on hirveetä mutavelliä ja toiset rypee siinä. Alenillahan oli aika usein tällaisia hieman tulkinnanvaraisia linjoja mikkihiiripätkillä, tässä niistä oli selvää etua?
Olet oikeassa. Alen kunnostautui näissä "oikaisuissa" aina kun oli mahdollista. Mieleeni tulee esim Portugali -92 josta joskus oli ruutulipussa kooste. Siinä muistaakseni Chatriot kertoi että näki auton jäljet mutkassa 20m sisempänä kuin muut olivat menneet. Kertoi nauraen että tuosta ei ole voinut kukaan muu mennä kuin Dr. Alen :D

Tässä myös esimerkki Olympus rally -86:
https://youtu.be/-Y-iRifVkJc?t=1m10s
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Historiahan toisti sikäli itseään, että Jouhki meni vielä toistamiseenkin Nissan-miinaan 90-luvulla; Gardemeisterin kanssa 1999, jolloin Almera Kit Car-projekti vedettiin jäihin juuri kauden alla. Jos en ihan väärin muista, niin Helsingissä ehdittiin pitää lehdistötilaisuuskin, jossa diili julkaistiin ja jossa Almera oli esillä.
Aivan! Todella hämärästi muistan tämän.

Väärät tallit, väärään aikaan kyllä vesitti Garden uraa muutenkin aika huolella. Se Ford-kausikin osui periaatteessa huonoimpaan mahdolliseen saumaan kun Ford tais lähinnä keskittyä uuden Focuksen kehittämiseen sinä vuonna. Kirsikkana kakun päällä sitten vielä se Suzuki-seikkailu loppuun. Muistan kuinka -99 hypetettiin, että pomminvarma tulevaisuuden maailmanmestari. Olihan se WRC-debyytti Seatilla kyllä aika räjähtävä. Mutta, en kyllä tiedä olisiko ihanneolosuhteissa ihan maailmanmestaristason mies kyllä ollut lopulta muutenkaan, Gardea yhtään väheksymättä. Mutta ehkä kuitenkin kautta aikojen yks parhaista suomalaisista Monte Carlossa, säväytti siellä useana vuonna. Olin 2005 Monten jälkeen ihan kikseissä, että Gardehan tulee ajamaan maailmanmestaruudesta, mutta se osottautukin sitten lopulta koko kauden kohokohdaks.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Väärät tallit, väärään aikaan kyllä vesitti Garden uraa muutenkin aika huolella. Se Ford-kausikin osui periaatteessa huonoimpaan mahdolliseen saumaan kun Ford tais lähinnä keskittyä uuden Focuksen kehittämiseen sinä vuonna. Kirsikkana kakun päällä sitten vielä se Suzuki-seikkailu loppuun. Muistan kuinka -99 hypetettiin, että pomminvarma tulevaisuuden maailmanmestari. Olihan se WRC-debyytti Seatilla kyllä aika räjähtävä. Mutta, en kyllä tiedä olisiko ihanneolosuhteissa ihan maailmanmestaristason mies kyllä ollut lopulta muutenkaan, Gardea yhtään väheksymättä. Mutta ehkä kuitenkin kautta aikojen yks parhaista suomalaisista Monte Carlossa, säväytti siellä useana vuonna. Olin 2005 Monten jälkeen ihan kikseissä, että Gardehan tulee ajamaan maailmanmestaruudesta, mutta se osottautukin sitten lopulta koko kauden kohokohdaks.
Joo, ei siinä oikein ajoitukset koskaan osuneet. Se debyyttikin oli tavallaan vähän turhan hyvä, kun odotukset nousi heti ihan tappiin. Eihän kukaan voinut sillä umpisurkealla Seatin ekalla WRC:llä ajaa kolmanneksi missään. Saati vielä U-Seelannissa, jossa autolta vaadittiin vähän kulkuakin. Mitsunkin Garde sai Jyskälään alle juuri siinä vaiheessa, kun muut autot alkoivat mennä kehityksessä ohi. Itse olin kanssa siitä Ford-diilistä ihan fiiliksissä ja itseasiassahan Gardemeister johti MM-sarjaa Ruotsin jälkeen. Sen jälkeen menikin sitten heikommin, ja näin jälkikäteen tosiaan voi sanoa, että jos joku vuosi oli huono olla Fordin tehdaskuljettaja, niin juuri tuo 2005. Maailmanmestaruus olisi juuri noina vuosina ollut toki joka tapauksessa aika tekemätön paikka, mutta kyllä Garden lahjakkuudella ja kyvyillä olisi sen muutaman MM-rallivoiton ansainnut.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
https://www.crash.net/wrc/news/115183/1/ford-toni-needs-to-prove-he-deserves-to-stay

Olisiko jossain ollut aikanaan juttua(huhua) että Wilsonin henkilökemiat ei kohdannut Garden kanssa ja sen takia Ford pesti jäi sitten yhteen vuoteen. Sattumaako mutta Ford kauden jälkeen Garde on ajanut kyseisellä merkillä kai vain yhden kilpailun. Vakuuttavaa menoa oli kyllä etenkin koko 90 luku Asconasta lähtien ja toki sen jälkeenkin mitä kalusto antoi myöden.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
. Olin 2005 Monten jälkeen ihan kikseissä, että Gardehan tulee ajamaan maailmanmestaruudesta, mutta se osottautukin sitten lopulta koko kauden kohokohdaks.
Mulla tulee 2005 mieleen Garden tasaisuus napsia pisteitä, menikö Saksaan saakka ennen kuin Focus lipsahti viinitarhaan ja Zero poäng.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jossain haastattelussa kyseltiin Jouhkilta onko kuskeja joilta hän olisi odottanut maailmanmestaruutta, mutta joilta se jäi saavuttamatta.
Mainitsi nimenomaan Gardemeisterin. Oli mestari ainesta, mutta väärät tallivalinnat torpedoi hänen uransa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jossain haastattelussa kyseltiin Jouhkilta onko kuskeja joilta hän olisi odottanut maailmanmestaruutta, mutta joilta se jäi saavuttamatta.
Mainitsi nimenomaan Gardemeisterin. Oli mestari ainesta, mutta väärät tallivalinnat torpedoi hänen uransa.
Itsellä taas ollut aina sellainen mielikuva Gardesta, samoin kuin Juho Hännisestä, ettei kumpikaan ole koskaan ollut ihan mestariainesta. Äärettömän mukavia, lupsakoita kavereita kumpikin ja nopeita kuskeja kyllä, mutta juuri se terävin, voittoihin tarvittava vauhti on jäänyt puuttumaan. Ehkä se ongelma on juuri siinä, että ovat liiankin mukavia ja leppoisia. Hienoja piirteitä, mutta niin se tuntuu olevan, että ne maailmanmestari-ja voittajatyypit ovat tietyllä tapaa itsekkäitä ja kunnianhimoisia, voitontahtoisia persoonia ja ehkä joidenkin mielestä vähän hankaliakin.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
Heitetääs tälläinen joko helppo... tai vaikea kysymys.

Kuka on kartanlukija, joka on startannut useiten Jyväskylän mm-ralliin? (Suurajot, 1000 Lakes Rally, Neste (Oil) jne)
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
Ei kai se voi olla kukaan muu kuin Hantunen?
Bingo. 35 kertaa omien laskelmien mukaan.

Naureskelin jo mielessäni ajatusta et siinä ois muutama kilometri suurajokokemusta samassa autokunnassa jos lähtölistalla olisi autokunta De Sanctis - Hantunen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Naureskelin jo mielessäni ajatusta et siinä ois muutama kilometri suurajokokemusta samassa autokunnassa jos lähtölistalla olisi autokunta De Sanctis - Hantunen.
Ja Fabrizion vauhdilla se ei olisi ihan niin justiinsa vaikkei yhteistä nuottikieltä löytyisikään.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Twitterin puolella oli juttua lyhyistä erikoiskokeista ja asiaa tutkiessa tuli tällainen vastaan. Tämä luonnollisesti poiki jatkokysymyksen, että mikä mahtaa olla MM-sarjan historian suurin ek:n voittomarginaali per s/km?

Näytä liitetiedosto 26455

HS 12.4.1990

Sinänsä tosin erikoinen kuvio, että Safarissa on tuollainen sekuntikellon kanssa ylipäänsä ajettu, kun kisa ei kuitenkaan muuten ollut mikään pikataivalralli.
Tämä kyseinen yleisö-ek on em. s/km-marginaalin lisäksi vahva ehdokas myös MM-sarjan kaikkien aikojen hitaimmaksi erikoiskokeeksi.

Näytä liitetiedosto 26560

VM 5/90
 
Ylös