Ayrton-Ana
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2005
- Viestit
- 915
Kiitos! Urheiluautotoimintaan liittyen, Mazdahan voitti Le Mansin 1991 eli sillä saralla tuli kyllä ihan meriittejäkin, ettei ihan tyhjin käsin tarvinnut sitä toimintaa silloin lopettaa. Peugeotin (kapellimestarina Jean Todt) dominoima C-ryhmän MM-sarjahan taisi muutenkin kaatua kauteen 1992.Tällainen juttu löytyi Mazdan lopettamisesta VM:stä.
Mitä Tommi Mäkisen urakaareen tulee, itsekään en usko, että se olisi toteutuneesta kovin paljon erilainen, vaikka Tommi olisi 93 Mitsubishille sopimuksen saanutkin. Mestaruusputki olisi kaikesta huolimatta käynnistynyt vasta 96 kuten in real life. Sen verran vahvoja Toyotat ja Subarut olivat 93-95. Itseasiassa, tässä skenaariossa, diili Mitsun kanssa 93, se Suurajovoitto 94 olisi todennäköisesti jäänyt saavuttamatta.
Jep. Se Tommin urakaaren kannalta ratkaiseva päätös tapahtu periaatteessa jo vuoden 1991 loppupuolella. Tommihan toi sillon äärimmäisen kovassa seurassa Mazdan hienosti Suurajoissa viidenneks ja löi itsensä läpi siinä kisassa. Tästä seuras, että valinnanvaraa olikin tallipaikan suhteen mukavasti 1992 kaudelle ja ottajia ois ollu Lancia, Toyota, Subaru ja sitten vielä Nissan johon lopulta päädyttiin. Ongelma ainakin Lancian ja Toyotan tarjouksissa oli, että Tommi ois saanu ajaa ainoostaan 4-5 MM-rallia ja lisäks Tommin taustajoukot katso, että Lancian tai Toyotan rattiin hyppääminen tossa kohtaa uraa olis ollu too much, too soon. Mutta eihän Tommi sitten Nissanillakaan kyllä loppupeleissä ajanut kuin neljä MM-rallia. Muistaakseni Tommi uiskenteli sen verran syvissä vesissä alkukaudesta 1994 (ajoi silloin Brittein rallisarjaa etuveto Sunnylla), että harkitsi -94 keväällä jopa tosissaan koko ralliuran lopettamista. Onneks kuitenkaan sitten ei. It's always darkest before the dawn, vai mitenkä se meni.