Sekalaisia rallikysymyksiä

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kuvatopicissa olleista Salosen vanhoista kuvista tuli mieleen kuljettajien näkö. Osaako joku sanoa paljonko Salosella oli laseissa vahvuuksia, entä Latvalalla tai Neuvillella? Harvassa taitaa edelleen olla laseilla ajavat rallikuskit tai liekö osa käynyt silmäleikkauksissa tai ajaa piilolinsseillä. Muistelisin että myös Östbergillä olisi ollut joskus 10v sitten lasit muttei ole enää, sama Juha Salolla. Latvala taisi alkaa käyttää laseja vasta jossain vaiheessa WRC uraansa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Twitterin puolella oli juttua lyhyistä erikoiskokeista ja asiaa tutkiessa tuli tällainen vastaan. Tämä luonnollisesti poiki jatkokysymyksen, että mikä mahtaa olla MM-sarjan historian suurin ek:n voittomarginaali per s/km?

Näytä liitetiedosto 26455

HS 12.4.1990

Sinänsä tosin erikoinen kuvio, että Safarissa on tuollainen sekuntikellon kanssa ylipäänsä ajettu, kun kisa ei kuitenkaan muuten ollut mikään pikataivalralli.



edit. kuva lisätty
WRC+:sta löytyy vuoden 1990 Safarin kooste. Siinä näkyy videomuodossa vähän tuolta yleisöpätkältä. Alen ainakin yhdessä kohtaa ajaa nurmikon puolelta aika vauhdikkaasti, kun tie on hirveetä mutavelliä ja toiset rypee siinä. Alenillahan oli aika usein tällaisia hieman tulkinnanvaraisia linjoja mikkihiiripätkillä, tässä niistä oli selvää etua?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
525
Sijainti
pk.seutu
Aloin pohtia, miksi Carlos Sainz lähti Toyotalta maailmanmestarina v. 1992 jälkeen? Hinnoitteliko mies itsensä ulos? Vaikuttiko asiaan Kankkusen ja Auriolin tulo talliin? Ja miksi kaikista talleista juuri Lancia, joka ei tehdastiiminä enää v. 93 ollut mukana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Aloin pohtia, miksi Carlos Sainz lähti Toyotalta maailmanmestarina v. 1992 jälkeen? Hinnoitteliko mies itsensä ulos? Vaikuttiko asiaan Kankkusen ja Auriolin tulo talliin? Ja miksi kaikista talleista juuri Lancia, joka ei tehdastiiminä enää v. 93 ollut mukana.
Toyota oli alkukaudesta keskeneräinen, Lancia ylivoimaine. Kun sopimus tehtiin kesällä, voimasuhteet muuttui? En ole varma

EDIT: fake news
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistelenko väärin, että kuvioon liittyi vahvasti myös Toyotan pääsponsoriksi tullut Castrol, sekä Sainzin suuri rahoittaja, saman alan espanjalainen putiikki Repsol? Tämä yhteentörmäys oli kaiketi se voima, joka työnsi Matadorin lopulta Lancialle (tai Jolly Clubille jos ihan tarkkoja ollaan).
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Löytyykö täältä tietoutta liittyen Mazdan rallitalliin ja kauteen 1992. Mazda ei käsittääkseni ajanut ainuttakaan MM-rallia tehtaana enää 1992, mutta muistan pienenä nähneeni jotain testivideoo 1992 kesältä jossa Mikkola kyllä kovasti vielä testaa autoa Ranskassa ja ajo myös Mänttä 200-rallin sinä vuonna vielä Mazdalla, jos en ihan väärin muista (viiskymppiseks asti tehdaskuskina, respect :thumbup:). Suunnitteliko Mazda jotain sabattikautta 1992 ja sitten comebackia ralleihin 1993, ennen kun päätettiinkin panna pillit pussiin, vai mikä siinä oikein oli homman nimi? Nissan kanssa vetäyty 1992 kauden jälkeen ja Mitsubishikin oli kyllä erittäin suppeesti mukana 1992 ja taisi keskittyä lähinnä uuden Lancerin testaamiseen. Sillonhan Japania(kin) koetteli kovalla kädellä talouskriisi ja varmaan tää Mazda-kuviokin kytkeytyy siihen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Löytyykö täältä tietoutta liittyen Mazdan rallitalliin ja kauteen 1992. Mazda ei käsittääkseni ajanut ainuttakaan MM-rallia tehtaana enää 1992, mutta muistan pienenä nähneeni jotain testivideoo 1992 kesältä jossa Mikkola kyllä kovasti vielä testaa autoa Ranskassa ja ajo myös Mänttä 200-rallin sinä vuonna vielä Mazdalla, jos en ihan väärin muista (viiskymppiseks asti tehdaskuskina, respect :thumbup:). Suunnitteliko Mazda jotain sabattikautta 1992 ja sitten comebackia ralleihin 1993, ennen kun päätettiinkin panna pillit pussiin, vai mikä siinä oikein oli homman nimi?
Kai siinä joku taka-ajatus on ollut, kun 323 GTX:ää testattiin ja Mäntässäkin oltiin mukana. Tiedä sitten mikä sai tehtaan vetämään projektin jäihin. Täytyykin katsoa, josko Päivälehden arkisto tietäisi kertoa asiasta.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Kai siinä joku taka-ajatus on ollut, kun 323 GTX:ää testattiin ja Mäntässäkin oltiin mukana. Tiedä sitten mikä sai tehtaan vetämään projektin jäihin. Täytyykin katsoa, josko Päivälehden arkisto tietäisi kertoa asiasta.
Kannattaa varmaan etsiä loka- marraskuun lehdistä koska mulla on merkintä mun VM:n sisältökoosteessa että VM 12/1992 keltaisilla sivuilla on maininta että Mazda lopettaa. Täytyy huomenna kaivaa lehti esiin ja katsoa onko mainittu mitään syytä lopettamispäätökseen. Aika nopea päätös on ollut koska keltaisilla sivuilla VM 9/1992 oli maininta että Mazda luokittelee evoluutioautonsa vasta vuodelle 1993. Täytyy sekin huomenna tsekata.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Kiitokset näistä! :thumbup:

Löysin vielä tällaisen uutisen, jossa siinäkään ei kyllä varsinaisesti avata syitä:

HS 3.11.1992 sanoi:
Japanilainen autojätti Mazda aikoo seurata Nissanin esimerkkiä ja lopettaa ralliautoilun MM-sarjassa vuodenvaihteessa. Tehdas ei enää uusi sopimusta Belgiassa toimivan eurooppalaisen rallitallinsa kanssa. Tehtaan mukaan on mahdollista, että Achim Warmboldin johtama talli, jonka palkkalistoilla on mm. Hannu Mikkola, jatkaa kilpailemista olemassa olevalla kalustolla sponsorivaroin.
Tehdas aikoo kaikesta huolimatta luokitella uuden Mazda 323 4WD GT-R:n. Se on ensimmäinen varta vasten A-ryhmän MM-sarjaan suunniteltu Mazda.
Eiköhän se tuohon haastavaan taloudelliseen tilanteeseen liittynyt Mazdankin vetäytyminen. Ja selvis nyt ainakin minkä takia Mikkola vielä testas kovasti autoa 1992. :thumbup:

Veikkaisin, että Sainz & Toyota-kuviokin liittyy taloustilanteeseen siten, että Japanin pää mahdollisesti kiristi nyörejä yllättäen tuona samana syksynä ja Castrolin rahakkaampi sponsoritarjous oli Toyotalle tärkeempi tossa kohtaa kun Sainzin pitäminen tallissa. Tosin noiden artikkeleiden perusteella Sainzilla ilmiselvästi itselläkin oli kuitenkin myös jonkinlaisia lähtöhaluja tallista. Subaruhan sai 555-sponssit 1993 kaudelle, joka varmasti kanssa autto merkittävästi toiminnan jatkamista ja uuden Imprezan kehittämistä. Vois äkkiä olla, että Subarunkin jatko ois ollu aika vaakalaudalla ilman tuota sopparia. Seuraavasta lamasta ei valitettavasti sitten Subarun rallitoiminta enää selvinnykkään ja toiminta lopetettiin muistakseeni sekin aika nopealla varoitusajalla 2008 kauden päätteeksi.


HS 24.11.1992 sanoi:
Schwarz vei Mitsubishin toisen paikan Tommi Mäkisen nenän edestä. Schwarz sai taakseen huomattavan summan sponsorirahaa Saksasta
Jännä ajatusleikki tuokin, että entä jos Mäkinen ois saanu Mitsulta paikan jo 1993 kaudeksi Schwarzin sponsorirahojen sijaan. Ehkä se oli kuitenkin sitten loppu hyvin kaikki hyvin, että Mäkinen hyppäs remmiin vasta 1995, Mitsun kilpailukyky oli kuitenkin sillon selvästi parempi kun 1993, jo Erikssoninkin suoritusten perusteella.


HS 24.11.1992 sanoi:
Mikkola saattaa palata Audille, joka suunnittelee uutta ralliautoa 1994 MM-sarjaan. Mikkolan tehtävänä olisi rakentaa saksalaisille kilpailukykyinen auto, kuten hän on tehnyt ennenkin.
Tämäkin kuulostaa aika mielenkiintoselta projektilta/idealta josta en ollut koskaan ennen kuullukkaan. :eek!:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämäkin kuulostaa aika mielenkiintoselta projektilta/idealta josta en ollut koskaan ennen kuullukkaan. :eek!:
Samoin tuo Lancian ”uusi auto” kaudelle 1994... :eek:

Tuolla Mazda 323:n uudella versiolla ajoi lopulta Nalle Johansson Ruotsissa 1993. Viides sija ja parilla pätkällä kakkosena.

EDIT: Mikkolahan lopulta tuurasi Ruotsissa Vatasta Subarulla
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
525
Sijainti
pk.seutu
Mitä Tommi Mäkisen urakaareen tulee, itsekään en usko, että se olisi toteutuneesta kovin paljon erilainen, vaikka Tommi olisi 93 Mitsubishille sopimuksen saanutkin. Mestaruusputki olisi kaikesta huolimatta käynnistynyt vasta 96 kuten in real life. Sen verran vahvoja Toyotat ja Subarut olivat 93-95. Itseasiassa, tässä skenaariossa, diili Mitsun kanssa 93, se Suurajovoitto 94 olisi todennäköisesti jäänyt saavuttamatta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä Tommi Mäkisen urakaareen tulee, itsekään en usko, että se olisi toteutuneesta kovin paljon erilainen, vaikka Tommi olisi 93 Mitsubishille sopimuksen saanutkin. Mestaruusputki olisi kaikesta huolimatta käynnistynyt vasta 96 kuten in real life. Sen verran vahvoja Toyotat ja Subarut olivat 93-95. Itseasiassa, tässä skenaariossa, diili Mitsun kanssa 93, se Suurajovoitto 94 olisi todennäköisesti jäänyt saavuttamatta.
Tai Mitsun toiminta olisi voinut hiipua ilman Schwarzin saksalaisia sponssirahoja?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Tämäkin kuulostaa aika mielenkiintoselta projektilta/idealta josta en ollut koskaan ennen kuullukkaan. :eek!:
Audilla suunniteltiin S2:a seuraavaa rallitykkiä, mutta lopulta todellisen tehdastallin sijaan A-ryhmän S2:ia ajelivat vain yksityiskuljettajat (a la Esa Saarenpää ja Rudi Stohl). N-ryhmäänkin yrittivät Audia saada (ainakin Mietoisissa) mutta ei se ehtinyt Lancia Deltan eikä edes Ford Sierran vauhtiin. Ja sit kun Mitsu tuli Galant VR4:n myötä estraadille niin Lanciakin putos kelkasta. Audi kuitenkin luokitteli myös 90 Quattron mutta siihen se tehtaan tuki sitten jäikin. Sen vähän mitä näitä kehiteltiin, niin hommasta vastasi Konrad Schmidt Motorsport ilman mitään todellista tukea tehtaan suunnalta.

Australia 1993 oli parasta mitä Audilla ylipäätään oli mahdollista saavuttaa. Mukana Lantsa, Fordi, Subaru ja Mitsu kukin kahdella täysiverisellä tehdasautolla ja niin vain Sepp Haider toi yksityistiimin AUdin maaliin viidentenä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Tällainen juttu löytyi Mazdan lopettamisesta VM:stä. Eipä siinä varsinaista syytä kerrota.

 
Ylös