Sekalaisia uutisia maailmalta

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Saakeli tuo on järkyttävää, media ei ymmärrä kuinka ovat tuhonneet kansan mielen. En ymmärrä moottoriurheilun "ystävää" joka ei kaikkia
sarjoja seuraa/niistä pidä. Tai no, en itsekään voi sietää kaksipyöräisten kisailua.
Annetaan Le Mans -ketjun pysyä aiheessa, joten jatkanpa tästä. Kaksipyöräisten kisailua en juuri seuraa, koska en ole moottorikäyttöisiin kaksipyöräisiin sen jälkeen koskenut kun 18-vuotiaana ajoin viimeistä kertaa skootterilla. Drag racingia en myöskään seuraa koska

a) Nitro ja metanoliluokat sinänsä on mielenkiintoisia, mutta ei mielenkiinto riittäisi siihen että kolme-neljä tuntia katselee junnuluokkia ja aikuisten indeksiluokkia nähdäkseen sitten nitrolähdön mikä on neljässä sekunnissa ohi

b) Mun mielestä oikea kilpa-auto kääntyy jonnekin, vähintään vasemmalle.

Time Attack ei myöskään innosta, vaikka rallisprint kiinnostaakin. Moottoriradalla tapahtuva ajanottokisa on vähän niin kuin menisi musiikkikeikoille katsomaan pelkän soundcheckin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Annetaan Le Mans -ketjun pysyä aiheessa, joten jatkanpa tästä. Kaksipyöräisten kisailua en juuri seuraa, koska en ole moottorikäyttöisiin kaksipyöräisiin sen jälkeen koskenut kun 18-vuotiaana ajoin viimeistä kertaa skootterilla. Drag racingia en myöskään seuraa koska

a) Nitro ja metanoliluokat sinänsä on mielenkiintoisia, mutta ei mielenkiinto riittäisi siihen että kolme-neljä tuntia katselee junnuluokkia ja aikuisten indeksiluokkia nähdäkseen sitten nitrolähdön mikä on neljässä sekunnissa ohi

b) Mun mielestä oikea kilpa-auto kääntyy jonnekin, vähintään vasemmalle.

Time Attack ei myöskään innosta, vaikka rallisprint kiinnostaakin. Moottoriradalla tapahtuva ajanottokisa on vähän niin kuin menisi musiikkikeikoille katsomaan pelkän soundcheckin.
Tuossa on paljon sellaista jonka voin allekirjoittaa. Indexi-kiihdyttelyä en ole koskaan ymmärtänyt. Se on vähän kuin rallin tasanopeus-kilpailut. Ne sotivat moottoriurheilun perimmäistä ajatusta vastaan. Ehkä joku pian keksii YU puolellekin pikajuoksuun indexit, joiden alittamisesta hylätään.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Veneravit! Oon joskus pohtinu kuinka hienoo ois jos moottoriurheilu olis kansallisella tasolla hevosurheilun kaltaista bisnestä. Joka ilta jossain päin Suomea kisat. Lyhyitä lähtöjä yleisön edessä ja joka lähdön voittajasta lyötäis vetoa. Kurjalla kelillä kisaa vois seurata lasiseinäisessä sisäkatsomossa vaikka illallispöydän äärellä. SM-sarjassakin kuskit olis ammattiurheilijoita. Rallicross, motocross, supermoto ym. olisi sopivia lajeja. Tv-lähetykset tietty joka kisasta.

Mutta ei. Jakkara kädessä kuraiselle soramontulle on moottoriurheilufanin vaellettava. Kiitollinen saa olla jos saa mustan kyrsänpätkän ruokatorvea lämmittämään.
Speedway taitaa olla lähellä sellaista tuolla lännempänä Euroopassa. Ei tarvitsisi kuin jonkun upporikkaan, joka vetäisi esille sellaiset voittorahat, että kisailijoita alkaisi ryömiä koloistaan ulkomaita myöten. Maaratakisoja oli ennen joka kylän raviradalla, meilläkin kävi -70-luvun alussa Pentti Korhosta sun muita kisaamassa.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2189
Kovalainen ilmeisesti vaihtanut rallin puolelle, eikä asiasta ole hiiskuttu sisäpiirin ulkopuolelle: http://urheiluuutiset.com/heikki-kovalainen-ajoi-rallin-kolmanneksi-japanissa/ :wall:
Sen verran sentään, että vajaa kuukausi sitten oli tuolla samaisella sivustolla aiheesta juttua:

Heikki Kovalainen Toyotalla neljään ralliin Japanissa: “GT-tallini ja paikallinen rallin ykköstiimi mahdollistivat tämän”

Heikki Kovalainen ajaa kesän ja syksyn aikana neljä Japanin rallisarjan osakilpailua. Suomalainen kilpailee Toyota GT86-autolla. Kovalaisen avauskisan piti olla viikonloppuna Fukushimassa, mutta projekti siirtyy nyt yhdellä osakilpailussa eteenpäin.

Kovalainen on kilpaillut Japanissa SuperGT-sarjaa viime ja tällä kaudella. Tänä vuonna takana on nyt kaksi osakilpailua, joissa hän on ollut seitsemäs ja toinen. Sarjan yhteispisteissä Lexus-kuski on kolmantena.

– Ajamme neljä osakilpailua, jotka eivät mene päällekkäin GT-sarjan kanssa. Auto on TMG:n Saksassa valmistama R3-luokan Toyota. Minun GT-tallini SARD Racing ja paikallinen ykkösrallitiimi Luck Rally Team mahdollistivat yhdessä tämän ralliohjelman, Heikki Kovalainen kertoo UrheiluUutiset.comille.

– Autoa on jouduttu vähän muuttamaan Japanin sääntöihin sopivaksi, ja se ei ole vielä valmis Fukushimaan tänä viikonloppuna. Ensimmäinen rallini on Hokkaido heinäkuun alussa, Kovalainen jatkaa.

Kovalainen on ajanut rallia aiemminkin. Hän on osallistunut mm. Arctic Lapland Rallyyn sekä kuljettajana että kartanlukijana. Japanissa Kovalaisen kartanlukijana toimii japanilainen nainen.

– Kisat ovat nuottikisoja, ja teen englanninkieliset nuotit, Kovalainen kertoo.
Olipa tämä mullakin mennyt ihan ohi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Kolmesti Indy 500 -kilpailuun osallistunut Bryan Clauson on kuollut Midget Car -kilpailussa sattuneessa onnettomuudessa. :frown:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
PWR Racing vaihtoi Emma Kimiläisen Philip Moriniin. Emma oli ennen tämän viikonlopun Solvallan kisoja sarjapisteissä toiseksi viimeisenä koko kauden ajaneista kuljettajista. Takana oli vain prinssi Carl Philip.

Morin oli eilen ykkösaika-ajossa kolmas, mutta kakkososiossa edelle lipsahti paalulle ajaneen Björn Wirdheimin (Flash Engineering) ja tallikaveri Daniel Haglöfin lisäksi myös Volvon Richard Göransson. Kelpo suoritus silti.

20-vuotias Morin jatkaa STCC:n lisäksi myös Carrera Cupissa, jossa hän on pisteissä toisena.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Toivottavasti Kimiläinen nähtäisiin ensi kaudella Suomen radoilla. Houkuttelijoita varmasti on, onhan hänellä kuitenkin markkinointiarvoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Toivottavasti Kimiläinen nähtäisiin ensi kaudella Suomen radoilla. Houkuttelijoita varmasti on, onhan hänellä kuitenkin markkinointiarvoa.
Ajamassa mitä? Legendsejä? Mini Tonneja? Extreme Bemuja? Vakio 1600:ia? Uskoisin että EK katselee jotain hieman näkyvämpää ajopaikkaa kuin edellä mainitut sarjat/luokat. Ero STCC ympyröihin on kuitenkin isompi kuin Lapin juhannuksella ja Tropiikin yöllä. Olen antanut itseni ymmärtää että EK on kuitenkin ns. ammattilainen, jolle maksetaan palkkaa, eikä suinkaan joku wanna-be, joka kustantaa itse omat ajamisensa. Suomessa ei taida olla tällä erää yhtään sellaista ajopaikkaa, jossa oikeasti maksetaan kuskille mainitsemisen arvoista palkkaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Ero STCC ympyröihin on kuitenkin isompi kuin Lapin juhannuksella ja Tropiikin yöllä.
Niin, onko STCC sitten liian kovatasoinen sarja hänelle. Nopeasti vilkaistuna Kimiläinen sai kokoon 59 pistettä kymmenestä kisalähdöstä ja viidestä aika-ajosta. Niistä 35 pojoa aika-ajoista, kuudessa lähdössä on jäänyt pisteittä. Tallikaveri keräsi samassa ajassa 189 pistettä ja korvaaja sai yhdessä viikonlopussa jo 40 pistettä taululle.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, onko STCC sitten liian kovatasoinen sarja hänelle.
Kai kilpa-ajaja haluaa ajaa niin korkealla tasolla kuin suodaan mahdollisuus. Samaa voitaisiin kysyä joistakin F1-kuskeistakin, mutta kukapa ei ottaisi tilaisuutta vastaan sellaisen tullessa. Varmasti jokaiselle löytyisi jokin rupusarja, jota dominoisi, mutta mitä haastetta siinä olisi?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Kai kilpa-ajaja haluaa ajaa niin korkealla tasolla kuin suodaan mahdollisuus. Samaa voitaisiin kysyä joistakin F1-kuskeistakin, mutta kukapa ei ottaisi tilaisuutta vastaan sellaisen tullessa. Varmasti jokaiselle löytyisi jokin rupusarja, jota dominoisi, mutta mitä haastetta siinä olisi?
Komppaan. Harva F1-dropout on ollut kovin motivoitunut jatkamaan uraansa jossain rupusarjoissa kun F1-ura on tehnyt mahalaskun. Jotkut harvat poikkeukset ovat löytäneet tiensä LMS-ympyröihin tai ChampCar sarjaan (kuten esim. Montoya) tai sitten ajelleet F1-uransa jälkeen kisan siellä ja toisen täällä (kuten Villeneuve) sitoutumatta kuitenkaan kunnolla mihinkään. Mutta esim. JJ:lle, Kovalaiselle, Salolle ja Häkkiselle paluu kotimaisiin ympyröihin ei todellakaan ollut minkäänlainen vaihtoehto. Eikä se sitä varmaan ole Emmallekaan. Ei ainakaan ennen kuin täällä pysytyy ajamaan oikeana ammattilaisena ja hankkimaan vastaavan tasoisen toimeentulon kuin ajamalla maailmalla - vaikka sitten heikomminkin tuloksin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Mutta esim. JJ:lle, Kovalaiselle, Salolle ja Häkkiselle paluu kotimaisiin ympyröihin ei todellakaan ollut minkäänlainen vaihtoehto.
Mutta Alénille ja Kankkuselle oli.

Kyllä niitä vaan on suuri joukko entisiä f1-kuskeja, jotka ajelee nykyään kilpaa hitaammilla autoilla. Varmasti esim. Mark Webberille olisi vielä paikka jostain f1-tallista löytynyt.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyse onkin siitä suodaanko mahdollisuus.
No, Emmalle on suotu, joten miksei ajaisi siellä?
Komppaan. Harva F1-dropout on ollut kovin motivoitunut jatkamaan uraansa jossain rupusarjoissa kun F1-ura on tehnyt mahalaskun. Jotkut harvat poikkeukset ovat löytäneet tiensä LMS-ympyröihin tai ChampCar sarjaan (kuten esim. Montoya) tai sitten ajelleet F1-uransa jälkeen kisan siellä ja toisen täällä (kuten Villeneuve) sitoutumatta kuitenkaan kunnolla mihinkään. Mutta esim. JJ:lle, Kovalaiselle, Salolle ja Häkkiselle paluu kotimaisiin ympyröihin ei todellakaan ollut minkäänlainen vaihtoehto. Eikä se sitä varmaan ole Emmallekaan. Ei ainakaan ennen kuin täällä pysytyy ajamaan oikeana ammattilaisena ja hankkimaan vastaavan tasoisen toimeentulon kuin ajamalla maailmalla - vaikka sitten heikomminkin tuloksin.
Aika moni F1-dropout on jatkanut LMS:ssä, Jenkkien formuloissa tai DTM:ssä, jotka ovat kuitenkin suht korkean tason kilpa-autoilua. Ja viimeisimpänä Formula E:ssä oikein suurin joukoin, vaikka sarja on tuskin edes F3-tasoinen nopeuksiltaan, mutta sillä onkin toisenlainen arvo.

Tarquini ajaa edelleen WTCC:ssä 21 vuotta F1-uran jälkeen ja oliko se Ingo Hoffann, joka vetää edelleen päälle kuusikymppisenä vakioautosarjaa etelä-Amerikassa (F1-ura oli 70-luvulla).

Kyllä niitä vaan on suuri joukko entisiä f1-kuskeja, jotka ajelee nykyään kilpaa hitaammilla autoilla. Varmasti esim. Mark Webberille olisi vielä paikka jostain f1-tallista löytynyt.
Webber on nykyään 40, joten ehkei F1:n hektinen elämä edes kiinnosta enää. En muista hänen aktiivisesti hakeneen F1-uraa eläköitymisensä jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Spekulointi Emman paluusta kotimaan radoille (esim. Extreme Bemuihin) voidaan lopettaa. Omien sanojensa mukaan jatko STCC:ssa on ykkösvaihtoehto ja toinen vaihtoehto on joku kiinnostava keksi-eurooppalainen ratasarja.
Money talks ja bullshit walks. Edelleenkään Suomesta ei löydy ensimmäistäkään ammattimaista ajopaikkaa, jossa kuski voisi tienata edes etäisesti säädyllisen summa rahaa kauden aikana.
 
Ylös