ACO julkisti sääntömuutokset ensi vuodelle:
- polttoainesäiliö: bensa 90 litraa ja diesel 81 litraa (dieselissä 10% enemmän energiaa litrassa)
- tutkimus 2008-kaudelle bio-polttoainetankkien tilavuutta varten, ALMS-sarjassa saa käyttää etanolia jo 2007 isommalla tankilla
- LMP2 luokka liian nopea -> 5% pienempi kuristin, lisää rajoituksia mikäli kierrosaika alle 1,5% pässä parhaasta P1 autosta.
- GT1 ja GT2 luokissa myös 5% pienempi kuristin, jotta luokkien erot pysyvät.
P2 rajoitusta odotin, kun näki RS Spyderin nopeuden, myös Rollcentre, ASM ja RML olivat toisinaan todella nopeita. Luultavasti myös P2 Acura (Honda) tiimien tulo vaikutti. ACO korosti, että LMP2 luokka on yksityistiimeille ja kokonaisvoiton tavoittelijat kuuluvat LMP1 luokkaan.
Etenkin Henry Pescarolo veti herneen nenään kun dieselien tehoa ei rajoitettu, vaikka siitä oli puhetta 24h kisan jälkeen kesällä. Sääntö tapaamisessa mukana olivat kilpailijoista vain Audi ja Peugeot :doubtful:
Ymmärrän ACOn muutokset. Dieseliltä poistettiin kulutus etu, mutta teho etu säilyi. Auton rakennukseen diesel tuo paljon ongelmia moottorin koon ja painon, sekä jäähdytys tarpeen takia. Kun katsoo Audin ohella ainoaa kunnon rahalla tehtyä uutta prototyyppiä, eli P2 Porschea, voi vain miettiä miten kilpailukykyinen bensakone oikeasti olisi.
Audi ja Pösö saavat tietenkin dieselistä ylimääräistä julkisuutta verrattuna bensamoottoriin. Kuinka usein esimerkiksi mainitaan, että FSI-tekniikalla voitettiin Le Mans vuosina 2001-2005?