Sekalaisia uutisia maailmalta

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Legendaarinen australialainen kilpa-autoilija Peter Brock on kuollut Targa West-rallissa. Hän voitti mm. Bathurstin 1000 kilometrin ajon yhdeksän kertaa.

http://www.abc.net.au/news/newsitems/200609/s1736485.htm

Varsinaisen aktiiviuransa hän lopetti vuonna 1997, mutta hän oli sen jälkeen ajanut yksittäisiä kilpailuja mm. Bathurstissa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Bleu sanoi:
Legendaarinen australialainen kilpa-autoilija Peter Brock on kuollut Targa West-rallissa. Hän voitti mm. Bathurstin 1000 kilometrin ajon yhdeksän kertaa.

http://www.abc.net.au/news/newsitems/200609/s1736485.htm

Varsinaisen aktiiviuransa hän lopetti vuonna 1997, mutta hän oli sen jälkeen ajanut yksittäisiä kilpailuja mm. Bathurstissa.
No voi hitto, legendaarinen 05 on poistunut.

Eksoottinen ajopeli oli alla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:IMG_2274.jpg

R.I.P
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Ystävältäni kuulin juuri äsken että Brock on menehtynyt, tännekkin oli jo tapaus ehtinyt. Todella surullisia uutisia Austraaliasta jo toistamiseen tällä viikolla, ensin Irwin, nyt Brock. :frown:
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Petri Piira sanoi:
Peugeot 908...
Sehän on formula isolla pohjalevyllä, pyöräkoteloilla ja kabiinin kuomulla!
Ilmeisesti noissa Le Mans-touhuissa ollaan taas siirtymässä katettuihin autoihin :confused:
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Pösö näyttää olevan vielä vähän konsepti asteella. Esim tuollaiset ponttoonimaiset etulokasuojat kiellettiin LMP1/2 sääntöjen tullessa voimaan 2004.

Vanhoilla säännöillä suljetut autot olivat hiukan altavastaajan asemassa, niissä oli esim kapeammat renkaat ja enemmän keulapinta-alaa, mutta myös enemmän tehoa ja siten isompi kulutus.
Muuten suljettuun autoon liittyy käytännön ongelmia kuten kuumuus, kosteus auton sisällä, tuulilasin pyyhkijät ja kuskin vaihto.
Nykyään säännöt määräävät ratkaisun kuumuuten, ilman lämpötila kuljettajan läheisyydessä ei saa ylittää 30 astetta. Ilmastoinnin käytöstä saa sitten vähän kompensaatiota kuristimiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
imsa sanoi:
Muuten suljettuun autoon liittyy käytännön ongelmia kuten kuumuus, kosteus auton sisällä, tuulilasin pyyhkijät ja kuskin vaihto.
Nykyään säännöt määräävät ratkaisun kuumuuten, ilman lämpötila kuljettajan läheisyydessä ei saa ylittää 30 astetta. Ilmastoinnin käytöstä saa sitten vähän kompensaatiota kuristimiin.
Tuo on kyllä totta, toisaalta ilmassa lentelevät irtoromut, linnut ym. eivät aiheuta aivan yhtä suurta vaaraa umpiohjaamoiselle autolle.

Lasien huurtuminen sadekelillä >300 km/h taulussa saa kyllä kuljettajan miettimään alan vaihtoa... :doubtful:
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Supercheap Auto Bathurst 1000

Bathurstin 1000 kilometrin kisa ajettiin aamuyöllä suomen aikaa. Tiukan kisan voittoon ajoivat Fordin Craig Lowndes ja Jamie Wincup. Toisena maaliviivan ylitti veljespari Rick ja Todd Kelly Holdenilla vain hieman yli puoli sekuntia jääneinä. Taistelu kolmannesta sijasta oli vielä tiukempaa, James Courtneyn ja Glenn Setonin sekä Russell Ingallin ja Luke Yoldenin Fordit saapuivat maaliin rinnakkain ja viivalla eroa oli vain viisi tuhannessosaa ennenmainitun autokunnan eduksi.

Kilpailuun lähdettiin varsin ristiriitaisin tuntein, osittain hiljaittain menehtyneen Peter Brockin muistoa kunnioittaen ja toisaalta perjantaisessa sprinttikilpailussa vakavasti loukkaantuneista David Clarkista ja Mark Porterista huolta kantaen. Porter menetti perjantaina autonsa hallinnan, jäi radalle poikittain ja hetken kuluttua paikalle saapunut Clark törmäsi rajusti Porterin auton kylkeen. Molemmat kuljettajat kiidätetttiin onnettomuuden jälkeen kriittisessä tilassa sairaalaan. Kisan alla julkaistun tiedotteen mukaan Clark on palannut tajuihinsa mutta kilpailun jälkeen tuli suru-uutinen Porterin menehtymisestä vammoihinsa :(

Kisa alkoi dramaattisesti paalulta lähteneen Mark Skaifen kärsittyä kytkinongelmista heti startissa. Skaife menetti useita sijoituksia ennen ensimmäistä mutkaa mutta siitä poistuttaessa kytkimen luistamisen vuoksi Mark pääsi mutkasta todella hitaasti ulos ja seuraavalla suoralla Jack Perkins törmäsi hitaasti etenevään Holdeniin. Molemmat autokunnat joutuivat keskeyttämään, ja turva-auto teki ensimmäisen vierailunsa radalle jo ennen ensimmäisen kierroksen täyttymistä. Kärkipaikan peri toisesta ruudusta lähtenyt Jason Bright. Iloa kesti kuitenkin alle 20 kierrosta jonka jälkeen Bright joutui käymään varikolla vaihtamassa vaurioituneen takarenkaansa, ja hetkeä myöhemmin meno loppui kokonaan moottoriongelmiin.

Bathurst osoitti vaikeutensa. Yksi autokunta toisensa jälkeen kärsi vaurioita lähellä olevista betonivalleista ja myös tekniset viat verottivat letkaa. Kisan pahin onnettomuus sattui kierroksella 71 Paul Radisichin ajauduttuna nurmikolle Conrod-suoran päässä ja törmättyä todella rajusti ratavalliin. Uusiseelantilaisen irroittaminen autosta kesti pitkään mutta ilmeisesti sairaalaan tutkimuksiin viety Radisich selvisi onnettomuudesta ilman vakavia vammoja. Myös ratavalli vaurioitui rysäyksessä sen verran pahasti että turva-auto viipyi radalla lähes tunnin. Kisan puolessavälissä kisan kärjessä olivat Andrew Jones/Jason Richards sekä Paul Morris/Steve Ellery ennen koko kisan keskenään taistelleita Kellyn veljesparia ja Lowndes/Wincup-parivaljakkoa.

Yhteensä kymmenen(!) kertaa radalla vieraillut turva-auto piti erot pitkin koko kisan ajan pieninä. Viimeisten varikkokäyntien jälkeen viimeisen ajovuoron ottanut Lowndes oli johdossa, Kellyn veljeksistä ratissa oleva Rick noin seitsemän sekunnin etäisyydellä perässä ja puolen minuutin päässä James Courtney. Peli meni kuitenkin jännäksi 10 kierrosta ennen maalia Jason Richardsin ajettua ulos ohjaustehostimen hajoamisen seurauksena, ja turva-auto kutsuttiin radalle. Craig Lowndes menetti näin kuuden sekunnin etumatkansa ja Rick Kelly sai elämänsä tilaisuuden Bathurstin voittoon. Viimeiset kierrokset ajettiin kilpaa äärirajoilla lähes rataennätykseen oikeuttavaa tahtia mutta Kellyn kiri ei riittänyt Lowndesin ohittamiseen.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
ACO julkisti sääntömuutokset ensi vuodelle:
- polttoainesäiliö: bensa 90 litraa ja diesel 81 litraa (dieselissä 10% enemmän energiaa litrassa)

- tutkimus 2008-kaudelle bio-polttoainetankkien tilavuutta varten, ALMS-sarjassa saa käyttää etanolia jo 2007 isommalla tankilla

- LMP2 luokka liian nopea -> 5% pienempi kuristin, lisää rajoituksia mikäli kierrosaika alle 1,5% pässä parhaasta P1 autosta.

- GT1 ja GT2 luokissa myös 5% pienempi kuristin, jotta luokkien erot pysyvät.

P2 rajoitusta odotin, kun näki RS Spyderin nopeuden, myös Rollcentre, ASM ja RML olivat toisinaan todella nopeita. Luultavasti myös P2 Acura (Honda) tiimien tulo vaikutti. ACO korosti, että LMP2 luokka on yksityistiimeille ja kokonaisvoiton tavoittelijat kuuluvat LMP1 luokkaan.

Etenkin Henry Pescarolo veti herneen nenään kun dieselien tehoa ei rajoitettu, vaikka siitä oli puhetta 24h kisan jälkeen kesällä. Sääntö tapaamisessa mukana olivat kilpailijoista vain Audi ja Peugeot :doubtful:

Ymmärrän ACOn muutokset. Dieseliltä poistettiin kulutus etu, mutta teho etu säilyi. Auton rakennukseen diesel tuo paljon ongelmia moottorin koon ja painon, sekä jäähdytys tarpeen takia. Kun katsoo Audin ohella ainoaa kunnon rahalla tehtyä uutta prototyyppiä, eli P2 Porschea, voi vain miettiä miten kilpailukykyinen bensakone oikeasti olisi.
Audi ja Pösö saavat tietenkin dieselistä ylimääräistä julkisuutta verrattuna bensamoottoriin. Kuinka usein esimerkiksi mainitaan, että FSI-tekniikalla voitettiin Le Mans vuosina 2001-2005?
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Entinen CART-pilotti ja nykyinen Brasilian V8-sarjan kilpailija Gualter Salles on kyllä onnekas kaveri.
Viikonlopun Buenos Airesin osakilpailussa brasilialainen sai pienen pusun auton takakulmaan ja pyörähti nurmikolle.
Sallesin auto lähti pyörimään nurmikolla aivan kuten Joey Handin BMW Mid-Ohiossa aiemmin tänä vuonna. Sallesin Chevy Astra tosin lensi korkean verkkoaidan yli, laskeutuen alikulkusillan suulle noin neljä ja puoli metriä radanpinnan alapuolelle.
Astra tuhoutui täysin ja pelastustiimiltä kesti kymmenen minuuttia saada kuljettaja irti metalliromujen keskeltä. Salles oli kokoajan tajuissaan ja hänet kiidätettiin läheiseen sairaalaan tarkkailuun, mutta hän on kunnossa.
Tässä video onnettomuudesta ja todella pysäyttävä kuva todella pysäyttävä kuva. Onnekas kaveri :eek!:
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Jos auto lähtee noin pahasti käsistä, niin tärkeintä on se, että energia suuntautuu auton koriin. Vähän niinkuin 2004 Zandvoortissa, jossa Peter Dontbreak veti DTM-Vectralla rengaspinoon. Stefan Bellofin onnettomuudessa Spassa auto meni perä? edellä kaiteeseen, jonka takana oli betonipylväs, jonka seurauksena auto ei mennyt postikortin kokoisiksi palasiksi mutta kuljettaja kärsi pahat sisäiset vauriot.
Brasiliassa valokuvaaja on ensimmäisenä paikalla...
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
JJ Daytona 24:ssä

JJ Lehto ajaa Krohn Racingin Riley-Pontiac Grand-Am prototyypillä Daytonan 24 tunnin kisassa tammikuun lopussa, ajaja pareina Colin Braun ja Max Papis. Krohn oli viime kaudella Grand-Amissa toinen tallien loppupisteissä ja tallin kuljettaja Jörg Bergmeister voitti mestaruuden.

Tuolta voitto, niin JJ olisi siinä harvalukuisessa joukossa, joka on voittanut isot "prototyyppi" kisat: Daytona 24, Sebring 12, ja Le Mans 24.


http://www.the-paddock.net/content/view/240946/49/
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jees, hyvä homma tuokin. Tuskin tuon radan opettelussa kauaa kestää. Mielestäni vähän tylsä tuo Daytonan moottorirata jota käyttävät.

Sekalaisia: Loeb taas Lemansissa 2007 Pescalla... Dyson Racing vaihtoi LMP1 Lolat LMP2:sen uusiin Porschen protoihin... Petersen Motorsports/White Lightning Racing osti Ferrari F430 GT:n ALMS:ään, kun ei Porschella meinannut enää ehtiä... DTM topicissa olikin, mutta Lucas Luhr ja Mike Rockenfeller vaihtavat Porschelta Audin tehdaskuskeiksi, saa nähdä ketä Porsche nappaa itselleen... GT1-luokka ALMS:ssä on joko tätä kautta vastaava tai sitten tyhjä, riippuen mitä Aston Martin tekee. Jos he eivät ole mukana, tuskin Corvettekaan siellä pyörii... Karl Wendlinger ajaa myös Daytona 24:sessa... ALMS GT2-luokan Risi-talli ei ole vielä kuskeja julkaissut, mutta kenties siellä pari suomalaista vois löytyä. Ainakin pitkän päälle ois parempi keskittyä muutamiin, eikä käyttää kymmentä kuskia kuten tällä kaudella :D
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Petri Piira sanoi:
Petersen Motorsports/White Lightning Racing osti Ferrari F430 GT:n ALMS:ään, kun ei Porschella meinannut enää ehtiä...
Viime kaudella 996 alkoi jo jäädä jalkoihin, mutta uusi 997 GT3 on varmasti nopea.
Suurin syy PWL:n päätökseen taisi olla Porschen ilmoitus Le Mansin ja ALMS mestaruuden tiimissä voittaneiden kuskien Long ja Bergmeister siirtymisestä toisiin hommiin. Ferrariltahan tulee tiedotteen mukaan auton lisäksi muutakin tukea.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
imsa sanoi:
Suurin syy PWL:n päätökseen taisi olla Porschen ilmoitus Le Mansin ja ALMS mestaruuden tiimissä voittaneiden kuskien Long ja Bergmeister siirtymisestä toisiin hommiin. Ferrariltahan tulee tiedotteen mukaan auton lisäksi muutakin tukea.
Taitaa olla haaveissa saada ainakin yksi Ferrarin palkkalistoilla oleva kuski (Ortelli?) mukaan. Risillä on samoja ajatuksia (Salo/Melo?). Sikäli kun nuo kolme nyt ovat Ferrarin miehiä. :tongue:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
NASCAR-kuljettaja Bobby Hamilton on menehtynyt syöpään 49-vuotiaana. Uran parhaansa suorituksena voi pitää vuoden 2004 Craftsman Truck-sarjan mestaruutta.

Winston Cupissa hän voitti kahdesti, 1996 Phoenixissä ja 2001 Talladegassa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Pariisi-Dakar rallista kuuluu ikäviä. MP-luokassa ajanut Etelä-Afrikan Elmer Symons menehtyi tänään.

SOUTH AFRICAN ELMER SYMONS IN FATAL ACCIDENT

No. 107, ELMER SYMONS
The organisers of the Dakar were this morning informed of the death of South African Elmer Symons, rider number 107, during the 4th stage.
At the age of 29, Elmer Symons was taking part in his first Dakar as a competitor having participated in two others as part of an assistance team.
The rally organisers waited for the arrival at the bivouac of his brother Kingsley Symons, who was providing assistance for him, in order to express their support and sadness.
 
Ylös