Ma
Arrogant Opportunist
jep, ei ole paljoa maclaren oppinut 15 vuodessa
En tuota toista kisaa ole katsonut, mutta pmv:n kirjotuksen perusteella tilanteet olivat melko erilaisia Sennan ja Kimin (Jos nyt edes tätä tarkotit tuolla kommentillasi.) kohdalla. Kimin tilanteessa ei olisi ollut "mitään" järkeä tulla varikolle ja antaa Alonson voittaa voitto. Sen hetkisessä pistetilanteessa riski kannatti ottaa.Ma sanoi:jep, ei ole paljoa maclaren oppinut 15 vuodessa
Hyvin kirjoitettu juttu, jokainen näkökulma tuo aina hieman erilaisen kuvan Sennasta, vaikka kaikista löytyy sisältä sama mies.Ma sanoi:
Joka kerta kun tänne Foorumille tulee jokin Sennaa käsittelevä topicci ajattelen, että en enään postaa niihin, koska menee offtopic hehkutukseksi omalta osalta. Mutta joka kerta, jokaikinen kerta palaan näihin topicceihin ja luen ne läpi, en tiedä miksi. Sennan legenda on vain ehkä liian suuri ja sen ympärille rakentuvat "tarinat" ja tunteet vetävät puoleensa. Voittaako Senna Schumin? Minusta voittaa.“Sometimes you think you have a limit. You then go for this limit and touch this limit and you think, okay, this is the limit. As soon as you touch this limit, something happens and suddenly you can go a little bit further. With your mind power, your determination and the experience as well. You can fly very high,”
'GC Rabella sanoi:Hmniin, "ihmeen kaupalla":lla viittasinkin lähinnä siihen ajokykyinen-osaan. Mulla oli kyllä mielikuva, että ilman eturenkaan tukivarttakin kävi melko huonosti, mm. jalat olis jouduttu amputoimaan. Joku tietäjä sais nyt valaista tästä, koska voin hyvinkin olla käsittänyt väärin tai missannut uutta parempaa tietoa.
"Historiallisen jossittelun" mielekkyydestä olen ilmeisesti vahvasti eri mieltä kaikkien kanssa, mutta antaapi olla, siitä jarnaaminen ei liity F1-osastoon oikein mitenkään.
Ilman tukivartta Senna tuskin olisi ajanut koko autoaZOMBIEEE sanoi:'
Ilman tukivartta Senna olisi noussut autosta ja piste.
Prost ehti mennä ohi jo yhdeksisen kierrosta ennen maalia, ja tämän jälkeen Sennan rengaskin hajosi lopullisesti. Youtube-videolta katsoin.Esim. kaudella 1990 Mexico Cityssä nähtiin hyvä esimerkki tästä. Senna johti kisaa suvereneesti pahimpien uhkaajien jäädessä koko ajan. Vain yksi kykeni nousemaan kaukaa takaa, mutta 13. ruudusta lähtenyttä Prostia ei missään vaiheessa noteerattu. Jossain välissä Senna kysyi varikolta että kannattaisiko renkaat vaihtaa, kun johto on hyvä. Dennis totesi vain, että turha riskeerata, yhden setin pitäisi kestää maaliin saakka. Kolme kierrosta ennen maalia Prost oli vain enää vain muutaman sekunnin päässä Sennasta kun Ayrtonilla rengas pettää.
Hmmm, kaverin joka tuntee kilpa-autojen tekniikkaa hieman enempikin sanomana pakko kysyä että mitä tekemistä arviointivirheellä ja mekaanisella hajoamisella on keskenään tuon onnettomuuden kanssa?Minäkin voin sanoa vakavalla naamalla että kauden 1994 tuloksien valossa Sennan ura oli jo aloittanut alamäen joka sitten pian päättyi lopullisesti omaan arviointivirheeseen paineen alla.
Jep, hymiöllä pelastaa paljon, mutta ei nyt ihan lekkeriksi vedetä kuitenkaanJa olen ihan yhtä oikeassa kuin muutkin täällä
Periaatteessa samaa mieltä, mutta lihavoituun kohtaan oma kanta:Mielenkiintoinen toikki, vaikka iäkäs onkin. Mitä sen väliä...
Kyseessä 2 kuljettajaa joilla kokonaisuutena varmasti hyvin pieni tasoero eli suunnilleen samantasoisiksi rankkaan.
-Ikäero vaikutti kenties samallalailla kuin vuosia aiemmin Sennan kiinnittäessä nuorena tarmonsa juuri Prostin lyömiseen. Nyt Schumi näki vanhemman Sennan samallalailla.
-Imolan 1994 jälkeen Williams #2 hajosi kisoissa vielä 3 kertaa, Benetton #5 kerran eli vaikea siinä kuroa 30 pistettä 13 kisassa kun vastustajalla joillekin radoille nopeampi (ja luotettava) autokin (jep, en usko että Schumi olisi bannia saanut jos Senna mukana).
-1995 DC:n Williams hajosi radan varteen 4 kertaa, Schumin Benetton kerran. Joissain kisoissa Schumin Benetton vaikutti myös todella vahvalta. Mutta kumminpäin vaan olisi voinut mennä.
Ikuinen kysymys, olisiko Ayrton saanut ns. koottua itsensä hurjaan iskuun (mahdollista) vai ruvennut murtumaan (mahdollista) nuoren ja vahvan saksalaisen paineessa. Se on niin tilanne-/yksilökohtaista, missä iässä ja vaiheessa rupeaa oma taso väkisinkin laskemaan, eikä kukaan ehtinyt tuntea 35-, 36-, lähemmäs nelikymppistä Ayrtonia.
Minulta maksimikunnioitus (ajalta jolloin olen itse seurannut lajia) kuskintaidoista ainoastaan näille kahdelle + Prostille.
Hmmm, kaverin joka tuntee kilpa-autojen tekniikkaa hieman enempikin sanomana pakko kysyä että mitä tekemistä arviointivirheellä ja mekaanisella hajoamisella on keskenään tuon onnettomuuden kanssa?
Ensinnäkin, kolme todennäköisintä syytä viittaavat ongelmaan autossa:Ei mekaanista hajoamista ole ainakaan todistettu, spekulaatioitahan aina riittää.
Michael Schumacher, who had followed closely behind the Brazilian before the crash, gave the following account at the subsequent winners' press conference:
"I saw that his car was already touching quite a lot at the back on the lap before, the car was very nervous in this corner, and he nearly lost it. On the next lap he did lose it. The car touched with the rear skids, went a bit sideways, and he just lost it."
Damon Hill, Senna's teammate at the time of his death, had this to say in an interview given on the subject 10 years later:
"I am convinced that he made a mistake, but many people will never believe that he could. Why not? He made many mistakes in his career. I have listened to and read endless theories about why, or how, he could have crashed on such a 'simple' corner like Tamburello. No-one other than Ayrton Senna and I know what it was like to drive that car, through that corner, in that race, on that day, on cold tyres. He was identified with pushing to the limit and beyond. It was not the fault of anyone else that he kept his foot flat when he could have lifted."
Auton data osoittaa, että ohjausakseli oli kunnossa.Ensinnäkin, kolme todennäköisintä syytä viittaavat ongelmaan autossa:
- ohjausakselin katkeaminen
(akseliahan oli muokattu ennen Imolaa juuri, hitsauksen laadusta oli paljon puhetta)
Autossa ei välttämättä tarvitse olla vikaa sinällään, koska alentuneet rengaspaineet + liian kova tilannenopeus ovat riittävä yhdistelmä muuttamaan auton kelkaksi. Sennan autohan lähti tangentin suuntaan, eli jatkoi kääntymättä mutkaan, joka puolestaan viittaa juuri ohjauksessa olevaan ongelmaan. Jos radalta poistuminen tapahtuu pohjaamisesta johtuen, niin todennäköisempää on pyörähtäminen kuin suoraan ulosajaminen.Onboard kamerasta näkee ,että kypärä kääntyy sisämutkan puolelle auton lähtiessä kulkemaan suoraan eli siitä saa mun mielest sellasen käsityksen et ohjauksesta ois jotain menny ja Senna koittaa väkisin kääntää mutku ei käänny.
No ensinnäkin tuskin se älyttömän kova oli kun Schumikin seuras ihan peesissä edelleen.Ei ole heittää faktaa väittämän tueksi, mutta jossain dokumentissa todettiin Sennan ajaneen niin kovan kierrosajan onnettomuutta edeltävällä kierroksella, että tuon rengaspaineiden alhaisuuden sais heittää pois mahdollisista onnettomuussyistä.
Kaikki mutuilut ovat tulleet ihan sinun taholtasi, mutta miten vaan...tuntee kilpa-autojen tekniikkaa hieman enempikin...
..Eli jos jätetään puhtaat mutuilut pois, niin mikään ei viittaa omaan virheeseen...
Tarkennusta tähän kiitos.Kaikki mutuilut ovat tulleet ihan sinun taholtasi, mutta miten vaan