Senna vai Schumi, kumpi häikäilemättömämpi

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Siinä mielessä itse arvostan kuskeista enemmän Schumacheria, sillä mies voitti mestaruutensa pitkien projektien päätteeksi. Sennahan pääsi istumaan Alain Prostin valmiiksi kattamaan pöytään McLarenilla ja Williamsilla. Michaelin aikana Benettonilla voitettiin maailmanmestaruuksia ja mies nosti Ferrarin ylemmästä keskikastista lajia hallinneeksi suuruudeksi. Olisiko Senna pystynyt tosissaan samaan Maranellossa? Epäilempä.
No jaa, ei nyt sentään ihan noinkaan.
Honda seurasi Sennaa Lotukselta McLarenille -88, siellähän meni kaikki uusiksi sille kaudelle...
(Senna puolestaan oli mukana nostamassa Lotusta Mansellin jälkimainingeista ylöspäin)

Williams taas oli enemmänkin Neweyn & Headin projekti, ja Mansellin jos kuski lasketaan mukaan, Prosthan hyppäsi Mansellin jälkeen siihen autoon ja "katettuun pöytään" jo
(eikä Senna edes kerinnyt Williamsilla yhtään kisaa voittamaan)

Schumacher kyllä teki hyvää työtä Benettonilla ja Ferrarilla, sen myönnän itsekin, siksi hieman harmittaa että silti piti kyykyttää tiimikaveri vaikka moni asia oli jo Schumin ansioksi luettu kuitenkin...
Tosin muistetaan sekin että yhteinen tekijä molempien tallien menestykselle löytyy nimistä Byrne/Brawn/Czapski/Stepney/Schumacher, eli ei Micheal yksin sitä menestystä tehnyt kuitenkaan
(Ferrarihan alkoi todenteolla nousemaan vasta Benetton-väen siirryttyä Ferrarille)
Tosin Stepneystä en muista 100-varmaksi oliko vielä Benettonilla mukana...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Röyhkeydestä kun puhutaan niin Sennan syntilista jatkuu vielä muutaman sivun Schumin kertomuksen päätyttyä. Brassihan kolaroi aivan uskomattoman paljon verrattuna Michaeliin, vaikkakin Schumin kohutuimmat mällit sattuivatkin niissä panokseltaan suurimmissa kisoissa.
Jaah, listaappa hieman noita, itselle tulee ekana mieleen
- Suzuka -89 & -90 (näissäkö ei ollut panosta ollenkaan?)
- Irvinen mottaaminen -93 Suzukassa (tosin Irvinen peippailun syytä kai enempikin)
Aiemmilta vuosilta nyt en muista ihmeempiä, Senna & Schui kilkkas keskenään -92 jossain kisassa ja Silverstonessa peippaili kuskien edessä, mutta ei kolaroinut...
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mä en seurannut Sennan aikaan formuloita, niin Senna-tietoni perustuvat lähinnä vain lukemiini juttuihin. Kuitenkin erityisesti viime aikoina oon kuullut paljon juttuja Sennasta, ja kuva Sennasta on muuttunut aika paljon. Mulle on nyt välittynyt Sennasta kuva, että hän oli röyhkeä ja itsekäs kuljettaja radalla, juuri sellaista tyyppiä josta itse en pidä. Olen toki myös kuullut Sennan pehmeämmästä puolesta, jota on helppo arvostaa.

Kertokaas Sennasta enemmän tietävät mielipiteitänne, että mihin Sennan valtavan suuri fanitus ja arvostus saattaisi perustua. Voikohan tämä johtua vain yksinkertaisesti Sennan uskomattomasta nopeudesta? Vai onkohan vain aika kullannut muistot? Sennasta, kun monet tuntuvat usein muistavan vain hyvät puolet. Ja eikös tällaiset epäreilusti ajavat kuljettajat ole yleensä niitä 'roistoja', joille heruu vähiten arvostusta kuskikaartista? Ehkäpä vastauksenne valaisevat mua enemmän ja Sennasta saamani kuva monipuolistuu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kertokaas Sennasta enemmän tietävät mielipiteitänne, että mihin Sennan valtavan suuri fanitus ja arvostus saattaisi perustua. Voikohan tämä johtua vain yksinkertaisesti Sennan uskomattomasta nopeudesta? Vai onkohan vain aika kullannut muistot? Sennasta, kun monet tuntuvat usein muistavan vain hyvät puolet. Ja eikös tällaiset epäreilusti ajavat kuljettajat ole yleensä niitä 'roistoja', joille heruu vähiten arvostusta kuskikaartista? Ehkäpä vastauksenne valaisevat mua enemmän ja Sennasta saamani kuva monipuolistuu.
no oma mielikuva/-pide perustuu tietty kisojen seuraamiseen (89-94 välillä) ja sitten lehtijuttuihin & kirjoihin joita on tullut luettua.
Erityisesti muhun on tehnyt vaikutuksen Sennasta kertovat kirjat (Christopher Hiltonin teokset) joissa käydään miehen uraa läpi aika tarkkaan, haastatellaan vanhoja kilpakumppaneita ja tiimipäälliköitä yms.
Alunperin tietty kiinnostus alkoi nopeuden takia, kisojen voittojen ansiosta ja siitä karismasta joka miehellä oli sekä radalla että radan ulkopuolella, mutta on sittemmin syventynyt mitä enemmän aiheesta on lukenut.

Lähinnä vaikuttavinta on ollut lukea jo FF1600 ajoilta periytyvää itsepäisyyttä esim. auton säätöjen suhteen (tietyllä tapaa jopa hemmoteltu kuva hyvin sen aikaista Sennaa) mutta joka kulminoituu siihen lujaan uskoon joka on välittynyt jokaiselle tarinaa kertovalle että mies on tehnyt sitä mitä osasi, sitä mitä rakasti ja sitä missä halusi olla paras.

Isoimmat erot mitkä kääntää suosion Sennan eduksi mun kohdalla johtuu mm. siitä että Sennalta löytyy "ihmetekoja" kaikista luokista, mies oli pitelemätön joka sarjassa (ok, kartingissa ei voittanut koskaan MM-titteliä) ja siihen päälle vielä maaginen ura F1-puolella...
Jos aihe vähänkään kiinnostaa niin lukaisepa vaikka joku näistä C. Hiltonin teoksista läpi:
"Ayrton Senna: The whole story"
"Ayrton Senna: As time goers by"
"Ayrton Senna : incorporating "the second coming""
(ainakin tuo viimeinen löytyy esim treen kaupunginkirjastosta)

Hilton on tehnyt Sennasta useamman kirjan ja henk.koht. haastatellut väkeä noihin kirjoihin, se kuva mikä niistä välittyy on aika vaikuttava.
Ei pelkästään se F1-kuskin osuus, vaan se kasvaminen siihen Formula 1 aikaan, perhesuhteet ja taistelu ajamisesta yleensäkin, ja tietenkin se inhimillisempi puoli jonka monet on saaneet hänestä...

Tietty korostetaan nyt sitäkin, että jotenkin mulle jäi karvas maku siitä Schumin Adelaiden kolarista, ja siitä syystä en ole miehestä enempää lukenut tai muutenkaan tutkinut (F1 kisojen seuraaminen poislukien tietty) jotenka en edes yritä verrata heitä F1-sarjan ulkopuolella...
Ja mainitaan sekin että tosiaan Sennaa on tullut fanitettua vuosia ja sekin osaltaan jo vaikuttaa mun mielipiteeseen kaverista, varmasti moni Schumifani ajattelee "Punaisesta Paronista" samalla tavalla...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Schumin kepulointiin tulee liitettyä olennaisesti talli ja muut taustalla hääräävät ikään kuin ei olisi edes ilman über silotettua polkua pystynyt pärjäämään...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Senna ihan selkeästi..

Vaikka Schumista jäi välillä paska maku, niin jotenkin se kuitenkin on ollut aika neiti Sennaan verrattuna. Nuo Schumin törkeydet radalla selittyy enemmänkin ajovirheisiin kuin suunnitelmallisuuteen. Jos hän jotain teki tahallaan, niin ehdottomasti hetken mielijohteesta.

Miten mulla on sellainen muistikuva, että Senna olisi joskus aika-ajoissa ajanut ensin itse pohja-ajan ja sitten jäänyt radalle hidastelemaan muita tahallaan?
Edit: Monaco 1985 se oli.. Hän menetti kuitenkin paalupaikkansa siinä, koska ajoi liian paljon kierroksia.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
- Häkkisellä oli liian pitkään huono auto (prkl kun olis päässyt Williamsille aiemmin)
- Villeneuve oli loistava slicksien aikakaudella, sen jälkeen tuli romahdus
Jännä että Häkkisen kohdalla pistät (niinkuin toki totta onkin) asian huonon auton piikkiin, mutta Villeneuvella meneekin kaikki urarenkaiden piikkiin.
On totta ettei urarenkaat sopineet Villeneuvelle parhaalla mahdollisella tavalla ja ne toivat hänelle enemmän vaikeuksia kuin muille, mutta kyllähän se nyt on päivän selvää, että Villeneuve tipahti kärkitaisteluista puhtaasti surkean kaluston takia!

Et varmaan muista sitä, että jo kaudella 1999 Villeneuve muutamaan kertaan taisteli sysipaskalla BARilla jopa ihan kärjen tuntumassa (esim. Barcelona) aina siihen asti kunnes moottori laukesi. Vastaavanlaisia väläytyksiä tuli aina silloin tällöin.
On kohtuutonta, että pistät romahduksen pelkästään slicksittömyyden piikkiin.

Sori jos meni offtopikiksi, mutta vähän oli pakko oikaista. :)
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
En pysty sanomaan selkeesti kumpi mutta jostain syystä mua ei ole koskaan nyppinyt kuin Schumin tekemiset.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jännä että Häkkisen kohdalla pistät (niinkuin toki totta onkin) asian huonon auton piikkiin, mutta Villeneuvella meneekin kaikki urarenkaiden piikkiin.
On totta ettei urarenkaat sopineet Villeneuvelle parhaalla mahdollisella tavalla ja ne toivat hänelle enemmän vaikeuksia kuin muille, mutta kyllähän se nyt on päivän selvää, että Villeneuve tipahti kärkitaisteluista puhtaasti surkean kaluston takia!

Et varmaan muista sitä, että jo kaudella 1999 Villeneuve muutamaan kertaan taisteli sysipaskalla BARilla jopa ihan kärjen tuntumassa (esim. Barcelona) aina siihen asti kunnes moottori laukesi. Vastaavanlaisia väläytyksiä tuli aina silloin tällöin.
On kohtuutonta, että pistät romahduksen pelkästään slicksittömyyden piikkiin.

Sori jos meni offtopikiksi, mutta vähän oli pakko oikaista. :)
njooh, totta osittain, kyllähän Villeneuve ajoi 98-2000 välissä kohtuu kisoja urarenkailla, mutta myönsi itsekin jälkikäteen että urarenkaisiin siirtyminen (etenkin 4-uraiset eturenkaat) ei hänelle sopineet...
Oma näkemys silti on että -96, -97 ja vielä -98 myös niin Jacq esitti pirunhyviä otteita, mutta se jälkeen käyrä oli laskevaa sorttia, ja voimakkaasti...
Eli jooh, ei se pelkästään slicksien syytä ollut, liekö sitten 2000-luvulla jo motivaation puutekin vaikuttanut osittain...
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16904
Sori vielä jatkan vähän offilla muttajoo:

Jacques voisin sanoa että Villeneuven ehkä kaikkein paras kisa oli 2002 A1-ringillä! :thumbup: Muistan jonkun klipin jossa oli sen kaikki ohitukset jotka oli kaapattu digitaaliselta puolelta mutta olen kadottanut sen. :(

Anyway tässä on juttu siitä: http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2002/05/112840

Aika-ajot eivät kuitenkaan sujuneet Villeneuven osalta hyvin. Hän pääsi aloittamaan kisan 17. ruudusta, mutta sisukkaalla ajollaan onnistui nousemaan kisan edetessä aina kolmanneksi asti. Miehen kärsimä stop-go -rangaistus ei myöskään estänyt huimaa nousua kilpailun kärkisijoille.
:eek::ahem: Ei edes urarenkaat ja Barri hidastanu miehen menoa! ;)



Mitä itse topikin aiheeseen tulee niin en osaa sanoa Sennasta kun en itse koskaan sen kisoja vielä lapsena kattonut tai oikeen muista mutta monen tarinan mukaanhan kuten täällä onjo mainittukin niin varmaan se "tuhmempi" kaveri.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
njooh, totta osittain, kyllähän Villeneuve ajoi 98-2000 välissä kohtuu kisoja urarenkailla, mutta myönsi itsekin jälkikäteen että urarenkaisiin siirtyminen (etenkin 4-uraiset eturenkaat) ei hänelle sopineet...
Oma näkemys silti on että -96, -97 ja vielä -98 myös niin Jacq esitti pirunhyviä otteita, mutta se jälkeen käyrä oli laskevaa sorttia, ja voimakkaasti...
Eli jooh, ei se pelkästään slicksien syytä ollut, liekö sitten 2000-luvulla jo motivaation puutekin vaikuttanut osittain...
En tiedä motivaatiosta, mutta fakta on ettei Villeneuve ajanut kausilla 99 - 2003 yhtään sen kilpailukykyisemmällä kalustolla kuin Häkkinen vuosina 94-96. Ja kalusto oli kyllä suurin syy siihen romahdukseen. On luonnollista että sellainen vaikuttaa negatiivisesti motivaatioonkin. Teet itse hyvää työtä, mutta talli epäonnistuu vuodesta toiseen eikä tuloksia meinaa syntyä. Mutta ei hän supermotivaatiollakaan olisi pystynyt BARilla voittotaisteluihin. Ei kukaan olisi siihen pystynyt silloin..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En tiedä motivaatiosta, mutta fakta on ettei Villeneuve ajanut kausilla 99 - 2003 yhtään sen kilpailukykyisemmällä kalustolla kuin Häkkinen vuosina 94-96. Ja kalusto oli kyllä suurin syy siihen romahdukseen. On luonnollista että sellainen vaikuttaa negatiivisesti motivaatioonkin. Teet itse hyvää työtä, mutta talli epäonnistuu vuodesta toiseen eikä tuloksia meinaa syntyä. Mutta ei hän supermotivaatiollakaan olisi pystynyt BARilla voittotaisteluihin. Ei kukaan olisi siihen pystynyt silloin..
en väittänytkään että voittoihin olis pitänyt pystyä.
niinkuin tuossa ylempänä olevassa linkissä löytyy quote Villeneuvelta suoraan
"Olinkin jo unohtanut, että miltä kilpaileminen tuntuu. Tämä antoi siitä pienen muistutuksen, kertoi Villeneuve"
Hämärästi muistelen sen puhuneen tuosta aina parissa kisassa mihin BAR sai auton siihen malliin että se mahdollisti "agressiivisemman" ajotyylin niin sitten alkoi tulosta syntymään ja Jacq kertoi jälkikäteen aina tuohon tyyliin että nyt oli autolla hyvä painaa...
Eli veikkaan että se BAR:n rämpiminen vaikutti motivaatioon, ja sitä kautta myös tuloksiin (Buttonin kanssahan Jacq oli sitten jo enempikin pulassa, puhumattakaan Sauber-aikoja)

BAR-aikojen tuloksien tutkiminen on mun mielestä vähän turhaa, auto ja tiimihän tehtiin vuosia vain ja ainoastaan Jacquesille sopivaksi, tiimikavereilta (Panis/Zonta) ei sillain voinut ees odottaa ihmeitä, ja tiimin toiminta muutenkin oli surkeaa miehen taitoihin nähden...
Villeneuve on niitä kuskeja joista mulle ei jäänyt koskaan kuvaa kuinka pitkälle sen taidot olis _oikeasti_ riittäneet, huippuvuosina hän oli Williamsilla mahtava, BAR-siirto taas jätti aikamoiseen varjoon Villeneuven itsensä...
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Joku hehkutti Villeneuven viimeistä kautta Williamsilla, mutta kaikesta huolimatta pitäisin ensimmäistä kautta BAR:lla parempana, vaikka pisteitä ei tullutkaan. Silloin Villeneuve oikeasti väläytteli sysipaskalla BAR:lla, oli ottamassa pisteitäkin, mutta aina auto meni rikki. BAR-siirto tosin kokonaisuudessaan oli Jacquesilta huono liike. Harmillista että Villeneuven F1-uran loppu oli jopa vähän surullisen heikko. Mutta oli Villeneuve äärettömän lahjakas kuljettaja, joka olisi paremmilla tallivalinnoilla luultavimmin muuttanut paljonkin mestaruuskuvioita. Villeneuve-Ferrari-yhdistelmä olisi kuulostanut mielenkiintoiselta. Miksiköhän?
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Monacossa ei olisi hallinnut vuonna 1993 ellei Schumilla olisi auto hajonnut. Kuten ei olisi edellisenäkään vuonna voittanut ilman Mansellin rengasongelmia. Eli pari Monacon voittoa tuli muiden ongelmien avustuksella.
Niin, ja Sennalta meni Monacossa yksi voitto kilpailun ennenaikaiseen keskeyttämiseen varsin kyseenalaisin syin (1984), sekä toinen voitto tekniseen ongelmaan vuonna 1988, jolloin ylivoima läpi viikonlopun oli ollut häkellyttävää.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4850
Sijainti
Vantaa
sekä toinen voitto tekniseen ongelmaan vuonna 1988, jolloin ylivoima läpi viikonlopun oli ollut häkellyttävää.
Vuoden 1988 Monacon kisassa Senna ajoi kyllä ihan omasta virheestään ulos. Keskittyminen taisi vissiin herpaantua, kun johti niin ylivoimaisesti.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Niin, ja Sennalta meni Monacossa yksi voitto kilpailun ennenaikaiseen keskeyttämiseen varsin kyseenalaisin syin (1984)
:thumbdown:thumbdown:thumbdown Vai muka olis voittanu. Bellof oli ahkeroinut tiensä sieltä aivan takarivistä sateella vapaastihengittävällä autolla uskomattomin ohituksin http://www.youtube.com/watch?v=xDJ0_dAmpRE (Rene Arnoux videossa). Miksi aina pitää hehkuttaa jotain Sennaa? Bellof oli saamassa sopimuksen Ferrarille 1986, sieltähän se ura olisi lähtenytkin nousuun, mutta kun meni ja kuoli Spassa. Ja mistä sen tietää, jos vaikka Prost olisikin ajanut ylivoimaiseen voittoon tai Senna tyrinyt aloittelijamaisesti? :nope:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vuoden 1988 Monacon kisassa Senna ajoi kyllä ihan omasta virheestään ulos. Keskittyminen taisi vissiin herpaantua, kun johti niin ylivoimaisesti.
jep oma virhe kun johtaessaan reilusti alkoi löysäämään ja sitä kautta sitten rytmi katosi ilmeisesti...
Tuon -88 Monacon onboard on käsittämätöntä katsottavaa (löytyy youtubesta) kun näkee paljonko auto vikuroi ja paljonko Senna ajaa yhdellä kädellä vaihtojen ajan...
Yksi syy miksi arvostan enemmän noita vanhemman polven kuskeja, autolla ajaminen on ollut totista työtä siihen aikaan kun ei ollut sekventaalista vaihteistoa, ohjaus- ja jarrutehostinta yms apuja...
Siihen lisäksi vielä turbomoottori jonka kulutusta pitää seurata turbolagin lisäksi niin huhuh...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
:thumbdown:thumbdown:thumbdown Vai muka olis voittanu. Bellof oli ahkeroinut tiensä sieltä aivan takarivistä sateella vapaastihengittävällä autolla uskomattomin ohituksin http://www.youtube.com/watch?v=xDJ0_dAmpRE (Rene Arnoux videossa). Miksi aina pitää hehkuttaa jotain Sennaa? Bellof oli saamassa sopimuksen Ferrarille 1986, sieltähän se ura olisi lähtenytkin nousuun, mutta kun meni ja kuoli Spassa. Ja mistä sen tietää, jos vaikka Prost olisikin ajanut ylivoimaiseen voittoon tai Senna tyrinyt aloittelijamaisesti? :nope:
Varmaankin sen takia hehkutetaan että kisan keskeytyshetkellä Senna jo ohitti Prostia johtopaikasta, ja saapui kierroksen lopussa reilussa johdossa kuulemaan että kisa keskeytettiin jo aiemmin
(Bellof siis ei silloin kärjessä ollut vaan Prost/Senna, siksi sevarmaan muistetaan Sennan kisana, Bellof ei sitä johtanut kuitenkaan)
Niin ja Prost oli ihan hukassa tuolla sateessa, se sitä tuskin olisi voittanut...
Niinkun sanottu, jossittelu on turhaa, vain tapahtuneet asiat lasketaan...
Niin ja aika kaukaa haettua spekulaatiota tuon Bellofinkin tapauksessa, "oli saamassa sopimuksen", prkl niin oli Mikakin melkein saamassa sopparin Williamsille ja sitä kautta ehkä useempaan mestaruuteen jo aiemmin ja ehkä Senna ei olis kuollut jos Williamsilla olisi jatkanut Häkä & Prost jajajajaja...
Näitä muuttujia on ihan liikaa tässä lajissa kuitenkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13715
Miten mulla on sellainen muistikuva, että Senna olisi joskus aika-ajoissa ajanut ensin itse pohja-ajan ja sitten jäänyt radalle hidastelemaan muita tahallaan?
Edit: Monaco 1985 se oli.. Hän menetti kuitenkin paalupaikkansa siinä, koska ajoi liian paljon kierroksia.
Monacossa 1985 Senna kyllä ihan starttasi paalupaikalta.
 
Ylös