Kuinka asia sääntöjen mukaan käsittääkseni on ja kuinka herrasmieskuljettajat asiaa tulkitsevat:
1) Jos takana ajava on selvästi edellä ajavan takana, tulee takana ajavan olettaa, että edellä ajava ajaa apexiin normaalisti, jolloin sisälle ei voi tunkea (ellei edellä ajava aja pitkäksi).
2) Jos takanatulevan etusiipi on edellä ajavan takapyörän rinnalla, ei edellä ajava saa leikata apexiin normaalisti, vaan hänen täytyy jättää sisäpuolelle tilaa. Kun takana ajava tunkee sisäkurviin, on hänenkin kuitenkin jätettävä ulostulossa ulkokurviin tilaa, jotta molemmat autot mahtuvat ulos kurvista.
Tällöin nähdään ehkä vähemmän epätoivoisia ohitusyrityksiä (voidaan ajatella viihteenä), mutta vastapainoksi saadaan upeita rinta rinnan kamppailuja ja urheilullisuus korostuu. Perezin ja Massan kamppailu Spassa on esimerkki tilanteesta, jossa kamppaillaan kovaa, mutta ei kusipäisesti.
Kuinka FIA asiaa on yleensä tulkinnut:
1) Sisäpuolelta saa syöksyä ulkokurviin ja ajattaa toisen leveäksi. Ulkopuolella olevan velvollisuutena on väistää, vaikka olisi edellä ja tästä kiilaamisesta ei ole annettu rangaistuksia.
Tämä on johtanut kahteen asiaan -> sisälinja pidetään vaikka väkisin ajamalla suoralla lähes nurmikolle a la Rosberg tai sisälle mutkaan syöksytään kaukaa jarrut sauhuten ilman mahdollisuuttakaan jättää tilaa ulkokurviin a la Hamilton. Verstappen on ilmeisesti päättänyt harjoittaa tätä ajotapaa äärimmäisyyksissään.
Kyseinen ajotapa on aiheuttanut viime vuosina paljon hämmennystä ja mm. Kimi on usein kysellyt radiossa saako näin tosiaan tehdä. Viime aikoina on huomattu, kuinka moni aiemmin herrasmiesmäisempi kuljettaja on alkanut muuttaa ajotapaansa ainakin hetkittäin tähän suuntaan, kun on itse on ensin joutunut tarpeeksi väistelemään (mm. Rosberg Hamiltonia ja Verstappenia vastaan tällä kaudella ja Räikkönen Bottasta vastaan taannoin Sotshissa, vaikka sen jälkeen on taas päättänyt ajaa herrasmiesmäisesti).
Käytäntönä tässä ajotavassa on aina se, että kiltimpi väistää ja kun joskus ei väistä, niin sitten kolisee. Tämä kannustaa olemaan kusipää.
Periaatteessa tämän voisi kuitenkin ymmärtää, jos se olisi näin linjattu ja jos linja olisi joka kisoissa selkeä. Ajan myötä kaikki ajaisivat kusipäisesti ja sekin olisi hyvää viihdettä. Kuitenkin tällä hetkellä tuomarien linja muuttuu kisasta toiseen (ja jopa kisan sisällä) eikä kukaan oikein tiedä mitä saa tehdä. Välillä myös tuntuu, että tietyille kuljettajille samat asiat ovat sallittuja, mitkä eivät ole toisille. Esim. Rosberg on saanut rangaistuksen Hamiltonia ja Verstappenia vastaan, kun on vastannut heille samalla mitalla. Myös Räikkönen sai aikanaan rangaistuksen kolaristaan Bottaksen kanssa, kun päätti kokeilla millaista aidan toisella puolella on. Nyt siis kukaan ei tiedä mitä saa tehdä ja miksi toinen saa tehdä jotain mitä itse ei. Ei ihme, että aiheutuu hämmennystä ja jälkipuintia.
Jos peilataan vaikkapa Rosbergin rangaistuksiin, ei pitäisi olla epäselvää, että Verstappenia olisi pitänyt rangaista Kimin kiilaamisesta. Ja mitä tapahtui - Kimin piti päästää Max edelleen. Toisella kertaa vastassa oli vähemmän herrasmies Perez, joka piti linjansa -> kolisee ja Perez ajautuu ulos. Perezin ei kuitenkaan tarvitse antaa sijoitusta takaisin, koska ...? Koko farssi muistuttaa tilannetta, jossa kiusaaja saa pitää anastamansa lelun, jotta päästään vähemmällä eikä tilanteeseen tarvitse puuttua. Ongelmaa ei olisi, jos toinen saisi lyödä takaisin ilman rangaistuksen pelkoa.
Lataanpa tähän vielä kuvat Verstappenin kiilailusta. Täältä syöksy alkaa:
Näytä liitetiedosto 23311
Ja tänne se päättyy. Kaukaa lähteneen syöksyn jarrutus jäi niin myöhäiseksi, ettei hän itsekään pysynyt radalla. Ja tämä tulkittiin FIA:n puolesta hienoksi liikkeeksi ja Räikkönen teki virheen ajamalla ulos ja palaamalla Verstappenin eteen. Ei nyt mennyt ihan putkeen taaskaan.
Näytä liitetiedosto 23312