Suomalaiset negatiivisuuden huippuja?

  • Viestiketjun aloittaja Jone
  • Aloituspäivämäärä

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Mielestäni suomalaiset ovat äärimmäisen negatiivisia ihmisiä. Joka suhteessa. Suomalainen muistaa pettymykset, ei onnistumisia. Suomalainen varautuu epäonnistumiseen, ei onnistumiseen.

Otetaanpa käytännön esimerkkejä. Suomi-Ruotsi -kiekkomaaottelun alla keskivertokadunmiehen mielipide on, että "paskat ne mitään Ruotsia voita". Sitten aletaan muistelemaan jotain vuoden 2003 kotikisojen katastrofeja tai vastaavia... Toinen esimerkki, mikä kuvastaa suomalaisten muistavan vain epäonnistumiset: (lähes) jokaisella suomalaisella on omasta mielestään keskimääräistä huonompi tuuri. "Ei minun tuurillani", on usein kuultu lausahdus. Eihän voi edes olla mahdollista, että kaikki suomalaiset ovat täydellisiä onnen Aku Ankkoja. Vai voiko?

Minua henkilökohtaisesti ärsyttää ihmisten pohjaton negatiivisuus.

Tämä kirjoitelman tynkä ei aivan muotoutunut sellaiseksi kuin oli tarkoitus. Esimerkit jäivät kömpelöiksi, mutta pointtini tuli varmaan esille.

Te forumilaiset, jotka olette enemmän hengailleet ulkomailla ja ehkä asuttekin siellä nyt, mitä mieltä olette suomalaisten negatiivisuudesta verrattuna muihin kansallisuuksiin? Ovatko ihmiset muualla paljon positiivisempia?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kaipa se lähtee ihan siitä, että kun menet bussiin ja erehdyt istumaan jonkun viereen, vaikka se joku ois ainoa matkustaja, niin saat ainakin nyrpeän katseen vastaan. Joissain tilanteissa saattaa kanssamatkustaja valittaa tai jopa tirvasta nokkaan.

Sen sijaan jos jossain muussa maassa meet bussiin, jossa istuu vain yksi tyyppi, etkä istu ko. hahmon viereen, niin kyseinen kaveri saattaa loukkaantua.

Eli kulttuuriero on varmasti tässä sinunkin ajamassa asiassa taustalla, vaikka tuo esimerkkini olikin vähän eri juttu. Monet suomalaiset on pessimistejä ja onhan se tavallaan helpompi olla pessimisti, koska pessimisti ei koskaan pety.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mun mielestä Jonella on hieman liian negatiivinen kuva suomalaisista.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tuosta muuten oli ~kuukausi sitten loistava kirjoitus Suomen Kuivalehdessä, esimerkkinä Suomi-Ruotti matsi, missä johdettiin 5-1 (?) ja hävittiin 5-6. Miten kansallinen pelko ja tappion "halu" tuli Ruottin 5-2 maalin kohalla halliin ja yleisö sai mitä "halusi"
... kannatta lukea, jos löytää noilla koordinaateilla. Joku uus kolumnisti siellä alotti ja tuo oli hänen ensimmäinen teksti...
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jacques sanoi:
Kaipa se lähtee ihan siitä, että kun menet bussiin ja erehdyt istumaan jonkun viereen, vaikka se joku ois ainoa matkustaja, niin saat ainakin nyrpeän katseen vastaan. Joissain tilanteissa saattaa kanssamatkustaja valittaa tai jopa tirvasta nokkaan.

Sen sijaan jos jossain muussa maassa meet bussiin, jossa istuu vain yksi tyyppi, etkä istu ko. hahmon viereen, niin kyseinen kaveri saattaa loukkaantua.

Eli kulttuuriero on varmasti tässä sinunkin ajamassa asiassa taustalla, vaikka tuo esimerkkini olikin vähän eri juttu. Monet suomalaiset on pessimistejä ja onhan se tavallaan helpompi olla pessimisti, koska pessimisti ei koskaan pety.
Mä en tiedä onko tolla varsinaisesti käsiteltävän asian kanssa jotain tekemistä, mutta on tossa sun kommentissas tiettyä perääkin. Meinaan Itävallassa tuppaa oleen saletti, että jos sä meet työpötyhjään ravinteliin ja valitset itselles pöydän niistä lukuisista vaihtoehdoista, niin se seuraava ravinteliin tuleva porukka valittee pöytänsä just siitä sun vierestäs vaikka tarjolla olis iso pläjä tyhjiä pöytiä kauempaakin. Suomessahan toi menis niin, että se seuraava porukka valitsis pöytänsä mahdollisimman kaukaa siitä sun pöydästäs.

Tai bussipysäkillä. Suomessa, jos dösäpysäkillä kulkuneuvoa odottaa kaksi toisilleen tuntematonta henkilöä, niin ne ikäänkuin automaattisesti asettuvat pysäkin kahteen vastakkaiseen ääripisteeseen, täällä ne taas melkein käytännössä hinkkaavat toistensa kylkiä kuitenkaan vaihtamatta sanaakaan keskenään :rolleyes:

Itte myönnän ihan suoraan, että johtuen ilmeisesti sitten mun suomalaisista geeneistä, mua lähinnä vituttaa se ravintelin pöytäseurue, joka päättää istua just siihen viereiseen pöytään häirittemään :frank:

Bussissa ei kylläkään väkisin tungeta tuntemattoman viereen, tosin hyvin todennäköisesti aivan lähietäisyydelle :rolleyes:

Itte oon kyllä sitä mieltä, että toi ei johdu mistään itsetunnosta tahi negatiivisuudesta vaan ihan puhtaasti isojaosta. Suomessahan ei semmosia varsinaisia kyläkeskuskia ole, landet asuvat peltotilkkunsa keskellä kaukana toisistaan (asia, jota esim. vaimo jaksaa aina hämmästellä). Täällä taas jengi asuu kyläkeskuksessa toistensa (ja ennenkaikkea kirkon!) lähistöllä ja ne pellot on sitten kauempana.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Tuosta muuten oli ~kuukausi sitten loistava kirjoitus Suomen Kuivalehdessä, esimerkkinä Suomi-Ruotti matsi, missä johdettiin 5-1 (?) ja hävittiin 5-6. Miten kansallinen pelko ja tappion "halu" tuli Ruottin 5-2 maalin kohalla halliin ja yleisö sai mitä "halusi"
... kannatta lukea, jos löytää noilla koordinaateilla. Joku uus kolumnisti siellä alotti ja tuo oli hänen ensimmäinen teksti...
Myönnän rehellisesti, että sillon kun Ruotti teki sen toisen maalinsa, mua alko pelottamaan ja kun se kolmas tuli, niin olin jo aivan varma, että matsi hävitään :eek:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ryssät ei oo negatiivisuuden huippuja lain.

5% haastatelluista sloboista ennusti Venäjän voittavan käynnissä olevat jalkapallon mm-kisat. :D :ahem: :alppu:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Myönnän rehellisesti, että sillon kun Ruotti teki sen toisen maalinsa, mua alko pelottamaan ja kun se kolmas tuli, niin olin jo aivan varma, että matsi hävitään :eek:
Muistaakseni 5-2 ja 5-3 maalit tuli nopeasti. Ei se 5-2 maali vielä ollut mutta se heti perään tullut maali toi kusen sukkaan. Joko ne oli Ruotsin toinen ja kolmas maali tai kolmas ja neljäs, en muista. Mutta sen nopean maaliparin jälkeen kusi tuli.
 
Ylös