sooda
Alan Parsa
Lisätietoja tutkimuksesta Jyväskylän yliopiston sivuilta
Suomi on ykkössijalla OECD-maiden oppimisvertailussa kaikilla kolmella alueella eli matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä. Nyt tutkittiin myös ongelmanratkaisutaitoja, ja silläkin saralla suomalaiset olivat parhaimmistoa.
Vertailussa oli 29 OECD-maan lisäksi mukana myös 11 muuta maata, joista ainostaan Hongkong kiilasi Suomen edelle matematiikassa. Japani ylsi luonnontieteissä lähes tasatulokseen Suomen kanssa. Sen sijaan esimerkiksi Saksa jää selvityksessä keskikastiin.
Tutkimusta Suomessa johtava professori Jouni Välijärvi uskoo menestyksen nojaavan suomalaiseen opettajankoulutukseen. Nimenomaan peruskoulun ala-asteen opettajat ovat Suomessa erittäin hyvin koulutettuja.
Välijärvi katsoo, että nyt olisi aika kiinnittää huomiota lahjakkaiden opetukseen, mikä ei hänestä merkitse heikompien unohtamista. Myös tytöt olisi saatava kiinnostumaan matematiikasta, vaikka tutkimuksessa sukupuolierot matematiikan osaamisessa olivat verraten pienet.
Kodin sosioekonominen tausta näkyy matematiikan osaamisessa, vaikkakin Suomessa taustan vaikutus oli vähäisempi kuin muissa OECD-maissa.
PISA-tutkimusohjelma selvittää kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä, lukutaidossa ja ongelmanratkaisutaidoissa. Vuonna 2006 tutkimuksessa perehdytään yksityiskohtaisesti luonnontieteiden osaamiseen.
Suomi oli vertailun ykkönen lukutaidossa myös vuonna 2001, kun ensimmäinen tutkimus julkistettiin.
Suomessa PISA 2003 -tutkimukseen valittiin 147 suomenkielistä ja 50 ruotsinkielistä koulua. Oppilaista 5 796 eli 93 prosenttia vastasi koetehtäviin.
Opetusministeri Tuula Haatainen iloitsee tuloksista mutta näkee edessä haasteita. -Yhteiskunnan ongelmat tulevat väistämättä kouluihin, mikä voi lisätä syrjäytymistä. Ilmiöön on puututtava, ministeri huomauttaa.
YLE24, STT
Hienoa. Suomi on kärjessä joka listalla joilla mitataan positiivisia arvoja. Hyvä me!
Suomi on ykkössijalla OECD-maiden oppimisvertailussa kaikilla kolmella alueella eli matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä. Nyt tutkittiin myös ongelmanratkaisutaitoja, ja silläkin saralla suomalaiset olivat parhaimmistoa.
Vertailussa oli 29 OECD-maan lisäksi mukana myös 11 muuta maata, joista ainostaan Hongkong kiilasi Suomen edelle matematiikassa. Japani ylsi luonnontieteissä lähes tasatulokseen Suomen kanssa. Sen sijaan esimerkiksi Saksa jää selvityksessä keskikastiin.
Tutkimusta Suomessa johtava professori Jouni Välijärvi uskoo menestyksen nojaavan suomalaiseen opettajankoulutukseen. Nimenomaan peruskoulun ala-asteen opettajat ovat Suomessa erittäin hyvin koulutettuja.
Välijärvi katsoo, että nyt olisi aika kiinnittää huomiota lahjakkaiden opetukseen, mikä ei hänestä merkitse heikompien unohtamista. Myös tytöt olisi saatava kiinnostumaan matematiikasta, vaikka tutkimuksessa sukupuolierot matematiikan osaamisessa olivat verraten pienet.
Kodin sosioekonominen tausta näkyy matematiikan osaamisessa, vaikkakin Suomessa taustan vaikutus oli vähäisempi kuin muissa OECD-maissa.
PISA-tutkimusohjelma selvittää kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä, lukutaidossa ja ongelmanratkaisutaidoissa. Vuonna 2006 tutkimuksessa perehdytään yksityiskohtaisesti luonnontieteiden osaamiseen.
Suomi oli vertailun ykkönen lukutaidossa myös vuonna 2001, kun ensimmäinen tutkimus julkistettiin.
Suomessa PISA 2003 -tutkimukseen valittiin 147 suomenkielistä ja 50 ruotsinkielistä koulua. Oppilaista 5 796 eli 93 prosenttia vastasi koetehtäviin.
Opetusministeri Tuula Haatainen iloitsee tuloksista mutta näkee edessä haasteita. -Yhteiskunnan ongelmat tulevat väistämättä kouluihin, mikä voi lisätä syrjäytymistä. Ilmiöön on puututtava, ministeri huomauttaa.
YLE24, STT
Hienoa. Suomi on kärjessä joka listalla joilla mitataan positiivisia arvoja. Hyvä me!