DFiaA
I told you so
- Liittynyt
- 7.2.2001
- Viestit
- 14430
Viimeksi muokattu:
Sellanen vaikutelma mulla vaan on.OoPee sanoi:Millä perusteella veikkaat, että itävaltalaiset olisivat varakkaampia kuin suomalaiset?
- Suomi on maailman kilpailukykyisin maaJ.Heldenview sanoi:Talousihme? Veikkaisin kyllä että Itävaltalaiset ovat varakkaampia kuin suomalaiset. Vai ovatko Itävaltalaisten suomeen tekemät sijoitukset olleet erityisen tuottoisia?
Tästä olen täysin eri mieltä (en tiedä miten muualla on) mutta suomessa ainakaan mitään muutoksia ei hyväksytä. Kauhea poru, jos jotain hyväksi koettua halutaan muuttaa! En nyt puhu vain koululaitoksesta, vaan yleisemmin...pmv sanoi:
En ole mikään kosmopoliitti, mutta luulen että Suomessa asioissa on olemassa joku järjestys ja ymmärrys. Asioita uskalletaan miettiä uusiksi ja vanhat asiat eivät ole liian "pyhiä".
En keskimääräistä syvemmällä psykologian tietämykselläni edelleenkään ymmärrä tätä väitettä. Ne lahjakkaat, motivoituneet ja kunnianhimoiset yksilöt, joista on huippuosaajiksi, tulevat joka tapauksessa esiin. Ajatus siitä, että koululaitos voisi tuottaa huippuosaajia, on mielestäni jokseenkin perusteeton, koska huippuosaaja on hyvin monien tekijöiden ja sattumien summa. Huippuosaajan ei myöskään tarvitse olla poikkeuksellisen älykäs. Riittää että hän on älykäs ja motivoitunut.Apina sanoi:vaikka tärkeämpää olis löytää massasta niitä, jotka osaa ihan oikesti sitä matematiikaakin. Suomessa koulu tasapäistää niin voimakkaasti, että kaikki varmaan oppii jotain mutta menee lahjakkuudet sitten pesuveden mukana.
On siellä välissä muitakin, mutta mitä lähemmäs keskiarvoa mennään, sitä pienemmäksi käy erityisopetuksen hyöty. Ja kun tiedetään, että mm. älykkyysosamäärä tietyn tason jälkeen ennustaa sangen huonosti työelämässä tai tieteessä menestymistä, niin en näe mitään järkeä siinä, että muutenkin vähäisiä resursseja tuhlataan lahjakkaisiin, kun sijoitus ei kuitenkaan maksa itseään takaisin. Sen sijaan syrjäytymiseen panostaminen saattaisi oikeasti tuottaa yhteiskunnalle rahallistakin hyötyä.Giffen:[ sanoi:Mää en ole sitten ikinä jaksanu ymmärtää tota hirmuritsan näkemystä lahjakkuudesta Ikäänkuin lahjakkuudessa olisi vain kaksi tasoa: superlahjakkaat ja tavalliset.
Kyllä se muutosvastarinta on aina voimakasta kun tuttuja asioita aletaan muuttaa. Joka paikassa. Suomalaiset vaan ei kuitenkaan ole niin jääräpäitä, etteivätkö jossain vaihessa huomaisi, että uusi menetelmä onkin parempi! Ja siirry sitten siihen! Vähän samoilla linjoilla pmv:n kanssa, että suomalainen- suhtellisen tasa-arvoinen- yhteiskunta mukautuu- esim. koulutuksessa- nopeammin kuin "täysin kalkkeutuneet systeemit", vaikkapa Englanti? Lie esim. tämä tietotekniikan soveltaminen koulutukseen ja työelämään aika hyvällä tasolla verrattuna moneen muuhun maahan?? Entäs tuo tiimityöskentely työelämässä- onko Suomi ja Ruotsi etulinjassa?jaska sanoi:Tästä olen täysin eri mieltä (en tiedä miten muualla on) mutta suomessa ainakaan mitään muutoksia ei hyväksytä. Kauhea poru, jos jotain hyväksi koettua halutaan muuttaa! En nyt puhu vain koululaitoksesta, vaan yleisemmin...
Peruskoulu on toimiva systeemi, mutta siinä on mielestäni yksi suuri heikkous, joka pitäisi saada kehitettyä pois. Se ei tarjoa juuri mitään niille kaikkein lahjakkaimmilla, vaan "painaa" heidät tavalliseen massaan...
Ett silleen!!!!!!!!!1
Pyrkivät saattaisivat pärjätä hyvin, mutta valmistuneet huonosti. Monilla aloilla on yksinkertaisesti niin paljon pulaa rahasta, ettei opetustakaan ole aina varaa järjestää, saati sitten ohjausta tai yksilöllistä tukea. Lehtien peursteella ainakin Tampereen lääkiksessä ollaan käyty välillä aika kuumana. Teknisillä aloilla rahaa taas on.Vesku sanoi:Toisen testin voisi vaikka järjestää yliopistoon pyrkiville/pääseville tai sieltä valmistuneille? Olisko tulokset yhtä hyviä?
Mitenkähän niinkuin meinasit tuon käytännössä toteuttaa? Useimmilla pienemmillä paikkakunnilla on vain yksi ala-aste, yksi yläaste ja yksi lukio josta valmistuu vuosittain ylioppilasmäärä joka mitataan kymmenissä, ei sadoissa. Näistä kun sitten eriteltäisiin sellainen pieneksi väkisinkin jäävä "eliittiryhmä" joka saa eri opetusta niin kustannukset lisääntyisivät aivan suhteettomasti verrattuna oletettavaan hyötyyn. Tämmöinen järjestelmä ei tulisi toimimaan kuin vain suuremmissa kaupungeissa ja se joko pakottaisi pienempien paikkakuntien lahjakkaat pois kotoaan tai vaihtoehtoisesti asettaisi nämä eriarvoiseen asemaan.Giffen:[ sanoi:Jos mainitsemani 20% ikäluokasta kävisi eri kouluja erilaisella opetussuunnitelmalla, miten se heikentäisi sen loppu 80% asemaa? Miksi se olisi edes mainittavasti kalliimpaa? Ainoa asia, joka siinä muuttuisi nykyiseen verrattuna, olisi kaksi valtakunnallista opetussuunnitelmaa yhden sijaan.
Giffen:[ sanoi:Hirmuritsa: Miksi ihmeessä lahjakkaiden eteenpäin työntäminen ja heikkojen auttaminen ovat jotenkin toisensa poissulkevia asioita?
Tätä minäkin ajattelin. Vaikka oppilaita ei olisi enemmän, niin opettajia tarvittaisiin selvästi enemmän. Ja kun opettajia lomautetaan jo nyt, niin on vaikea kuvitella, että jostain kaivettaisiin rahat lisäopettajien palkkaamiseen.Observer sanoi:Näistä kun sitten eriteltäisiin sellainen pieneksi väkisinkin jäävä "eliittiryhmä" joka saa eri opetusta niin kustannukset lisääntyisivät aivan suhteettomasti verrattuna oletettavaan hyötyyn.
Totta siihen asti, että pienimmillä paikkakunnilla ongelmia syntyy. Mutta vain kaikkein pienimmillä, koska jo 60-70 ylä-asteelta valmistunutta vuosittain riittää erotteluun. Suurimmissa kaupungeissa tämä varmasti voitaisiin hoitaa sijoittamalla lapset eri kouluihin. Vähän pienemmissä taas riittäisi jaottelu eri opetusryhmiin. Kaikkein pienimmissä jouduttaisiin todennäköisesti johonkin kompromissi ratkaisuun...Observer sanoi:Mitenkähän niinkuin meinasit tuon käytännössä toteuttaa? Useimmilla pienemmillä paikkakunnilla on vain yksi ala-aste, yksi yläaste ja yksi lukio josta valmistuu vuosittain ylioppilasmäärä joka mitataan kymmenissä, ei sadoissa. Näistä kun sitten eriteltäisiin sellainen pieneksi väkisinkin jäävä "eliittiryhmä" joka saa eri opetusta niin kustannukset lisääntyisivät aivan suhteettomasti verrattuna oletettavaan hyötyyn. Tämmöinen järjestelmä ei tulisi toimimaan kuin vain suuremmissa kaupungeissa ja se joko pakottaisi pienempien paikkakuntien lahjakkaat pois kotoaan tai vaihtoehtoisesti asettaisi nämä eriarvoiseen asemaan.