Nimenomaan siitähän Suomen koulusysteemiä täälläkin ylistettiin, että tarjolla on runsaasti erityisopetusta sitä tarvitseville, joten tuskin tuo Suomessa kovin iso ongelma on verrattuna muihin maihin.Sam sanoi:Nykytilannetta lähtisin parantamaan lisäämällä erityisopettajia, jotka sitten voisivat opettaa pieniä ryhmiä - olkoot sitten ryhmät tukea tarvitsevia tai erityistä lisähaastetta kaipaavia:thumbup:
Jaa, minusta täällä juuri tuota puolta on karsittu rajusti:eek!:OoPee sanoi:Nimenomaan siitähän Suomen koulusysteemiä täälläkin ylistettiin, että tarjolla on runsaasti erityisopetusta sitä tarvitseville, joten tuskin tuo Suomessa kovin iso ongelma on verrattuna muihin maihin.
Ilmeisesti sitä on kuitenkin tarjolla huomattavasti enemmän kuin muualla.Sam sanoi:Jaa, minusta täällä juuri tuota puolta on karsittu rajusti:eek!:
Myös tätä puolta arvioidaan eskarillaisten koulukypsyysarvioinnissa. Ei riitä, että lapsi omaa riittävät teoreettiset taidot, vaan hänen on kyettävä myös itsenäiseen olemiseen uudessa ympäristössä sekä vuorovaikutukseen. Tyttäreni osaa jo lukea ja kirjoittaa sekä laskee yhteen- ja vähennyslaskut 20 asti sekä omaa kertotaulun perusteet. Silti ei tule mieleenkään anoa häntä aloittamaan koulu suoraan toiselta luokalta (kuten eräs luokkakaverini oli aloittanut). Samoin koulun aloittaminen vuotta aikaisemmin olisi tuntunut liioittelulta. Ei tässä maailmassa niin kiire ole. Mikäli koulu tuntuu liian helpolta, täytyy virikkeitä ja lisähaasteita hakea muualta ja itse ainakin yritän omalta osaltani auttaa lapsiani tasapainoiseen elämään.elle sanoi:Erityisen lahjakkaiden tai muutoin nopeasti edistyvien oppilaiden tilannetta ajatellessa tulee väkisinkin mieleen se, että peruskoululla on myös sosiaalinen tehtävä.
Hassua että siinä aikaisemmin mainitsemassani Kurierissa nimenomaan kehuttiin, että Suomessa ei nykyisin harrasteta enää niin paljon perinteisestä opetusta, jossa maikka seisoo luokan edessä ja takoo oppilaille päähän faktoja, vaan sen sijaan opetus tapahtuu usein ryhmätöissä projektiluontoisesti. Oppilaat joutuvat itse ottamaan asioista selvää ja esittämään tulokset muille. Jos tilanne tosiaan on näin kuin itävaltalaiset lehdet väittävät, niin nimenomaanhan juuri tuollainen edesauttaa sosiaalisia kykyjä, omaa ajattelua ja mielipiteiden ilmaisua.elle sanoi:Muutoinkin mun mielestä Suomessa voitaisiin enemmänkin keskittyä nuorten sosiaalisten kykyjen, oman ajattelun ja mielipiteiden tuottamisen ja ilmaisun harjoittamiseen kun nämä "kovemmat oppimisarvot" näyttävät tämänkin tutkimustuloksen mukaan olevan esimerkillisen hallinnassa.
Kyllä noita ryhmätyöprojekteja ja omaehtoista tiedonkeruuta harrastettiin Suomessa jo paljon omana peruskouluaikanani (hurjalla kahden vuoden kokemuksella puhun). Omalta osaltani se käytännössä tarkoitti sitä, että minä pedanttina halusin tehdä kaiken itse omalla tavallani ja muut roikkuivat ryhmätöissä mukana enemmän tai vähemmän tahtomattaan "siivellä". Tuo ei siis toiminut mun osaltani eikä noiden muidenkaan.OoPee sanoi:Hassua että siinä aikaisemmin mainitsemassani Kurierissa nimenomaan kehuttiin, että Suomessa ei nykyisin harrasteta enää niin paljon perinteisestä opetusta, jossa maikka seisoo luokan edessä ja takoo oppilaille päähän faktoja, vaan sen sijaan opetus tapahtuu usein ryhmätöissä projektiluontoisesti. Oppilaat joutuvat itse ottamaan asioista selvää ja esittämään tulokset muille. Jos tilanne tosiaan on näin kuin itävaltalaiset lehdet väittävät, niin nimenomaanhan juuri tuollainen edesauttaa sosiaalisia kykyjä, omaa ajattelua ja mielipiteiden ilmaisua.
Ehkä meissä kansana on ripaus sellaista toisaalta ja toisaalta -ajattelua. Suomalainen politiikkakin on varsin laimeaa. Selvästi erottuvia vaihtoehtoja ei ole. Koulutus vielä helposti tukee tällaista ehdottomien totuuksien välttelyä. Lisäksi kulttuurimme on vaikeneva.elle sanoi:Mistä sitten johtuu se, kun suomalaisnuoria haastatellaan, niin järjestäen tulee vastaukseksi varsin mielipiteettömiä kommentteja. Mun mielestä nuoret eivät ole kovinkaan sanavalmiita ja vanhempien ihmisten puhuttelukin takkuaa.
Tuon väitteen takana on on järjetön oletus tyyliin:"oppilaiden tekemä työmäärä on olosuhteista riippumaton vakio".J.Heldenview sanoi:Varmasti on nuoren mielen kannalta rakentavampaa osata vähän ja hyvin kuin hyvin hatarasti jotain vaativampaa.
Kerrohan meille, veli Giffen, millainen järjestelmä mielestäsi olisi optimaalinen.Giffen:[ sanoi:Tuon väitteen takana on on järjetön oletus tyyliin:"oppilaiden tekemä työmäärä on olosuhteista riippumaton vakio".
Onhan se mahdollista, mutta onko se kuinka yleistä? Taitaa pikemminkin olla niin, että keskimääräistä paremmin pärjäävien itsetunto vahvistuu, kun he saavat paistatella päivää hyvien tulosten valossa muiden puurtaessa. Omista koulututuistani peruskoulun jälkeen hyvin ovat pärjänneet ne, jotka pärjäsivät hyvin koulussa. Yksikään ei lopettanut koulua kesken siksi, että olisi ollut liian hyvä. Ylipäänsä on vaikea kuvitella tällaista tapausta. "Vittu ku mä saan kaikesta kympin niin mä en tätä paskaa käy..."jaska sanoi:Hurmurisija, ehkä se ei ole kuitenkaan noin yksinkertaista. On ehkä mahdollista, että jotkut henkilöt pudottautuvat kesken putken pois, koska tasapäistävä malli ei sovi heille, eivätkä näin pääse koskaan putken loppuun.
Mainitsemasi oppiainekohtainen jako olisi hyvä ja hyödyttäisi varmasti kaikkia, jos siihen olisi rahaa. Sen sijaan jollain yleiskriteerillä tehty jako tuskin toimisi.Tolerantti sanoi:Myöhemmin "heikkona hetkenä" toimin lyhyen aikaa opettajan sijaisena. Silloin oivalsin tasokurssien hyödyn, niitä kun ei tällöin enää ollut.
Sinun on sitten ilmeisesti yksinkertaisesti mahdoton olla puuttumatta opiskelijana valitsemaani alaan? Suhtaudu minuun pelkkänä opiskelijana, älä lääketieteen opiskelijana.Hurmurisija sanoi:Kerrohan meille, veli Giffen, millainen järjestelmä mielestäsi olisi optimaalinen.
Minusta eriytyneen opetuksen pitäisi mennä näin: Ala-asteella kilpailu käyntiin, sitten oppilaat erillisille yläasteille, sen jälkeen oppilaat edelleen erillisiin lukioihin ja lopulta erillisiin yliopistoihin. Oleellista on kiinnittää huomio siihen, minkä tasoista ainesta putken loppupäästä tulee, eikä siihen, millaiselta se vaikuttaa putken keskellä. Tähän pääsemiseksi kannattaa mielestäni panostaa ennen kaikkea peruskoulun jälkeiseen opetukseen ja eriyttämiseen. On järjetöntä panostaa korkeatasoiseen opetukseen peruskoulussa, jos lääkäreiden taso ei kuitenkaan nouse.
Ehkäpä sinun huomiokyvyssäsi on jotain vikaa ?Giffen:[ sanoi:Myöhemmin olen huomannut, että tämä sama tasapäistäminen on koko Suomea vaivaava ongelma. Keskimmäinen 40-60% väestöstä voi hyvin, repimällä hyvinvointinsa ylä- ja alaluokan selkänahasta. Tämä näkyy niin TV-luvissa, progressiivisessa verotuksessa kuin peruskoulun oppisuunnitelmissa.