No ehkäpä sinun huomiokyvyssäsi on jotain vikaa?Formulanomi sanoi:Ehkäpä sinun huomiokyvyssäsi on jotain vikaa ?
Itse kuuluun todennäköisesti mainitsemaasi keskituloisiin. Olisi kiinnostavaa tietää millä tavalla minä revin hyvinvointia alaluokilta (köyhät, opiskelijat, työttömät) ? Eiköhän se suurin massa väestöstä tasoita tulonjakoa maksamalla veroina enemmän kuin muut "luokat".
Hyvinvoinnin repiminen "yläluokilta" on myös hiukan kyseenalaista - riippuu saako esim. toimentulonsa näiden hallitsemista yrityksistä tai käyttääkö palveluja enemmän mitä keskituloiset(-luokka) maksaa jne.
Mitä sitten tulee opiskeluun, niin Suomessa siihen on kaikilla aikalailla yhtäläiset mahdollisuudet - jos lahjoja riittää...
En jaksa rueta riitelemään siitä, kuka saa nykyisessä järjestelmässä enemmän kuin joku toinen. Ihan ensiksikin jo siksi, koska se ei kuulu tähän toikkiin. Toiseksi, jos sinä edustat mielestäsi keskiluokkaa ja minä taas sitä alaluokkaa, meidän on varmasti hyvin vaikea ymmärtää toistemme näkemyksiä tässä asiassa. Kolmanneksi, jos olet sitä mieltä, että Suomi on rikkaalle hyvä paikka asua, mielipiteemme ovat jo lähtökohtaisesti niin kaukana toisistaan, etten minä jaksa rueta niistä tappelemaan.
Tuosta viimeisestä olen samaa mieltä. Suomalaisessa koulujärjestelmässä vain kun ei kannata olla lahjakas. Se ei hyödytä paljon mitään.