Suomalaiset nuoret huippuoppijoita

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ellen väärin muista (tai ole nähnyt unta), niin kaverin kans tehtiin kotona parissa päivässä yks matikan kirja kannesta kanteen. Opettaja ei digannut, ja anto uudet kirjat, jotka piti tehdä samassa tahdissa muiden kanssa. Ongelma oli kuulemma se että me häirittäis tuntia pölisemällä kun ei ole tekemistä.

Idea tuossa oli vähentää kotiläksytaakkaa, ettei tarvitte matikasta ainakaan huolehtia. Kiitos fiksun opettajan työ meni tavallaan hukkaan. :rolleyes:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Asko S. sanoi:
Lisätehtävät ei toimi. Itse ainakin koin ne rangaistuksena siitä, että tein ne matikan tehtävät nopeammin kuin suurin osa muista.
Se voi olla siitäkin kiinni, miten opettaja motivoi lisätehtäviin.

Itseasiassa muistin juuri itse miten sain kipinän alalle. (tietotekniikkaan)

Kauppakoulussa (tai kauppaopistossa) oli matematiikkaa ja muutaman kaverin kanssa saimme tehtävät tehtyä aika usein muita nopeammin. Lopulta opettaja keksi antaa meille palkinnon tai lisätehtäviä eli matematiikan luokassa oli kaksi ikivanhaa pc:tä, joilla saimme tehdä ohjelmointitehtäviä. Siis jollain basicilla, mutta jos itse ajattelen niitä syitä miksi innostuin ohjelminnista niin se oli itseasiassa juuri tuo....

Tämä tapahtui, joskus 82-86 eli tietokoneet olivat harvinaista herkkua. Ei varmaankaan toimisi nykyaikana, kun pc:t ovat niin "arkipäiväisiä". Mutta jotain samanlaista porkkanaa pitäisi olla tarjolla.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Juhis sanoi:
Sam:in ehdotus aikaisemmin toikissa heikompiin panostamisesta ennemmin kuin niihin parhaisiin kuulostaisi kaikista järkevämmiltä. He, keitä kiinnostaa tehdä vaikeita tehtäviä, saavat kyllä toteuttaa itseään yliopistossa tai pyytämällä vaikeampia tehtäviä. Siis varsinainen opetuksessa keskityttäisiin enemmän heikoimpiin kuin asian jo osaaviin. Tärkeää on, että heikommat ja hitaammat saavat tarvittavat tiedot, tai muuten he turhautuvat pahemmin kuin ne, joille tehtävät ovat hieman liian helppoja.
Juu tätä mieltä minäkin olen, kuten tuolla aiemmin mainitsinkin. Eikö ole kuitenkin parempi, että mahdollisimman moni oppii perustiedot hyvin ja sitä kautta saa enemmän valinnanvaraa peruskoulun jälkeen kun on aika miettiä toisen asteen koulutusta. Näin saadaan myös tasaisempaa potentiaalista opiskelijamateriaalia jatkokoulutuspaikkoihin, ja voisi luulla, että se heijastuisi jollain aikavälillä myös huippualoille.

Lahjakkailla ei varmaankaan ole ongelmaa näiden perusasioiden oppimisessa, ja he luultavasti saavat kuitenkin sen verran hyvät arvosanat että mahdollisuus on melkein mihin kouluun tahansa, vaikka he ehkä hieman saattavatkin turhautua. Sen sijaan jollain heikommalla voi olla ainoana mahdollisuutena ammattikoulu, vaikka tämä olisi ehkä pienen tukiopetuksen tms. avulla voinut saada niin hyvät arvosanat että myös lukio olisi ollut mahdollinen. Enkä nyt tarkoita, että ammattikoulu on mitenkään huono vaihtoehto, päinvastoin, ei kaikki voi käydä lukiota ja sieltä yliopistoon tms.

Silti jokaisella pitäisi olla mahdollisimman paljon vaihtoehtoja valita, mitä aikoo isona tehdä (joka on kyllä toisaalta tyhmää että 15v pitää jo tietää tuleva ammatti, mutta näin se menee :)) Ei niiden lahjakkaidenkaan taidot varmaan hukkaan mene, vaikka niitä ei ehkä peruskoulussa pääsekkään kokonaisuudessaan toteuttamaan. He kuitenkin pääsevät parempiin kouluihin jossa he sitten voivat kaltaistensa kanssa varmasti käyttää lahjojaan hyödyksi.

Edit: ajatusvirheitä.
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Juhis sanoi:
Musta on jotenkin kornia, että ensiksi selitetään, kuinka ei kiinnostanut lukea yli kasin keskiarvoa, mutta seuraavaksi väitetään korkeamman vaikeustason nostavan jotenkin työintoa. Ihan omasta kokemuksestani voin sanoa, että ne joita koulu kiinnostaa, lukevat ja ne joita ei, eivät. Jos vaikeustasoa nostetaan,niillä joita ei ennenkään ole lukeminen kiinnostanut, ei taatusti lukeminen lisäänny, vaan numerot tippuu kasista seiskaan, joilla silloinkin pääsisit kaikkiin Turun lukioihin, joten silloinhan olisi turhaa opiskella vaikeammallakaan tasolla, vai mitä?
Ehkä se kiinnostus menee just siinä kun ei oo tarpeeksi haastetta? Sit huomaakin, ettei enää olekaan kyseisessä aineessa niin hyvä kuin ennen.

Formulanomi sanoi:
Se voi olla siitäkin kiinni, miten opettaja motivoi lisätehtäviin.

...
Toi ois kyl mahtavaa! Valitettavasti itselleni ei tuu samanlaista esimerkkiä mieleen.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Asko S. sanoi:
Ehkä se kiinnostus menee just siinä kun ei oo tarpeeksi haastetta? Sit huomaakin, ettei enää olekaan kyseisessä aineessa niin hyvä kuin ennen.
Voi olla. Kuulostaa vain oudolta, että ensiksi ei ole tarpeeksi haastetta ja yhtäkkiä sen takia ei olekkaan aineessa yhtä hyvä kuin ennen suhteessa muihin.

Peruskoulussakin on mahdoton yhtälö, että kaikki saisivat täysin tasapuolista, omia kykyjä vastaavaa opetusta. Sen takia järkevämpää mennä valtaosan ehdoilla ja panostaa niihin heikoimpiin, ei lahjakkaimpiin, jotka osaavat hommat muutenkin, kuten SamiJ asian yllä loistavasti tiivisti.

Formulanomin esimerkki toimivasta palkitsemisesta oli kyllä loistava. Joku samanlainen porkkana olisi hyvä nykypäivänäkin keksiä. Esim. kun tietää, että sittenkun joku homma on valmis pääsee kotiin, tekee sitä hommaa paljon tehokkaammin kuin että pitäisi koko kaksituntinen siihen väkisin käyttää. Toimii ammattikorkeassakin. :D
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Giffen:[ sanoi:
En minä Juhis tiedä mitä minä olen sinulle tehnyt tai sanonut sinut suututtaakseni, mutta tuon tekstin jokaisesta välistä oli nähtävissä "painu mulkku jojoon"-asenne.
Totta tosiaan! Olet aivan oikeassa!

Juhis sanoi:
Miten varmistetaan, että mahdolliset erityislahjakkaiden ryhmät takaavat, että ne normaalissa luokassa muita lahjakkaammaksi osoittautuneet oikeasti lukevat enemmän, koska heiltä vaaditaan enemmän?

Ei millään pahalla, mutta aiemmin foorumille kirjoittamasi omat kokemuksesi yläastekokemuksesta foorumilla vesittävät aika tehokkaasti tuon yllä olevan quoten. Kerroit silloin, että keskiarvosi oli jotain 8 ja selvisti lukematta ja kaikkea. Mikset lukenut silloin niin, että keskiarvosi olisi ollut 10, jos se kerran sun kaltaisille lahjakkuuksille on niin helppoa? Ja jos helpommalla tasolla mielenkiintoa ei ole lukea, niin tuskinpa sitä on vaikeammallakaan tasolla.

Muutenkin tuntuu typerältä, että koko nuoruusvuosi pitäisi vain ja ainoastaan panostaa kouluun, koska jos jotain erikoislahjakkaiden ryhmiä aletaan luomaan, niin väistämättä ajaudutaan siihen, että lahjakkaammista ryhmistä tulleita aletaan tahtomattaankin arvostaa enemmän, mikä mahdollistaa sen, että oikeasti lahjakas, jota ei opiskelut ole kiinnostanut yläasteella, saa huonommat jatkomahdollisuudet kuin kirjatoukka, jota ei yläasteella kiinnostanut kuin koulukirjojen lukeminen.

Ei peruskoulun velvollisuus ole tehdä kaikista väkipakolla superoppilaita, vaan antaa tasapuoliset perustiedot jatkoa ajatellen. Kyllä ne lahjakkaimmat tulee esille muutenkin.

Jos vanhemmilla on kiinnostusta kehittää lastaan ja jos lapsella on oikeasti mielenkiintoa kehittyä, niinkuin juttujesi mukaan jokiasella muita lahjakkaammalla on, niin kyllä sitä erityisopetusta löytyy. Rahaa vain tiskiin, niin onnistuu. Jos taas jonkun mielestä yhteiskunnan velvollisuus on mahdollistaa jokaiselle lahjakkaalle mahdollisuus kehittää kykyjään, miksi rajata aineita vain kieliin ja matematiikkaan? Kyllä tälläisessä skenaariossa erikoisluokat pitäisi olla myös Mika Häkkisten ja Kimi Räikkösten kaltaisille superlahjakkuuksille.
Tosta on tosiaankin luettavissa "Painu mulkku jojoon"

Ihmeellistä ajojahtia.. vieläpä asiapuolen toikissa.. :D
 
Viimeksi muokattu:

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
SamiJ sanoi:
Lahjakkailla ei varmaankaan ole ongelmaa näiden perusasioiden oppimisessa, ja he luultavasti saavat kuitenkin sen verran hyvät arvosanat että mahdollisuus on melkein mihin kouluun tahansa, vaikka he ehkä hieman saattavatkin turhautua. Sen sijaan jollain heikommalla voi olla ainoana mahdollisuutena ammattikoulu, vaikka tämä olisi ehkä pienen tukiopetuksen tms. avulla voinut saada niin hyvät arvosanat että myös lukio olisi ollut mahdollinen.
Tässä näkyy nyt ajatustemme ristiriita aika selvästi. Minun mielestäni enemmän saaneilta ei saa kohdella epäreilusti vain sillä perusteella, että heille jää siitäkin huolimatta enemmän. Tuo on niin perisuomalainen ajattelumalli, ettei minun ehdotukseni tule siitä syystä pitkään aikaan toteutumaan. Ihan yhtälailla minä voisin sanoa, että heikoimmat jää heikoimmiksi vaikka heille kuinka yrittäisi aikaa antaa. Totuus pohja on aivan yhtä puolittainen.

Mitään ihan hirveän suurta vikaa minun esittämässäni systeemissä ei ole. Täällä on esitetty yksi selvä ongelma, jota en pysty alle 4:ssä sekunnissa kumoamaan. SamiJ:llä oli hyvä kysymys siitä, millä perusteella ryhmät jaettaisiin. Se olisikin todennäköisesti ongelma. Ala-aste numeroiden luotettavuus kun nyt on mitä on. Tasokokeet taas loisivat todellakin eriarvoisen aseman... Todennäköisesti vanhempien päätökseksi valistamisen jälkeen jäisi asia. Joka ei todellakaan olisi täydellinen systeemi, mutta kaikkea ei voi saada.

No, mun osaltani varmaan on kaikki sanottu ja tässä toikissa alkaa taas näkyä foorumilaistemme lammasmainen asennekkin niin selvästi, ettei paljoa kiinnostaisikaan jatkaa. Mutta jatkakaa te ihmeessä. Formulanomille on ainakin ihan sama millä puolella sitä riitaa haastaa, niin että hän voisi jarna-jakoja tasoittaakseen vaihtaa puoltaan.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Juhis sanoi:

Formulanomin esimerkki toimivasta palkitsemisesta oli kyllä loistava. Joku samanlainen porkkana olisi hyvä nykypäivänäkin keksiä. Esim. kun tietää, että sittenkun joku homma on valmis pääsee kotiin, tekee sitä hommaa paljon tehokkaammin kuin että pitäisi koko kaksituntinen siihen väkisin käyttää. Toimii ammattikorkeassakin. :D
Juurikin näin. Itsehän koin ekalla luokalla palkitsevana, kun sain tehdä jopa tokaluokkalaisten lisätehtäviä. Uskoisin kuitenkin, että kotikasvatuksellakin on suuri merkitys koulumotivaatioon, varsinkin ensimmäisillä luokilla. Muutenkin kipinän sytyttäminen opiskeluun nuorena on todella kauaskantoista - eikä heikompia pidä misään nimessä lyödä maahan lapsena. Kuitenkin palkitsemislinjassa on pidettävä myös kohtuus tai se rupeaa toimimaan juuri näitä heikompia vastaan: koko luokka paria lukuunottamatta pääsee puoli tuntia muita ennen kotiin. Tuollainen voi tuntua ahdistavammalta kuin erillinen tukiopetus. Tosin jokainen yksilö kokee asiat omalla tavallaan, eikä mitään yleispätevää ratkaisua ole, mikä sopisi kaikille. Muutenhan tämä olisikin liian helppoa:thumbup:
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Giffen:[ sanoi:
Tässä näkyy nyt ajatustemme ristiriita aika selvästi. Minun mielestäni enemmän saaneilta ei saa kohdella epäreilusti vain sillä perusteella, että heille jää siitäkin huolimatta enemmän. Tuo on niin perisuomalainen ajattelumalli, ettei minun ehdotukseni tule siitä syystä pitkään aikaan toteutumaan. Ihan yhtälailla minä voisin sanoa, että heikoimmat jää heikoimmiksi vaikka heille kuinka yrittäisi aikaa antaa. Totuus pohja on aivan yhtä puolittainen.
Pointti omassa ajattelumallissani on se, että oman käsitykseni mukaan peruskoulun tehtävä on, nimensä mukaisesti, opettaa perustiedot ja -taidot jokaiselle nuorelle. Jos opettajan aikaa kuluu lahjakkaan oppilaan neuvomiseen lisätehtävissä sellaisen oppilaan kustannuksella joka ei osaa kunnolla perusasioitakaan, niin se on mielestäni epäreilua. Silloin ollaan epäonnistuttu tehtävässä antaa kaikille perustiedot. Toki, jos lahjakkaille pystytään antamaan jollain fiksulla tavalla lisäopetusta, pitää sitä antaa. Nykypäivänä vaan käsittääkseni oppilaita on opettajia kohden niin paljon, että perusasioidenkin opettamisessa jokaiselle on hankaluuksia.

Jooh, en jaksa itsekään jarnata tämän enempää, eiköhän tässä ole jo kaikki sanottava sanottu :)

Edit: kirjotusvirheitä.
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Toivottavasti kehno OAJ vaatii seuraavaan tupoon kunnon palkankorotukset( 20%) HYVIN TEHDYSTÄ OPETTAJIEN TYÖSTÄ:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Giffen:[ sanoi:
Mitään ihan hirveän suurta vikaa minun esittämässäni systeemissä ei ole.
...


No, mun osaltani varmaan on kaikki sanottu ja tässä toikissa alkaa taas näkyä foorumilaistemme lammasmainen asennekkin niin selvästi, ettei paljoa kiinnostaisikaan jatkaa. Mutta jatkakaa te ihmeessä. Formulanomille on ainakin ihan sama millä puolella sitä riitaa haastaa, niin että hän voisi jarna-jakoja tasoittaakseen vaihtaa puoltaan.
Ajattelit sitten näillä eväillä keskustella asiallisesti tällä foorumilla. Omissa jutuissa ei juuri vikoja löydy ja muut on vaan lammasmaisia hymistelijöitä. Way to go! :alppu:
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Ei tainut vielä olla artikkelia päivän Iltalehdestä:

Brittilehden mukaan suomalaiskoulujen menestymisen salaisuus on tasa-arvossa ja ilmaisessa opetuksessa. )

Suomalaislasten huippumenestys kansainvälisissä OECD:n Pisa-kouluvertailuissa oli brittiläisille täysi yllätys.

Britannian koulut pärjäsivät vertailussa vain tyydyttävästi. Brittilehti Daily Telegraph kävi kolmella suomalaisella peruskoululla ja yritti löytää syitä suomalaisten lasten hyvään koulumenestykseen. Ja löytyihän niitä: Suomen kouluissa ei teititellä eikä käytetä koulupukuja. Oppilaat saavat terveellistä ruokaa, koulukirjoja ja taksikyytejä - ilmaiseksi.

Lehden ihmetykseksi suomalaisten itsensä mukaan menestyksen salaisuus piilee sosiaalisessa tasa-arvossa. Suuri kummastelun aihe lehdessä oli opetusministeri Tuula Haataisen lapset, jotka brittien hämmästykseksi käyvät lähimpänä sijaitsevaa peruskoulua tavallisten lasten joukossa.

- Kun brittivanhemmat saattavat juonia jopa muuttavansa sopivan koulun alueelle, Suomessa sillä ei tarvitse vaivata päätään, sillä opiskelu on täysin ilmaista, brittilehti hehkuttaa.

Brittien mielestä kaikki muukin näyttää olevan ilmaista Suomen kouluissa. Oppilaat saavat koulukirjat ja taksikyydit maksutta, terveellisestä ruuasta puhumattakaan.

Lohta kermakastikkeessa, keitettyjä perunoita, ruisleipää ja porkkanaraastetta - suomalaiskoululaisille tarjotaan lämmin ateria päivittäin.

- Kun brittilapset syövät lounaaksi rasvaisen aterian kalaa ja ranskalaisia, suomalaislapset muistavat vielä vanhoilla päivilläänkin kerran koulussa saamansa hampurilaisaterian, Daily Telegraph kirjoittaa.

- Suomessa ei kouluihin myöskään saa viedä karkkia eikä suklaata, lehti opastaa suomalaisten huippukoulujen tavoille.


Opettajat oppaita
Oppilaiden lisäksi suomalaiset peruskoulunopettajat yllättivät brittilehden.

- Suomalainen opettaja opiskelee vähintään viisi vuotta yliopistossa ja valmistuu maisteriksi. Monet toki jaksavat opiskella useita vuosia pidempään - ja ilmaiseksi tietenkin. Pitkä aherrus ei silti paisuta isosti palkkapussia, lehdessä kummastellaan.

Matalista palkoista huolimatta suomalaisopettajat ovat itsenäisesti vastuussa oppilaiden testaamisesta. Kun nuoresta pitäen brittilapset ottavat säännöllisesti osaa kansallisiin tasokokeisiin, Suomessa ensimmäinen ja ainoa kansallinen testi tehdään täysi-ikäisyyden kynnyksellä.

Brittilehdessä hämmästeltiin myös suomalaisopettajien ja -oppilaiden keskinäistä asemaa.

- Suomessa opettajat ovat enemmänkin oppaita kuin auktoriteetteja. Opettajia ei teititellä, eikä heitä nähdä koulun käytävillä puvut päällä. Suomalaiskoulun rehtorikin saattaa kulkea koulun käytävillä jalassaan sukat ja terveyssandaalit, lehdessä kuitataan.

- Myös oppilailla on vapaus pukea päälleen, mitä haluavat. Koulupuvuista ei ole Suomen kouluissa tietoakaan, mutta tyttöjen napapaitojen lyhyydestä joudutaan joskus keskustelemaan, lehdessä kummastellaan huippukoulujen löyhää kuria.

Suurta ihmetystä briteissä herätti myös suomalaislasten myöhäinen koulunaloittamisikä.


"Muut huonoja"
Kolmen suomalaiskoulun kokemuksella lehti julistaa, että vaihtoehtoinen opetus todella toimii - tai ehkä Suomesta ei löydy parempaa tekemistä kuin opiskeleminen, lehdessä arvellaan.

Brittilehden tentatessa itse huippuosaajilta eli suomalaisoppilailta syitä mainioon menestykseen, rehellinen suomalaislapsi arveli kaikkien muiden olevan yksinkertaisesti huonoja.

MARI HAAVISTO
mari.haavisto@iltalehti.fi
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vantaan Sanomissa oli myös mielenkiintoinen juttu aiheesta...


Vantaan Sanomat
12.12. 2004

Hyviä
oppimistuloksia

Suomalainen peruskoulu toimii hyvin. Tuorein todistus asiasta saatiin, kun kansainvälinen Pisa-tutkimus mittasi suomalaiset peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat maailman huipuiksi lukutaidoissa, matematiikassa, luonnontieteissä ja ongelmanratkaisuissa. Vertailussa oli mukana 40 maata.
Suomalaisten menestys Pisa-tutkimuksessa on tiedotusvälineiden mukaan noteerattu muualla maailmassa. Erityisesti vertailun keskitasolle jääneessä Saksassa on kiitelty suomalaista koulujärjestelmää. Merkille pantavaa onkin, että hyvät suomalaiset oppimistulokset ovat syntyneet peruskoulussa, joka on koko ikäluokalle avoin ja maksuton ja antaa kaikille samaa opetusta. Suomalaisilla itsellään on ollut taipumusta mollata peruskoulujärjestelmää ja sanoa sen tasapäistävän ikäluokkia. Kun kiitokset nyt tulevat ulkomailta, on parasta uskoa koulujärjestelmän kilpailukykyyn ja suomalaisten opettajien ammattitaitoon. Osansa kiitoksesta ansaitsee koko suomalaisen koululaitoksen historia, joka on istuttanut kansalaisiin vahvan oppimisperinteen kunnioituksen. Oppia on ajettu suomalaisten kaaleihin sekä kepillä että karkilla.
Vantaalaiset koulut ovat saaneet olla mukana tarjoamassa malleja Saksan ja muun Euroopan kouluille. Varmasti siksi, että opetus on mainiosti järjestetty, mutta myös siksi, että iso ja edustava kaupunki sijaitsee lähellä - lentokentän ympärillä. Saksalaisia, jotka Pisa-tutkimuksen julkistuksen yhteydessä erityisesti kiittivät Suomen koulujärjestelmää ja saamaansa vetoapua, on usein nähty Vantaan kouluissa, erityisesti saksan kielikylpyä antavassa Laajavuoren koulussa. Vieraita on yleensä kiinnostanut suomalainen kouluruokailumalli sekä koko opetuksen keskittäminen omaan lähikouluun. Vantaalla on suomalaisittain tarkastellen paljon maahanmuuttajataustaisia koululaisia, jotka tarvitsevat opiskelussa erityisopetusta. Määrä on kuitenkin pieni, kun sitä verrataan vaikkapa juuri Saksaan.
Vantaalla keväällä suoritettu arviointi peruskoulun oppimaan oppimisen valmiuksista antoi hyvän tuloksen. Siitä oli kuitenkin luettavissa, että oireita eriytymisestä on jo havaittavissa; alimpaan neljännekseen sijoittuvien oppilaiden osaamisen ja uskomusten erot muihin oppilaisiin ovat suurehkot. Kyse ei ole koulun vaikutuksesta, vaan liittyvät usein oppilaiden kotitaustaan. Vaikka tilanne vielä on suhteellisen hyvä, on iso vaara, että opetukseen ja sosiaalisiin tukitoimiin kohdistuvat säästöt kiihdyttävät oppilaiden välisten erojen kasvua. Koulun täytyisi jaksaa ottaa huomioon oppilaiden yksilöllinen tilanne, jotta ikäluokkien kaikki oppilaat saataisiin pysymään mukana kyydissä.
Kilpailu menestyksestä kovenee koulumaailmassakin. Se tapahtuu koulujen sisällä, omassa kotikaupungissa, omassa maassa. Varsinkin kansainvälisessä osaamisessa menestyminen on pienelle maalle elintärkeä asia. Sen takia opetuksessa on oltava voimavaroja myös lahjakkaiden oppilaiden erityistukemiseen ja kannustamiseen. Monet tutkimukset osoittavat, että oppilaat ymmärtävät itse tulevaisuuden heille asettaman haasteen. Tätä käsitystä tukevat merkit nuorten elintapojen tervehtymisestä; tupakointi ja päihteiden käyttö vähenevät ja terveellistä syömistä arvostetaan. Kilpailupaineiden kääntöpuolena on stressioireiden lisääntyminen. Viikoittaiset niska- ja hartiakivut ovat hyvin yleisiä jo nuorilla.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Saisi näkyä tuo kehuminen meidän paska palkoissakin:nope: Duunaritkin tienaavat maistereita paremmin nykyään!

No itkut pois! Itseppäs olen alani valinnut:ahem:
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
312T4 sanoi:
Saisi näkyä tuo kehuminen meidän paska palkoissakin:nope: Duunaritkin tienaavat maistereita paremmin nykyään!

No itkut pois! Itseppäs olen alani valinnut:ahem:
Hieman googletin tuota opettajien palkkatasoa, enimmäkseen sieltä tuli vastaan jälkeenjäänyt tai matala etuadjektiivina! Perinteisisti opettajan palkkatasoa on pidetty varsin hyvänä. Ja pitkistä lomista muistetaan aina mainita! Ja ehkä itsekin viime kesänä mainitstit asiasta tällä foorumilla... :wink: No, kyllä palkkataso taitaa valmistumisaika huomioiden olla suht matala.
Tästä 312T "näet" varmaan punaista:
http://www.nakokulma.net/keskustelu/index.php?board=2;action=display;threadid=2716 Taas joku kateellinen sosiaalitantta "totuutta" esittämässä!!

Varmasti opettajienhuoneissa tuosta tutkimuksen tuloksesta on keskusteltu kovasti- ja "röyhistelty rintaa"! Aiheesta!

Mikä on minimituntimäärä opetusta? Vaihteleeko eri aineissa? Valmisteluun menee uudella opettajalla ainakin toinen mokoma tunteja? Putoaako palkka, jos viikkotunteja ei tule tarpeeksi? Tai taitaa mennä niin, että lehtoreille "taataan" ne minimin ylittävät tunnit ja "tasaus" tehdään palkkamalla tuntiopettajia?Entäs jos tunteja on reilusti, nouseeko palkka?
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Opetusvelvollisuus vaihtelee aineittain lukiossa ja peruskoulussa! Minulla on opetusvelvollisuus yläasteella 23 tuntia! Siitä yli menevät tunnit ovat ylitunteja, joista maksetaan ns. ylituntipalkkio. Ylituntien määrä riippuu koulusta ja opettajien jaksamistasosta!

Opetusvelvollisuuden mukaan maksetaan peruspalkka!

Huomautus! Britit olivat suuresti ihmetelleet suomalaisten opettajien alhaista palkkatasoa koulutukseen nähden!

Kokonaistyöaikaanhan meitä opettajiakin ollaan viemässä...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Hurmurisija sanoi:
Mitäs tuo käytännössä tarkoittaisi?
Koulupäivä olisi opettajilla normaali työpäivä kahdeksasta neljään joka työpäivä! Eli nuo tunnit olisi oltava koululla riippumatta siitä, montako tuntia opettajalla on sinä päivänä opetusta.

Eli jos olisi oppitunnit 12-15, niin koululla olisi silti oltava koko päivä 08-16.00.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
312T4 sanoi:
Koulupäivä olisi opettajilla normaali työpäivä kahdeksasta neljään joka työpäivä! Eli nuo tunnit olisi oltava koululla riippumatta siitä, montako tuntia opettajalla on sinä päivänä opetusta.

Eli jos olisi oppitunnit 12-15, niin koululla olisi silti oltava koko päivä 08-16.00.
Eli vähän sama systeemi mikä yliopistolehtoreilla on otettu jo käyttöön.

Ja varmasti menee läpi, koska opettajiksi syystä tai toisesta valikoituu ihme määkijöitä, jotka joustavat aina.
 
Ylös