Suomalaiset nuoret huippuoppijoita

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Formulanomi sanoi:
Niin karsealta kuin se kuulostaakin, niin niissä aineissa missä on huono pitäisi osaamista kehittää - tai paremminkin kannattaisi kehittää. Tosin ehkäpä harvempia kiinnostaa...
Toisaalta näin on, mut toisaalta yhden ihmisen ei tartte kaikkea osatakaan. Mutta ehkä toi mun ajatus hieman sitä korjaisikin? Jos tuolla yläasteella tosiaan olisi esim. englanti ja matikka pakollisina valinnaisina aineina (hienosti sanottu :), mut siis tason sais jokainen itse valita), niin ihmiset pääsis jollain tasolla "korkeammalle".

Muistelisin omilta kouluajoista, että sillä opettajan persoonalla oli suuri merkitys mistä aineista piti ja mistä ei....
Hyvinkin paljon. Mulla ei oo ikinä ollu kivaa enkun opettajaa. (Terveisiä heille! ;) ) Ehkä siitä huono englannin taito sitten peräisin, tai sit en vaan osaa! :)

Jos tämä nyt ei ihan suoraan liittynyt kirjoittamaasi, niin älä huoli...mä olen täällä vain riitaa haastamassa. ;)
:D No, kyl se kuitenkin asiaa sivusi, ja toi jopa hieman uutta näkökulmaa. :)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Asko S. sanoi:
(Omasta mielestäni olisin ansainnut matikasta kympin kolmannesta luokasta kahdeksanteen luokkaan asti, mutta sinä aika olleet kaksi opettajaa eivät sitä halunneet antaa... No, sit ysillä ja lukiossa se sinne sit nousi. :)
Sama juttu, pärstäkerroin vaikutti liikaa jokaiseen aineeseen. Tässä olisi tietysti opettajilla koulutuksen paikka. Varsinkin ala-asteella vilkkaammat lapset eivät välttämättä halua kiusaa muille, vaan heiltä puuttuu tekeminen eikä osaa sitä itse keksiä. Onneksi minulla oli myös paljon hyviä opettajia, jotka ymmärsivät minua yksilönä. Opettajien merkitys ei vain korostu peruskouluun ja lukioon, vaan omalla kohdallani myös siitä eteenpäin. Muutamaa kurssia en päässyt millään läpi, kun eräs opettaja ei ymmärtänyt, että sairas lapsi on vietävä lääkäriin ja sen takia jätettävä yksi ryhmätyötunti väliin. Tämän seurauksena menetin 4 opintoviikkoa:jaska: Onneksi jälleen suurin osa opettajista oli sosiaalisesti täyspäisiä:thumbup: Ammattiosaaminen karttuu kuitenkin vasta peruskoulutuksen jälkeen, joten minusta on tärkeintä, että kaikille suodaan mahdollisuus päästä johonkin ja jos tukea on annettava, se suotakoon heikoimmille. Vanhemmilla on vastuu älykkäämpien lasten virikkeiden saamisesta, mikäli lapset muuten turhautuvat (pärjännevät silti helpommin elämästä kuin heikommat syrjäytyneet)
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Itse asiassa haluaisin lisätä tuohon matikkakohtaan hieman... Mulla oli siis sama matikan opettaja seiskasta ysiluokalle asti. Hän oli ehkä yksi parhaista opettajistani, hän osallistui paskan puhumiseen :)thumbup: ) oppilaitten kanssa, mutta sitten välillä kyllä huomautti taas, että pitää jatkaa laskemista! Ja muutenkin osasi tarpeen tullen olla hyvinkin tiukka. Tunneilla oli pääosin sitten rento tunnelma, ainakin meidän kovaäänisten mielestä. :) Silloin tuli laskettuakin niitä tehtäviä. Ainut vika oli vaan se, että hän ei osannut sitä kymppiä laittaa sinne, vaikka hyvin tiesikin taitoni. :dunno: (Lisätään nyt vielä naispuolisten forumisten iloksi, että hän oli nainen :) )
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minä toimin tavallaan seiskalla matikan apuopena eli opastin heikompia oppilaita kun olin omat tehtävät tehnyt. Ysillä vasta päättötodistukseen sain kympin, kun vedin valtakunnallisesta kokeesta koulun ainoana täydet pisteet! Ja mulla kerkesi olemaan yläasteellakin 5 matikan maikkaa:nope:
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Pistetään tähän nyt vähän omakohtaista kokemusta. Olen samaa mieltä siitä että mieluummin nuo resurssit ohjattaisiin niitten heikompien auttamiseen, jos ne resurssit kerran ovat vähissä.

Itselläni oli ala-asteella suuria vaikeuksia matematiikan kanssa kahdella ensimmäisellä luokalla, monta kertaa tuherrettiin itkua kun ei osannut mitään ja olin aina pahasti koko muuta luokkaa jäljessä. Onneksi opettaja henkilökohtaisesti piti tukiopetusta koulun jälkeen ja pääsin taas kärryille.

Tällä hetkellä opiskelen teknistä alaa jossa matematiikka on kuitenkin varsin tärkeä osa. Vaikken voi edelleenkään sanoa itseäni matemaattisesti lahjakkaaksi, olen kiitollinen että tuollainen tukiopetus oli olemassa.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
SamiJ sanoi:
Pistetään tähän nyt vähän omakohtaista kokemusta. Olen samaa mieltä siitä että mieluummin nuo resurssit ohjattaisiin niitten heikompien auttamiseen, jos ne resurssit kerran ovat vähissä.

Itselläni oli ala-asteella suuria vaikeuksia matematiikan kanssa kahdella ensimmäisellä luokalla, monta kertaa tuherrettiin itkua kun ei osannut mitään ja olin aina pahasti koko muuta luokkaa jäljessä. Onneksi opettaja henkilökohtaisesti piti tukiopetusta koulun jälkeen ja pääsin taas kärryille.

Tällä hetkellä opiskelen teknistä alaa jossa matematiikka on kuitenkin varsin tärkeä osa. Vaikken voi edelleenkään sanoa itseäni matemaattisesti lahjakkaaksi, olen kiitollinen että tuollainen tukiopetus oli olemassa.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ala-aste toimi mielestäni aikoinaan hyvin. Sen pitääkin olla rennompi koulu kuin muut. Pitäähän lasten saada leikkiä. :) Ja tosiaan siellä ne tärkeimmät asiat opitaan.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Formulanomi sanoi:
Minä en edes usko, että koulujärjestelmää muuttamalla/mukauttamalla saadaan se koskaan "tuottamaan" järjestelmällisesti ns. huippuja - ja antamaan samanaikaisesti huonommin oppiville tai keskitasoisille riittävän tasokas koulutus. Enkä usko, että em. on tarvettakaan - huiput jalostuvat sitten myöhemmin - työelämässä. (esim. Mitä hyötyä on ns. huipusta, joka ovat kehäraakkeja heti koulutuksensa päätetyttyä ?)
Toki niiden huippujen eteen tulisi tehdä jotain...jos sellaisia peruskoulutuksessa ilmaantuu. Heitä varten pitäisi olla esim. aihekohtaisia kerhoja/kursseja jne. (etteivät pitkästyisi...)
Monessa ammatissa tarvitaan jatkuvaa koulutusta - ehkäpä tällaisille ns. huipuille riittäisi myös itseopiskelu jne.
Minähän en oikeastaan missään vaiheessa mistään huippujen rodunjalostuksesta ole puhunutkaan :) Jaska mielestäni tiivisti asian (tässäkin asiassa taas kerran Formulanomi;)) tällä sanomisellaan:

Ei mitään kilpailua, vaan yksinkertaisesti se, että jokainen lapsi oppisi jotain uutta joka päivä, eikä joutuisi ihmettelemään miksi se kaveri vieressä ei opi tätä maailman yksinkertaisinta asiaa.
Pieni tarina omilta yläaste-ajoilta on ilmeisesti taas paikallaan:

Meillä opettaja päätti istumajärjestyksen yläasteella ja laittoi minut kerran erään tulevan amiksen viereen. Tällöin matikan tunnilla näkyi koko järjestelmän kehnous kaikessa karmeudessaan. Minä katsoin (ehkä) tunnin alussa hetken taululle ja mietin "jaa tollanen asia". Hän katseli pitkään muttei ymmärtänyt. Sitten aloitettiin tehtävien teko. Minä tein yhden tehtävän nopeasti ja katsoin kirjan takaa että oikein meni. Sitten huusin (yleensä kuitenkin äänettömästi) "tylsää!!!!1". Hän katseli tehtäviä, muttei ymmärtänyt ja turhaantui. Opettaja kierteli luokassa yleensä jokaisen luona ja minun kohdallani hän joka kerta saarnasi "lopetas nyt Marko se puliseminen ja tee vähän lisää tehtäviä". Minä tietysti väitin tylsyyttäni hieman vastaan, koska se vastaanväittäminen on vaan niin hemmetin hauskaa. Sitten vieruskaverini kohdalla hänen piti selittää nopeasti perusasiat, että hän pääsi edes alkuun.

Lopputulos oli se, että kumpikin sai erittäin vähän asiaa tehtyä. Kumpikaan tuskin läksyihin kajosikaan. Molemmat turhautuivat. Toiselle asia oli liian helppoa ja toiselle taas liian vaikeata.

Tietysti Formulanomin kerhotoiminta ja Asko S.:n korostamat valinnaisaineet voivat tehdä osansa. Niiden osuus lukujärjestyksestä on kuitenkin vain niin pieni ja ainakin meidän koulussamme valinnaisaineet olivat kohtuullisen vapaamielisiä kursseja.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Jospa Giffen olisi sen verran rauhoittunut, että tätä keskustelua kannattaisi jatkaa...

Giffen:[ sanoi:



Pieni tarina omilta yläaste-ajoilta on ilmeisesti taas paikallaan:

Meillä opettaja päätti istumajärjestyksen yläasteella ja laittoi minut kerran erään tulevan amiksen viereen. Tällöin matikan tunnilla näkyi koko järjestelmän kehnous kaikessa karmeudessaan. Minä katsoin (ehkä) tunnin alussa hetken taululle ja mietin "jaa tollanen asia". Hän katseli pitkään muttei ymmärtänyt. Sitten aloitettiin tehtävien teko. Minä tein yhden tehtävän nopeasti ja katsoin kirjan takaa että oikein meni. Sitten huusin (yleensä kuitenkin äänettömästi) "tylsää!!!!1". Hän katseli tehtäviä, muttei ymmärtänyt ja turhaantui. Opettaja kierteli luokassa yleensä jokaisen luona ja minun kohdallani hän joka kerta saarnasi "lopetas nyt Marko se puliseminen ja tee vähän lisää tehtäviä". Minä tietysti väitin tylsyyttäni hieman vastaan, koska se vastaanväittäminen on vaan niin hemmetin hauskaa. Sitten vieruskaverini kohdalla hänen piti selittää nopeasti perusasiat, että hän pääsi edes alkuun.

Lopputulos oli se, että kumpikin sai erittäin vähän asiaa tehtyä. Kumpikaan tuskin läksyihin kajosikaan. Molemmat turhautuivat. Toiselle asia oli liian helppoa ja toiselle taas liian vaikeata.
Miksi et tälläisessä tapauksessa auttanut vieruskaveriasi? Molemmat olisitte saaneet hommat tehtyä, ehkäpä vierustoverisi olisi oppinut paremmin ja sulla ei olisi ollut tylsää tunnilla? Olisit myös saanut tarpeellista kykyä pärjätä myöhemmässä elämässä, sillä ei työelämässäkään kaikki osaa hommia suoralta kädeltä yhtä hyvin, ja silloin on heikompia osattava neuvoa, eikä ylpeänä nyrpistellä nokkaa ja aukoa päätä esimiehille tai kouluttajille.

Jaska postaili:
Mistäs lehdestä luin juuri jutun "Palkkaa asenne, kouluta taidot"
Ainakin sähköalan hommissa tuo pitää täysin paikkaansa. Sähköhommiin jos hakee, ensimmäisenä kysytään työkokemusta, eikä sitä mikä tutkinto sulla on alla. Mitä myös kavereiden kanssa on tullut juteltua, alkaa sama pätemään useimpiin aloihin. Faktahan on, että vasta työelämässä oppii tekemään niitä töitä, koulutuksella haetaan vain pohja.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Giffen:[ sanoi:
En minä Juhis tiedä mitä minä olen sinulle tehnyt tai sanonut sinut suututtaakseni, mutta tuon tekstin jokaisesta välistä oli nähtävissä "painu mulkku jojoon"-asenne. Minua vähän harmittaa, että olet kirjoittanut asiaa ja sitten pilannut sen tuolla tavalla. Koska tekstisi on suoraan minulle osoitettu, minä olen ikäänkuin puolivelvoitettu siihen vastaamaan. Arvaas onko hauskaa kun joutuu tälläiseen hermojen hallinta-testiin? Sinä et ole Formulanomi tai J. Heldenview, joiden kanssa minä auon päätä suurinpiirtein aina kun foorumille astun. Sinä et ole Hirmurisija, jonka kanssa minulla on vanhoja erimielisyyksiä, jonka takia osaan suhtautua hieman tyynemmin hänen ajoittaiseen loanheittoonsa. Sinä olet minulle kohtuu vieras ihminen, enkä todellakaan ymmärrä, mikä on tämän vihamielisen asenteen takana.
En tiedä mitä nappeja olet nappaillut, tai jättänyt nappailematta, jos mun viestistä sait jotenkin väännettyä jonkinlaisen hyökkäyksen sua vastaan. Kukaan muu ei sitä sellaiseksi kokenut, eikä se ollut hyökkäykseksi tarkoitettukaan. Omat juttusi vain sopivat täydellisesti esimerkiksi, that's it.

Minä en ole mitenkään erityisen lahjakas oppilas, mutta kaipasin yläasteesta silti huomattavasti enemmän haastetta. Enkä ollut koskaan ainoa, jolle lisähaaste olisi tehnyt hyvää. Luokassamme oli erittäin paljon oppilaita, jotka eivät tehneet läksyjään, nukkuivat/häiriköivät tunnilla ja lukivat kokeeseen parhaimmillaankin vain muutaman tunnin. Minä en pysty näkemään tätä ihannetilanteena. Koulun yksi tehtävä on tarjota oppilailleen haastetta. Eikä se haaste tule asenteella "jos olet jo tehnyt kaikki tehtävät, tee ne uudestaan ja nopeammin". Ihminen vain yksinkertaisesti turhautuu virikkeettömässä ympäristössä, eivät helpot asiat perusteellisemmin opeteltuna tuo lisähaastetta juuri kenellekkään. Se on helppo huudella "luin jo kirjani!"-kommentteihin vastauksia "lue uudestaan ja paremmin tällä kertaa", mutta kentällä se johtaa nopeasti turhautumiseen.

Kerro minulle, miksi minun olisi pitänyt lukea itselleni yli tuon 8 keskiarvoa? Mitä se olisi tuonut minulle? Olisin päässyt tuollakin sisään jokaiseen Turun normaaleista lukioista ja omaani vaadittiin 7 keskiarvo. Jos olisin opiskellut ahkerammin, se olisi ollut minulle rankempaa. Se olisi tehnyt minusta poikkeavan ja todennäköisesti johtanut ainakin jonkin asteiseen kiusaamiseen/hyljeksintään. Jos koulu olisi vaatinut minulta enemmän, olisin varmasti ollut siitä kiinnostuneempi. En olisi halunnut olla luokkani huonoin tai huonoimpia.
Häiriköt on aina ollut häiriköitä, eikä näihin nukkujiin saada lisää eloa vaikeustasoa nostamalla. Jos halutaan oppilaiden mielenkiintoa lisätä, ei se onnistu vaikeustasoa nostamalla vaan muilla tempuilla, esim. opettajat voisivat hioa opetustekniikkaansa. Hyvä opettaja saa tylsästäkin aiheesta mielenkiintoisen.

Musta on jotenkin kornia, että ensiksi selitetään, kuinka ei kiinnostanut lukea yli kasin keskiarvoa, mutta seuraavaksi väitetään korkeamman vaikeustason nostavan jotenkin työintoa. Ihan omasta kokemuksestani voin sanoa, että ne joita koulu kiinnostaa, lukevat ja ne joita ei, eivät. Jos vaikeustasoa nostetaan,niillä joita ei ennenkään ole lukeminen kiinnostanut, ei taatusti lukeminen lisäänny, vaan numerot tippuu kasista seiskaan, joilla silloinkin pääsisit kaikkiin Turun lukioihin, joten silloinhan olisi turhaa opiskella vaikeammallakaan tasolla, vai mitä?

On myös tapauksia, jotka ovat olleet esimerkiksi ala-asteella reilusti muita edellä matematiikassa, mutta yläasteella sitten onkin normaalilla tasolla. Olisi tälläisen hemmon kiva opiskella "lahjakkaiden" -luokassa...
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Juhis sanoi:
Ihan omasta kokemuksestani voin sanoa, että ne joita koulu kiinnostaa, lukevat ja ne joita ei, eivät. Jos vaikeustasoa nostetaan,niillä joita ei ennenkään ole lukeminen kiinnostanut, ei taatusti lukeminen lisäänny, vaan numerot tippuu kasista seiskaan...
Entä jos on muita sen verran edellä että ei tarvitse lukea? Jos ei opetukseen sisälly mitään uutta niin turha kai sitä vanhaa on kerrata loputtomiin.

On myös tapauksia, jotka ovat olleet esimerkiksi ala-asteella reilusti muita edellä matematiikassa, mutta yläasteella sitten onkin normaalilla tasolla. Olisi tälläisen hemmon kiva opiskella "lahjakkaiden" -luokassa...
Mistäköhän moinen romahdus sitten johtuisi? Ettei vaan siitä että kyseinen tapaus ei ala-asteella pystynyt enää kehittymään omaa tahtiaan vaan joutui koko ala-asteen kuuntelemaan uudelleen asioita jotka osasi jo ennen kouluun tuloaan. Harvaa tuon ikäistä kiinnostaa kuitenkaan harrastaa matematiikkaa omalla ajallaan.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Jere1983 sanoi:
Entä jos on muita sen verran edellä että ei tarvitse lukea? Jos ei opetukseen sisälly mitään uutta niin turha kai sitä vanhaa on kerrata loputtomiin.
Mutta silloinhan kyseisellä oppilaalla aineen numeron pitäisi olla 10, eikä yhtään vähempää, jos on kaikki opittu eikä lukemalla parane ollenkaan. Jos keskiarvo ollut 8, niin ei todellakaan ole turhaa kerrata vanhaa.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Jos ei joku Juhiksen alkuperäisestä viestistä vihamielistä asennetta ja piilohyökkäävyyttä huomannut, niin joko se nyt aukeasi tällä hieman selvemmällä esimerkki tapauksella heti avauksessa:

Juhis sanoi:
Jospa Giffen olisi sen verran rauhoittunut, että tätä keskustelua kannattaisi jatkaa...
Oikein diplomaattista Juhis. Voin kyllä analysoida alkuperäisenkin tekstisi lause kerrallaan, jolla näytän, mikä siinä mättää. Se, että sinä tai Formulanomi, ette sitä vihamielisenä nähneet, ei tarkoita etteikö sitä kukaan näkisi.

Juhis sanoi:
Miksi et tälläisessä tapauksessa auttanut vieruskaveriasi? Molemmat olisitte saaneet hommat tehtyä, ehkäpä vierustoverisi olisi oppinut paremmin ja sulla ei olisi ollut tylsää tunnilla? Olisit myös saanut tarpeellista kykyä pärjätä myöhemmässä elämässä, sillä ei työelämässäkään kaikki osaa hommia suoralta kädeltä yhtä hyvin, ja silloin on heikompia osattava neuvoa, eikä ylpeänä nyrpistellä nokkaa ja aukoa päätä esimiehille tai kouluttajille.
Minä autoinkin, kiitos vain negatiivisesta erittäin diplomaattisesta oletuksestasi. Mutta ongelman juuret hänen kohdallaan olivat paljon syvemmällä, kuin opettajan riittävässä huomiossa. Peruskoulunsa hänkin sitten huonoin arvosanoin suoritti ja nykyään hänen pitäisi olla jo valmis kokki työssään. Enkä usko että hän hyötyi millään etäisimmälläkään tasolla siitä, että yläasteen matematiikan tunnilla yritettiin väkisin vieruskaverin ja opettajan voimin opettaa kulman sinin laskemista. Hän olisi matematiikan tunneillaan voinut tehdä jotain paljon hyödyllisempää. Täysin samalla tavalla kuin minäkin.

Minä elän demokratiassa ja minulla on oikeus valittaa systeemistä, jossa jokin on pielessä. Sinä voit mennä vaikka Pohjois-Koreaan (eihän tässä ole minkäänlaista piiloaggressiota?), jos mielesi tekee totella sokeasti jokaista tyhmimpääkin sääntöä ja määräystä. Sivistyneissä valtiossa tästä ollaan jo melko pitkälti luovuttu.

Juhis sanoi:
Häiriköt on aina ollut häiriköitä, eikä näihin nukkujiin saada lisää eloa vaikeustasoa nostamalla.
Tuo ja loppu tekstisi on täyttä paskaa vailla ymmärrystä yksinkertaisimmastakaan psykologiasta. Ihan kuin ajatusmallia ajalta ennen sotia.

Estaten piti muuten kertoa eräs tähän liittyvä tarina, mutta eipä hän sitten kertonutkaan ;)

Juhis sanoi:
On myös tapauksia, jotka ovat olleet esimerkiksi ala-asteella reilusti muita edellä matematiikassa, mutta yläasteella sitten onkin normaalilla tasolla. Olisi tälläisen hemmon kiva opiskella "lahjakkaiden" -luokassa...
Onko sulla koskaan käynyt mielessä niin yksinkertainen ratkaisu, että oppilaat voisivat vaihtaa ryhmiä, mikäli taso sitä edellyttää?

edit:Niin sellainen lisäys vielä, että mullahan on nimenomaan paljonkin omakohtaisia kokemuksia siitä, miten tason lisääminen (haasteen saaminen) on tuonut minulle lisää lukuintoa :) Jos haluatte kuulla niin kerron kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Minä autoinkin, kiitos vain negatiivisesta erittäin diplomaattisesta oletuksestasi. Mutta ongelman juuret hänen kohdallaan olivat paljon syvemmällä, kuin opettajan riittävässä huomiossa. Peruskoulunsa hänkin sitten huonoin arvosanoin suoritti ja nykyään hänen pitäisi olla jo valmis kokki työssään. Enkä usko että hän hyötyi millään etäisimmälläkään tasolla siitä, että yläasteen matematiikan tunnilla yritettiin väkisin vieruskaverin ja opettajan voimin opettaa kulman sinin laskemista. Hän olisi matematiikan tunneillaan voinut tehdä jotain paljon hyödyllisempää. Täysin samalla tavalla kuin minäkin.
Eli sinun mielestäsi pitäisi lopettaa matematiikan opiskelu sellaisilta, joille siitä ei ole mitään hyötyä? Onko sinulle ollut hirmuisesti hyötyä, että osasit laskea kulman sinin yläasteella? Muutenkin, jos kerran olit niin auttavainen, miksei se tullut millään tavalla ilmi alkuperäisessä sepustuksessasi?

Minä elän demokratiassa ja minulla on oikeus valittaa systeemistä, jossa jokin on pielessä. Sinä voit mennä vaikka Pohjois-Koreaan (eihän tässä ole minkäänlaista piiloaggressiota?), jos mielesi tekee totella sokeasti jokaista tyhmimpääkin sääntöä ja määräystä. Sivistyneissä valtiossa tästä ollaan jo melko pitkälti luovuttu.
Kuka sinulta nyt muka on kieltänyt systeemistä valittamisen? Samanlainen oikeus sinullakin on esittää mielipiteitäsi, kunhan vain annat muille saman oikeuden. Vinkki: Kaikki, jotka eivät ole samaa mieltä kanssasi eivät välttämättä inhoa sua.

Valittaminen jossain keskustelupalstalla ei auta yhtään. Jos oikeasti haluat jotain muutoksia, kättä pystyyn siellä luokassa ja juttelemaan opettajan kanssa. Tai menet keskustelemaan niiden kanssa, jotka pystyvät asiaan vaikuttamaan. Valittajat on valittaa, tekijät tekee, niinhän se aina on ollut.

Tuo ja loppu tekstisi on täyttä paskaa vailla ymmärrystä yksinkertaisimmastakaan psykologiasta. Ihan kuin ajatusmallia ajalta ennen sotia.

Estaten piti muuten kertoa eräs tähän liittyvä tarina, mutta eipä hän sitten kertonutkaan
Miltähän kohdin juttu oli täyttä paskaa? Eikö hyvä opettaja saa tylsästäkin aiheesta mielenkiintoista? Keskustelu ei oikein toimi molemminsuuntaisesti, jos toinen keskustelija ei edes yritä keskustella, vaan keskittyy lähinnä narisemaan muiden kirjoituksista. Nähtiinpä taas, ettei sulla ole tarkoitustakaan keskustella kunnolla, heitellä vain irrallisia kommentteja vailla mitään sisältöä ja yritystäkään kumota toisen argumentteja.

Mitä mun psykologian ymmärrykseen tulee, voi olla ettei foorumilta löydy vastaavaa taustaa kuin mulla kyseisen alan saralta. Sun messengerileikkikaveris S.A kyllä tietää, mistä on kyse, koska hänelle olen kertonut taustastani, kuten myös hereillä olleille livetsättääjille.

Sun psykologinen profiilis näyttäis muuten aika huolestuttavalta, jos joku sellaista olisi tekemässä, varmaan käytät huumeitakin ja kaikkee. ;)

Onko sulla koskaan käynyt mielessä niin yksinkertainen ratkaisu, että oppilaat voisivat vaihtaa ryhmiä, mikäli taso sitä edellyttää?
Mitä tähän viestisi ainoaan järkevään vastineeseen tulee, ei ensimmäisenä tullut mieleen, että oppilaat voisivat hyppiä ryhmästä toiseen sen hetkisen tason mukaan. Onpas hyvä idea. Opettajilla olisi taatusti helppoa yrittää edes yksilöllistä opettamista, kun oppilaat vaihtavat luokkaa vähän väliä, kun ei osannutkaan jakolaskua yhtä hyvin kuin kertolaskua.
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Onkos kellään sitten minkäänlaista konkreettista ideaa, miten tuollainen lahjakkaampien oppilaiden lisäopetus oikein järjestettäisiin käytännössä?

Ryhmiä ei varmaankaan ainakaan pienempiin sillä se vaatisi enemmän opettajia -> resurssit ei riitä. Toisaalta, luokat voitaisiin jakaa tason mukaan, mutta se edellyttäisi ensin jonkinlaista tasokoetta tms. Tuntuu myös että tällainen jaottelu taitojen mukaan olisi vähän liian rankka ja ei oikein toimisi, olisi "hikareiden" luokkia ja sitten "tyhmien" luokkia.

Yksi mahdollisuus olisi tietysti se että kirjoissa olisi eritasoisia tehtäviä, mistä sitten voisi valita vaikeampia kun perustehtävät on saanut tehtyä. Se kuulostaisi äkkiseltään järkevimmältä, mutta auttaisiko sekään sitten hirveästi, koska tunneilla edettäisiin kuitenkin sen valtaporukan tahdissa ja nämä lahjakkaammat joutuisivat tekemään tehtäviään omin päin?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
SamiJ sanoi:


Yksi mahdollisuus olisi tietysti se että kirjoissa olisi eritasoisia tehtäviä, mistä sitten voisi valita vaikeampia kun perustehtävät on saanut tehtyä. Se kuulostaisi äkkiseltään järkevimmältä, mutta auttaisiko sekään sitten hirveästi, koska tunneilla edettäisiin kuitenkin sen valtaporukan tahdissa ja nämä lahjakkaammat joutuisivat tekemään tehtäviään omin päin?
Munkin mielestä nopeasti ajateltuna tämä olisi paras ratkaisu. Lisätehtäviä kehiin, taatusti löytyy kyseisestä aiheesta niin vaikeita tehtäviä että Einsteinilläkin olisi yläasteella vaikeuksia tehtävien tekemisessä. Varmasti tämä tapa auttaisi muutamaa hikaria, mutta en silti usko sen lisäävän opiskeluintoa suurimmalle osalle niistä, joista sillä hetkellä aihe on helppo. Jotenkin tuntuu, että lisätehtäviä olisi mahdollista nytkin saada, jos vain he, keitä kiinnostaa hankalammat tehtävät, viitsisivät niitä pyytää. Ehkäpä opettajien pitäisi alkaa tuomaan enemmän esille mahdollisuutta vaikeampien tehtävien tekemiseen?

Sam:in ehdotus aikaisemmin toikissa heikompiin panostamisesta ennemmin kuin niihin parhaisiin kuulostaisi kaikista järkevämmiltä. He, keitä kiinnostaa tehdä vaikeita tehtäviä, saavat kyllä toteuttaa itseään yliopistossa tai pyytämällä vaikeampia tehtäviä. Siis varsinainen opetuksessa keskityttäisiin enemmän heikoimpiin kuin asian jo osaaviin. Tärkeää on, että heikommat ja hitaammat saavat tarvittavat tiedot, tai muuten he turhautuvat pahemmin kuin ne, joille tehtävät ovat hieman liian helppoja.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Moon sitä mieltä, että lahjakkaiden pitäisi itse hakeutua esimerkiksi omalla ajallaan niiden puuhien pariin missä he ovat hyviä. Mun mielestä peruskouluun, lukioon, amikseen ja jopa AMK:hon pätee tämä sama ohje.

Esmerkiksi henkilökohtaisesti AMK:hon mennessä mä tiesin ohjelmoinnista jo hyvin paljon, enkä AMK:ssa sitä taitoa saanut kehitettyä kuin hitusen. Paljon enemmän minä kotona itse opiskelemalla opin. Samaa ohjetta tarjoan kaikille niille, joilla on mahdollisuus omaa taitoaan kotona kehittää. Ongelman varmaankin tuottaa sellaiset lahjakkuudet, jotka tarvitsevat opiskeluun jonkun erityisen tilan tai laitteistoja.

Peruskoulu on nimenomaan peruskoulu, siellä opetetaan perusasiat, eikä mun mielestä sitä kauheasti pitäisi (eikä kyllä pystykään) customoimaan jokaiselle oppilaalle "sopivaksi". Lopulta kuitenkin on niin että KUKAAN ei voi tietää peruskouluiässä mitä tekee isona, siksi on tärkeää että niitä vaikeitakin asioita on käyty läpi. Joskus ne voivat vastaan tulla, sitä vaan ei silloin tiedä milloin niin käy, vai käykö ollenkaan.

Muistan itsekin kuinka matikan tunnilla peruskoulussa oli valitusta esimerkiki vektorinlaskujen perusteista (vaikkei me niitä vektoreiksi kutsuttu), että mihin tämmöstä muka tarvitsee.

Selvis muuten viimeisetään amiksessa ja lopullisesti AMK:ssa että kyllä tarvitsee ja ilman vektoriteorioita eleittäis varmaan vieläkin metässä. :rolleyes:

Että semmosia...
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Dominic sanoi:
Moon sitä mieltä, että lahjakkaiden pitäisi itse hakeutua omalla esimerkiksi ajallaan niiden puuhien pariin missä he ovat hyviä. Mun mielestä peruskouluun, lukioon, amikseen ja jopa AMK:hon petää tämä sama ohje.

Esmerkiksi henkilökohtaisesti AMK:hon mennessä mä tiesin ohjelmoinnista jo hyvin paljon, enkä AMK:ssa sitä taitoa saanut kehitettyä kuin hitusen. Paljon enemmän minä kotona itse opiskelemalla opin. Samaa ohjetta tarjoan kaikille niille, joilla on mahdollisuus omaa taitoaan kotona kehittää. Ongelman varmaankin tuottaa sellaiset lahjakkuudet, jotka tarvitsevat opiskeluun jonknu erityisen tilan tai laitteistoja.

Peruskoulu on nimenomaan peruskoulu, siellä opetetaan perusasiat, eikä mun mielestä sitä kauheasti pitäisi (eikä kyllä pystykään) customoimaan jokaiselle oppilaalle "sopivaksi". Lopulta kuitenkin on niin että KUKAAN ei voi tietää peruskouluiässä mitä tekee isona, siksi on tärkeää että niitä vaikeitakin asioita on käyty läpi. Joskus ne voivat vastaan tulla, sitä vaan ei silloin tiedä milloin niin käy, vai käykö ollenkaan.

Muistan itsekin kuinka matikan tunnilla peruskoulussa oli valitusta esimerkiki vektorinlaskujen perusteista "vaikkei me niitä vektoreiksi kutsuttu", että mihin tämmöstä muka tarvitsee.

Selvis muuten viimeisetään amiksessa ja lopullisesti AMK:ssa että kyllä tarvitsee ja ilman vektoriteorioita eleittäis varmaan vieläkin metässä. :rolleyes:

Että semmosia...
No just näin.

Omalta kohdaltasi oli varmaan tärkeää saada todiste osaamisesta - tai siis koulutuksestasi alalle.

Liika ryhmittely, varsinkin liian varhain - lahjakkaihin ja vähemmän lahjakkahin on todella huono asia. Olen oikeastaan itse tämän ajattelun uhri. Kun siis aikanaan jo 6:lla luokalla piti valita lukion ja "kansalaiskoulun/Amiksen" välillä.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Nyt täytyy sanoa, että Dominicin viesti oli täyttä asiaa. :thumbup: Tosiaan, jos oikeasti kiinnostaa joku asia, niin saa sitä opetusta vapaa ajallakin. Harrastus se matematiikan tai kielten opiskelukin voi olla. Eipä Mika Häkkisellekään löytynyt mielenkiintoista ainetta koulusta, joten hän joutui tekemään sitä vapaa-ajalla. Ja aika hyvällä menestyksellä vieläpä.

Edit: Samaa mieltä myös Formulanomin kanssa. :thumbup:
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Lisätehtävät ei toimi. Itse ainakin koin ne rangaistuksena siitä, että tein ne matikan tehtävät nopeammin kuin suurin osa muista.

SamiJ sanoi:
Onkos kellään sitten minkäänlaista konkreettista ideaa, miten tuollainen lahjakkaampien oppilaiden lisäopetus oikein järjestettäisiin käytännössä?
On! :D
 
Ylös