Suomalaisia kusetetaan?

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Sam sanoi:
Olisipa kiva tietää miten jaska hoitaa useampilapsisen perheen elannon työttömyystuella. Ei ole järin mieltä ylentävää muuttaa ok-talosta - vaikka vähän vaatimattomammastakin - lasten kanssa vuokralle sellaiseen asuntoon minkä nyt kaupungilta sattuu saamaan. Enkä usko jaskalla olevan käsitystä siitäkään, miten hankalaa on köyhän perheellisen päästä taloudellisesti alkuun. Tällä tarkoitan käytännössä vuokra-asunnosta omaan muuttamista. Ei näet kaikilla ole mahdollisuutta saada takaajia. Eikä pienillä tuloilla (toinen on esim. työtön tai opiskelija ja toinen tienaa hikiseen normaalisti) saada kovinkaan kummoista asuntoa esim. neljälle hengelle.

Noh, hittoako minä tässä valitan ja märehdin, kun mulla on asiat tällä hetkellä hyvin. Kärsikää kurjat.
Se on oma vika kun ei oo tajunnut säästää ja sijoittaa oikeisiin kohteisiin- mitä nyt siihen yhteen väärään jossa perhe sattuu asumaan. Kärsiköön vaan- se on oikein noin itsekkäille ihmisille jotka oman perheen hyvinvointiin sijoittavat.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
KnowHow sanoi:
Se on oma vika kun ei oo tajunnut säästää ja sijoittaa oikeisiin kohteisiin- mitä nyt siihen yhteen väärään jossa perhe sattuu asumaan. Kärsiköön vaan- se on oikein noin itsekkäille ihmisille jotka oman perheen hyvinvointiin sijoittavat.
:eek!:
:idea:
:thumbup:
Nytpä teenkin niin, että laitan kaikki normaalit hankinnat jäihin kaurapuuroa ja ruisleipää lukuunottamatta ja rupean sijoittajaksi. Voi sitten tyttökin ryysyisenä koulussa kehua kavereilleen, että iskä osti taas koko äidin palkalla osakkeita :ahem: Onpahan sitten jatkossa leveä leipä, mistä riittää lapsenlapsillekin, mikäli nykyiset mukulat koskaan meinaavat lisääntyä...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Ei ole järin mieltä ylentävää muuttaa ok-talosta - vaikka vähän vaatimattomammastakin - lasten kanssa vuokralle sellaiseen asuntoon minkä nyt kaupungilta sattuu saamaan.
Ei toki, mutta tässä puhuttiin perustarpeista - onko omakotitalo perustarve ?

Saanko minä valittaa, kun en moisessa asu? Tai jos perheelliselle, niin saanko vanhempani valittaa kun heidän perustarpeitaan ei aikoinaan tyydytetty (rivitalo) jne.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
jaska sanoi:
Ei toki, mutta tässä puhuttiin perustarpeista - onko omakotitalo perustarve ?
Koti on. Ja se on paljon muutakin kuin lämmin tila missä asua. Lapselle muun muassa jatkuvuus ja turvallisuus.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
KnowHow sanoi:
Koti on. Ja se on paljon muutakin kuin lämmin tila missä asua. Lapselle muun muassa jatkuvuus ja turvallisuus.
Onko koti riippuvainen seinistä? Ei ainakaan musta ja käsittääkseni lapselle turvallisuutta luo vanhemmat, eikä seinät...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
jaska sanoi:
Onko koti riippuvainen seinistä? Ei ainakaan musta ja käsittääkseni lapselle turvallisuutta luo vanhemmat, eikä seinät...
Bambumajaan perheelliset oppimaan tavoille, jotteivat valita.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
kouvotsvoni sanoi:
Bambumajaan perheelliset oppimaan tavoille, jotteivat valita.
Tuo ei suomessa enää ole riittävä suoja. Mutta sikäli kyllä hyvä vertaus, että ei tuollakaan lasten onnellisuus riipu seinistä. En ois uskonut että eräät paljastuu niin materialisteiksi, että ihminen ei voi elää turvallisesti kuin omakotitalossa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
jaska sanoi:
Onko koti riippuvainen seinistä? Ei ainakaan musta ja käsittääkseni lapselle turvallisuutta luo vanhemmat, eikä seinät...

KnowHow sanoi:
Koti on. Ja se on paljon muutakin kuin lämmin tila missä asua. Lapselle muun muassa jatkuvuus ja turvallisuus.
Uskomatonta. :dunno:

Mitähän se turvallisuus ja jatkuvuus voisi olla? Olisiko jatkuvuus esimerkiksi vanhat kaverit, tuttu koulu, tuttu ympäristö jne. Olisko vanhempien hyvinvoinnilla vaikutusta lapsen turvallisuuteen ja vanhempien hyvinvointiin vaikutusta vakituisella ja turvallisella työllä?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
KnowHow sanoi:
Se on oma vika kun ei oo tajunnut säästää ja sijoittaa oikeisiin kohteisiin- mitä nyt siihen yhteen väärään jossa perhe sattuu asumaan. Kärsiköön vaan- se on oikein noin itsekkäille ihmisille jotka oman perheen hyvinvointiin sijoittavat.
Elämä on täynnä valintoja, kukin voi päättää hyvin paljon omaan elämäänsä liittyvistä asioista, esimerkiksi kulutuskäyttäytymisestään. Samoin valintakysymyksiä ovat asiat, joilla vaikuttaa oman perheen hyvinvointiin, ihmisiä on erilaisia ja painoarvot ovat erilaisia.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
KnowHow sanoi:
Olisiko jatkuvuus esimerkiksi vanhat kaverit, tuttu koulu, tuttu ympäristö jne.
Ja täysin selvää on, että jos talon myy niin paikkakunnalta muuttaa :rolleyes:

KnowHow sanoi:
Olisko vanhempien hyvinvoinnilla vaikutusta lapsen turvallisuuteen ja vanhempien hyvinvointiin vaikutusta vakituisella ja turvallisella työllä?
Vanhempien hyvinvoinnilla on vaikutusta lapsiin, mutta vakituisella työllä ei suoraan vanhempiin - taloudellsiella turvallsiuudella (jota tuo työ tuo) kylläkin.

Mutta edelleen kyseenalaistan idean, että tämä, miksi tämä on yhden firman vastuulla? Onko niin, että kun olen firmaan vakituiseen sopparin saanut, niin tämä firma on mun (ja mahdollisen perheeni) hyvinvoinnista vastuussa koko loppuelämäni?

... en edes minä ajattele noin :nope:


-edit-
Ja kyllähän pitkällä tähtäimellä yhteiskunnalle on hyväksi, että firmoja hoidetaan hyvin ja ne kannattaa ja työllistää, kun että pidetään viimeiseen saakka kiinni työntekijöistä ja sitten mennään nurin. Silloin irtisanominen lienee oiketettua, mutta lopulta kaikki häviää.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Tuo ei suomessa enää ole riittävä suoja. Mutta sikäli kyllä hyvä vertaus, että ei tuollakaan lasten onnellisuus riipu seinistä. En ois uskonut että eräät paljastuu niin materialisteiksi, että ihminen ei voi elää turvallisesti kuin omakotitalossa.
Jos minuun viittaat, niin vituiksi menee ja paljon. Enkä usko knoukkarinkaan olevan järin materialistinen.

Itse olen asunut viidessa eri ok-talossa, joista kaikista olen joutunut muuttamaan yhtiömuotoiseen asuntoon. Jaskan puheissa on perää vanhempien merkityksellä. Entä mietitkö vanhempien tilannetta moisissa muutoksissa??? Ei ole helppoa, voin kertoa kokemuksesta. Ei myöskään ole lapselle helppoa, kun omat vanhemmat jäävät työttömäksi ja itse on sen ikäinen, että ymmärtää taloudellisiakin asioita. Tuonkin voin kertoa omakohtaisesta kokemuksesta. Toki lapset kokevat asiat eri tavalla - minä olen ollut hyvin sopeutuvainen muutoksiin ja puhun vain omakohtaisista tuntemuksista. Ehkäpä noiden jatkuvien muuttojen takia olen hieman levoton ja juureton. En ole oikeastaan asunut "kotona" sitten vuoden 1989. Aina on vain ollut väliaikaisia paikkoja missä olla. Niin nytkin. Edelleen väitän, että vaikka jaska ei ole asunut ok-talossa (näinhän se on?), niin köyhyyttä et ole koskaan joutunut kokemaan, edes hetkellisesti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Jos minuun viittaat, niin vituiksi menee ja paljon. Enkä usko knoukkarinkaan olevan järin materialistinen.
Tämmösen kuvan olen saanut, siksi noita kommentteja ihmettelinkin.

Sam sanoi:
Itse olen asunut viidessa eri ok-talossa, joista kaikista olen joutunut muuttamaan yhtiömuotoiseen asuntoon. Jaskan puheissa on perää vanhempien merkityksellä. Entä mietitkö vanhempien tilannetta moisissa muutoksissa??? Ei ole helppoa, voin kertoa kokemuksesta. Ei myöskään ole lapselle helppoa, kun omat vanhemmat jäävät työttömäksi ja itse on sen ikäinen, että ymmärtää taloudellisiakin asioita. Tuonkin voin kertoa omakohtaisesta kokemuksesta. Toki lapset kokevat asiat eri tavalla - minä olen ollut hyvin sopeutuvainen muutoksiin ja puhun vain omakohtaisista tuntemuksista. Ehkäpä noiden jatkuvien muuttojen takia olen hieman levoton ja juureton. En ole oikeastaan asunut "kotona" sitten vuoden 1989. Aina on vain ollut väliaikaisia paikkoja missä olla. Niin nytkin. Edelleen väitän, että vaikka jaska ei ole asunut ok-talossa (näinhän se on?), niin köyhyyttä et ole koskaan joutunut kokemaan, edes hetkellisesti.
Mitä tähän tulee, et tainnut lukea vastauksiani tuosta välistä tätä kirjoittaessa :) Ja en ole tosiaankaan omakotitalossa asunut ... rivitalossa kylläkin ja tavallaan pidin/pidän sitä lapsen kannalta jopa parempana ratkaisuna - kun pihapiirissä on muutamia muita lapsia ja myös vanhempia - toki se tuo turvallisuutta erilailla, kuin aidan takana olevat.... Ja en, köyhyyttä en ole koskaan joutunut näkemään - tiedän kyllä kavereineni olevan sikäli onnellinen.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
jaska sanoi:
Tämmösen kuvan olen saanut, siksi noita kommentteja ihmettelinkin.
Mä en enää ymmärrä jaskan ajatuksen kulkua muuten kuin, että jaska on täysin kykenemätön samaistumaan heikompiosaisiin ja köyhiin. Päinvastoin on syntynyt kuva, että jaskalla on kauhea halu samaistua rikkaisiin ja menestyviin.

Ja tämä ei ollut pilkka tai provo. Ihan vaan tunne, jonka suhteen toivon oikeasti olevani väärässä.

Miten on muilla vai olenko ihan harhainen?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
KnowHow sanoi:
Mä en enää ymmärrä jaskan ajatuksen kulkua muuten kuin, että jaska on täysin kykenemätön samaistumaan heikompiosaisiin ja köyhiin. Päinvastoin on syntynyt kuva, että jaskalla on kauhea halu samaistua rikkaisiin ja menestyviin.

Ja tämä ei ollut pilkka tai provo. Ihan vaan tunne, jonka suhteen toivon oikeasti olevani väärässä.

Miten on muilla vai olenko ihan harhainen?
Olen samaa mieltä.
Todetaan kuitenkin, että äskeinen jaskan vastaus viestiini oli hyvä ja asiallinen (vaikka itselläni oli jo rajoilla meneekö henkilökohtaisuuksiin) :thumbup:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
jaska sanoi:
voin kertoa että olet :thumbup:
Hienoa! :thumbup: Ja täällä intternetissähän pitää toki kärjistääkin asioita... ei muuten jaksa!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
KnowHow sanoi:
Mä en enää ymmärrä jaskan ajatuksen kulkua muuten kuin, että jaska on täysin kykenemätön samaistumaan heikompiosaisiin ja köyhiin. Päinvastoin on syntynyt kuva, että jaskalla on kauhea halu samaistua rikkaisiin ja menestyviin.

Miten on muilla vai olenko ihan harhainen?
Musta tuntuu (=mutu), että Jaskalla taitaa olla vielä sellainen - mielestäni lähinnä nuoruuteen liittyvä - illuusio, siitä että kaikki mitä tekee (ja tapahtuu) on itsestä ja vain itsestä kiinni.

Esim. Jos ei halua olla köyhä, ei tule köyhäksi. Kouluttautumalla ja hakemalla sellaiseen työpaikkaan missä palkka on riittävän hyvä ei tule näkemään nälkää tai muutenkaan joudu kärsimään. (ja voi jossakin vaiheissa maksella jopa erinäisiä maksuja)

Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempi eli köyhyyttä ei kukaan valitse - se tulee, jos tullakseen ja esim. lapsiperheillä on enemmän todennäköistä kuin muilla.

ps. Tääkään ei ollut provo. Älä Jaska loukkaannu!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Formulanomi sanoi:
Musta tuntuu (=mutu), että Jaskalla taitaa olla vielä sellainen - mielestäni lähinnä nuoruuteen liittyvä - illuusio, siitä että kaikki mitä tekee (ja tapahtuu) on itsestä ja vain itsestä kiinni.

Esim. Jos ei halua olla köyhä, ei tule köyhäksi. Kouluttautumalla ja hakemalla sellaiseen työpaikkaan missä palkka on riittävän hyvä ei tule näkemään nälkää tai muutenkaan joudu kärsimään. (ja voi jossakin vaiheissa maksella jopa erinäisiä maksuja)

Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempi eli köyhyyttä ei kukaan valitse - se tulee, jos tullakseen ja esim. lapsiperheillä on enemmän todennäköistä kuin muilla.

ps. Tääkään ei ollut provo. Älä Jaska loukkaannu!
Tuo on aivan totta. Kuitenkin tässä ja useissa samaa asiaa käsittelevissä toikeissa on peruslähtökohta elämänkatsomuksellinen. Miten saavutettaisiin paras mahdollinen hyvinvointi mahdollisimman monelle. Toiset katsovat sen tapahtuvan mahdollisimman vasemmistolaisin toimenpitein, toiset markkinataloudellisten toimenpitein. En itse jaksa uskoa, että kumankaan näkökannan edustajat (joitain äärimmäisiä poikkeukeksia lukuunottamatta) haluavat kyykyttää rikkaita tai köyhiä. Kysymys on vain toimntatavoista hyvän elämän saavuttamiseksi.
 
Ylös