Kuntien voitontavoittelu vaatii jatkuvaa kustannusten supistusta
Sosiaalioikeuden professori Pentti Arajärvi ja sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja Kari Välimäki kirjoittivat (HS 28. 5.), että sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttaminen on taitolaji ja että kunta ei tavoittele voittoa eikä tue yksityistä voitontavoittelua ostaessaan palveluja. Näinhän asian kuuluisi olla, mutta onko?
Ainakin Helsinki on vuosi vuoden jälkeen tavoitellut ja myös tuottanut voittoa. Siitä kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja rahoitusjohtaja Tapio Korhonen ilmoittavat, että kaupungin tuottotavoite sijoitetulle pääomalle on pienempi kuin yksityisten sijoittajien.
Viime vuonna tuloslaskelmassa oli voittoa 175,3 miljoonaa euroa. Se on 9,1 prosenttia verotuloista.
Kautta aikain verotuloja on kulutettu palveluihin ja rakentamalla niitä varten päiväkoteja, kouluja, kirjastoja, terveysasemia, sairaaloita jne.
Siten ne eivät ole sijoitettua pääomaa, vaan kuntalaisten veroilla maksamia palvelulaitoksia.
Niiden ylläpito maksetaan vuoden vero- ym. tuloilla. Samoin vuoden tuloilla maksetaan kaikki vuoden uudet investoinnit.
Viime vuoden vuosikate, satunnaiset tulot ja käyttöomaisuuden myynnit olivat yhteensä 614,9 miljoonaa euroa. Siitä maksettiin kaikki, investoinnit 496,4 miljoonaa euroa. Näin kaupungin todelliseksi voitoksi jäi 118,5 miljoonaa eroa, 6,1 prosenttia verotuloista.
Kaupungilla on siis vahva voiton tavoittelu. Toisaalta ja samanaikaisesti kaupunki ostaessaan palveluja tukee myös yksityistä voitontavoittelua. Se tapahtuu korottamalla keinotekoisesti omien palvelujen tuotantokustannuksia.
Vuonna 1994 kaupunki otti käyttöön tilojensa sisäisen vuokran.
Ylläpitokustannusten lisäksi kaupunki perii nyt vuokraa olemattomista, kuvitteellisista pääomakustannuksista. Investoinneista, jotka on aikanaan kokonaan veroista maksettu ja toiseen kertaan käyttövuosien poistoina sekä kolmanteen kertaan tekemällä poistoja jo kahteen kertaan poistetusta omaisuudesta.
Kaupungin mukaan kiinteistöjen poistoaika on 30 vuotta. Mutta esimerkiksi Töölön kirjastosta, joka on valmistunut 35 vuotta sitten ja silloin maksettu, peritään asiallisten ylläpitokustannusten lisäksi asiatonta vuokraa, joka muodostuu uushankintahinnan mukaisesta poistosta ja korkovelotuksesta.
Tämä aiheeton vuokra vastaa kymmenen kirjastoapulaisen vuotuisia henkilökuluja.
Samaan aikaan, 35 vuotta sitten, valmistui myös Myllypuron terveysasema ja sairaala, mutta siltäkin peritään samoin perustein aiheetonta vuokraa, joka vastaa peräti 57 sairaanhoitajan vuotuisia henkilökuluja.
Elämme kilpailuyhteiskunnassa, jossa kaikkien – valtion, kuntien ja yritysten – tehtävänä on voitontavoittelu. Se vaatii, haluttiin tai ei, jatkuvaa kustannusten supistamista, säästämistä ja tehokkuuden parantamista.
Voitontavoittelussaan kunnat nostavat keinotekoisesti palvelutuotantonsa kustannuksia, jolla ne toisaalta "todistavat" säästämisen välttämättömyyttä ja toisaalta tukevat yksityistä kilpailukykyä, voitontavoittelua.
Kunnilla ei ole mitään pakkoa harhaanjohtaviin poistoihin eikä sisäisiin laskutuksiin. Niistä luopumalla muun muassa sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttaminen muuttuu taitolajista pelkäksi tosiasioiden tunnustamiseksi – kannattavuuskysymykseksi, jossa yksityinen kilpailukyky, voitontavoittelu, jää aina ja vääjäämättä toiseksi.
KAI KONTTURI
Helsinki