Suomalaisia kusetetaan?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Samaan syssyyn kannattaa lukea tämä!
Suomi on vaarallisessa jamassa. Keskellä enemmistön yltäkylläisyyttä on pakottava tarve käynnistää kansallinen selviytymisohjelma, strategia
.. käytännössä samaa mitä minäkin olen foorumilla sanonut, mutta mulle on vain naureskeltu :rolleyes:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Suomen kilpailukyky teilataan...
Linkki..

Maan hyvä sijoitus vertailussa voi kääntyä suotuisaa kehitystä vastaan, jos se otetaan yksiselitteisenä totuutena ja sen varjolla kieltäydytään kilpailukykyä parantavista muutoksista. Esimerkiksi Saksa ja Japani keikkuivat 1990-luvun alussa mittausten kärjessä Suomen ja Irlannin ollessa puolenvälin alapuolella.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
jaska sanoi:
Suomen kilpailukyky teilataan...
Linkki..
Oot sä jaska viisas mies kun tuonkin tiesit etukäteen. Etlan raporttihan on jumalan sanasta seuraava- ylöspäin.

Ja tärkeintä on kilpailukyky, ja se vasta tärkeää onkin.

Oikeudenmukaisuus, onnellisuus ja kohtuus joutavatkin uhrata kilpailukyvyn eteen.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
KnowHow sanoi:
Oot sä jaska viisas mies kun tuonkin tiesit etukäteen. Etlan raporttihan on jumalan sanasta seuraava- ylöspäin.

Ja tärkeintä on kilpailukyky, ja se vasta tärkeää onkin.

Oikeudenmukaisuus, onnellisuus ja kohtuus joutavatkin uhrata kilpailukyvyn eteen.
Rubens Barrichello on elämästä nauttimisen maailmanmestari. - Michael Schumacher
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
KnowHow sanoi:
Oot sä jaska viisas mies kun tuonkin tiesit etukäteen. Etlan raporttihan on jumalan sanasta seuraava- ylöspäin.
Missäköhän mä tuommoistakin väitin ?

KnowHow sanoi:
Ja tärkeintä on kilpailukyky, ja se vasta tärkeää onkin.

Oikeudenmukaisuus, onnellisuus ja kohtuus joutavatkin uhrata kilpailukyvyn eteen.
Ei toki, mutta valitettavasti kylmä fakta on, että kilpailukyky tuo rahaa jolla rahoittaa mm. sitä hyvinvointiyhteiskuntaa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
jaska sanoi:
Ei toki, mutta valitettavasti kylmä fakta on, että kilpailukyky tuo rahaa jolla rahoittaa mm. sitä hyvinvointiyhteiskuntaa.
Yletön kilpailu lisää pahoinvointia. Työpaikoilla työuupumusta ja ahdistusta sekä niistä kilpailukyvyn vuoksi poispotkituilla vielä suurempaa pahoinvointia.

Jatkuvassa kilpailussa kulutetaan loppuun ihmisen voimavarat. Luonnonvaroista puhumattakaan. Onnellisuustutkimuksissa juuri aineellisesti varakkaimmat maat ovat viimeisinä. Mistäköhän se johtuu?

Hyvinvointia ei lisätä rahalla vaan hyvillä teoilla. Niin naivilta kuin se jaskasta voi kuulostaakin. Mutta mä toivon, että jaska jonain päivänä ymmärtää tämän, mun mielestäni elämisen yhden tärkeimmän periaatteen, merkityksen.

Kohtuullinen toimeentulo riittää kun ihminen kokee työnsä ja paikkansa arvokkaaksi. Kasvavat tuloerot loukkaavat ihmisten oikeudenmukaisuuden tajua. Yritysten sanojen ja tekojen ristiriita luo epäluottamusta.

Tuo jaskan mainostama kilpailun logiikka ei pohjaa mihinkään muuhun kuin oletukseen ihmisen ahneudesta. Jos ihminen sitä ja maailma sitä sulle faktana on niin otan osaa. Muutos kun lähtee aina pohjalta- itsestä.

Meidän ikäluokka kun ehtii vielä nähdä kilpailuyhteiskunnan konkurssin. Tarkoitan nyt sitä globaalia isoa rysäystä. Se kun on jo alkanut. Ensin menee dollari, sitten USA, sisällisota Kiinassa (on jo osin käynnissä), Intiassa, Euroopan alasajo, valtava pakolaisvirta, luonnonvarojen loppuminen jne...

Kannattaako tuohon junaan mennä mukaan ihan kaikilla voima- ja luonnonvaroilla?

Meni jo vähän aiheesta, pitäisi perustaa uusi toikki näiden ilmiöiden vähän laajemmalle tarkastelulle.
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
"Mutta mä toivon, että jaska jonain päivänä ymmärtää tämän, mun mielestäni elämisen yhden tärkeimmän periaatteen, merkityksen."

Minäkin toivon että jonain päivänä kaikki ihmiset ovat kanssani samaa mieltä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
KnowHow sanoi:
Hyvinvointia ei lisätä rahalla vaan hyvillä teoilla. Niin naivilta kuin se jaskasta voi kuulostaakin. Mutta mä toivon, että jaska jonain päivänä ymmärtää tämän, mun mielestäni elämisen yhden tärkeimmän periaatteen, merkityksen.
Totta helvetissä mä uskon tuon, mutta mä toivoisin joskus että sä lukisit mun postaukset, etkä vain rupeais paasaamaan. Kuten sanoin, hyvinvointiyhteiskuntaa (jota kai sinäkin puolustat) ei pidetä yllä ihanteilla, eikä omilla ajatuksilla, vaan kylmällä rahalla. Jota ei tule ilman kilpailukykyä
->Ilman kilpailukykyä ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa, tätä faktaa ei kauniit ajatukset poista.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Barco:[ sanoi:
Minäkin toivon että jonain päivänä kaikki ihmiset ovat kanssani samaa mieltä.
Kirjoitin tähän pitkähkön jutun julkisen sektorin hoitohenkilökunnan sietämättömästä tilanteesta sekä sen työn aliarvostuksesta, mutta jätin sitten postaamatta. Ei jaksa jarnata.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Kirjoitin tähän pitkähkön jutun julkisen sektorin hoitohenkilökunnan sietämättömästä tilanteesta sekä sen työn aliarvostuksesta, mutta jätin sitten postaamatta. Ei jaksa jarnata.
Tämä on se mun pointti - kilpailukykyisellä valtiolla on varaa maksaa kunnon palkkaa ja useammalle hoitajalle.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Tämä on se mun pointti - kilpailukykyisellä valtiolla on varaa maksaa kunnon palkkaa ja useammalle hoitajalle.
Kannattanet kuitenkin julkista ja asiakkaille edullista palvelua? :thumbup:
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
"kilpailukykyisellä valtiolla on varaa maksaa kunnon palkkaa ja useammalle hoitajalle."

Suomessa on jo pitkään ollut eniten sairaanhoitajia väestöä kohden teollisuusmaita vertaillessa. Asialla ei ole mitään tekemistä kilpailukyvyn kanssa, vaan palkat pidetään matalina aggressiivisella keskitetyllä neuvottelulla, tietoisella liikakoulutuksella ja työnantajien välisen kilpailun totaalisella eliminoinnilla. Tämä mahdollistaa suuremman määrän työntekijöitä.

Toki tilanteessa on se ikävä puoli että se alkaa jossain vaiheessa kääntyä itseään vastaan: sairaanhoitajakoulutuksen tasollinen kriisi, korkeat lopetusprosentit yms. KT ei mielellään puhu asiasta, koska on aiheuttanut itse tietoisesti nämä ongelmat. Paljon hauskempaa puhua "lääkäripulasta", joka koskettaa marginaaliryhmiä ja johtuu laman aikana tehdyistä virhearvioinneista.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Kannattanet kuitenkin julkista ja asiakkaille edullista palvelua? :thumbup:
En näe sillä lisäarvoa, että tuottajana on julkinen yhteisö, tilaajana kyllä - mutta arvostan kyllä julkista terveydenhuoltoa - ideana, en nykyistä toteutusmallia. Mielestäni sekä yksityiselle, että julkiselle terveydenhuollolle on tehtävänsä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Barco:[ sanoi:
"kilpailukykyisellä valtiolla on varaa maksaa kunnon palkkaa ja useammalle hoitajalle."

Suomessa on jo pitkään ollut eniten sairaanhoitajia väestöä kohden teollisuusmaita vertaillessa. Asialla ei ole mitään tekemistä kilpailukyvyn kanssa, vaan palkat pidetään matalina aggressiivisella keskitetyllä neuvottelulla, tietoisella liikakoulutuksella ja työnantajien välisen kilpailun totaalisella eliminoinnilla. Tämä mahdollistaa suuremman määrän työntekijöitä.

Toki tilanteessa on se ikävä puoli että se alkaa jossain vaiheessa kääntyä itseään vastaan: sairaanhoitajakoulutuksen tasollinen kriisi, korkeat lopetusprosentit yms. KT ei mielellään puhu asiasta, koska on aiheuttanut itse tietoisesti nämä ongelmat. Paljon hauskempaa puhua "lääkäripulasta", joka koskettaa marginaaliryhmiä ja johtuu laman aikana tehdyistä virhearvioinneista.
Itse läheltä seuraavana koen kehnoa palkkausta pienempänä ongelmana kuin ylityöllistämistä. Vaikka ketään ei ole poissa, ei silti ole tarpeeksi henkilökuntaa tekemään työtään edes kohtuullisesti, luonnollisesti ilman ainuttakaan taukoa vuoron aikana. Henkinen pahoinvointi on voimakasta. Toivottavasti asialle tehdään jotain, ennenkuin ongelma räjähtää käsiin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
jaska sanoi:
Totta helvetissä mä uskon tuon, mutta mä toivoisin joskus että sä lukisit mun postaukset, etkä vain rupeais paasaamaan. Kuten sanoin, hyvinvointiyhteiskuntaa (jota kai sinäkin puolustat) ei pidetä yllä ihanteilla, eikä omilla ajatuksilla, vaan kylmällä rahalla. Jota ei tule ilman kilpailukykyä
->Ilman kilpailukykyä ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa, tätä faktaa ei kauniit ajatukset poista.

Ne on luettu ja huomattu, että sä puolustat aina vahvemman oikeuksia heikomman edelle. Lue itse omat postauksesi ajatuksella niin ehkä huomaat sen.

Tai kysy muilta täällä kirjoittavilta? Mistähän tuo sun maineesi johtuu? Muiden vika vai?

Ja kilpailuyhteiskuntaa on viety mun mielestä liian pitkälle ja liian kovaksi. Vapaat markkinat on ihan eri asia kuin nykyisten pääomien sokea ahneus suurempien ja suurempien voittojen perään.

Lopuksi väitän, että hyvinvoiva työväki on pitkässä juoksussa kaikista kovin kilpailuetu.

Ja ihanteilla ja ajattelulla pidetään yllä moniakin asioita: kehitystä, oikeudenmukaisuutta, läpinäkyvyyttä, tasa-arvoa jne... vaikka suuryritysten pirtaan paremmin ajattelemattomuus ja ihanteettomuus sopisikin.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Barco:[ sanoi:
Paljon hauskempaa puhua "lääkäripulasta", joka koskettaa marginaaliryhmiä ja johtuu laman aikana tehdyistä virhearvioinneista.
Kerro miten lääkäripula koskettaa vain marginaaliryhmiä? Suomessa on kuntia, jotka eivät saa lääkärin paikkoja täytettyä. Entisen kotikuntani lääkäri lähti muihin maisemiin, jonka jälkeen ko. kunta oli kuukausia ilman lääkäriä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Willer sanoi:
Kerro miten lääkäripula koskettaa vain marginaaliryhmiä? Suomessa on kuntia, jotka eivät saa lääkärin paikkoja täytettyä. Entisen kotikuntani lääkäri lähti muihin maisemiin, jonka jälkeen ko. kunta oli kuukausia ilman lääkäriä.
Täällä samanlaisia ongelmia+jos esim. sijaislääkäri sairastuu/on jostain muusta syystä pois/sellaista ei saada lainkaan, vastaanotolle laitetaan vaan lappu "Ajat peruttu, seuraava vastaanotto mahdollisesti [päivämäärä]".
Toissakesänäkin oli ykskaks yllättäen kolmatta kuukautta kiinni lääkärin vastaanotto. Ilman mitään etukäteisilmoitusta.
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Turha laittaa syrjäseutujen rekrytointiongelmia sen piikkiin että henkilökunnasta olisi pulaa. Tilastot kertovat karua kieltä siitä henkilökuntaa olisi saatavissa TK-virkoihin riittävästi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Barco:[ sanoi:
Turha laittaa syrjäseutujen rekrytointiongelmia sen piikkiin että henkilökunnasta olisi pulaa. Tilastot kertovat karua kieltä siitä henkilökuntaa olisi saatavissa TK-virkoihin riittävästi.
Meidän lääkärit on siis Salon TK:n kirjoilla, että ihan syrjäkylästä ei siinä mielessä puhuta. Salossa on kova lääkäripula.
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Suomen terveyskeskuksissa on yhteensä n. 300 paikkaa täyttämättä, kertoo viime lokakuussa tehty kysely. Reiluisti yli puolta terveyskeskuksista "lääkäripula" ei koske mitenkään, kertoo sama kysely. Silti koko maan perusterveydenhuollossa on täsmälleen samat ongelmat.

Tuon 300 nyt täyttäisi vaikka jo sillä, kun turhanpäiväiset väitöskirjan tekijät pelkästään Helsingin yliopistosta ryhtyisivät tekemään kliinistä työtä.
 
Ylös