Nyt siis Long Beachiin 1982 kun Keken vuoteen perehdytään jälleen lyhyesti ja mukaan tulee nyt Imolan 1982 boikottikisa yhteisesti kun Keke ei siinä ajanut erittäin lyhyesti:
Long Beach 1982
- Long Beachiin saavuttiin protestien merkeissä kun Rion vesitankkikohu voi silloin hyvin, Ken Tyrrell protestoi täysin järjettömästi turboista verraten niitä kuin turbiineihin (Miksi sitten herra Tyrrell ei protestoinut niistä esimerkiksi vuodeksi 1971 kun turbiinikielto viimein tulikin pysyväksi milloin myös turboille olisi pitänyt olla täydennys F1-lakeihin ja miksi ei sitten myös protestoinut vuodeksi 1977 kun Renault alkoi yleensäkin viimein turbomoottoreita käyttää?) ja Ferrari testasi FOCA:n tallien hermojen pitävyyttä nk. Kaksois-siivekekohussa!
- Long Beachin rata ei jälleen ollut ihan sama kuin vuosina 1976-1981 oli ollut enimmäkseen kun uutena ennen Ocean Boulevardia tuli useita mutkia, Queen's Hairpin muunnettiin oikealle meneväksi ennen uusi mutkia, Linden Avenuen suora oli pitempi kuin entinen tynkäsuora ennen mäkinyppylää pienine kukkuloineen, Shoreline Driven suoraa kiristettiin selvien, kurvikkaiden mutkien sijaan ajajia ärsyttävästi 90:n asteen mutkin, erinäisiä korokkeita lisäasennettiin terävine reunoineen repimään helmoja kuljettajien vihatessa sitäkin temppua ja uusi shikaani tuli juuri ennen lähtösuoraa mennessä kohti Ocean Boulevardia
- Lisäksi tietenkin varikkorakennuksien suhteen muuttoa osin tuli, mutta pitkien mietintöjen jälkeen silti vielä kerran päätös puolikkaan kierroksen suhteen pidettiin voimassa jolloin vasta vuodeksi 1983 kumoutui tuo puolen lisäkierroksen laki jälleen suurten muutosten myötä
- Siten itsessään ratamitta ei älyttömästi pidentynyt, mutta kierrosajat hidastuivat hurjimmillaan päälle 10 sekuntia vuosien 1976-1981 rataan nähden!
- Tietysti Carlos Reutemann äkkilopetti uransa milloin alkoi Zolderiin asti kestänyt maanittelu hänen paluustaan ja sitä ennen yhden kisan Rosbergin tallikaverina kiitos kukkaroärsytyksen ollessa liian suuri Frankille ja Patrick Headille ajoi Mario Andretti
- Esikarsinnassa rannalle jäi Derek Warwick kun sytytysvaurio oli krooninen
- Keke Rosberg ajoi Virallisessa Harjoituksessa alustavasti paalupaikalle perjantaina, mutta paalu jäi kenties saamatta lauantaina kiitos kroonisen kytkinvian korjuun
- Andrea de Cesaris ajoi paalupaikan Keken ollessa kasipaikalla lopuksi kun Andretti oli neljästoista pitkälti totuttelusyiden nimissä kuitenkin odottaen parempaa mikäli sopimukseen loppukaudesta vuorotellen Indycarin kanssa Williamsilla olisi päästy!
- Karsiutuneet olivat Teo Fabi, Riccardo Paletti, Chico Serra ja Mauro Baldi, mutta Fabi oli lähimpänä päästä kisaan ennen viime hetken muiden kuskien parannusta
- Derek Ongaro ei keskeyttänyt lähtöä tai ottanut uusintaa huolimatta Nigel Mansellin peruuttavasta lähdöstä ja Elio de Angeliksen väärästä lähtöruudusta starttaamisesta
- Kisan alkupuolella kolareita riitti, mutta Keke ajoi jälleen hienosti tuoden lohtua Williamsin tilanteeseen!
- Takariveissä Andretti lipsui, mutt Bruno 'Panda' Giacomelli kiri kiinni kärkeä ja nuorta tallikaveriaan kiinni järjestäen huikeita ohituksia kohti palkintoja kuten teki myös Niki Laudakin
- Ikävä kyllä myöhemmin Giacomelli pilasi kisansa kolariin kuten myös Andrettikin
- Rosberg oli huonoimmillaan seiskapaikalla, mutta muun muassa Gilles Villeneuven ohitus toi kisassa raikuvat aplodit yleisöltä!
- Lauda tietysti voitti, mutta hän oli kolaroida ja kenties menettää henkensä kun radan huoltoautot kuormureineen olivat tehdä hänestä huonossa paikassa selvää jälkeä ensin kun Nelson Piquet keskeytti ja myöhemmin hänen väistäessään Elio de Angelista kun Roberto Guerreron keskeytyshetkellä oli turhankin ahdasta!
- Jacques Laffiten keskeyttäessä kierroksella 26 melko harmittomalta kymppipaikalta oli Phil Hill Course Carilla lähteä radalle ja Derek Ongaro liputtaa punaisilla lipuilla kisan poikki, mutta Laffite oma-aloitteisesti radanhuoltoautoa odottamatta päätti työntää autonsa itse suoja-alueelle ja se pelasti kisan nk. Yhteisaikakilpailulta!
- Keke oli viimeiseksi neljännekseksi menossa kohti voittoakin ajoissa mitaten, mutta sitä Lauda ei suonut jolloin Keke tyytyi toiseen sijaan
- Lauda siis voitti, Rosberg oli toinen kun kolmonen oli Villeneuven hylkäyksen myötä Riccardo Patrese, neljäs oli Michele Alboreto, viides oli Elio de Angelis ja John Watson oli kuudes kun 'postipisteen' oli saada Nigel Mansell seiskapaikalla
Sitten itse Imolaan 1982 hyvin lyhyesti kun FOCA-tallit joukossa Williams ja Keke Rosberg eivät siihen osallistuneet, kun Mario Andrettin ajot ainakaan Williamsilla eivät jatkuneet, Carlos Reutemann oli edelleen poissa ja kun lopulta Derek Warwick tai Derek Daly olivat menossa Williamsille Zolderista eteenpäin:
Imola 1982
- Täpärästi tämä kisa ajettiin täydet pisteet jakaen 14 kuskin kisana ja kun FISA-tallit eivät kolmansia kuskeja kuten Philippe Streiffia tai Giorgio Franciaa päästäneet ajamaan Renaultilla tai Alfa Romeolla
- Brian Henton yleensäkin pääsi Tyrrelille ajamaan viimein kun Slim Borgudd oli heitetty pellolle, Marc Surer oli toipunut/toipumassa riittävän hyvin Arrows-paluuseen loukkaannuttuaan kauden alla Kyalamin testeissä ja kun Toleman kuten Arrows myöskin hyväksyivät viimein pysyvät oikeudet kaksi päivää ennen Imolan viikonloppua oikeudet Ken Tyrrellille Hentonin jo yleensäkin vuosien 1981-1982 talvikaudella sovittuun vuoden 1982 sopimukseen lopettaen Hentonista käydyn kolmen tallin kissanhännänvedon!
- Jokainen pääsi kisaan kun oli neljätoista autoa
- Pitkälti kisa oli Ferrarin ja Renaultin näytöstä ennen niiden jälkimmäisten keskeytystä ja lopuksi tulikin Didier Pironi-Gilles Villeneuve-kaksikon kohu kiitos rikotun tallimääräyksen!
- Pironi voitti, Villeneuve oli toinen, Michele Alboreto oli kolmas, Jean-Pierre Jarier oli neljäs ja Eliseo Salazar oli viides ja viimeinen mies maalissa kun Manfred Winkelhock oli hylätty ja kun Teo Fabi ei saanut merkintää lopputuloksiin jolloin kuudes paikka jäi myöntämättä hänelle