Suomen MM-rallin 2023 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11050
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Ikävää olla ilonpilaaja.....tiimit haluavat, että keskellä päivää huoltoparkissa on ainakin yksi huolto. Tiimien vippien kannalta tämän vuoden Jyväskylässä nähty ja koettu kaksi päivähuoltoa oli tervetullut uudistus. Huollosta oli kiva siirtyä Harjulle, Harjun vipit myivät todella hyvin.
Tiedän toki tämän faktan, että huoltoparkkiin halutaan pöhinää kun sinne kovalla vaivalla pytingit pystytetään. Mutta tämä oli sellaista fiilistelyä ja vastaus – itse asiassa sinun esittämääsi haaveeseen – Tampereen lenkistä ;) Ja toisaalta onhan niitä MM-ralleja joissa ei päivähuollossa käydä aina, esim tänä vuonna Montessa, Portugalissa, Sardiniassa ja Uudessa-Seelannissa. Realistisesti voi myös miettiä millä todennäköisyydellä Tampereella ajettaisiin MM-rallia, kun ei ole ajettu edes SM-rallia viiteen vuoteen, olisiko järjestäjiä? Hauska näitä on silti aina suunnitella :)
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
129
Tiedän toki tämän faktan, että huoltoparkkiin halutaan pöhinää kun sinne kovalla vaivalla pytingit pystytetään. Mutta tämä oli sellaista fiilistelyä ja vastaus – itse asiassa sinun esittämääsi haaveeseen – Tampereen lenkistä ;) Ja toisaalta onhan niitä MM-ralleja joissa ei päivähuollossa käydä aina, esim tänä vuonna Montessa, Portugalissa, Sardiniassa ja Uudessa-Seelannissa. Realistisesti voi myös miettiä millä todennäköisyydellä Tampereella ajettaisiin MM-rallia, kun ei ole ajettu edes SM-rallia viiteen vuoteen, olisiko järjestäjiä? Hauska näitä on silti aina suunnitella :)
Totta.
Mun isoin tähän aiheeseen liittyvä haave oli 20 vuotta sitten, että ralli olisi siirtynyt Tampereelle. Lähempänä siirto oli kuitenkin Lahteen. Lahti todella halusi kilpailun, ja kaupunginjohto oli pettynyt, kun AKK teki jatkodiilin Jyväskylän kanssa. Lahdessa uskottiin aidosti MM-rallin siirtyvän hyppyrimäkien juurelle. Kirjaimellisesti, sillä huoltoparkkia suunniteltiin Hiihtostadionille.

Jyväskylässä rallin talous on tiukoilla. Aikoinaan, vielä 1990-luvulla, nimenomaan Tampereen lenkillä olivat isoimmat yleisömäärät. Pelkästään Siitaman pätkällä oli yli 4000 katsojaa. Moni asia on vaikuttanut, mutta onko yksi syy taloustilanteen hankaloitumiseen perinteisen Tampereen lenkin poisjääminen?

Itse uskon edelleen, että MM-rallin taloudelle joko Tampere tai Lahti olisi parempi paikka kuin Jyväskylä. Kyllä. Tiedän, ymmärrän ja arvostan Jyväskylän perinteitä. Mutta perinteillä ei loputtomiin hanskata alati hankaloituvaa taloutta. Ja toisaalta, Tampereelta ja Lahdesta pääsee ajamaan Jämsän seudun perinteisiä pätkiä.
Yleisöek:n tekisin KymiRingille, on kilpailun keskuspaikka jatkossa missä tahansa mainituista kolmesta kaupungista.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
95
Olen kiinnostunut kaksoiskaupungin ajatuksesta, jossa myös Tampereen suunnalla ajettaisiin yleisö EK. Monesta eri lähteestä on todisteltu päivähuollon merkitystä VIP-väelle ja talleille. Enpä osaa sanoa onko enemmän näkyvyyttä saatavissa huoltamalla vain Jyväskylässä, vai ottamalla yksi päivähuolto mukaan Tampereelle? Vaikka kaikki huollot olisivatkin Jyväskylässä, niin kyllä Juupajoen seudun pätkät olisi ihan yhdistettävissä ohjelmaan.

Mielestäni fakta on se, että Jyväskylän alueen tiestö on Lahtea monipuolisempaa ja luonteikkaampaa. Rallin historiaan siis katsomatta. Lisäksi Lahden brändi ympäristöpääkaupunkina heikentänee kaupungin kiinnostusta edes hakea rallin keskuspaikaksi.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
95
Kyllä, esim Juupajoki-Väärinmaja-Kolonkulma (plus yksi pätkä matkan varrelle jompaan kumpaan päähän) olisi täysin samoissa siirtymälukemissa kuin nykyinen lauantailenkki.
Onko tuolla Keuruu-Petäjävesi-Mänttä-Jämsänkoski neliön sisällä muita käytettyjä pätkiä kuin Urria? Löytyykö lähempää Mänttää mitään?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11050
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Onko tuolla Keuruu-Petäjävesi-Mänttä-Jämsänkoski neliön sisällä muita käytettyjä pätkiä kuin Urria? Löytyykö lähempää Mänttää mitään?
Huhtia (Ehikin vieressä) ja Pohjoislahti/Lautaperä (lähempänä Keuruuta). Mänttän suunnalla ei tosiaan mitään. Mutta voisihan se tuon lenkin neljäs pätkä olla vaikka Moksi, tai sitten Leustu/Vaheri/Kakaristo ennen Juupajokea.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1356
Aikoinaan, vielä 1990-luvulla, nimenomaan Tampereen lenkillä olivat isoimmat yleisömäärät. Pelkästään Siitaman pätkällä oli yli 4000 katsojaa. Moni asia on vaikuttanut, mutta onko yksi syy taloustilanteen hankaloitumiseen perinteisen Tampereen lenkin poisjääminen?
Lauantai lienee muutenkin suosituin päivä, koska se on useimmilla vapaapäivä, mutta toisaalta Tampereen alueella riittää väkeä ja myös hyviä, suosittuja pätkiä. Olisiko Tampereen lenkki sitten jotenkin järkevästi toteutettavissa nykysäännöillä niin, että huoltoparkki ja kilpailukeskus säilyisi Jyväskylässä? Muissakin MM-ralleissa on nähty erilaisia toteutuksia kauempana olevien pätkien suhteen, mm. kaluston siirto eri kaupunkiin yleisöpätkää varten, renkaiden vaihto etähuollossa tms. Voin kyllä kuvitella, että yleisöä riittäisi mukavasti, jos lauantaina ajettaisiin esim. Juupajoki, Savo, Pengonpohja ja Tampereella kaupunki-ek. Mutta onko sitten mitään oikeasti järkeviä ratkaisuja, on sitten toinen juttu..
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
129
Lauantai lienee muutenkin suosituin päivä, koska se on useimmilla vapaapäivä, mutta toisaalta Tampereen alueella riittää väkeä ja myös hyviä, suosittuja pätkiä. Olisiko Tampereen lenkki sitten jotenkin järkevästi toteutettavissa nykysäännöillä niin, että huoltoparkki ja kilpailukeskus säilyisi Jyväskylässä? Muissakin MM-ralleissa on nähty erilaisia toteutuksia kauempana olevien pätkien suhteen, mm. kaluston siirto eri kaupunkiin yleisöpätkää varten, renkaiden vaihto etähuollossa tms. Voin kyllä kuvitella, että yleisöä riittäisi mukavasti, jos lauantaina ajettaisiin esim. Juupajoki, Savo, Pengonpohja ja Tampereella kaupunki-ek. Mutta onko sitten mitään oikeasti järkeviä ratkaisuja, on sitten toinen juttu..
Väitän, että Tampereen lenkki lisäisi lauantain katsojamääriä. Käytännön toteutus on vaikeampaa, koska tiimit haluavat yhden huoltoparkin. Ja siellä pitäisi käydä ainakin kerran keskellä ajopäivää.
Tampereen lenkin pätkät ovat hienoja, mutta ovatko ne jo liian nopeita nykyisille autoille. Uskila olisi todella hieno pätkä, mutta voi vain kuvitella millaisella vauhdilla ek ajettaisiin. Tai Sahalahti. Tai Siitama. Västilä lienee myös aivan liian nopea. Juupajoelle saa rakennettua hienon pätkän eri teitä yhdistämällä, sen voisi palauttaa jo nyt reittiin.

Joka tapauksessa tiettyä uudistumista reitti taas tarvitsee. Toivon todella Urrian ja Jukojärven paluuta, ne sopisivat reitille hyvin. Laukaan pudottaisin pois, mutta Lankamaan pitäisin reitillä. Jäin miettimään, onko Kalliokoski nopeuden ja/tai etäisyytensä vuoksi poissa laskuista. Olisi mielenkiintoista, jos yhdellä lenkillä ajettaisiinkin Lankamaa, Myhinpää ja Kalliokoski peräkkäin...Tämä siis heittona, en ole tarkistanut kilsoja yms. sääntöasioita.
 
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
15
Tampereen lenkin tai koko rallin siirron esteenä taitaa olla se ettei ole tekijöitä. Eihän Tampereella ole järjestetty enään muutamaan vuoteen edes sm-rallia niin aika vaikea nähdä, että mm-ralli Tampereelle siirtyis? Tietääkö kukaan, että onko noilla Tampereen seudun autourheilukerhoilla mitään ajatusta edes alkaa järjestää isompia kisoja tulevina vuosina?

Tiestö olisi Tampereen suunnalla kyllä todella hyvä ja lyhyellä siirtymällä löytyisi paljon hienoja pätkiä. Itse en usko, että pätkien vauhti olisi mikään ongelma, kun käsittääkseni mitään maksimikeskinopeus sääntöä pätkille ei FIA:lla ole. Korjatkaa toki, jos sellainen on.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1062
Tiestö olisi Tampereen suunnalla kyllä todella hyvä ja lyhyellä siirtymällä löytyisi paljon hienoja pätkiä. Itse en usko, että pätkien vauhti olisi mikään ongelma, kun käsittääkseni mitään maksimikeskinopeus sääntöä pätkille ei FIA:lla ole. Korjatkaa toki, jos sellainen on.
Yksiselitteistä maksiminopeussääntöä ei ole, vaan FIA tarkastaa ja hyväksyy reitin turvallisuuden kokonaisvaltaisemmin arvioiden.
 
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
15
Yksiselitteistä maksiminopeussääntöä ei ole, vaan FIA tarkastaa ja hyväksyy reitin turvallisuuden kokonaisvaltaisemmin arvioiden.
Näin mää olen myös ymmärtänyt, kiitokset varmistuksesta. Sen nopeuden sijaan kai FIA:lle tärkeämpää olisi, että pätkillä olisi rytmin ja tietyypin vaihtelua mikä pitää kuskit hereillä ettei tule vauhtisokeutta, kun painetaan kilometrikaupalla kaasu pohjassa.
 
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
15
Kun tuo Secto rally finland nyt tullaan varmasti jatkossakin ajamaan Jyväskylän suunnalla niin itseäni kiinnostaisi useamman pätkän lenkki päijänteen itäpuolelle. Oittilaa ja Ruuhimäkeä sielä on usein ajeltu sunnuntaisin, mutta ne alkaa olla katsojan silmin loppuun kaluttuja ja jotain uudistusta sinne tarvis saada.

Itse toivoisin Jyväskylän ralliin suurempaa pätkien kierrätystä. Koko rallissa on noin kymmenen kappaletta kahdesti ajettavia pätkiä niin niiden ulkoa opettelu nousee kovaan arvoon. Se joka on niitä muutamia pätkiä pisimpään ajellut tai parhaiten opetellut ne videolta ulkoa on vahvoilla. Se Päijäläkin voisi ihan hyvin olla muutaman vuoden tauolla vaikka onkin hyvin järjestetty ja ne hyvin pätkän järjestävät ihmiset tekeen joku toinen pätkä ralliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11050
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Väitän, että Tampereen lenkki lisäisi lauantain katsojamääriä. Käytännön toteutus on vaikeampaa, koska tiimit haluavat yhden huoltoparkin. Ja siellä pitäisi käydä ainakin kerran keskellä ajopäivää.
Tampereen lenkin pätkät ovat hienoja, mutta ovatko ne jo liian nopeita nykyisille autoille. Uskila olisi todella hieno pätkä, mutta voi vain kuvitella millaisella vauhdilla ek ajettaisiin. Tai Sahalahti. Tai Siitama. Västilä lienee myös aivan liian nopea. Juupajoelle saa rakennettua hienon pätkän eri teitä yhdistämällä, sen voisi palauttaa jo nyt reittiin.
Uskilasta ja Sahalahdesta voisi ajaa lyhennelmät lisätyillä pikkuteillä. Siitama on liian nopea eikä sitä voi muokata. Samoin Västilä. Koivulahti voisi olla siinä rajoilla. Savo toimii sellaisenaan tien puolesta, mutta yleisölle ei oikein ole pääsyä kuin lähdön ja maalin (sekä metsäpolkujen) kautta. Juupajoki toimisi 2000-luvun muodossaan mainiosti, siinä on suurin osa pientä tietä, ei tarvitse muokata mitenkään. Pengonpohja toimisi myös hienosti, mutta menee hankalasti sinne Näsijärven taakse, ei sovi oikein muuhun lenkkiin ja yleisömassojen kannaltakin väärään suuntaan.
Joka tapauksessa tiettyä uudistumista reitti taas tarvitsee. Toivon todella Urrian ja Jukojärven paluuta, ne sopisivat reitille hyvin.
Jukojärvi voisi olla vähän limitissä vauhdin suhteen mutta ehkä sekin vielä menisi.
Laukaan pudottaisin pois, mutta Lankamaan pitäisin reitillä. Jäin miettimään, onko Kalliokoski nopeuden ja/tai etäisyytensä vuoksi poissa laskuista. Olisi mielenkiintoista, jos yhdellä lenkillä ajettaisiinkin Lankamaa, Myhinpää ja Kalliokoski peräkkäin...Tämä siis heittona, en ole tarkistanut kilsoja yms. sääntöasioita.
Kalliokoski etäisyyden puolesta ei ole ongelma, mutta vauhdikas se on. Se oli jo 90-luvulla kovavauhdinen pätkä ja nyt on vielä pari talonpihaa oikaistu. Siellä voisi olla jotain mustaa karvaa jota ei ole ajettu, mutta niiden kunto pitäisi tsekata. Samalla seudullahan olisi myös Sirkkamäen pätkä, joka olisi tiestön puolesta ensiluokkaista. Sitä voisi myös yhdistää Kalliokoskeen. Myhinpää valitettavasti liian nopea ja haastava yleisölle, eikä oikein ole pikkutieratkaisuja, mutta eittämättä legendaarinen ja hieno pätkä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11050
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Näin mää olen myös ymmärtänyt, kiitokset varmistuksesta. Sen nopeuden sijaan kai FIA:lle tärkeämpää olisi, että pätkillä olisi rytmin ja tietyypin vaihtelua mikä pitää kuskit hereillä ettei tule vauhtisokeutta, kun painetaan kilometrikaupalla kaasu pohjassa.
Näin olen myös ymmärtänyt. Tänä vuonnakin ajettiin Moksin ja Vekkulan pätkillä muutaman kilsan osuudet ihan täysiä, keskinopeudet jossain 150 km/h paikkeilla risteyksestä toiseen. Turvallisuutta arvioidaan nimenomaan silmämääräisesti. Voisin itse heittää, että jos täysiä ajettava osuus loppuu tiukkaan mutkaan (kuten vaikka Ounissa keltaisen talon jälkeen), kyseessä on vaara. Jos taas osuus päättyy siihen, että tieltä käännytään risteyksestä pois pienemmälle tielle (niin että on tilaa jarrutuksella mennä pitkäksi), niin homma on enemmän OK. Mutta nämä ihan omia spekulointeja.

En myöskään tiedä onko vauhtien suhteen vähän höllätty FIAssa ruuvia, kun Ruotsissakin oli ihan OK ajaa sunnuntaina pätkä 140 km/h keskinopeudella ja sitten se ajettiin vielä uudestaan. Vuonna 2017:han yksi kovavauhtisen pätkän toinen veto peruttiin, ja osittain tämän seurauksena sitten Jyskäläänkin tuotiin ne shikaanit.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11050
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Kun tuo Secto rally finland nyt tullaan varmasti jatkossakin ajamaan Jyväskylän suunnalla niin itseäni kiinnostaisi useamman pätkän lenkki päijänteen itäpuolelle. Oittilaa ja Ruuhimäkeä sielä on usein ajeltu sunnuntaisin, mutta ne alkaa olla katsojan silmin loppuun kaluttuja ja jotain uudistusta sinne tarvis saada.
Kyllä, tämä suunta kiinnostaisi itseänikin, ja kyllähän nämä pätkät tulisivat lähemmäksi Lahtea, ja sitä kautta Etelä-Suomen suuria katsojamääriä. Esimerkiksi Mynnilä ja Marjoniemi voisi olla jossain muodossa toteutettavia, Lahdenpohja ja Murakka menee sellaisenaan. Lenkkiin voi yhdistää myös Joutsan alueen pätkiä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11050
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Itse toivoisin Jyväskylän ralliin suurempaa pätkien kierrätystä. Koko rallissa on noin kymmenen kappaletta kahdesti ajettavia pätkiä niin niiden ulkoa opettelu nousee kovaan arvoon. Se joka on niitä muutamia pätkiä pisimpään ajellut tai parhaiten opetellut ne videolta ulkoa on vahvoilla. Se Päijäläkin voisi ihan hyvin olla muutaman vuoden tauolla vaikka onkin hyvin järjestetty ja ne hyvin pätkän järjestävät ihmiset tekeen joku toinen pätkä ralliin.
Kyllähän Jyskälässä nyt on tosi ahkerasti pätkiä vaihdeltu. Viime vuoden reitissä oli Laukaa, Ruuhimäki ja Ounin pikkutie suunnilleen ainoat joihin oli nuotit valmiina vuodesta 2019 kun pätkiä käänneltiin eri suuntaan. Lisäksi Moksin ja Kakariston alue on vaihdelleet tietyn keskiön ympärillä aika paljon. Patajoki ja Vekkula on olleet nykykuskeille ihan uusia pätkiä.

Esimerkiksi Portugalissa ajetaan vuodesta toiseen samoja pätkiä, ja samoin tehtiin Ruotsissa silloin kun oltiin vielä Torsbyssä, ja samoin tehtiin Walesissa. Sardiniassakin on ne muutamat vakkarit jotka pysyy.

Aiemmin taisin jo todeta, että ensi vuodelle on lupa odottaa isompaa uudistusta kun tavallisesti reittiä on viety kahden vuoden sykleissä (2018-2019 oli aika samat, samoin nyt sitten 2021-2022)
 
Ylös