Suunnittele oma ralli

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
Nyt kun taas ponnahti tämä topikki esille, niin tuli suunniteltua pikana ralli. Tai siis ideanahan tämä on ollut jo hetken, mutta nyt sen sain kartalle.

ST1 Bodomin SM-asfalttiralli

Assurallejahan ei Suomessa tunnetusti ole. Pari yritystä on ollut, ja Turussa ajettiin SM:n yksi päivä asfaltilla, mutta pääosin ongelma on soveltuvat tiet, ja niiden etäisyys toisistaan. Tässä on nyt lähellä toisiaan olevat, ainakin suht hyvin ralliin soveltuvat (aina voi laittaa lisää shikaaneja) tiet. Lupien saanti tietysti on oma juttunsa, mutta näin fantasiamaailmassa kun ollaan...

Ensin karttaa (punaiset nuolet ovat shikaaneja): https://www.mapfab.com/map/AYIz/ST1-Bodomin-SM-asfalttiralli

Lähtölava on Espoontorilla, josta on lyhyt matka avaus-ek:lle. Rantaradan toiselta puolelta lähtee EK1 - Espoo, lyhyt 1,4 km mittainen yleisö-ek, joka kulkee Espoon tuomiokirkon kautta Muuralaan päin.

Ensimmäinen "metsä-ek" on EK2 - Nuuksio, joka ajetaan kansallispuiston eteläpuolella. Pituutta tällä on 4,4 km. Nopeaa ja mäkistä ja levää tietä, jolla vauhteja hillitään shikaaneilla.

Tämän jälkeen ajetaan Bodomjärven länsipuolelta ohi kohti seuraavaa pätkää. EK3 - Velskola kulkee mäkisessä maisemassa Pitkäjärven itärantaa 5,3 km verran.

Seuraavaksi kierretään suosittu Luukin ulkoilualue, ja suunnataan etelään. EK4 - Bodom on 6,6 km erittäin nopeaa, mutta mäkistä tietä, jonka vuoksi siellä on paljon hidastusshikaaneja. Pätkä kulkee Röylän kylän laitamilta Bodomin kartanolle.

Nelosen jälkeen suunnataan huoltoon Rinta-Joupin pihaan Koskelon teollisuusalueella. Tankkaukset on sallittu kaikilla reitin varrella olevilla ST1- ja Shell-huoltoasemilla.

Iltapäivällä ajetaan EK:t 2-4 uudestaan, ja päivä päättyy maalijuhlajaisiin Bodomin kartanolla.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
Jyskälän MM-rallin kuvitteellisten reittien tehtailuhan se on hauskaa puuhaa, mutta aina on kiva keksiä jokin dogma, jokin rajoite millä perusteella pätkiä piirtelee kartalle.


Lauantaina suunnataan koilliseen Keuruun kautta.
Ensimmäiseen voisi todeta, että mahtavaa duunia; näitä on aina mukava lueskella!

Ja tuohon toiseen, että olisiko kuitenkin päinvastaiseen suuntaan, eli lounaaseen?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3529
ST1 Bodomin SM-asfalttiralli
Ehdottomasti toteuttamisen arvoinen. Nuuksio ja Velskola (os. Takkula) aivan briljantteja pätkiä kestopäällysteelläkin. Hans Assmannin perikunta vielä jakamaan pokaalit maalipaikalle niin tunnelma on taattu.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Ensimmäiseen voisi todeta, että mahtavaa duunia; näitä on aina mukava lueskella!

Ja tuohon toiseen, että olisiko kuitenkin päinvastaiseen suuntaan, eli lounaaseen?
Tänks ja tänks! Ei ole muuten eka kerta kun mulla menee ilmansuuntien nimet 180 astetta pieleeno_O
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
252
Sijainti
Espoo
Iltapäivällä ajetaan EK:t 2-4 uudestaan, ja päivä päättyy maalijuhlajaisiin Bodomin kartanolla.
Kun virallinen osuus on hoidettu niin porukka voisi vetää kierroksen golfia. Jos ei koko kierros kiinnosta niin voisi ainakin treenata lyöntejä. Sen jälkeen vierailu Espoon automuseolla josta matka jatkuu vieressä olevaan Pakankylän kartanoon jossa vietetään kaloripitoinen ja kostea ilta.;)
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Autoglym Mixed Surface Challenge 2022

PR-Racingin toimistolla suunniteltiin asvalttirallia, mutta sitten todettiin pätkistä tulevan liian lyhyitä, nopeita ja tylsiä, joten päätettiin keksiä sitten jotain aivan muuta. AKK:ssakin innostuttiin tukemaan nuorien kuljettajien valmentamista esimerkiksi Sardiniassa ja Portugalissa nähtyihin erikoiskokeisiin, joissa keskellä sorapätkää ajetaan pitkä asvalttiosuus. Täten kilpailun jokainen erikoiskoe yhdistelee soraa ja asvalttia.

Kisakeskus on Mobiliassa. Shakedowniin on mahdollisuus perjantaipäivänä lähistöllä Herttualassa. Pätkä on reilut 5 km pitkä ja suurimmaksi osaksi asvalttia parilla lyhyellä soraosuudella.

Perjantai-iltana startataan Kyötikkälän erikoiskokeella. Reitti on osin tuttua sorapintaista latupohjaa vuodelta 2015, mutta alussa ja lopussa on uutta asvalttisprintmäistä tehdashallinkiertoa ja risteysajoa. Illan kohokohta on kuitenkin 19-kilometrinen Sahalahti, joka alkaa kaupungin keskustan läheltä asvalttiosuudella, jossa pujotellaan tämän tästä kapeille pyöräteille. Lisäksi Pakkalan kylässä kierretään maatilan pihan kautta. Sitten siirrytään pienemmän soratien kautta kohti vanhaa Sahalahden Suurajopätkää, joka siis nykyään on osin asvaltoitu, mutta se ei haittaa. Asvaltoidun osan alussa on myös shikaanina liikenteenjakajan kierto. Raikuntielle kääntymisen jälkeen pätkä muuttuu taas hetkeksi leveäksi soratieksi, mutta lopussa on nopea asvalttiosuus lyhyellä asvaltoidulla pihankierrolla.

Lauantaina suunnataan kohti Teiskoa. 20-kilometrinen Viitapohja alkaa Pohtolan erikoiskokeen pieneltä tieltä, kääntyy asvaltille ja jatkaa kahden asvalttiristeyksen kautta varsinaiselle Viitapohjalle. Lopussa on vielä asvaltoitu silta, jossa on pätkän maali. Vielä enemmän pinnan vaihteluja on 25-kilometrisellä Kapeen erikoiskokeella, joka yhdistää SM-tasolla ajetut Pirttijärven, Löytänän ja Maisansalon erikoiskokeet vauhdikkaalla ja mutkaisella asvalttitiellä. Yhteensä pätkällä on kolme eri asvalttiosuutta, viimeisin niistä Maisansalossa. Aamulenkin päätteeksi ajetaan vielä pätkä nimeltä Aitoniemi. Se alkaa pieniltä sorateiltä ja päätyy nopealle asvalttitielle. Lopussa on vielä pieni ketunlenkki, josta puolet on asvalttia. Iltapäivän lenkillä Aitoniemi jätetään väliin, mutta sen sijaan ennen Kapeeta käydään ajamassa yleisöerikoiskoe Kaanaan moottoriradalla ja lentokentällä, sekä poistutaan sieltä metsätietä pitkin pois.

Friday
ShakedownHerttuala6.26 km
SS1Kyötikkälä5.22 km
SS2Sahalahti19.63 km
Friday Total24.85 km
Saturday
SS3Viitapohja 120.35 km
SS4Kapee 125.11 km
SS5Aitoniemi13.37 km
SS6Viitapohja 220.35 km
SS7Kaanaa4.60 km
SS8Kapee 225.11 km
Saturday Total108.89 km
Rally Total133.74 km

 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Never stop the madness ja taas vedetään

Nokia Rally Finland 2000

90-luvun lopulla Suomen MM-rallin sijainnista kisailtiin Jyväskylän, Tampereen ja Lahden kesken. Entäpä jos Tampere olisikin vetänyt pisimmän korren? Ja samalla pääsponsoriksi vaihtunut kovassa nousukiidossa ollut Nokia?

Uuteen MM-ralliin haluttiin säilyttää perinteitä ja mahdollisimman paljon viime vuosilta tuttuja pätkiä. Lisäksi joitakin aiempina vuosikymmeninä ajettuja klassikoita saatiin taas mahdutettua sopivan matkan päästä huoltoparkkia.

2000-luvun MM-sarjan säännöt määräsivät, että huoltoja saa olla vain yhdessä paikassa per päivä. Tämä koskee myös aamun ensimmäistä ja illan viimeistä huoltoa! Ajan hengen mukaisesti suuri osa pätkistä ajetaan yhteen kertaan, ja suurin osa toistostakin tapahtuu eri päivien välillä. Lisäksi pätkien keskipituus on melko korkea. Koko rallin pituuden yläraja on 400 kilometriä 10 prosentin toleranssilla.

Kilpailukeskus on Ratinan alueella. Kuljettajat majoittuvat Hotelli Ilveksessä, kun taas lähtö ja maali on Ratinan stadionilla. Huoltoa ei kuitenkaan tällä alueella järjestetä.

Torstaina on tarjolla testierikoiskoe Tampereen eteläpuolella Rautaseman kylällä. Loppuosan “Sarvikkaan mutkia” on ajettu Suurajoissa osana Lastusen erikoiskoetta. Autoja voi huoltaa Hakametsän jäähallin alueella torstain aikana.

Illalla siirrytään pääsponsorin toiveiden mukaisesti Nokialle ajamaan kaupunkierikoiskoe, jolla on sekä asvaltoituja katuja että hiekkapintaisia puistoteitä. Illalla autot huolletaan Hakametsässä.

Perjantain lenkki ajetaan kohti Jämsää ja tuttuja suurajopätkiä. Aamu alkaa Siitaman ja Västilän nopean jouheilla ja kohtuullisen mittaisilla erikoiskokeilla. Siitama ajetaan samassa muodossa kuin viime vuonna tai aina vuodesta 1988, Västilä taas on palannut pidempään muotoonsa kahden tynkävuoden jälkeen.

Päivän huoltopaikka on Hallin lentokentällä. Ensimmäisen huollon jälkeen käväistään vielä pohjoisempana ajamassa Kaipolanvuori, Vaheri ja Leustu. Tekninen ja röykkyinen Kaipolanvuori ajetaan vuoden 1996 Heräjärven muotoisesti, Vaheria taas on lyhennetty lopusta muistuttamaan vuoden 1993 reittiä. Eri tietyyppejä yhdistelevä Leustu on tuttu edellisvuodesta.

Kolmas lenkki Hallista alkaa legendaarisella Ouninpohjalla edellisvuoden 34-kilometrisessä muodossa. Sen jälkeen ajetaan Vaheri uudestaan ja tullaan vielä huoltoon.

Ennen yötaukoa ajetaan toinen yleisöerikoiskoe Hervanta. Tämä poliisikoulun ajoharjoittelurataa hyödyntävä asfalttipätkä on tuttu Paalupaikka-rallista.

Lauantaina huolto on Hakametsän jäähallin kupeessa, joten siirtymät ovat lyhyempiä. Lenkit ajetaan pohjoiseen, kaakkoon ja lounaaseen. Koko päivän reitti muistuttaakin niin paljon Mitsubishin logoa, että tämän kautta on saatu solmittua uusi sponsorisopimus päivän erikoiskokeille!

Aamulenkillä ajetaan länteen erikoiskokeille, jotka ovat ainakin MM-sarjan kuskeille vieraita, mutta SM-sarjan vakiokasvoilla saattaa olla nuotteja valmiina (tai eräillä salaisia muistilappuja). Aamun avaava Viitapohja yhdistää oikeastaan vanhat Savonkylän ja Terälahden erikoiskokeet. Muroleen kanavan ylityksen jälkeen saavutaan Pengonpohjaan, joka ajetaan pisimmässä mahdollisessa muodossaan. Lenkin kolmas pätkä on Pentinmaa, joka alittaa kolmostien tunnelista ja päättyy Pinsiön maisemiin.

Päivähuollon jälkeen on vuorossa kilpailun pisin erikoiskoe, nimensä mukaisesti kahden erikoiskokeen yhdistelmä Maso - Ekojärvi, jolla mittaa on melkein täydet 40 kilometriä ja mutkia lukematon määrä. Matkalla huoltoon kurvataan vielä Onkemäki, joka on puolet lyhyempi. Versio muistuttaa Suurajoja 1984, mutta keskellä on pieni ketunlenkki ja lopussa kurvataan pienelle tielle.

Päivän päätteeksi ajetaan kolme erikoiskoetta klassista Suurajojen Tampereenlenkkiä: Sahalahti, Uskila ja Savo. Näistä Sahalahti on tuttu vielä vuoden 1999 Neste Rallista, kahta muuta on ajettu viimeksi 1994 (tai 1995). Tosin molempien muoto on radikaalisti muuttunut. Uskilaa on lyhennetty loppumaan pikkutielle Uskilan tanssilavan kohdalta, ja Savo puolestaan on kasvanut miltei 24-kilometriseksi, sillä sen lähtö on nyt Pyörönmaalla, ja metsäautotien kautta liitytään Savon varsinaiseen pikikseen vastakkaiseen suuntaan kuin yleensä on totuttu (tai samaan suuntaan kuin 1993). Illalla autot huolletaan Hakametsässä valmiiksi aamua varten.

Sunnuntaina toistetaan aamun alkajaisiksi Sahalahti ja Uskila sekä niiden välissä Koivulahti, jonka lopussa käännytään risteyksestä eri suuntaan, ja ajetaan uusi pikkutieosuus.

Päivähuolto hoidetaan Valkeakosken Wareenan pihassa. Sen jälkeen ajetaan Savo uudestaan ja suunnataan vielä loppupätkille Urjalan suuntaan. Taipale on uusi nimi MM-tasolla, mutta SM-tasolta ja kyläkisoista tuttu. Aluksi pientä ja kulmikasta, sitten mutkaista isoa tietä. Rallin päättää Onkemäen toinen vetäisy.

Thursday
ShakedownRautasema4.62 km
StartRatinan Stadion
SS1Nokia3.69 km
ServiceHakametsä
Thursday Total3.69 km
Friday
SS2Siitama14.70 km
SS3Västilä17.46 km
ServiceHalli
SS4Kaipolanvuori8.97 km
SS5Vaheri 120.94 km
SS6Leustu23.58 km
ServiceHalli
SS7Ouninpohja34.21 km
SS8Vaheri 220.94 km
ServiceHalli
SS9Hervanta2.50 km
Friday Total143.30 km
Saturday
ServiceHakametsä
SS10Viitapohja22.08 km
SS11Pengonpohja15.78 km
SS12Pentinmaa12.86 km
ServiceHakametsä
SS13Maso - Ekojärvi39.93 km
SS14Onkemäki 120.67 km
ServiceHakametsä
SS15Sahalahti 120.50 km
SS16Uskila 113.14 km
SS17Savo 123.59 km
ServiceHakametsä
Saturday Total168.55 km
Sunday
SS18Sahalahti 220.50 km
SS19Koivulahti12.30 km
SS20Uskila 213.14 km
ServiceWareena
SS21Savo 223.59 km
SS22Taipale11.89 km
SS23Onkemäki 220.67 km
FinishRatinan StadionSunday Total102.09 km
Rally Total417.63 km

https://www.mapfab.com/map/AYLx/Rally-Finland-2000-Tampere-Thursday
https://www.mapfab.com/map/AYLo/Rally-Finland-2000-Tampere-Friday
https://www.mapfab.com/map/AYLm/Rally-Finland-2000-Tampere-Saturday
https://www.mapfab.com/map/AYLp/Rally-Finland-2000-Tampere-Sunday
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Entäpä jos vuoden 2014 MM-ralli olisikin järjestetty Lahdessa? Tämän ajatuksen toi esille käyttäjä DC, ja siitä se ajatus sitten lähti, koitettiin yhdessä tehdä tätä mutta toisella meistä on ehkä vähän taipumusta sooloiluun...

Lahti Futuristic Rally 2014

Rallin huoltoparkki on Lahden satamassa. Torstaina on Salon shakedown Hollolan suunnalla. Siinä on startti asvaltilla, aluksi isoa ja sitten pientä tietä. Torstaina ajetaan varsinaista rallia kolme metsäpätkää ja yleisöpätkä. Ensimmäiset pätkät ajetaan Orimattilan ja Kouvolan suunnalla. Kylmäsuo on tuttu esimerkiksi Orimattila-rallista ja Kerava-rallista. Isoa tietä, mutta mutkikasta. Savisuo taas puolestaan on vanhaa Hankiralli-tiestöä, vuorotellen isoa ja pientä. Yleisöpätkä Lahti alkaa urheiluareenan kyljestä, menee tunnelista puistoon ja ohittaa vesiurut ja lopuksi kiipeää vielä Kariniemen mäelle.

Perjantaina ajetaan vanhoja Jyskälä-pätkiä Hartolan suunnalla. Murakka on lyhyt mutta tekninen avaus päivälle. Lempää on yksi rallin kovavauhtisimpia ja pisimpiä pätkiä vuoden 1999 muodossaan. Mynniläkin on pidennetty 90-luvun alun tyyliin alkamaan Yleimmäisten pätkältä. Lenkin päättää Lahdenpohja, jolla riittää vauhtia mutta myös mutkia. Suurajoihin verrattuna alkaa uudelta yksityistieltä.

Launtaina ajetaan etelän suuntaan. Koukunmaa on tuttua kolmelta edelliseltä vuodelta, Ohkola taas MM-tasolla täysin uusi tuttavuus, mutta esimerkiksi Keski-Uusimaa-rallin vakiokalustoa. Vuoden 2011 Koivukehää on muutettu alusta pidemmäksi ja lopusta kääntymään länteen, lopputuloksena pätkän nimeksi on annettu Ansio, mittaa hieman yli 30 kilometriä, mikä riittää rallin pisimmäksi. Yleisöä viihdytetään Kalpalinnassa kiipeämällä mäelle huoltotietä pitkin ja ajamalla sprinteistä tuttu rata läpi. Lenkin päätteeksi ajetaan vielä lyhyt Palomaa hieman erilaisena kuin 1980 Suurajoissa.

Sunnutain lenkki on vuorostaan länteen. Evo ajetaan kahdesti vuoden 2011 muodossa, ja jälkimmäinen veto on power stage. Välissä ajetaan Torittu, jonka alkuun on ympätty Vesijaon erikoiskokeen reitti käännettyyn suuntaan, muodostaen 21-kilometrisen pätkän, jonka loppuosa on siis tuttua edellisvuodelta. Tämä pätkä saattaa olla myös koko rallin nopein.

Thursday
ShakedownSalo4.90 km
SS1Kylmäsuo 114.28 km
SS2Savisuo16.75 km
SS3Kylmäsuo 214.28 km
SS4Lahti 12.88 km
Thursday Total48.19 km
Friday
SS5Murakka 19.70 km
SS6Lempää 128.47 km
SS7Mynnilä 123.85 km
SS8Lahdenpohja 110.77 km
Leg Total72.79 km
SS9Murakka 29.70 km
SS10Lempää 228.47 km
SS11Mynnilä 223.85 km
SS12Lahdenpohja 210.77 km
SS13Lahti 22.88 km
Leg Total75.67 km
Friday Total148.46 km
Saturday
SS14Koukunmaa 113.68 km
SS15Ohkola 111.36 km
SS16Ansio 130.80 km
SS17Kalpalinna 13.34 km
SS18Palomaa 16.40 km
Leg Total65.58 km
SS19Koukunmaa 213.68 km
SS20Ohkola 211.36 km
SS21Ansio 230.80 km
SS22Kalpalinna 23.34 km
SS23Palomaa 26.40 km
Leg Total65.58 km
Saturday Total131.16 km
Sunday
SS24Evo 18.90 km
SS25Torittu21.65 km
SS26Evo 28.90 km
Sunday Total39.45 km
Rally Total367.26 km

 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
758
Lenkin päättää Lahdenpohja, jolla riittää vauhtia mutta myös mutkia. Suurajoihin verrattuna alkaa uudelta yksityistieltä.
Ah, kerrankin olisi ollut WRC:t mökkitiellä. Joka vuosi lapsena haikailin, että tulisivat taas Lahdenpohjaan. Tai olen minä kai 2-vuotiaana ollut katsomassa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Ah, kerrankin olisi ollut WRC:t mökkitiellä. Joka vuosi lapsena haikailin, että tulisivat taas Lahdenpohjaan. Tai olen minä kai 2-vuotiaana ollut katsomassa.
Mökkiä perheelläni ei ole koskaan ollut, mutta 2008 meni MM-rallin siirtymä kotitalon ohi. Tuohon aikaan minua ei ralli olisi voinut vähempää kiinnostaa, mutta jos tuo siirtymä olisi ajettu vaikka 10 vuotta aiemmin niin olisi joutunut pariin kertaan miettimään kumpi on hienompaa, olla pätkän varressa vai katsoa oman huoneensa ikkunasta ohiajavia maailmanmestareita.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
577
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Oma mökkitie oli vuonna 1992 erikoiskokeena 8 (Haapakylä). Siitä erikoisempi tapaus että ei ole taidettu ajaa tosiaan missään muussa rallissa kuin tuossa vuoden 1992 Jyväskylän Suurajoissa, jonkinasteinen saavutus sekin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3529
Oma mökkitie oli vuonna 1992 erikoiskokeena 8 (Haapakylä). Siitä erikoisempi tapaus että ei ole taidettu ajaa tosiaan missään muussa rallissa kuin tuossa vuoden 1992 Jyväskylän Suurajoissa, jonkinasteinen saavutus sekin.
Ilmeisesti tässä ollaan juuri kyseisellä ek:lla?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
1. näytös

Eletään syyskuuta 1990. Puhelin soi Jyväskylän Suurajot ry:n toimistolla
  • Partanen
  • Hyvää iltaa, täällä puhuu Jean-Marie Balestre
  • Krhm, oikein hyvää iltaa Jean-Marie
  • Herra Balestre teille!
  • Tietenkin, herra Balestre. Miten voin auttaa?
  • Ensinnäkin, kiitokset viimeisestä. Oli hienoa saada ei-skandinaavi Suurajojen voittajaksi, vaikkakin siihen tarvittiin taas kerran suomalaisten auton sabotointia, viime vuonna olimme jo niin lähellä
  • Mitä sabot.. tai siis kiitoksia kiitoksia herra Balestre
  • Oli minulla asiaakin. Ruotsalaiset tyrivät jälleen, eivätkä saaneet MM-rallia järjestetyksi. Tällä kertaa heidän rangaistukseksi ei riitä automerkkien pisteiden menettäminen. Joku muu saa vuoden 1991 MM-talvirallin järjestääkseen
  • Ohhoh, aikamoinen uutinen. Kuka sen voisi järjestää?
  • Voisitteko te järjestää sellaisen Jyväskylässä?
  • Me? Tuota, tottakai meillä täällä pätkiä riittää...mutta voiko yksi maa järjestää kaksi MM-rallia saman kauden aikana?
  • Kyllä voi, kun minä niin määrään! Mutta älkää käyttäkö tämän vuoden Suurajojen pätkiä, koska se olisi salaharjoittelua
  • Jaa, sehän muuttaa asian, tai siis, minun pitää hieman selvitellä. Voi olla, että meidän pitää hyödyntää jotain toista kaupunkia yötauolle saadaksemme lisää pätkiä käyttöön
  • Sehän kuulostaa hyvältä, minusta pitkät matkataipaleet ovat parasta rallissa!
  • Ei se sitä tarkoittaisi...tai siis juuri niin herra Balestre!
  • Saatteko viikon päästä reittisuunnitelman toimitettua minulle?
  • Ai että jo viikon...tuota, tottakai herra Balestre
  • Niin ja sitten vielä yksi juttu, ette päästä sitä foorumiratamestaria säveltämään omiaan, kaikkien teiden pitää olla jossain rallissa ajettuja, haluan tarkan raportin missä ja milloin. Ja muistakaa, ei tämän vuoden Suurajojen pätkiä missään muodossa!
  • Krhm, tottahan toki, minä lähetän teille sellaisen raportin!
  • Hienoa! Odotan faksia FISAn pääkonttoriin viikon kuluttua!
  • (klik)
  • Raimo, tankki täyteen, nyt lähdetään ajamaan pätkiä läpi! Simo, soita Jämsän Äijille, Helsingin UA:lle ja Tampereen UA:lle, me tarvitaan heiltä apua!

2. Näytös, viikon kuluttua

FISAn pääkonttorille saapuu faksi

Arvoisa herra Balestre. Tässä on suunnitelmamme talvisen Jyväskylän MM-rallin reitistä vuodelle 1991. Kilpailu on nelipäiväinen ja 40 erikoiskokeen yhteenlaskettu pituus on 521.18 km.

Torstaina aloitamme lenkillä koilliseen. Koska Harju ja Laajavuori olivat jo käytössä vuoden 1990 Suurajoissa, FISAn määräämänä rallin aloittavana yleisöerikoiskokeena on Seppälänkangas, tuttu Suurajoista 1987. Laukaan erikoiskokeesta käytämme itäisempää reittiä jota on ajettu Laukaanhovi-rallissa 1989. Jouhtikylä ja Sirkkamäki ovat vanhoja Suurajopätkiä, kun taas Myllypohja ja Venekoski ajettiin Jyväshovi-talvirallissa 1981.

Perjantaina ajetaan etelään Hämeenlinnan Aulangon yötauolle, ja välissä on kokoomatauko Padasjoella. Vanhoja Suurajopätkiä ovat Urria, Huhtia, Rapsula, Pihlajakoski, Torittu ja Kostila. Hankirallista – erityisesti vuoden 1986 reitiltä – on otettu mukaan Liehunkulma, Evo, Ormajärven jääerikoiskoe, Perinkää ja Kontuvuori. Rapsulan erikoiskoe on perusrungoltaan vuoden 1988 Suurajojen kaltainen, mutta alussa on lainattu reittiä Isko-rallista 1986, kun taas loppuosa Hassista Arvajaan on ajettu Suurajoissa 1979. Kostilan erikoiskokeen alussa on Lammi-rallissa tänä vuonna ajettu pienen tien osuus. Perinkään erikoiskokeelle yhdistelimme kahta versiota Hankiralleista 1989 ja 1983.

Lauantaina ajetaan Hämeenlinnasta Tampereen kautta Jyväskylään, ja välissä on kokoomatauko Kurussa. Aamupäivän erikoiskokeista suuri osa on ajettu Tampereen SM-rallissa: Ahlajärvi, Keskisenkulma, Mettinen, Pukara, Timi ja Pengonpohja. Näistä Ahlajärvi on toki ollut mukana Suurajoissakin, mutta tässä versiossa on mukana myös loppuosa Viidennumero-rallista 1980. Pukaran 30-kilometrinen versio yhdistelee vuosien 1982 ja 1986 versioita sekä Nokia-rallia 1989. Välissä kurvailtava Lastunen on myös Suurajopätkä, mutta tämä pidempi versio on ajettu Viidennumero-rallissa 1988.

Iltapäivä alkaa Kaanaan yleisöerikoiskokeella 1990 Tampereen SM-rallin mukaisesti. Sitten palataan Suurajopätkille Lauttakulma, Väärinmaja, Ristijärvi, Hassi, Vaheri ja Moksi. Lauttakulman alussa on Mämmilä Rallispecialissa ajettua yksityistietä. Väärinmaja yhdistelee Tampereen SM-rallin reittejä Hurstin metsäteillä ja liittyy vanhaan Väärinmajaan Suurajojen 1987 tapaan Ristijärven erikoiskoe on venytetty 41 kilometrin mittaiseksi yhdistämällä se Kavalan erikoiskokeeseen Hatin metsäteiden kautta. Osaa teistä on ajettu Mänttä 200 -ajossa 1987 ja Raha-rallissa 1989. 33-kilometrinen Hassi ajetaan samoin kuin edellispäivän Rapsula, mutta nyt vielä käännytään lopussa pohjoiseen vuoden 1987 Suurajojen Arvajan erikoiskokeen metsäautotielle. Vaherin lyhyt metsäautotiepitoinen reitti on Isko-Rallista 1987, kun taas Moksissa yhdistyy vuoden 1987 Suurajojen Leustun erikoiskoe ja 1990 Aku-rallin Moksin erikoiskoe. Ennen Moksia ajetaan myös Isko-Rallissa 1988 ajettu Ahvenus.

Sunnuntaina käväistään Jyväskylän luoteispuolella. Vanhoja Suurajopätkiä ovat Kuukanpää, Valkola, Koivistonkylä, Muittari, Palsankylä ja Kuohu. Muittarin reittiä on tosin lyhennetty 20-kilometriseksi. Palsankylän reitin keskelle on laitettu yksityisteitä Summassaari-rallista 1988. Aku-Rallista 1986 olemme saaneet materiaalia uusiin erikoiskokeisiin Hukanmäki ja Mökkiperä sekä myös Kuohun alkuun – loppuosa siitä onkin tuttua Suurajoista 1989.

Toivottavasti tämä reitti on teille mieleinen ja voimme aloittaa järjestelyt hyväksynnän saatuamme.


Koodi:
TORSTAI
SS1    Seppälänkangas      3.40 km    Suurajot 1987
SS2    Laukaa              7.00 km    Laukaanhovi-Ralli 1989
SS3    Myllypohja          6.42 km    Jyväshovi-Talviralli 1981
SS4    Jouhtikylä         15.63 km    Suurajot 1989
SS5    Sirkkamäki          6.10 km    Suurajot 1985
SS6    Venekoski          12.64 km    Jyväshovi-Talviralli 1981
TOTAL:                    51.19 km
REST HALT Laajavuori

PERJANTAI
SS7     Urria             7.94 km    Suurajot 1985
SS8     Huhtia            6.79 km    Suurajot 1989
SS9     Rapsula          23.11 km    Isko-Ralli 1986, Suurajot 1988&1977
SS10    Pihlajakoski     12.24 km    Suurajot 1985
SS11    Liehunkulma      21.12 km    Hankiralli 1986
SS12    Torittu          12.68 km    Suurajot 1983
REGROUP Padasjoki
SS13    Evo              12.20 km    Hankiralli 1986
SS14    Kostila          15.13 km    Lammi-Ralli 1990
SS15    Ormajärvi         7.70 km    Hankiralli 1986
SS16    Perinkää         20.89 km    Hankiralli 1989&1983
SS17    Kontuvuori       12.00 km    Hankiralli 1986
TOTAL:                  151.80 km
REST HALT Aulanko

LAUANTAI
SS18    Ahlajärvi         14.75 km    Five Stars 1986, Viidennumero 1980
SS19    Lastunen          13.91 km    Viidennumero-ralli 1988
SS20    Keskisenkulma      4.40 km    Five Stars 1988
SS21    Mettinen           8.90 km    Champion Nordic 1978
SS22    Pukara            30.09 km    Champion Nordic 1982&1986, Nokia 1989
SS23    Timi              10.00 km    Five Stars 1986
SS24    Pengonpohja       14.40 km    Five Stars 1986
REGROUP Kuru
SS25    Kaanaa             2.00 km    Five Stars 1990
SS26    Lauttakulma       16.68 km    Mämmilä rallispecial 1990 + Suurajot 1986
SS27    Väärinmaja        15.96 km    Champion Nordic 1980&1984 + Suurajot 1987
SS28    Ristijärvi        41.70 km    Suurajot 1988&1977, Mänttä 1987,
                                      Suurajot 1987, Raha-Ralli 1989
SS29    Hassi             33.04 km    Isko-Ralli 1986, Suurajot 1988&1977&1987
SS30    Vaheri             8.70 km    Isko-Ralli 1987
SS31    Ahvenus            5.53 km    Isko-Ralli 1988
SS32    Moksi             17.53 km    Aku-Ralli 1990 & Suurajot 1987
TOTAL:                   237.59 km
REST HALT Laajavuori

SUNNUNTAI
SS33    Kuukanpää          4.34 km    Suurajot 1985
SS34    Valkola            7.20 km    Suurajot 1985
SS35    Koivistonkylä      5.80 km    Suurajot 1977
SS36    Muittari          20.53 km    Suurajot 1980
SS37    Hukanmäki          9.68 km    Aku-Ralli 1986
SS38    Palsankylä        12.70 km    Suurajot 1973, Summassaari Ralli 1988
SS39    Mökkiperä         13.70 km    Aku-Ralli 1986
SS40    Kuohu             10.99 km    Aku-Ralli 1986, Suurajot 1989
TOTAL:                    80.60 km
FINISH Laajavuori
RALLY TOTAL:             521.18 km
- Veikko Partanen / Jyväskylän Suurajot Ry.

PS. Ohessa liitteenä päiväkohtaiset kartat



3. näytös

Puhelin soi taas Suurajot ry:n toimistolla
  • Partanen.
  • Täällä puhuu Balestre FISA:sta.
  • Päivää herra Balestre!
  • Talvirallinne reitti oli oikein hieno, mainiota työtä.
  • Mukava kuulla herra Balestre.
  • Mutta…
  • Niin?
  • Tätä rallia ei järjestetä.
  • Mitä? Miksi?
  • Vuoden 1991 Talvinen MM-ralli järjestetään Ruotsissa.
  • Mutta miksi?
  • Hohhohhhooo
  • ?
  • Minä halusin vain kokeilla teidän taitojanne ja kyvykkyyttä reagoida yllättäviin tilanteisiin. Voitte joskus tulevaisuudessa saada vastaavan pyynnön jonka toteutatte sitten oikeasti! Lisäksi selvisitte kokeesta niin hienosti, että Suurajojen MM-arvosta ei tarvitse enää huolehtia jatkossa.
  • Voi per...siis hienoa, suurkiitos herra Balestre
  • Ja uskotteko vielä, minä pyysin myös Monzan rallin järjestäjiä varautumaan MM-ralliin, koska mukamas Norsunluurannikon rallin tilanne ei näytä hyvältä – se rallihan saisi olla vaikka apinoiden järjestämä ja silti sille olisi MM-arvo taattuna!
  • Hulvatonta, herra Balestre!
  • Kuule Veikko, sano Jean-Marie vaan
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
Tuli tuossa katseltua Rally-Mapsista taas kerran noita Jyväskylän reittejä. @AnttiL oli tuolla aiemmin maininnut, että on hyvä olla jonkilainen rajoite, mitä pätkiä saa käyttää ym., ja siitä tulikin mieleen kaksi ideaa, jotka laitan tähän nyt haasteeksi muille. Lähinnä siksi, että muuten varmaan unohdan nämä tässä yön aikana, mutta täytyy jollain aikataululla koittaa itsekin saada jotain tehtyä.

Ensimmäinen olkoon nimeltään Jyskälä 180-astetta. Viime vuosinahan on tullut tavaksi, että pe-la ajetaan Jyväskylän länsipuolella sekä "Jämsän lenkki" etelään ja ralli päätetään pariin pätkään itäpuolella. Nyt käännetään tämä ympäri niin, että ralli päättyy pariin pätkään länsipuolella, ja pe-la ajetaan itä- ja pohjoispuolella. Rajoituksina se, että "Jämsän lenkki" ei saa suunnata Joutsaan, ja sen pätkien pitää olla Paviljongilta min. 30 km (sama kuin Korpilahteen) ja max. 90 km (sama kuin Päijälän eteläpää) päässä linnuntietä.

Toinen on nimeltään Lahti 2011, mutta ei Lahteen. Eli n. 8 pätkän lenkki sisältäen etähuollon, ja suuntana joku muu kaupunki kuin Lahti. Tuolloin reitti kävi pisimmillään n. 170 km linnuntietä Paviljongilta, joten tuonne löytyy monta vaihtoehtoa, esim. Tampere, Mikkeli, Kuopio ja Seinäjoellekin juuri ja juuri pääsee. Yleisö-ek tulee olla, ja pätkien toistoa tulisi vältää.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
71
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Lahti 2011 haasteeseen heitän Pohjanmaan lenkin.

Aamu alkaa Kruununperästä vuoden 2009 versiota mukaillen (suunnittelin aluksi tähän Jukojärveä, mutta se olikin ohjelmassa vielä launtaina). Siitä siirrytäänkin sitten päivän pisimmälle EKlle Tohniin, joka ajettaan vuoden 2015 muodossaan, mutta vain käännettyyn ajosuuntaan. Pätkät 6-10 ovatkin aikalailla sitä stereotypistä pohjalaista tietä, elikkä paljon pitkiä suoria ja peltomutkia. Yleisö-EKn yhdistin Kuusenmäen ja Suokon pätkien lopussa olevaan jokkis rataan samallalailla, kuin se on parissa edellisessä Pohjanmaa Rallissa ollut. Paluumatkalla käydään ajamassa vielä Ähtärin keskustan tuntumaan päättyvä Laajan EK jotka yhdessä Tohnin kanssa erottuvat korkeuseroillaan ja nopeudeellaan perinteisestä Pohjanmaan tiestöstä.

Paviljonki
SS4 Kruununperä 13,51
SS5 Tohni 30,11
SS6 Kuusenmäki 22,41
Huolto Jouppi
SS7 Länsikylä 13,95
SS8 Viitala 9,16
SS9 Kettula 9,52
SS10 Suokko 9,62
SS11 Laaja 13,42
Paviljonki
EK kilometrit 121,70
Siirtymää 472,62

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Lahden lenkissä oli olennaista, että Lahdessa käytiin kahdesti, ja käyntien välillä ajettiin kolme pätkää Lahden eteläpuolella, ja näistä kolmas oli sama kuin aamun kolmas. Ensimmäisellä Lahden käynnillä huolto, toisella yleisöpätkä, ja sitten paluumatkalla vain yksi pätkä. Eri asia sitten onko tämä paras mahdollinen pitkä lenkki?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Jyskälä 180 astetta

Perjantaina ajetaan pohjoiseen. Laukaa Epäistenvuoren kautta, Lankamaa pisimpänä mahdollisena, Äänekoski (2019 versio vastaseen) ja Mökkiperä pidennettynä alkamaan Lapintieltä.

Lauantaina koilliseen. Havusalmesta ja Jouhtikylästä pitkät versiot. Jouhtikylän alussa ja lopussa omaa sävellystä, Havusalmen kaikkia teitä on ajettu jossain kisassa. Myhinpään alkuun Myhinkosken pikkutie ja pari kolmioristeyksen kiertoa shikaanina. Otin dogmaksi, että ysitien eteläpuolelle ei mennä, muutenhan tämän lenkin neljäs pätkä olisi voinut olla Ruuhimäki.

Sunnuntaina sitten länteen. Urria ja power stagena Moksi vuoden 2000 muodossa ja podiumit siellä peltoaukeilla.


Thursday
SS1Harju 12.31 km
Thursday Total2.31 km
Friday
SS2Laukaa 110.91 km
SS3Lankamaa 126.20 km
SS4Äänekoski 17.00 km
SS5Mökkiperä 120.97 km
Leg Total65.08 km
SS6Laukaa 210.91 km
SS7 Lankamaa 226.20 km
SS8Äänekoski 27.00 km
SS9Mökkiperä 220.97 km
SS10Harju 22.31 km
Leg Total67.39 km
Friday Total132.47 km
Saturday
SS11Havusalmi 127.14 km
SS12Jouhtikylä 133.34 km
SS13Myhinpää 119.19 km
Leg Total79.67 km
SS14Havusalmi 227.14 km
SS15Jouhtikylä 233.34 km
SS16Myhinpää 219.19 km
Leg Total79.67 km
Saturday Total159.34 km
Sunday
SS17Urria 111.03 km
SS18Moksi 114.76 km
SS19Urria 211.03 km
SS20Moksi 2 (power stage)14.76 km
Sunday Total51.58 km
Rally Total345.70 km

 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
2011 Tampereen lenkki

Vedin saman 3+3+1+1 kaavan kuin 2011 Lahden lenkissä. Päijälä samaan tapaan kuin 2016. Autot on vielä niin hitaita, ettei tarvita pikkutielenkkejä. Sahalahti vuoden 1995 malliin, ja sitten vielä loppuun pikkutie jota on ajettu kyläkisassa. Savo ajetaan lounaaseen ja maalissa odottaa huolto Ideaparkissa. Tämän jälkeen ajetaan Uskila vastaseen, toistetaan Sahalahti ja Savo. Sitten ajetaan Peltolammin ja Sarankulman maisemissa pyörivä yleisöpätkä joka kulkee sekä asvaltti- että sorateillä ja muistuttaa osin asvalttisprinttiä teollisuuspihankiertoineen. Kotimatkalla ajetaan vielä Juupajoki. Kilsoja tulee 131, eli kolme vähemmän kuin 2011 Lahden lenkillä. Tosin tässä versiossa on kaksi kahteen kertaan ajettavaa pätkää. Siirtymiä 319 km. Lahden lenkillä oli 537, eli reilusti enemmän.

Friday
SS4Päijälä23.50 km
SS5Sahalahti 120.29 km
SS6Savo 18.64 km
ServiceIdeaparkLeg Total52.43 km
SS7Uskila24.90 km
SS8Sahalahti 220.29 km
SS9Savo 28.64 km
SS10Sarankulma2.93 km
SS11Juupajoki22.14 km
Leg Total78.90 km
Friday Total131.33 km

 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
2011 Mikkelin lenkki

Ensimmäisenä Oittila vastakkaiseen suuntaan kuin 2019. Tämän jälkeen iski pienoinen tenkkapå, kun ei oikein löytynyt sopivaa pätkää, jota hyödyntää. Tehdään siis uusi: Ripatti alkaa leveältä valtiontieltä, mutta pian pujahdetaan pienemmille teille. Välissä käydään jälleen lyhyt pätkä valtiontietä, ja maali on jälleen pienemmillä teillä. Ennen huoltoa ajetaan Vaakunarallista tuttu Koivakkala ensimmäisen kerran. Huolto on Kasarmin kentällä, jonka jälkeen suunnataan pohjoiseen, ja vuorossa on 15-kilometrinen Ylätjoki, tämäkin Vaakunarallista tuttu. Ylätjoen jälkeen vuorossa Koivakkalan toinen veto, jonka jälkeen vuorossa seuraava Vaakunarallista tuttu pätkä, Tuomioja. Näiden metsäpätkien jälkeen ajetaan Mikkelin raviradalle, jonka ympäristössä 3,8 km mittainen yleisöpyöritys. Päivän päätteksi suunnataan kohti Ruuhimäkeä, joka ajetaan 2019 muodossa, paitsi maali sijaitsee vuoden 1999 tapaan Ruuhimäentiellä.

SS4Oittila19.63 km
SS5Ripatti13.24 km
SS6Koivakkala 114.99 km
SERVICEKasarmin kenttä, MikkeliLeg Total47.86 km
SS7Ylätjoki14.98 km
SS8Koivakkala 214.99 km
SS9Tuomioja11.74 km
SS10Ravirata3.80 km
SS11Ruuhimäki10.02 km
Leg Total55.53 km
Day Total103,39 km

En laskenut näitä ek-kilometrejä sen tarkemmin, kuin vasta nyt, joten nyt jäätiin n. 30 km vajaaksi. Ripattiin ja Koivakkalaan saisi helposti lisää pituutta, ja Tuomiojan voisi ehkä ajaa myös kahteen kertaan.


 
Ylös