Suunnittele oma ralli

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
291
Sijainti
Vantaa
Ripatin sijasta voisi ajaa 1987 Ruonin, ja olisihan tuolla vaikka 40-kilsainen Kokkosenlahti tarjolla
Jotenkin tuo 1987 on mulle aivan musta aukko reitin suhteen. Samoin 70-luku kokonaisuudessaan.

Mutta joo, olihan siellä noita vaihtoehtoja näköjään. Ehkä seuraavalla kerralla muistaa sitten käydä vilä paremmin läpi noita pätkiä (y)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Vedetääs välillä jotain ihan muuta, nimittäin oma sävellys Monte Carloon

Torstaina ajetaan kohti Gapia ja aloitetaan vuoden 2018 malliin rallin pisimmällä pätkällä Sisteronilla, yleisimpään ajosuuntaan nähden "vastaseen". Pohjoisrinteet ovat hyvin jäisiä ja lumisia, muuten pätkä on kuiva, joten rengasvalinta on hankala. Illan pimennyttyä entisestään ajetaan Bayons - Selonnet, jonka alussa on ikoninen Les Tourniquets -neulansilmäpaikka, jossa käsijarrun kirske sekoittuu ilotulitteiden paukkeeseen.

Perjantaina ajetaan kolmen pätkän lenkki Monacon länsipuolella. Puget-Theniersin alkuosa tunnetaan Krestan kaidekiikkupaikasta, lopussa taas harvemmin ajettu mutkainen alamäkiosuus. Aiglunin alussa on ikoninen kalliopenkerepaikka siltoineen ja tunneleineen, ja pätkän lopussa on reilusti neulansilmiä. Kolmas pätkä on vuosien 2021-2022 power stage, jonka odotetaan olevan hyvin luminen ja kiperä sekä lopussa on jälleen neulansilmien sarja.

Lauantaina suunnataan Turinille. Varsinainen Turini ajetaan perinteisesti idästä länteen ja sen jälkeen Lantosquesta Luceramiin pätkä, jolla riittää kiperiä vuoristomutkia. Illan päätteeksi kurvaillaan Monacossa katuerikoiskoe osittain F1-radalla, mutta mukana on myös vähän muuta jäynää.

Sunnuntaina palataan Turinille ja ajetaan hieman vuosien 2018-2020 mukaiset päätöspätkät, eli ensin Turini eri suuntaan kuin lauantaina ja Turinilta käännytään Peira-Cavaan, sen jälkeen powerina Col de Braus, jota kuitenkin on jatkettu pidemmälle lounaaseen, jotta saadaan lisää neulansilmiä mukaan.

Shakedownia unohdin miettiä, mutta olkoon vaikka sama kuin tänä vuonna.


Thursday
SS1Thoard - Sisteron36.69 km
SS2Bayons - Selonnet26.18 km
Thursday Total62.87 km
Friday
SS3Puget-Theniers - St. Antonin 119.50 km
SS4Aiglun - Le Mas - Col de Bleine 125.83 km
SS5Brianconnet - Entrevaux 114.31 km
Leg Total59.64 km
SS6Puget-Theniers - St. Antonin 219.50 km
SS7Aiglun - Le Mas - Col de Bleine 225.83 km
SS8Brianconnet - Entrevaux 214.31 km
Leg Total59.64 km
Friday Total119.28 km
Saturday
SS9Moulinet - La Bollene-Vesubie 123.54 km
SS10Lantosque - Luceram 118.95 km
Leg Total42.49 km
SS11Moulinet - La Bollene-Vesubie 223.54 km
SS12Lantosque - Luceram 218.95 km
SS13Monaco Circuit2.70 km
Leg Total45.19 km
Saturday Total87.68 km
Sunday
SS14La Bollene-Vesubie - Peira Cava 118.48 km
SS15La Cabanette - St. Laurent 118.96 km
SS16La Bollene-Vesubie - Peira Cava 218.48 km
SS17La Cabanette - St. Laurent 218.96 km
Sunday Total74.88 km
Rally Total344.71 km
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Tampereen MM-rallin olen suunnitellut "keltanokkana" 2017, ja sen jälkeen myös EM-rallia, talvista MM-rallia ja vuoden 2000 tyylistä MM-rallia, mutta nyt taas vaihteeksi ihan moderni ja nykymeiningin mukainen kisa kotiseuduille. Koitin myös välillä tehdä vähän eri valintoja pätkien suhteen kuin aina.

Kilpailun parc ferme on Hotelli Tornissa, mutta huoltoparkki Ideaparkissa. Torstaina on shakedown Sarvikas tutuissa Lastusen maisemissa aivan lähellä huoltoparkkia. Illalla on seremoniastartti keskustorilla ja sitten siitä lyhyt siirtymä Tampereen yleisöpätkälle, joka kurvaillaan Näsinpuiston ja Mustanlahden maisemissa, Särkänniemestä on erinomaiset katselumahdollisuudet.

Perjantaina ajetaan tuttuja Jyskäläpätkiä Jämsän suunnalla, eli Juupajoki, Kakaristo ja Päijälä. Juupajoki 2007 malliin, Kakaristo 2019 ja Päijälä 2018 käännettynä. Ennen huoltoa vielä Savo, jonka lopussa on pieni "asvalttisprintosuus", ja huoltoon matkaa aivan kivenheitto.

Lauantaina ajetaan etelän suuntaan katsojia houkuttelemaan. Ekojärvi päättyy Latomaan pätkän suunnalle, ja tällä kertaa startti ei ole Kaltsilassa vaan siellä missä SM-ralleissa viime vuosina. Raitoo ajetaan Waltikka 2006 tapaan "vastaseen" ja lopussa Suurajoissa ennen näkemätön pikkutie. Lauantain TV-pätkänä on Ohtinen, jossa on keskellä pieni asvalttilinkki ja lopussa komeat peltomaisemat. Ennen huoltoa vielä Pyörönmaa, joka niin ikään päättyy todella lähelle huoltoa. Illalla tosin käydään vielä Valkeakosken yleisöpätkän kautta, se ajetaan tällä kertaa 1994 Suurajojen muodossa.

Sunnuntaina suunnataan Ylöjärven maisemiin, päivän ohjelmassa kahteen kertaan Pinsiö ja Pengonpohja, joista jälkimmäinen on power stage. Lopullinen podiumseremonia taas on upouudella Uro...eikun siis Nokia Arenalla, jonne hybridiautot rullaavat äänettömästi ja savuttomasti sähköllä.


9:01SDShakedown, Sarvikas6.09 km
Ceremonial Start, Keskustori
19:00SS1Tampere2.00 km
Thursday totals2.00 km
Friday
7:55Service Ideapark
9:39SS2Juupajoki 122.14 km
10:40SS3Kakaristo 118.70 km
11:57SS4Päijälä 123.92 km
13:28SS5Savo 110.43 km
13:55Service Ideapark
16:01SS6Juupajoki 222.14 km
17:02SS7Kakaristo 218.70 km
18:19SS8Päijälä 223.92 km
19:53SS9Savo 210.43 km
20:20Service Ideapark
Friday totals150.38 km
Saturday
8:39Service Ideapark
9:54SS10Ekojärvi 124.05 km
11:11SS11Raitoo 110.50 km
12:08SS12Ohtinen 1 (Live TV)18.87 km
13:23SS13Pyörönmaa 110.70 km
14:14Service Ideapark
15:54SS14Ekojärvi 224.05 km
17:11SS15Raitoo 210.50 km
18:08SS16Ohtinen 2 (Live TV)18.87 km
19:12SS17Valkeakoski3.00 km
20:00SS18Pyörönmaa 210.70 km
20:50Service
Saturday totals128.24 km
Sunday
9:07Service Ideapark
10:07SS19Pinsiö 111.30 km
11:08SS20Pengonpohja 1 (Live TV)16.70 km
10:59SS21Pinsiö 211.30 km
13:18SS22Pengonpohja 2 (Power Stage)16.70 km
Podium Ceremony, Nokia Arena
Sunday totals56.00 km
Rally totals336.62 km

Aikataulut laskettu tarkalleen siirtymien pituuksien jne perusteella, tarkka itinerary täällä
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1324
Perinteisen RAC-rallin avauspäivänä kierreltiin aina ns. "Mickey Mouse"-puistopätkiä ja tässä hengessä suunnittelin Suomeen vastaavan MM-rallin avauspäivän. Paikaksi valikoitui Hämeenlinna, josta sopivia alueita tuntui löytyvän ihan mukavasti.
https://www.MapFab.com/map/AZce/H%C3%A4meenlinna-Rally

EK1 Aulangonpuisto (4,1 km) kiertelee Scandic Hotel Aulankoa ympäröivillä puistoalueilla, paikoitellen aivan järven rannassa. Isoilla nurmikkoalueilla yleisön on mukava istuskella piknikillä ja katsella, kuinka Rally1-autot laittaa kapeat puistotiet ja nurmikot rullalle. Jethro Rostedt toimii kenttäkuuluttajana ja asiantuntijakommentaattorina olkoon vaikka Mikko Eskelinen.
Kuva pätkältä: https://goo.gl/maps/uyPo3wZGyt4jUV4y9

EK2 Aulanko (2,8 km) starttaa vain muutaman sadan metrin päästä. Kapeaa asvalttitietä noustaan ylös näkötornin parkkipaikalle, josta lasketellaan toista puolta alas. Hyviä katselupaikkoja täällä kansallispuiston alueella löytyy runsaasti. Näkötornille pääsee vain yhdestä risteyksestä, mutta tämä risteys ja tien alkuosa toimii aidalla erotettuna siirtymänä, josta lähtöön ajavat ja maalista poistuvat kilpa-autot pääsevät sujuvasti sivuuttamaan toisensa.

EK3 (2,6 km) Vanha kunnon Ahveniston kilparata. Nähty jo 60-luvullakin Jyskälässä.

EK4 Vanajanlinna (4,6 km). Lähtö Vanajanlinnan tuntumasta ja reitti kiertelee rantamaisemissa ja golfkentän alueella. Kuva pätkältä: https://goo.gl/maps/ofpw7BJ57s4qyKzAA

EK5 Kaupunginpuisto (1,6 km) Lyhyt rykäisy aivan kaupungin keskustassa, mutta erittäin hienoissa, metsäisissä puistomaisemissa. Kuva pätkältä: https://goo.gl/maps/zru937rm2H4XVVFDA
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Aulangon lenkkiä fiilistelin kanssa rallipätkäksi pari kolme vuotta sitten ja suunnittelin myös viime syksyn yleisöpyörityskisaa varten tällaisen version. Siltä Aulangon lenkiltä menee eteläpäästä alas pieni tie jota voisi ajaa ainakin siirtymänä.


RAC-rallissa tosin mikkihiiripätkiä oli aina yksi per kaupunki, joten periaatteessa tällainen avauspäivä voisi olla vaikka Helsingistä Jyväskylään tyyliin

EK1 Helsinki kaupunki-ek
EK2 Riihimäki Varuskunta
EK3 Ahvenisto
EK4 Valkeakoski
EK5 Himos
EK6 Harju

Samaa ajatusta myös hahmoteltiin tässä ketjussa aiemmin RAC Rally Finlandiassa
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1324
Jyväskylän MM-rallin järjestäjät ovat tässä versiossa päättäneet kokeilla erittäin kompaktia lähestymistapaa reitin osalta. Huoltoparkki sekä torstai-ja perjantai-illan Harjun erikoiskokeet on perinteisesti Jyväskylässä, mutta muuten koko rallin reitti on sijoitettu erittäin tiiviisti Jämsään. Lähtökohtaisesti koko idea on tuhoon tuomittu ruuhkien osalta, mutta järjestäjillä on kunnianhimoinen tavoite saada jopa puolet katsojista käyttämään suuria etäpeltoparkkeja, joista sitten liikutaan pätkien välillä lyhyitä siirtymiä ympäristöystävällisesti jalkaisin, pyörällä tai bussilla. Kaikki pätkät ovat niin lähellä toisiaan ja aikataulu sopivan väljä, että omaa autoa ei ole pakko käyttää. Toki sekin vaihtoehto on edelleen mahdollista, jos niin haluaa.
Järjestäjä on panostanut peltoparkeista lähteviin nonstop-bussikuljetuksiin ja lisäksi vuokrattavissa on tuhansittain polkupyöriä, sähköskuutteja ja sähköpyöriä. Myös katsojaopas on suunniteltu vahvasti pyörällä ja jalkaisin liikkuvia katsojia ajatellen. Näin pyritään minimoimaan ruuhkat.

Kilpailun avauspätkänä perinteisesti to-iltana Harju, mutta tällä kertaa eri ajosuuntaan. Erityisen mielenkiintoinen paikka on maalipäässä tiukka takaviistoristeys, kun vesitornilta lasketaan alas Yliopistonkadulle.

Perjantaina suunnataan Jämsään, jossa päivän avaa Himoksen yleisö-ek, samassa muodossa kuin mm. 2013. Tästä vain muutamien kilometrien päästä EK3 Tarvajärvi, joka on tuttua tietä aiemmilta vuosilta Vaherin ek:lta. Tästä jälleen muutaman kilometrin päästä starttaa EK4 Vaheri, joka on osittain samaa tietä, kuin viime vuoden Patajoen ek. Patajoen jälkeen EK5 Karhumäki, joka starttaa viime vuotisen Patajoen ek:n maalista ja kulkee Vaherintielle asti. Tämän lenkin jälkeen kilpailijat ajavat Paviljonkiin huoltoon ja iltapäivällä sama lenkki uudestaan. Perjantai-iltana vielä Harju 2 Jyväskylässä. Perjantain lenkillä katsojat pystyvät helposti näkemään esim. EK2:sen ja EK5:n, jotka ovat pyörämatkan päässä toisistaan ja vastaavasti EK4 ja EK5 kulkevat niin lähekkäin, että joistakin kohdista väliteitä kävellen on vain 500m välimatkaa.

Lauantaina ajellaan taas Jämsässä. Päivän avauksena kisan pisin ek Konivuori (19,1 km). Lähtö on Haikupohjantieltä ja maali Konivuorentiellä. Lyhyt siirtymä ja seuraavana EK12 Vuorisjärvi. Lähtö keltaisen talon hypyn tuntumasta ja siitä käännytään pian pienemmälle Vainiontielle, joka johtaa Vuorisjärventien kautta Salavamäentielle. EK13 Hassi ajetaan ns. väärään suuntaan Hassintietä ja tullaan Kilpijärventietä takaisinpäin. Tästä vielä lyhyt siirtymä EK14:lle, joka kulkee Kassalantietä ja Vehkajärventietä 24-tien varteen. Päivähuolto Paviljongilla ja sama lenkki iltapäivällä uudestaan. Näilläkin pätkillä yleisöllä on jälleen lyhyet siirtymät pätkältä toiselle.

Sunnuntaina ollaan ,yllätys yllätys jälleen Jämsässä. Ensin Pitkäjärven ek, jonka jälkeen Kakariston ek. Lähtö Vuorisjärventieltä, josta Salavajärventien ja Rapsulantien kautta Okskulmantielle. Maali Kakariston risteysalueella. Kokoomatauko Jämsän Shellillä ja sama lenkki uudestaan. Kakariston ek toimii powerstagena ja maaliseremoniat nähdään Kakariston risteyksessä, johon on rakennettu näyttävä podium pellolle.

Ja siitä vielä reittikartta:
https://www.MapFab.com/map/AZd9/WRC-Finland-J%C3%A4ms%C3%A4
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Mielenkiintoinen idea jota voisi vielä jatkojalostaa. Ralliautothan voivat ajaa siirtymää, mutta yleisön ei tarvitse. Esimerkiksi jos reitti menisi perjantaina

Vaheri 1
Hassi 1
Vaheri 2
Hassi 2
HUOLTO
Himos 1
Ouninpohja 1
Himos 2
Ouninpohja 2

niin katsoja voisi viettää koko päivän joko Ouni-Hassi-alueella tai Vaherinniemellä nähden silti neljä erikoiskoetta, mutta koko aluetta ei tarvitsisi vetää silti aivan tukkoon. Leustu-Surkee-akselillehan saisi tällaisia varmasti myös rakennettua.

Tarkiainen muuten sanoi joskus Ralli-illassa, ettei Harjua voida ajaa vastaseen koska nimenomaan tuosta alamäkitakapiikistä valuisi liikaa soraa kadulle jarrutuksissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Tämä kuuluu varmaan tähän ketjuun. Eli siis vuoden 1987 Suurajot mutta ilman järjettömiä shikaaneja ja kärrypolkuja. Asiaa lähestytään taas datan kautta, eli kylmästi lasketaan keskinopeuksista aiempien vuosien pätkiä ja valitaan niistä sopivat pätkät reitille. Lopputuloksena reitti muistuttaa suurilta osin vuotta 1986 Tampereen yötaukoineen, mutta lisättynä lyhyellä torstailenkillä.

Postauksessa on myös vastaus kysymyksiin: kuinka paljon nopeampia vuoden 1986 B-ryhmäläiset olivat kuin 1987 A-ryhmäläiset? Tai: kuinka kauas taaksepäin historiassa pitää mennä, että autot olivat hitaampia kuin vuoden 1987 Lanciat? Lopulta voidaan myös todeta, että vuoden 1987 rallin järjestäjät eivät voineet mitenkään tietää vastauksia näihin kysymyksiin reittiä laatiessaan. Jälkiviisaanahan voidaan todeta, että vuoden 1986 tai jopa vuoden 1988 reitti olisi varmaan kelvannut FISAlle 1987 autojen kanssa.
 
Ylös