Suuri autonostojck

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Pöhkikseltä kantsii kysyä. Kuulemma huono neliveto.
Neliveto mulle aikalailla se ja sama. Tuonhan, kuten useimmat muutkin ton suuruusluokan kaupunki-SUV:it, sais pelkällä etuvedollakin.

Pöhkiseltä sitten niitä mielipiteitä!

Muita mieleentulevia vaihtoehtoja:

Mazda CX-5
Hyundai ix35
Kia Sportage
Mitubishi ASX

Miksi SUV? No siksi, että tykkään vähän korkeammista autoista. Jos ihan vaan tilavuutta pitäis kriteerinä, niin tavallinen farmarimalli olisi varmaankin fiksumpi vaihtoehto. Ei suinkaan poissuljettu vaihtoehto sekään.

Kaveri olis duunissa Opelilla ja sais välitettyä uuden auton hyvällä alennuksella (20% tai 25% listahinnasta, en muista ihan tarkalleen kumpi), mutta ehkä Insigniaa lukuunottamatta eivät oikein puhuttele mua nuo. Laadullisesti Opel on käsittääkseni petrannut aika pirusti viime vuosina eikä näinollen tuon suhteen pitäisi olla suurempia ongelmia, mutta njääh... en mä oikein tiedä.

Kuhan tässä nyt vaan haistelen, tiedä vaikka jättäisin kokonaan vaihtamatta tai ostaisin sittenkin farkun tai ehkä mopoauton naapurien iloksi.

Sue_me

Well-known member
Nissan Micra voisi myös tulla kyseeseen noilla kriteereillä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Nissan Micra voisi myös tulla kyseeseen noilla kriteereillä.
No se olis kieltämättä kans aika korkealla mun hankintalistalla, mutta sillä on tällä forumilla sen verran huonolta kalskahtava historia, etten kehdannu mainita :(

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Mainituista autoista ostaisin ehkä sen, missä on pisin takuu. Ainakin mikäli ero verrokkeihin on pitkähkö.

(onkos muuten takuuajat eri pituisia eri maissa?)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mainituista autoista ostaisin ehkä sen, missä on pisin takuu. Ainakin mikäli ero verrokkeihin on pitkähkö.

(onkos muuten takuuajat eri pituisia eri maissa?)
Kialla on seitsemän vuoden takuu (ainakin täällä, Suomesta en tiedä), mutta tietenkin se tarkoittaa myös sitä, että sun on käytävä huollattamassa se auto joka helvetin vuosi koko seitsemän vuoden ajan, muuten takuu raukeaa samantien. Hyundailla, joka on periaatteessa saman puljun auto, on "vain" viiden vuoden takuu. Silti olen ollut testejä ja mielipiteitä lukiessani ollut aistivinani, että Hyundai olisi noista kahdesta aavistuksen verran laadukkaampi, tosin siellä pohjalla kai on sama auto, mutta ne siihen päälle rakennetut härpäkeket jonkin verran eroavat.

Homndalla olis näköjään nyt joku premium quality jutska, mikä tarkoittaa mainoksen mukaan sitä, että sen normaalin kolmen vuoden takuun lisäksi pläjäyttävät ostajalle viisi lisävuotta eli yhteensä kahdeksan. Tottakai tarttis tutustua ehtoihin tarkemmin ennenkuin suinpäin ostaa.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Kialla on seitsemän vuoden takuu (ainakin täällä, Suomesta en tiedä), mutta tietenkin se tarkoittaa myös sitä, että sun on käytävä huollattamassa se auto joka helvetin vuosi koko seitsemän vuoden ajan, muuten takuu raukeaa samantien. Hyundailla, joka on periaatteessa saman puljun auto, on "vain" viiden vuoden takuu. Silti olen ollut testejä ja mielipiteitä lukiessani ollut aistivinani, että Hyundai olisi noista kahdesta aavistuksen verran laadukkaampi, tosin siellä pohjalla kai on sama auto, mutta ne siihen päälle rakennetut härpäkeket jonkin verran eroavat.

Homndalla olis näköjään nyt joku premium quality jutska, mikä tarkoittaa mainoksen mukaan sitä, että sen normaalin kolmen vuoden takuun lisäksi pläjäyttävät ostajalle viisi lisävuotta eli yhteensä kahdeksan. Tottakai tarttis tutustua ehtoihin tarkemmin ennenkuin suinpäin ostaa.

Huoltaa se täytyy seitsemän vuoden aikana joka tapauksessa ja EU-lainsäädännön mukaan ei tarvitse huollattaa siinä kalleimmassa merkkiliikkeessä. Seitsemässä vuodessa kilahtaa autosta ysivarmasti jotain - joka merkistä. Ajanut en ole kumpaakaan, Kiaa tai Huihaita, mutta kyydissä istumalla ovat samanlaisia; suhteellisen äänekkäitä sisälle. Itse tuskin ajelet takapenkiltä mutta kaverin Kian perällä istuneena; kaikki rengasääneet, pikkukivet etc. välittyvät kyllä hyvin sisälle.

Honda ja Mazda taitaa vaihtoehdoista olla laadukkaimmat mitä mukavuuteen ja laatuvaikutelmaan tulee mutta edelleen jos nuo kaikki ovat vaihtoehtoina, panostaisin (hypoteettista kylläkin, että panostaisin) takuuseen.

(Kian takuu Suomessa sama 7v)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Huoltaa se täytyy seitsemän vuoden aikana joka tapauksessa ja EU-lainsäädännön mukaan ei tarvitse huollattaa siinä kalleimmassa merkkiliikkeessä. Seitsemässä vuodessa kilahtaa autosta ysivarmasti jotain - joka merkistä. Ajanut en ole kumpaakaan, Kiaa tai Huihaita, mutta kyydissä istumalla ovat samanlaisia; suhteellisen äänekkäitä sisälle. Itse tuskin ajelet takapenkiltä mutta kaverin Kian perällä istuneena; kaikki rengasääneet, pikkukivet etc. välittyvät kyllä hyvin sisälle.

Honda ja Mazda taitaa vaihtoehdoista olla laadukkaimmat mitä mukavuuteen ja laatuvaikutelmaan tulee mutta edelleen jos nuo kaikki ovat vaihtoehtoina, panostaisin (hypoteettista kylläkin, että panostaisin) takuuseen.

(Kian takuu Suomessa sama 7v)
Nyt olis Mazda 5, jo kahdeksan vuotta vanha. Periaatteessa en edelleenkään tyytymätön, paitti että syö bensaa ihan perkeleesti. Kaupunkiajossa liikutaan kymmenen litran tienoilla. Bensakone siis. Ja mystisesti kuluttaa viime vuosina öljyä muutaman litran vuodessa. Ei vuoda eikä näy päästöissä mutta jonnekin se vaan häviää. On kuulemma ihan normaalia, koska duunikaverilla suunnilelen samanikäinen ja ihan sama "ongelma".

Kytkin on kertaalleen uusittu, samoin jarrut, edestä myös jarrulevyt. Pari kertaa akku ja pari kuukautta sitten meni laturi uusiks. Niin ja liukuoven lukko kertaalleen, nyt olis toisen puolen liukuovessa sama vika (ei aukee heti ekalla yrityksellä vaan pitää painaa keksuslikutisnamiskaa pariin kertaan), mutta jos uuteen vaihdan, niin tuskin tota enää itse fiksaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niinjoo.. mitä tulee huoltoon, niin huoltoväli olsi vuosi tai 15t kilometriä. Niin kauan kuin oli takuu voimassa, huollatin toki kerran vuodessa, sen jälkeen on vähän pidentyneet noi huoltovälit.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Olin aika lähellä hommata Mitsu ASX:n. Noista parhaan näköinen ja muutenkin Mitsu-laatu miellyttää.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olin aika lähellä hommata Mitsu ASX:n. Noista parhaan näköinen ja muutenkin Mitsu-laatu miellyttää.
Ei oo ruma sekään, mutta toi Honda on musta vielä nätimpi. katotaan nyt, vois käydä vaikka koeajoja suorittamassa.

Makuasioita tietty nää kans aina.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ei oo ruma sekään, mutta toi Honda on musta vielä nätimpi. katotaan nyt, vois käydä vaikka koeajoja suorittamassa.

Makuasioita tietty nää kans aina.
Yhdellä duunikaverilla oli toi Hondra, mutta vaihtoi pois kulutuksen takia. Nykyään yhdellä on jo toinen Qashqai menossa ja tykkää kovasti. Vaihtoi Volvosta tuohon Käteiskaitsuun eikä meinaa enää Volvolla ajaa.

Itse hylkäsin Mitsun sen takia, ettei fillari mahtunut takalosteriin. Mulla on kuitenkin tuo tarve, että pitää noita munamankeleita kuljetella välillä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niin ja toi Qashqai... Nissanhan on aina tunnettu Japanin Ladana sitäpaitti se ja Renault tekevät tiivistä yhteistyötä ja mun aikaisemman Renault-kokemuksen vuoksi en olis kovin innokas kokeilemaan uudestaan onneani.

Eikö toi oikein optisestikaan miellytä.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Niin ja toi Qashqai... Nissanhan on aina tunnettu Japanin Ladana sitäpaitti se ja Renault tekevät tiivistä yhteistyötä ja mun aikaisemman Renault-kokemuksen vuoksi en olis kovin innokas kokeilemaan uudestaan onneani.

Eikö toi oikein optisestikaan miellytä.
Juke niin silmä lepää:eek: