CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 14197
Tällä otsikolla laitankin uuden ja omalta osaltani ilman mitään todella merkittävää tilannemuutosta myöskin viimeisen Kausikoosteen. Ainakin pitkässä muodossa. Pienempimuotoisesta kausikerronnasta jatkossa en tiedä, mutta ainakin Kausikooste-tyyliin todella laajasti kertovalla tavalla en tämän jälkeen enää aio tehdä kausikerrontoja.
Suomessa ja maailmalla Formula 1:sten kausi 1985 oli 30 vuotta sitten kaikin puolin uskomaton. Polttoainerajoitukset olivat edelleen voimassa, mutta se oli tasapuolinen ja ennen kaikkea helkkarin mielenkiintoinen kausi monessa mielessä.
Keke Rosberg onnistui saamaan melkein yhtä hyvän kauden kuin vuonna 1982 ajetuksi ja ennen kaikkea ajo-otteet vakuuttivat suomalaisetkin ja kaikkiaankin monen mielestä juuri vuonna 1985 Rosbergin olisi pitänyt voittaa vuonna maailmanmestaruus. Ja tietenkin mikäli itse Professori eli Alain Prost sitä ei voittaisi.
Vuonna 1985 nousivat parrasvaloihin myös itse Ayrton Senna eli Brasilian Formulan Ihmepoika ja se brittiläinen Keke eli Nigel Mansell josta käytettiin Kanadan Montrealin osakilpailusta eteenpäin lopullisesti myös nimitystä Punainen Vitonen. Solariumille eli Juha Jokisellekin melkoinen selostuskausi vuosi 1985 oli ja hän sai omalla tavallaan erittäin yllättäen noita Keken voittokisojakin selostaa. Samoin myös tietenkin debytoineelle Matti Kyllösellekin vuosi 1985 oli tärkeä.
Keken Manageri eli Ortwin Podlech pisti pystyyn Tähtien Kisan ja nuorisoa ei ehkä vuonna 1985 Suomessa vielä silloinkaan välttämättä formulat kiinnostaneet, mutta Dingo ainakin jos ei sitten muu kiinnostanutkaan.:alppu:
Muutenkin Suomessa alettiin elää sitä ensimmäistä todella kuuluisaa rahaonnelan vuotta ja aikakautta joka huipentuisi ennen pitkää Kasinotalouteen ja lopulta pahimpaan lamaan sitten 1930-luvun ja aivan juuri ja juuri lamaksi sinänsä pahimmassa merkityksessään laskettavien 1970-luvun loppuvuosien jolloin Suomi kärsi niin Suuren Öljykriisin kuin myös puhjenneen vuoden 1976 Pikku-Öljykriisin jälkiseurauksia.
Toisaalta toinen noista nk. Pikku-Öljykriiseistä tuli vielä niinkin myöhään kuin vuoden 1982 aikoihin, mutta sen seuraukset talouttaan parantaneessa Suomessa jäivät pienemmäksi ja välillä sitä hädin tuskin muiden sen vuoden juttujen takia edes muistetaan.
Suomessa alettiin vihdoin ja viimein myös kannattamaan Kekeä sinänsä nykypäivän tyyliinkin kuten ketä tahansa suomalaista kuljettajaa ja sekin oli vain hyvä asia.
Pidemmittä puheitta laitan seuraavaksi prologin, tietenkin tallit ja kuljettajat testikuljettajien lisäksi, pienet kauden ennakkoarviot, kalenterit ja sitten vuorossa onkin jo Rio de Janeiron kisaviikonloppu koska uusien Formulakuukausi-raporttien lisäksi en aio laittaa rataesittelyjä ja en myöskään liikaa kertoa muita taustoittavia asioita ajansäästön nimissä ellei joku niin muutoin erikseen halua/pyydä.
Suomessa ja maailmalla Formula 1:sten kausi 1985 oli 30 vuotta sitten kaikin puolin uskomaton. Polttoainerajoitukset olivat edelleen voimassa, mutta se oli tasapuolinen ja ennen kaikkea helkkarin mielenkiintoinen kausi monessa mielessä.
Keke Rosberg onnistui saamaan melkein yhtä hyvän kauden kuin vuonna 1982 ajetuksi ja ennen kaikkea ajo-otteet vakuuttivat suomalaisetkin ja kaikkiaankin monen mielestä juuri vuonna 1985 Rosbergin olisi pitänyt voittaa vuonna maailmanmestaruus. Ja tietenkin mikäli itse Professori eli Alain Prost sitä ei voittaisi.
Vuonna 1985 nousivat parrasvaloihin myös itse Ayrton Senna eli Brasilian Formulan Ihmepoika ja se brittiläinen Keke eli Nigel Mansell josta käytettiin Kanadan Montrealin osakilpailusta eteenpäin lopullisesti myös nimitystä Punainen Vitonen. Solariumille eli Juha Jokisellekin melkoinen selostuskausi vuosi 1985 oli ja hän sai omalla tavallaan erittäin yllättäen noita Keken voittokisojakin selostaa. Samoin myös tietenkin debytoineelle Matti Kyllösellekin vuosi 1985 oli tärkeä.
Keken Manageri eli Ortwin Podlech pisti pystyyn Tähtien Kisan ja nuorisoa ei ehkä vuonna 1985 Suomessa vielä silloinkaan välttämättä formulat kiinnostaneet, mutta Dingo ainakin jos ei sitten muu kiinnostanutkaan.:alppu:
Muutenkin Suomessa alettiin elää sitä ensimmäistä todella kuuluisaa rahaonnelan vuotta ja aikakautta joka huipentuisi ennen pitkää Kasinotalouteen ja lopulta pahimpaan lamaan sitten 1930-luvun ja aivan juuri ja juuri lamaksi sinänsä pahimmassa merkityksessään laskettavien 1970-luvun loppuvuosien jolloin Suomi kärsi niin Suuren Öljykriisin kuin myös puhjenneen vuoden 1976 Pikku-Öljykriisin jälkiseurauksia.
Toisaalta toinen noista nk. Pikku-Öljykriiseistä tuli vielä niinkin myöhään kuin vuoden 1982 aikoihin, mutta sen seuraukset talouttaan parantaneessa Suomessa jäivät pienemmäksi ja välillä sitä hädin tuskin muiden sen vuoden juttujen takia edes muistetaan.
Suomessa alettiin vihdoin ja viimein myös kannattamaan Kekeä sinänsä nykypäivän tyyliinkin kuten ketä tahansa suomalaista kuljettajaa ja sekin oli vain hyvä asia.
Pidemmittä puheitta laitan seuraavaksi prologin, tietenkin tallit ja kuljettajat testikuljettajien lisäksi, pienet kauden ennakkoarviot, kalenterit ja sitten vuorossa onkin jo Rio de Janeiron kisaviikonloppu koska uusien Formulakuukausi-raporttien lisäksi en aio laittaa rataesittelyjä ja en myöskään liikaa kertoa muita taustoittavia asioita ajansäästön nimissä ellei joku niin muutoin erikseen halua/pyydä.