Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä onkin kulunut 30 vuotta Brasilian Grand Prixistä Rio de Janeiron radalla. Aikanaan tuota vuoden 1985 Brasilian kilpailua 7.4.1985 selosti ainakin radion puolella Raimo Häyrinen ja melkoinen selostus oli jälleen kerran häneltäkin. Kilpailussa jonka aikana jopa RAM:n autot Manfred Winkelhockin ja Philippe Alliotin ajamina olivat massavarikkopysähdysten takia hetken aikaa pisteillä niin voittoon ajoi Alain Prost. Michele Alboreto oli kauden mestaruuskamppailua enteilevästi toinen ja Elio de Angelis kolmas.

Rene Arnoux oli neljäs ajettuaan pitkästä aikaa todella uskottavan kilpailun Ferrarilla, Patrick Tambay oli viides mikä oli melkein ylimaallinen suoritus erittäin huonon tuntuisella Renaultin autolla ja Jacques Laffite toi Ligierinkin viimeiselle pisteelle kuudentena. Suomalaisille kisa oli pettymys kun Keke Rosberg keskeytti ja seuraavalla viikolla niin Keken kun Suomen median välit erityisesti lehdistön puolella olivat taas räjähdyspisteessä. Rosbergia tuloksista negatiiviseen sävyyn puhelu tai muutenkin vain harmittelu ärsytti sillä Keke oli aloittanut kauden vahvasti jäämällä paalupaikasta vain hyvin vähän lauantaina. Ja ollut kärkitaistossa ennen keskeytystään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Eilen tulikin 30 vuotta Ayrton Sennan uran ensimmäisestä voitosta Portugalin Estorilissa kaudella 1985. Estorilin radalla 21.4.1985 Ayrton Senna voitti kaatosateessa ajetun kilpailun vaikka niin Mauro Baldi lukuisilla ulosajoillaan oli pilata Sennankin kilpailun kuin myös vain muutamia kierroksia ennen maalia tapahtunut melkein luisteleminen kohti varikon seinää jonka Senna selvitti melkoisella tuurilla ja taidolla.

Kyseessä oli myös oman aikansa merkittävin märän kelin rengaskatastrofi sadekelillä erityisesti Pirellin osalta ja jopa sen aikaiset sadekelin renkaat olivat Pirellillä paremmat kuin nykypäivän vastaavat joskin vain hyvin vähän. Goodyearilla olikin sitten jo reilusti paremmat vaikka ajoittain Goodyearillakin oli sadekelillä omat hetkensä kaudella 1985.

Senna sanoikin vuosia myöhemmin, että kilpailu Estorilissa olisi pitänyt sen loppupuolella liputtaa poikki punaisilla, mutta ongelmana oli juuri sateen määrä. Ajoittain vettä satoi kilpailussa hyvin vähän, mutta silloin ongelmana oli jo valmis seisovan veden suuren määrän nostama sumu ja kun satoi niin sademäärät olivat järkyttäviä tulvia aiheuttavia virtoja. Sennan, Michele Alboreton ja Patrick Tambayn mielestä sadekeli oli Estorilissa pahempi kuin Monacossa 1984 missään vaiheessa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Tällä päivämäärällä 65 vuotta sitten

ajettiin ensimmäinen Formula 1:ykkösten mm-sarjan osakilpailu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä tasan 30 vuotta sitten 19.5.1985 Matti Kyllönen aloitti pitkän uransa F1-kisojen selostajana Monacon kilpailussa sinä vuonna. Kuitenkin Kyllönen oli jo vuodenvaihteesta 1977-1978 lähtien enemmän tai vähemmän aloittanut tekemään moottoriurheiluaiheisia ohjelmia HTV:lle ja vuodesta 1980 lähtien Kyllönen aloitti lopullisen pääsääntöisesti formuloiden parissa toimitettujen juttujen tekemisen. Zolderin kilpailussa Kyllönen tosiaan oli paikan päälläkin sinä vuonna. Toimitti juttuja myös 1980-1981 Urheilruutuunkin ja Urheilu-uutisiin eli Tulosruudun edeltäjään sittemmin. Monacon osakilpailun voitti Alain Prost ja Keke Rosberg pääsi ensimmäistä kertaa maaliin sitten 1984 Dallasin osakilpailun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Tänään tuli myös kuluneeksi 19 vuotta Olivier Panisin uran ainoasta GP-voitosta. Dramatiikkaa riitti tuossa kisassa paljon. Panis myös ohitti matkalla voittoon ainakin neljä kuskia ajamalla, joskin Irvinen kanssa oli käydä köpelösti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Niin kävi.

Tänä päivänä onkin kulunut 30 vuotta Belgian Grand Prixin kauden 1985 kilpailun alkuperäisestä peruuntumisesta. Kilpailu piti ajaa sinä päivänä, mutta radan murentumisen takia kilpailu perittiin. Suomessa tuo kilpailu olisi voinut näkyä jopa suorana lähetyksenä ja joka tapauksessa kaiken varalta YLE oli pistänyt silti kilpailusta TV1:n koosteen alkuiltaan sunnuntaiksi. Aivan satavarma en ole siitä, että olisikohan sen paikalla voitu nähdä muun muassa F3000-sarjan kilpailu samalta radalta tai mahdollisesti myös RR-ajoja Itävallan Salzburgringiltä. Joka tapauksessa Jokisen Juha olisi noitakin tapahtumia selostanut.

F3000-sarjassa voitti kilpailun ainakin Mike Thackwell ja toinen oli Alain Ferte, kolmas Christian Danner, neljäs Gabriele Tarquini, viides Guido Dacco ja kuudes Juan Manuel Fangio II. Tulevista kauden 1985 f1-kuskeista ajoi muun muassa Ivan Capelli ja Philippe Streiff Belgiassa. Myös mahdollista Brabham-paikkaansa varten näyttöajoa varten ajoi Emanuele Pirro Spassa. Span kilpailun peruminen kun teki vielä toistaiseksi mahdolliseksi peruuttaa Marc Surerin ajopaikka Brabhamilta tarkempaa testiä varten vaikkakin Surer oli toki testannut tallin autoa muutenkin kaudella 1985 milloin oli ehtinyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänään on kulunut myös tasan 45 vuotta Bruce McLarenin poismenostakin...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänään onkin kulunut 40 vuotta eräistä merkittävistä sanoista muutaman Juha Jokisenkin sanomana televisiossa 8.6.1975:

''Suomen Yleisradio, TV-Ohjelma 1, Scandinavian Raceway Anderstorp. Tervetuloa seuraamaan Formula 1:sten kauden seitsemättä MM-Osakilpailua ja tässä ensimmäiseksi näette Maailman Nopeimmaksi Kuljettajaksi kutsutun itävaltalaisen, autossaan istuvan Niki Laudan Ferrari 312T-auton. Sen tulee tulevassa tv-lähetyksessä erottamaan tuosta korkeasta ilmanottoaukosta jonka te katsojat toivottavasti näette ja pystytte siten hänet erottamaan muista kilpailijoista.

Paalupaikalta tähän kilpailuun lähtee oranssin March-tallin autolla italialainen Monzan Gorillaksi nimitetty Vittorio Brambilla. Suomalaisia ei valitettavasti tämän kauden Ruotsin Grand Prix-autojen kilpailuun viime kauden Leo Kinnusen ajaman Ruotsin Grand Prixin tapaan ilmoittautunut, mutta toivottavasti Ruotsin Ronnie Peterson ottaisi takasin sen minkä hän kaksi vuotta sitten menetti eli kotiyleisön edessä otettavan Grand Prix-voiton.''

Kilpailu oli Ruotsin Grand Prix 1975 ja kilpailu oli melkoisen tapahtumarikas sinällään. Suomalaisia tosiaan kilpailuun ei tullut suomalaislehdistönkin kovista toiveista ja ennakkokerronnoista huolimatta ja kyseisen kauden Ruotsin Grand Prix olisi ollut viimeinen jolloin kaikki Skandinavian kilpailulisenssillä ajaneet kuljettajat kuten myös suomalaiset olisivat olleet kiintiöpaikan ja kilpailun järjestäjien määräämän aikarajan turvin olleet etuoikeutettuja osallistumaan.

Lopulta ainoat maakohtaiset kiintiöpaikkakuljettajat kilpailuun olivat Ruotsin Ronnie Peterson Lotuksella ja Heskethillä ajanut Ruotsin Torsten Palm. Kilpailua johti tosin ennen Laudaa pitkään vallan muut kuljettajat kuin Maailman Nopein. Lauda oli voittanut ennen Ruotsia peräjälkeen Belgian Zolderin kilpailun ja Monacon kilpailun. Sven 'Rööki-Bill' Åsbergin heilautettua Blåkullaa lähdön merkiksi Brambilla johti ensimmäiset 16 kierrosta, mutta sitten Brabhamin Carlos Reutemann ohitti hänet ja nousi johtoon. Brambillan kilpailu meni tavallaan pilalle kokonaan jo yhden varikkokäynnin takia koska renkaat menivät pilalle ja kierroksella 36 hän keskeytti lopullisesti kilpailun.

Tom Pryce Shadowilla taas joutui käymään varikolla auton kaasuttimeen kerääntyneen hiekan takia. Sittemmin Pryce keskeytti kilpailun viimeisenä miehenä kierroksella 53. Patrick Depailler ajoi taas Tyrrelillä lupaavan hyvin kunnes kierroksella 22 jarruletku hajosi autosta ja sen korjailuun kului kauan aikaa ja lopulta Depailler oli 12:sta maalissa. James Hunt toisella Heskethillään keskeytti myös jarruletkun pettämiseen autosta kierroksella 21. Siten Clay Regazzoni Ferrarillaan ja Mario Andretti Parnellin autollaan nousivat sijoituksia oltuaan Huntin takana.

Jean-Pierre Jarier toisella Shadowillaan olisi ollut takuuvarmasti toinen ainakin kilpailussa ilman murheellista kierroksen 38 keskeytystään ensin öljypaineiden pudottua ja ranskalaisen pitäessä ajamisestaan epätoivoisesti liian matalilla öljynpaineilla se ymmärrettävästi rikkoi auton moottorin ja kisa jäi siihen. Kilpailun eräänlainen sensaatio oli kuitenkin nuori Tony Brise Hill-tallin autolla jonka omistajana ja tallipäällikkönä toimi tietenkin itse juuri ja juuri vähän aiemmin samana vuonna uransa lopettanut, mutta äärimmäisessä hädässä silti edelleen valmiina ajamaan ollut Graham Hill kaksi kertaa maailmanmestaruuden voittaneena miehenä.

Brise ohitti Mark Donohuen Pensken ja Petersonin Lotuksen ruotsalaisyleisön harmiksi ja lopulta ohitti myös hetkeksi aikaa itse hallitsevan maailmanmestarin Emerson Fittipaldin. Fittipaldi McLarenilla ajavan hallitsevana maailmanmestarina sentään palautti nuoren britin marssijärjestykseen taakseen, mutta hieno taistelu herätti ihailua. Etenkin kun toinen Hillin miehistä ja viimeisestä ruudusta lähtenyt Australian Vern Schuppan ei oikein tuntunut saavan mitään aikaan radalla. Schuppan myös keskeytti vaihdelaatikkovikaan kierroksella 47.

John Watson oli myös ajamassa uskomattoman hienoa ajoa Surteesilla Ruotsissa ennen teknistä vikaansa mikä pudotti hänet lopulta sijalle 16 ja Watson oli yleensäkin maalissa toiseksi viimeinen ja hänen takanaan oli vain uskomattomasta hitaudesta ja teknisestä murheesta kärsinyt Fittipaldi-tallin Wilson Fittipaldi.

Kierroksella 42 Lauda oli noussut kaikessa rauhassa sijalle 2 ja Jokisen Juhan esitelmöinti Laudan ylivertaisuudesta ja niistä kuuluisista Ferrarin ilmanottoaukoista TV1:n lähetyksessä sen kuin jatkui vain. Mitä nyt puhetulvaa sentään välillä rauhoitti infernaalinen, korvia repivä ja kuuloa raastava meteli mikä autoista lähti ja kuului kunnolla myös televisiolähetyksessäkin.:alppu: Jokisen puheet jäivät ainakin silloin moottorin pauhuun.

Lauda ajoi huippuluokan sarjan kisan nopeimpia kierroksia, ajoi parhaimman aikansa kierroksella 61 kisassa ajalla 1.28.267 ja se oli silti 4 sekuntia hitaampi kuin Vittorio Brambillan paalupaikka-aika 1.24.630. Toisaalta taas Lauda käytti Goodyearin kovimpia saatavilla olleita renkaita eli todennäköisimmin näin jälkikäteen A tai AA-seoksia kun taas Brambilla ajoi todennäköisesti D-seoksilla tai muilla rajusti pehmennetyillä tai kulutetuilla kisarenkailla Virallisen Harjoituksen aikansa.

Tuohon aikaan kun ei vielä varsinaisia aika-ajorenkaita ollut lajissa jolloin korvikkeena käytettiin rajusti muokattuja tai kulutettuja kisarenkaita. Goodyear piti yllä myös rengasmonopolia Firestonen vetäydyttyä lajista. Lopulta Reutemannin renkaat kuluivat liikaa, Lauda ohitti hänet ja lopulta myös voitti kilpailun lähdettyään viitosruudusta siihen 6,288 sekunnin erolla maalissa.

Reutemann tyytyi toiseen sijaan, Regazzoni oli kolmas, Brise oli menossa maaliin nelospaikalla kun vaihdelaatikko alkoi jumittua ja hajoamaan jolloin niin Mario Andretti kuin myös Mark Donohue pääsivät hänen edelleen neljänneksi ja viidenneksi jolloin Brise oli kuudes uransa kolmannessa Grand Prix-kilpailussa tuoden pisteen Hillin tallille, Jody Scheckter oli Tyrrelillä seitsemäs viimeisellä kierroksella ohitettuaan Fittipaldeista Emersonin Emmon jarrujen alkaessa hajota aivan kisan lopussa jolloin Fittipaldi oli kahdeksas, yhdeksäs oli Ruotsin sankari Ronnie Peterson ja 10:s oli Torsten Palm jonka polttoaine loppui kierroksella 78, mutta sai silti merkinnän tulosluetteloon, 11:sta oli Alan Jones Heskethillä, 12:sta oli Depailler, Bob Evans BRM:llä oli 13:sta, Damien Magee Williamsilla oli 14:sta, Jacky Ickx hyvin pettyneellä suorituksella 15:sta toisella Lotuksella, Watson 16:sta ja Fittipaldeista Wilson 17:sta.

Keskeyttäneistä Williamsin Ian Scheckter keskeytti renkaan hajoamiseen vanteita myöten kierroksella 49, Schuppan vaihdelaatikkovikaan kierroksella 47, Carlos Pace Brabhamillaan ajettuaan ulos radalta kierroksella 41 ilmeisesti aivan liikaa kuluneiden renkaiden takia, Jarier moottorin ja öljynpainevikaan kierroksella 38, Brambilla vaihdelaatikkovikaan kierroksella 36, McLarenin kilpailun alun kärkinimi Jochen Mass kierroksella 34 ylikuumenemiseen, James Hunt kierroksella 21 jarruletkun hajoamiseen ja kilpailun ainoa naiskuljettaja Marchilla eli Italian Lella Lombardi kierroksella 10 polttoainejärjestelmän pettämiseen minkä takia Lombardi ei kovin korkealla kilpailussa tai aikaisemmin Virallisessa Harjoituksessa ollut vaan hän oli sielläkin 24:s ja ajoi läpi kilpailun lähes viimeisten joukossa pieniä syöksyjä lukuun ottamatta ajoittain.

80 kierrosta ajettiin Ruotsin Grand Prixin osalta vuonna 1975 ja kisa saatiin juuri ja juuri hieman alle 2 tunnissa 1 tunnin 59 minuutin ja 18,319 sekunnin kuluttua lähdöstä ruutulipun heilahdettua. Vuodesta 1976 eteenpäin ei muutenkin muuttuneiden F1:n sääntöjen mukaan saaneet enää maakohtaiset kiintiökuljettajat paikkoja ja se koski myös Ruotsin Grand Prixiä vaikkakin Ruotsin Autoliitto yritti lykätä sääntöä niin pitkälle kuin mahdollista. Kyseessä tuolloin oli Skandinaavisen autourheilun edusta ja kieltämättä olisikin ollut muissa kisoissa kiintiökuskien kielto ja sitten Ruotsissa olisi saanut vaikka suomalaisetkin ajella vapaasti Skandinavian kuljettajakiintiön turvin.

Ruotsin Grand Prix oli aikanaan melkoinen kilpailu kauden 1975 taitekohtana kauden mennessä täsmälleen puoleen väliin ja ennen pitkää se kausi uskomattomana vuotena huipentui Niki Laudan maailmanmestaruusjuhliin. Kilpailun tunnearvokin oli melkoisen suuri loppupelissä.

Melkoinen kilpailu siis!:thumbup:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tänään ensimmäistä ja toistaiseksi viimeistä kertaa tulevan sääntömuutoksen takia F1-kilpakuljettaja (Max Verstappen) täytti 18. Iästään huolimatta nuorukainen vaikuttaa kypsemmältä kuin moni muu. Otteillaan on osoittanut tulevan säännön kyllä täysin tarpeettomaksi. Jos joku hakkaa alaikäisenä kilpa-autoilun huipputason ammattilaiset formulaykkösissä niin tervetuloa vaan mun puolesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ei meinaa jaksaa millään uskoa, että vuosi on kulunut siitä kun Jules Bianchi siirtyi käytännössä rajan toiselle puolelle Suzukassa ja samaan aikaan tai vähän aiemmin tai myöhemmin Andrea de Cesaris jo lähtikin rajan toiselle puolelle tästä elämästä...:(:frown:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä synkemmistä muistoista puhuttaessa on kulunut 42 vuotta Francois Cevertin poismenosta Watkins Glenissä ja paremmista asioista puhuttaessa 30 vuotta Nigel Mansellin uran ensivoitosta joka tosin oli Brands Hatchin radalla ajetussa Euroopan Grand Prixissä lähellä jäädä saamatta kun voiton mahdollistanut ohitus oli aivan keltaisen lipun rajamailla ja entinen tallipäällikkö Peter Warr yritti protestoida kilpailun tuomareille Mansellin voiton mahdollistanutta ohitusta Ayrton Sennasta. Lopulta protesti heitettiin roskiin ja Mansell sai pitää voittonsa ja vähän myöhemmin voitti Kyalamissakin ja olisi melko todennäköisesti voinut voittaa Adelaidessa ilman Sennan kanssa tapahtunutta kolaria kisan käynnistyttyä.

Muutenkin etenkin loppuvuosi 1985 Mansellilta oli erittäin vahvaa suorittamista. Mansellin muista asioista näin ohimennen mainiten nykyään pojat Leo ja Greg eivät taida enää paljon autourheilua harrastella, mutta ehkäpä tyttärenpojan eli Chloen pojan intohimo joskus kääntyy moottoriurheilun puolelle. Tällä hetkellä pikkuherra on ollut kahden mailla niin kartingin kuin golfin suhteen. Vielä on toki aikaa tehdä päätös, mutta melko nopeasti kannattaisi tehdä kun on seitsemän vanha jo.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä 30 vuotta sitten 19.10.1985 ajettiin viimeinen lauantaina ajettu Formula 1:n osakilpailu Etelä-Afrikan Kyalamissa. Kyalamin kilpailu oli viimeinen alkuperäisellä 4,104 kilometriä pitkällä radalla joka oli saanut sopimuksen kilpailunpidosta myös vuosille 1986-1987, mutta kyseisten vuosien kilpailuja ei koskaan ajettu ja sopimus purettiin Apartheid-villityksen vuoksi joka oli pahin sitten vuoden 1978 vastaavan Apartheid-kohun jälkeen. Toisaalta taas vuodesta 1981 eteenpäin kunnolla vuoteen 1985 asti oli joka vuosi Etelä-Afrikan kilpailussa ollut jotain kohua tai katastrofia ilmassa. Siten pahimmillaan kisa olisi voitu hylätä jo pidemmänkin aikaa aiemmin.

Vuonna 1981 FISA-FOCA-sodan aiheuttama Formula Libre-kilpailu, vuonna 1982 ajajien lakko, vuonna 1983 ennen kilpailua ollut välitankkauskohu ja myöhempi kilpailun jälkeinen Nelson Piquetin maailmanmestaruuden tutkintakohu, vuonna 1984 järjestäjän taloudelliset vaikeudet järjestää kilpailu niin varhain vuotta ja niin varhain vuoden 1983 päätöskisan jälkeen joka oli aiheuttaa myös talouskatastrofin ja kilpailun pitämättömyyden vuodelle 1985 ja lopulta tietenkin itse Apartheid-kohu joka aiheutti hirvittävän keskustelun lajissa aina Suomen propagandahurmokseen aina lähteviä poliitikkoja myöten.

Vuodeksi 1986 Etelä-Afrikan Grand Prix olisi vuoden 1987 tapaan todennäköisesti järjestetty ilman kohua, mutta ei välttämättä enää samalla pituudella sillä Kyalamin kisaviikonloppuna pelotti radan lyhyyden aiheuttama kierroksen keston lyhyys sillä jo pitkän aikaa ennen vuotta 1985 F1:ssä oli olemassa sääntö ratojen pituudesta ja lisäksi myös etenkin ratojen pituus oli käytännössä muutamia äärimmäisiä poikkeuksia huomioimatta vapaa joten siten tiukkaa CSI:n ja F1CA:n ajalta periytyvässä FIA:n lakipykälässä oli vain kierroksen vähimmäiskestoraja jonka tuli olla vuoden 1974 Dijon-Prenoisin tapahtumien takia minuutin verran aina. Siten vanhaa Kyalamin rataa olisi melko todennäköisesti pidennetty tai lisätty riittävän monta hidastavaa shikaania vanhaan rataan.

Kilpailussa voiton olisi voinut viedä Keke Rosberg, mutta toisen voiton urallaan heti ensimmäisen perään otti tietenkin itse Nigel Mansell.:alppu: Boikottikilpailuun otti osaa 21 kuljettajaa ja tapahtumia riitti varsin reilusti jopa hieman pienemmälläkin osaanottajamäärällä. Mielenkiintoinen kilpailu ja heti pahimman Apartheid-kohun asetuttua tuolloin Suomessa keskityttiin toivomaan Kekelle kauden päätösosakilpailusta Australian Adelaidesta voittoa. Etenkin kun tulokset olivat jatkuvasti olleet jo selvässä nousussa. Kuljettajista Alan Jones tosin joutui jäämään flunssan ja kuumeen takia kokonaan pois kilpailusta ennen lauantaita Sid Watkinsin määräyksestä johtuen jolloin kisassa ajoi varsinaisesti vain 20 kuljettajaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tänään on muuten kahdeksan vuotta Räikkösen mestaruudesta. :alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänään tulee sen ohella myös 25 vuotta täyteen Ayrton Senna uran toisen maailmanmestaruuden varmistumisesta, Roberto Morenon uran ainoasta palkintokorokepaikasta ja ensimmäisestä japanilaisen kuljettajan ajamasta palkintopaikasta Suzukan radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänään tulee kuluneeksi tasan 30 vuotta Keke Rosbergin uran viimeisestä viidennestä voitosta Australian Adelaiden radalla. Keke Rosberg voitti mielenkiintoisesti 3.11.1985 kaikkien aikojen ensimmäisen Australian Grand Prixin F1:n osalta neljällä varikkopysähdyksellä.

Tämän lisäksi tänään tulee kuluneeksi 24 vuotta Ayrton Sennan voitosta erittäin märällä Australian Adelaiden radalla. 3.11.1991 ajettu F1-kauden 1991 päätöskilpailu jäi historiaan kaikkien aikojen lyhimpänä osakilpailuna ja lisäksi kisana jossa vanhempaankin aikaan Course Car nähtiin selvästi jälkeläisensä Safety Carin tapaan hillitsemässä autojen vauhteja kisan aikana.

Toisaalta taas vauhtien hallintaan normaaliin kisa-ajamiseen nähden oli Course Carilla helpompaa vesikelissä kuin tavallisessa kelissä. Tämä tapaus oli lopullinen tilanne siitä, että Safety Carin paluuseen selkeästi lajiin myös sääntökirjoihin vuodesta 1992 lähtien oli perusteet. Pisteet puolitettiin kilpailusta sen tullessa lopetetuksi.

Nigel Mansell loukkaantui kilpailussa saaden siitä vammoja jotka vaikuttivat ajamiseen jossain määrin myös vuonna 1992 ja jopa oikein äärimmillään vuoteen 1993 asti sillä Mansell kävi vain välttämättömimmissä operaatioissa, mutta kieltäytyi lisäoperaatioista maailmanmestaruuden tavoittelun vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä tulee kuluneeksi 25 vuotta F1:n 500:sta osakilpailusta. Ja sehän ajettiin 4.11.1990 Australian Adelaidessa. Kilpailun voitti Nelson Piquet vaikka Nigel Mansell olisi voinut voittaa kilpailun mikäli olisi saanut 1-2 kierrosta aikaisemmin haluamansa renkaat varikolta mukaan. Ayrton Senna oli jo voittanut maailmanmestaruuden ja oli joutumassa suljetuksi lajista Suzukan kolarin johdosta.
 
Ylös