Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2340
Tällä päivämäärällä 22 vuotta sitten Ayrton Senna voitti uransa viimeisen osakilpailun Australian Adelaidessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Tällä päivämäärällä 25 vuotta sitten vuonna 1991 ensimmäistä kertaa kaksi suomalaista yritti valloittaa Asvalttiratojen Jäävuorta Yhdysvalloissa Phoenixissa.:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Tällä päivämäärällä Ayrton Senna voitti hyvin vaikealla ja kuuluisalla viimeisen hetken ajollaan hajoavasta autosta ja omasta kunnon loppumisestaan huolimatta Brasilian Grand Prixin Interlagosin radalla vuonna 1991 eli 25 vuotta sitten.

Wilson Fittipaldikin pääsi Course Carillaan ajamaan melkoista p-rallia kisan jälkeen ja kotiyleisön suosikki Senna jouduttiin hakemaan sillä pois kun kunto loppui kesken maaliintulon jälkeen. Palkintojenjako viivästyi 10 minuuttia yleisön ymmärrettävän riemun ja karnevaalimeiningin takia.

Kotimaisesti hyvä asia tietenkin oli Mika Häkkisen ensimmäinen maaliintulo lajissa, mutta suomalaisen musiikkielämän kuuluisuus Albert 'Alppu' Järvinen menehtyi myös samana päivänä ja Järvinen oli tosiaan tunnettu Hurriganes-miehenä. Vaikka ura kyllä alkoi jo 1965 ja päättyi tosiaan hieman vaisun alkuvuoden 1991 jälkeen kuolemaan.

Vaisuus johtui ennen kuolemaa juurikin todennäköisesti hänen sydänsairaudestaan joka lääkekuurin, tarkan ja tiukan esiintymisuran ja vielä tupakanpolton johdosta paheni kuolettavaksi asti kun olisi pitänyt osata levätä. Noin vuoden päivät Järvisellä tuota oli ollut enemmän tai vähemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Tällä päivämäärällä 34 vuotta sitten vuonna 1982 eli 4.4.1982 Niki Lauda otti ja voitti tuolloisen paluunsa kunniaksi F1:ssä uransa 18:sta voiton ja samalla myös ensimmäisen paluun aikaisen voittonsa. Kilpailun toiseksi tuli tietenkin Keke Rosberg joka sai pitää tällä kertaa sijoituksensa menetettyään vastaavan sijansa Brasiliassa. Keke muistaakseni siemaili tässä kilpailussa palkintokorokkeella tölkistä Pepsiä. Kuvakin tuosta siemailusta löytyy Maikkarin nettisivulta.

Nuo palkintokorokkeen oheisjuomat shampanjan lisäksi olivat yllättävänkin yleisiä ja etenkin kisojen lehdistötilaisuuksissa juotiin vapaasti paljon muutakin kuin pelkkää shampanjaa. Detroitin kilpailuissa 1980-luvun vuosina juotiin esimerkiksi sen historian aikana olutta, Pepsiä ja Coca-Colaa näin esimerkiksi. Tämän lisäksi muun muassa Kanadan kilpailuissa juotiin muun muassa tuotepalkintojuomana automaattisesti Labatt'sia ja kuuluisin Labatt'sin juoja F1-kuskeista tuntui olevan juurikin itse Gilles Villeneuve vuoden 1978 Montrealin kisan voittajana.:cool:
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tänä päivänä vuonna 2009 nähtiin kaaottinen Malesian GP joka jäi monille mieleen hurjasta sateesta, puolikkaista pisteistä, mutamäkeä laskevista gorilloista ja jäätelöä syövästä Kimistä :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Tänä päivänä tulee kuluneeksi 25 vuotta JJ Lehdon uran ainoasta palkintokorokepaikasta Dallaralla Imolan radalla. Samalla Mika Häkkinen sai uransa ensimmäiset pisteet jatkuvien viime hetken keskeytysten myötä jotka olivat tosin käynnistyneet jo jonkun aikaa aiemmin kilpailussa. Mikäli kilpailu olisi mennyt normaalein kuvioin niin 28.4.1991 ajetusta San Marinon Grand Prixistä olisi ollut odotettavissa normaalein kuvioin korkeintaan jäännöspisteitä JJ:lle ja Häkkinen ei olisi ollut lähelläkään pistettä tallikaverinsa Julian Baileyn kanssa.

Toisaalta taas Imolan Ihmeen jälkeen vuonna 1991 Häkkisen todella hienot ja näyttävät ajot jäivät vuonna 1991 muutoin erittäin vähiin siinä missä JJ ajoi todella hyvin vielä Monacossa, Montrealissa, jossain määrin myös aina Mexico Citystä Hungaroringiin asti ulottuneella aikavälillä joista ajoista tosin paras oli Mexico Cityssä ja loppukaudesta vielä Estorilissa ja Barcelonassa ajot olivat onnistuneiksi ajoiksi luettavia sinänsä.

Harmittavinta olivat tietenkin keskeytykset ja muutoin ajaminen pisteettömille sijoille. Suzukassa taas molemmat suomalaiset kolaroitiin ja Adelaiden kaatosade oli aivan liian raju mihinkään muuhun kuin kolariralliin kisassa jossa loukkaantui pari ratavalvojaa ja Nigel Mansell ja jossa Course Car ja Medical Car pääsivät esiintymään kuvaruudussa jopa reippaanlaisesti.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eilisellä päivämäärällä Sennan kuolemasta tuli täyteen 22 vuotta, muttei nyt hirveästi F1-kirjoittajia se tällä kertaa innostanut.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Jaa.

Yleensä tuo Imola 1994 on ollut tähän asti erittäinkin muistettu kilpailu ja senkin takia en ehtinyt tänä vuonna isommin asiasta kirjoittaa. Pari vuotta sitten Imolan 20-vuotismuistojuhlassa olikin paljon asiaa kyseisestä viikonlopusta ja myös uusiakin näkökulmia ja tietoja tuli ilmi jolloin jotkut aiemmat kolaritiedot hylättiin ja jotkut kolaritiedot hyväksyttiin tutkimusta täydentävinä asioina.

Mielenkiintoista tuossa juhlassa oli, että tiettävästi jokainen elossa ollut Imolan 1994 kilpailuviikonlopun kuljettaja oli tuossa tapahtumassa paikan päällä antamassa lausuntoja vaikka aika tuttuja ne lausunnot olikin niin muutama todella mielenkiintoinenkin näkökulma tuli ilmi vaikka ne enimmäkseen keskittyivät siihen omaan kilpailuun mikä kulloisellakin kuljettajalla oli 1.5.1994 mielessään.

Hyvin, hyvin vaikeaa ajaminen tuona päivänä monelle tiettävästi oli ja varsinkin jälkikäteen tulleet tiedot olisivat olleet jopa ajamiseen vaikuttavia ja jo aikanaan suurin piirtein Gilles Villeneuven ja Riccardo Palettiin kuolemien jälkeen F1:ssä tallipäälliköille ja muille tärkeille lajin johtohenkilöille tuli aikamoiseksi sydämenasiaksi ryhtyä olemaan tiedottamatta isommin todella hengenvakavista asioista jotta asiat eivät vaikuttaisi liikaa kuljettajien mieliin.

Imolan 1994 jälkeen todennäköisesti ennen Jules Bianchin erikoisella tavalla jälkikäteen tapahtunutta poismenoa Suzukan 2014 kolarin myötä F1:ssä kaikenlainen muu median vaikutus on noussut aika reippaastikin mitä tulee ikäviin asioihin ja niistä tiedottamiseen.

Jotkut eivät ennen tuota viikonloppua eli siis vuoden 2014 Imolan Muistoviikonloppua olleet pitkään aikaan edes median ristitulessa kuljettajista. Muun muassa noin puoli vuotta ja vähän yli tuon tapahtuman jälkeen menehtynyt Andrea de Cesaris ei ollut hetkeen ollut tekemisissä millään tavalla F1:n kanssa.:frown:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Iloisemmista asioista puhuttaessa tänä päivänä on kulunut myös Keke Rosbergin uran viimeisestä palkintokorokepaikasta tasan 30 vuotta. 11.5.1986 Monacon Grand Prixissä Keke Rosberg oli viimeistä kertaa urallaan palkintokorokkeella ja tuolloin hän oli toinen. Kekelle se jäi oikeastaan Adelaiden ohella sinä vuonna aivan kaikkein parhaimmaksi kilpailuksi vaikka toki näyttäviä kisoja sinänsä olikin vielä monta muutakin hänen viimeisellä F1-kaudellaan.

Ayrton Senna olisi voinut tuon kisan ehkä jopa voittaakin, mutta jo toista vuotta peräkkäin hän pilasi omat renkaansa aivan liian nopeasti ja samalla pilasi kisansa. Alain Prostista taas Rosberg ei olisi päässyt ohi vaikka hän olisi riittävän lähelle päässytkin koska Monacon rata oli ahdas.

Aikanaan tuo kisa oli Suomessakin näytetty vaikkakin pitkään ensin epäilyksen alla vuoden 1985 Monacon Grand Prixiä edeltäneen kisasotkun takia ja sitten myös sen takia, että Imolan 1986 tapaan Yleisradio lähetti kilpailun ilman ns. FOCA:n lupia papereissa.

Toisaalta YLE:n ja FOCA:n suhde myöhemmän Kolmostelevision ja FOCA:n tapaan oli hyvin erikoinen ja poikkeuksellisenkin salliva jolloin Suomi kuului vanhempina aikoina suurin piirtein vuosiin 1989-1990 asti näihin maihin joissa formuloita nähtiin melko paljon jopa ilman tarvittavia lupia joskin tietysti lähetysmaksuja tv-oikeusmaksuineen muuten toki maksettiinkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Tänä päivänä onkin kulunut jo vuosi teoriassa jo 5.10.2014 kuolettavasti loukkaantuneen Jules Bianchin lopullisesta poismenosta elintoimintojen äkkiromahduksen jälkeen 17.7.2015 ja nuoren miehen lähdettyä koskaan tajuihinsa tulematta.:(

Vuosi tapahtuman jälkeen on lajikin mennyt tavallaan eteenpäin ja paljon vaikka Philippe Bianchi ja FIA käyvät ilmeisesti edelleen asemasotaan juuttunutta erillistä oikeustaistoa Suzukan 2014 tapauksesta ja virallisen onnettomuusraportin osuus ei tietenkään ole miellyttänyt isä-Bianchia. Sateen nopeudeksi Jules ajoi kovimmillaan ennen osumaa paljonkin kovempaa kuin mitä oli lopullisiin papereihin merkitty.

Pitkä aika on kun luin viimeksi raporttia, mutta silloin siinä oli ollut luku 125,346 kilometriä keskituntinopeutena. Voi olla, että heittää parilla kilometrillä oikeasta luvusta. Suurin piirtein noilla rajoilla kuitenkin.

Ja siinä osumakulmassa vaikka vielä 78 kilometrinkin kolarinopeus olisi voinut aiheuttaa saman lopputuloksen kuin mitä kävi koska osumakulma ja kohde mihin osuttiin olivat liian huonoja ja vankkoja selviytymisen kannalta. Ja vaikka kypärä uskomattomasti taisi kestää osuman suurta lommoa huomioimatta niin mies sen sisällä ei kestänyt eikä se ole ollut ihmekään kaiken jälkeen.

Alempi kuin 78 kilometriäkin tunnissa olisi aiheuttanut loukkaantumisen ja todella, todella hiljaa olisi saanut osua ilman mitään loukkaantumista jotta olisi selvinnyt ja niinhän tietenkään ei murheellisesti käynyt.

Positiivisempana asiana sentään miestä on todella paljon kaikkiaan muistettu ja eleitäkin on tehty paljon kun yleensä melkein kaikki pienempien tallien menehtyneet kuljettajat ovat aina jääneet kokonaan varjoon lajissa ellei sitten Riccardo Palettia tai jo viimeistään Roland Ratzenbergeriä ole laskettu vähän tunnetumpien tapausten joukkoon. Bianchille on tosiaan perustettu perhesäätiö ja lisäksi olisin voinut uskoa, että Bianchi olisi saanut oman radan kuten aikanaan Paletti sai Varanoon oman Riccardo Paletti Circuitin miehen poismenon jälkeen.

Lopputuloksen järkyttävyyttä ennen oli ollut paljon pienemmän oloisia vakavia puutteita, mutta ainoa mahdollisesti Bianchin onnettomuutta ja poismenoa jouduttanut tilanne oli sadesää, lähialueen sumutila mikä on ollut Suzukassa aina ikävä asia ja joka on vuosina 1987-2015 estänyt ennenkin helikoptereita nousemasta ilmaan ajoissa ja aikatappio pelkällä ambulanssikyydillä suhteellisesti paremmasta hoidosta tiettävästi riippumatta oli jopa tunnin verran, vähintään ainakin 32 minuuttia ja keskimäärin noin 37 minuuttia kuin mitä olisi ollut helikopterilla mikäli ilmaan olisi päätetty lähteä välittömästi sadesäästä riippumatta.

Ukkosta ei Japanin oman Ilmatieteenlaitosta vastaavan säälaitoksen mukaan ollut ratkaisevan paljon ilmassa tuulenkaan ohella sillä alueella mistä olisi lähdetty toisin kuin lähialueilla niin paljoa hätätilalennon estämiseksi, mutta sumua oli ja sekin ratkaisi.

Maailmanmestaruustaistelun kannalta kilpailun lopettamisella oli Lewis Hamiltonille etua, mutta vaikka Nico Rosbergkin olisi voittanut kilpailun niin kaiken kaikkiaan lukemattomien muiden kuolonkolareita tai myöhemmin jälkikäteen kuolonkolareiksi laskettavien ja niitä sisältäneiden kilpailun osalta voiton moraalilla tai muulla vastaavuudella ei olisi ollut siinä tilanteessa mitään hyvää sanottavaa.

Nuoren Jules Bianchin osalta miehelle oli tiettävästi tulossa edelleenkin jatkoa edustamassaan Marussia-tallissa, mutta muutoin häntä vietiin Sauberille, mahdollisesti myös Force Indialle koska mies oli aiemminkin siellä testannut ja lopulta tietenkin myös Ferrarille jolloin hän olisi parhaimmillaan korvannut Fernando Alonson ja tullut Kimi Räikkösen tallikaveriksi. Joka tapauksessa potentiaali jäi ikuisiksi ajoiksi kysymysmerkiksi vaikkakin ajoi Monacossa 2014 uransa ainoat pisteet juurikin Marussialle tai nykyiselle Manor-tallille. Se kertoi erittäin lahjakkaasta kuljettajasta joka kuitenkin vain ajoi huonon tallin autolla vailla oikeastaan mitään toivoakaan pisteistä normaaleissa oloissa normaaleilla radoilla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Tänä päivänä onkin kulunut jo vuosi Jules Bianchin lopullisesta poismenosta elintoimintojen äkkiromahduksen jälkeen 17.7.2015 ja nuoren miehen lähdettyä koskaan tajuihinsa tulematta.:(
Samana päivämääränä 1995 myös Juan-Manuel Fangio.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Samana päivämääränä 1995 myös Juan-Manuel Fangio.
Juurikin niin.

Maestro oli tiettävästi myös ainoa maailmanmestari johon jopa Ayrton Senna suhtautui kuin lapsi joulupukkiin ja tiettävästi ainoa mestari jonka kanssa Senna ei eläessään ollut jostakin asiasta jossakin uransa vaiheessa eri mieltä tai riidoissa ja jos oli eri mieltä joskus hyvin harvoin jostakin ja silloinkin yleensä hyvässä hengessä niin ei ainakaan ollut riidoissa.

Lähes kaikkien muiden ja vielä vuoden 1994 aikaan elossa olleiden entisten maailmanmestareiden kanssa Sennalla ehti olla erimielisyyksiä ja pahimmillaan näkyviäkin riitoja. Tietysti jotkut maailmanmestarit olivat myös ajaneet vielä Sennan omalla ajourallaankin formuloissa tai olivat aktiivisia tai palaamassa lajiin Sennan kuoleman aikoihin.

Näkyvimmät riidat tietenkin olivat aina olleet aktiivisesti ajaneiden kuljettajien kanssa jotka tietysti uhkasivat Sennan omasta mielestä hänen asemaansa ja tilaansa tai veivät häneltä mestaruuksia. Alain Prost oli tässä tilastossa aivan ykkösnimi vaikka kaukana eivät olleet Nelson Piquet tai Nigel Mansell siitä saavutuksesta ajoittain.

Tosin Prostin ja Mansellin kanssa Senna jopa ehti tehdä sovun ja varsinkin vuoden 1993 talvikauden ja 1994 Imolan välillä Senna ja Prost olivat jopa aivan parhaimmillaan varsinkin jälkikäteen enemmän ystäväksi katsottuja henkilöjä kuin mitä olivat olleet ajajaurillaan edes muutoin kilpailijoina ja ihmisinä ennen tallikaveruutta joka sekin meni ainakin osin Sennan oman kunnianhimoisuuden ja pahimmillaan jopa hengenvaarallisuuden takia pilalle.

Toisaalta sitten mielenkiintoista olisi ollut nähdä se, että miten välit siitä sittemmin olisivat kehittyneet tai jos Prost kuitenkin olisi vielä kerran vuosien 1994-1996 aikana tehnyt paluun McLarenille ja Senna olisi jäänyt henkiin. Toki muutoin Sennan jäädessä henkiin vuoden 1994 kolarista ilman tunnettuja tapahtumia todennäköisesti olisivat olleet ystäviä tai huonoimmillaan Senna ei olisi muutoin uskomattomasti henkiin jäädessään tapahtuneen jälkeenkin tiennyt välttämättä mistään eikä kenestäkään mitään.:(

Ja nuorempana kuljettajana Senna taas haastoi entisiä mestareita ja heidän ajoasemaansa ja jopa Keke Rosberginkin kanssa eräässä vaiheessa Sennalla oli erimielisyyksiä ja riitoja asioista jotka Keke sittemmin tosin ehkä väistyvänä ja vuosien varrella viisastuneen kuljettajan ominaisuuksilla kuittasi näkemyseroina joskin terävästi ilmaisi senkin, että Senna ei aikonut oppia talon tavoille ja siitähän tulisi rumaa jälkeä sitten niin kuin usein tulikin.

Joskus niihin rettelötilanteisiin joutui jopa täysin ulkopuolisia tai syyttömiksi laskettuja osapuolille ja joskus hyvin harvoin Sennalle tuli jopa aivan äärettömiäkin ylilyöntejä joihinkin riitatilanteisiin joista ainakin lähtökohtaisesti muistamani pahin tilanne oli Mexico Cityn 1987 ratavalvojan turpaan lyöminen ja ratavalvojapäällikön lyömisen ja potkaisun yritys ennen vetäytymistä varikolle rähisemään aiemmin viikonloppuna kiista ja melkein tappelukumppanina olleen Andrea de Cesariksen kanssa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Senna kun ohimennen mainittu, niin ensi viikolla saavuttanen päivälleen hänen ikänsä silloin Vappuna 1994. Aika rientää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Tänä päivänä onkin kulunut Niki Laudan elämää uhanneesta ja myös muuttaneesta Nürburgringin onnettomuudesta tasan 40 vuotta kun onnettomuus tapahtui 1.8.1976. Laudan onnettomuus herätti huomiota tietenkin myös Suomessakin ja onnettomuutta esitettiin televisiossakin eniten kuin mitään muuta aiempaa formulaonnettomuutta.

Seuraavan kerran tietysti Ronnie Petersonin onnettomuutta Monzasta 1978 näytettiin jo erittäinkin paljon ja sitten vielä Nürburgringiä 1976, Monzaa 1978 tai Kyalamia 1977 ja siinä menehtynyttä Tom Prycea ja hänen kuolonkolariaan enemmän näytettiin Gilles Villeneuven Zolderin 1982 onnettomuutta Suomen Televisiossa. Kyalamin 1977 onnettomuus tosin näytettiin erillisesti Niki Laudan Nyrren 1976 kolarin tapaan vuoden 1978 Monzan jälkeisen kisaviikon uutisoinnissa erillisesti uusintana niin TV-Uutisissa kuin Urheiluruudussakin mikä oli siihen aikaan karmeaa katsottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Tänä päivänä onkin kulunut 25 vuotta ensimmäisestä Espanjan Barcelonan radalla ajetusta osakilpailusta. Samalla kyseinen kilpailu oli myös Yleisradion Juha Jokisen viimeinen kisaselostuskin.
 
Ylös