Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä onkin kulunut jo 30 vuotta vuoden 1986 Meksikon Grand Prixistä ja Gerhard Bergerin uran ensivoitosta. Bergerin ura kun ei aivan alkuvaiheessa ollut niinkään kehuttu toisin kuin mitä sittemmin oli. Pitkälti siihen vaikutti vuoden 1985 Arrows-vuosi ja siihen lisäksi myös entisen Toleman-tallin korvanneen Benetton-tallin alkuvaikeudet BMW:n turbomoottorien tai tekniikan kanssa. Meksikon kilpailu oli aikanaan 12.10.1986 Suomessakin varsin eriskummallinen tapahtuma ainakin tv-lähetyksensä suhteen. Kilpailu oli Keke Rosbergin uran toiseksi viimeinen kilpailu ja se nähtiin TV2:ssa erittäin myöhään illalla tai keskellä yötä tapahtuma-aikaan.

Kisajärjestelyt YLE:n osalta jatkuivat vielä myös Keken viimeiseenkin uran kilpailuun eli Australian Adelaideen saakka. Adelaiden kilpailu kuultiin omalla erikoisella tavallaan radiossa ensin yhtä mittaa hyvin varhain aamulla Raimö 'Höyry' Häyrisen selostamana suorana ja loput tavallaan Yleisradion aamuohjelmien seassa jolloin kuultiin niin Keken keskeytys kuin Nigel Mansellin keskeytys ja myöhemmin vielä aamulla Yleisradio lähetti hieman yli puolen tunnin mittaisen koosteohjelman kisasta, olisikohan ollut 35-40 minuuttia pitkä radiokooste ja sitten tietenkin tuli vielä kisan tv-koostelähetys joka oli myös melko erikoinen teko vaikka olisihan kilpailun voinut kyllä vuoden 1985 Adelaiden sudenhetkenä näytetyn suoran lähetyksen tapaan näyttää suoranakin tai vaikkapa kokonaisena jälkilähetyksenä TV2:ssa toisin kuin toki samalla pelkkänä koosteena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
:alppu:Tänä päivänä onkin kulunut tasan 20 vuotta siitä kun Damon Hill otti ja voitti Williamsilla ensimmäisen ja ainoaksi jääneen maailmanmestaruutensa Japanin Suzukassa 1996 13.10.1996. Kilpailussa myös Suomen Mika Häkkinen ajoi loistavan tuloksen vaikka tuskin Martinlaakson mies arvasi ihan vielä silloin, että jo kahden vuoden kuluttua hän olisi maailmanmestari ja vuoden sisällä jo ensimmäisen kilpailunsa voittanut kuljettaja.

Kyseisen vuoden 1996 Suzukan kilpailun jälkeen Häkkisellä oli todellisuudessa edessään raju ja vaikea Talvikausi 1996-1997 kulissien takana jolloin Häkkinen oli täysin kyllästynyt McLarenin iskukyvyn paluun odotukseen vaikka Suzukasta hyvä tulos oli tullutkin ja lähtö muihin tiimeihin oli tulla, mutta sitten Keke Rosberg puhui hänelle lievästi sanottuna järkeä päähän ja sai hänet odottamaan vielä kerta kaikkiaan yhden vuoden.

Se kannatti tai tulisi kannattamaan ja jopa jo kesken vuoden 1997 Häkkinen ei enää koskaan kritisoinut McLarenia tai edes halunnut mennä enää ollenkaan niin painokkaasti vuodeksi 1998 muihin tiimeihin kun miten oli halunnut vielä edeltäneellä talvikaudella.

Hillin osalta taas maailmanmestaruuden puolustaminen vuodelle 1997 jäi harmittavasti toteutumatta ja Jacques Villeneuven mahdollinen maailmanmestaruuden saaminen jo debytoivana kuljettajana jäi saamatta kun öljyvuoto tuli autoon.

Hillin mestaruus oli ensimmäinen samaan sukuun tuotu maailmanmestaruus ellei sitten mukaan laskettu myös Grand Prix-aikakauden kuljettajia kuten Antonio Ascaria ja Alberto Ascaria. Graham Hill kun oli saanut kaksi kertaa maailmanmestaruuden ja ehkä olisi saanut vielä enemmänkin voittoja ja mestaruuksia ilman erästä Jim Clarkia.

Damon Hill kirjoitti vähän aikaa sitten hieman Nigel Mansellin tapaan uusimman ajajauran kirjansa ja Hill muutenkin on ollut julkisuudessa aika suorapuheinen viime aikoina ja ehkä jopa hieman kyllästyneen oloinen kaikkeen. Hurjimmissa jutuissa on ollut jopa masentumisestakin puhuttu vaikkakin Hillin tuntien taitaa olla vain sitä kuuluisaa ja ehkä jopa hieman isänvikana tulevaa jo ajajauraltakin ennen mestaruutta tuttua pahan mielen purkamista ja synkistelyä silloinkin kun ei ehkä olisi tarvettakaan.

Todennäköisesti mies kyllä yli pääsee vaikka on Hill kyllä muuttunut paljon vaikkapa verrattuna vuosiin 2000 tai 2001 jolloin mies oli melkoisen bisnesmiehen näköinen ja oli todella rento kaveri. Ei olisi voinut uskoakaan, että kaveri on sama Damon Hill. Olisi voinut luulla vaikka kitaristiksikin jostain huippuluokan musiikkiyhtyeestä tai sitten levy-yhtiön pomomieheksi.:cool:
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
525
Sijainti
pk.seutu
Tänä päivänä onkin kulunut jo 30 vuotta vuoden 1986 Meksikon Grand Prixistä ja Gerhard Bergerin uran ensivoitosta. Bergerin ura kun ei aivan alkuvaiheessa ollut niinkään kehuttu toisin kuin mitä sittemmin oli. Pitkälti siihen vaikutti vuoden 1985 Arrows-vuosi ja siihen lisäksi myös entisen Toleman-tallin korvanneen Benetton-tallin alkuvaikeudet BMW:n turbomoottorien tai tekniikan kanssa. Meksikon kilpailu oli aikanaan 12.10.1986 Suomessakin varsin eriskummallinen tapahtuma ainakin tv-lähetyksensä suhteen. Kilpailu oli Keke Rosbergin uran toiseksi viimeinen kilpailu ja se nähtiin TV2:ssa erittäin myöhään illalla tai keskellä yötä tapahtuma-aikaan.

Kisajärjestelyt YLE:n osalta jatkuivat vielä myös Keken viimeiseenkin uran kilpailuun eli Australian Adelaideen saakka. Adelaiden kilpailu kuultiin omalla erikoisella tavallaan radiossa ensin yhtä mittaa hyvin varhain aamulla Raimö 'Höyry' Häyrisen selostamana suorana ja loput tavallaan Yleisradion aamuohjelmien seassa jolloin kuultiin niin Keken keskeytys kuin Nigel Mansellin keskeytys ja myöhemmin vielä aamulla Yleisradio lähetti hieman yli puolen tunnin mittaisen koosteohjelman kisasta, olisikohan ollut 35-40 minuuttia pitkä radiokooste ja sitten tietenkin tuli vielä kisan tv-koostelähetys joka oli myös melko erikoinen teko vaikka olisihan kilpailun voinut kyllä vuoden 1985 Adelaiden sudenhetkenä näytetyn suoran lähetyksen tapaan näyttää suoranakin tai vaikkapa kokonaisena jälkilähetyksenä TV2:ssa toisin kuin toki samalla pelkkänä koosteena.
Bergerin voiton salaisuutena taisivat aika pitkälti olla Pirellin renkaat, jotka kestivät lähdöstä maaliin. Berger pystyi ajamaan kilpailun läpi pysähtymättä kertaakaan. Goodyear-miehet joutuivat käymään varikolla vaihtamassa renkaita. Tosin Bergerin käyttämät Pirellitkin taisivat aika finaalissa olla ruutulipun heilahdettua.
Yksi kyseiseen kilpailuun liittyvä mielenkiintoinen nyanssi oli Nigel Mansellin suoritus. Britillä oli mahdollisuus Meksikossa varmistaa uransa ensimmäinen mestaruus, mutta kisa meni jokseenkin täydellisesti vihkoon. Kolmannesta ruudusta lähtenyt Mansell tippui lähdössä lähes jonon hännille, onnistui toki nousemaan viidenneksi, kierroksen Bergerille hävinneenä. Ja kun Mansellin mestaruden uhkaajat Alain Prost ja Nelson Piquet sijoittuivat Mansellin edelle, mestaruuden ratkaisu siirtyi Adelaideen.
Bergerin kausi 86 oli kokonaisuudessaan hyvä ja jäi plussan puolelle. Alkukaudesta hän oli jo Brasiliassa ja Espanjassa ajanut pisteille (kuudes) Imolassa hän tuli kolmanneksi, Belgiassa sijoittanut Benettoninsa toiseen lähtöruutuun, paalumies Piquetin rinnalle ja pari kuukautta ennen Meksikoa ajetussa Itävallan gp:ssä hän oli jälleen eturivissä, hallitsi kilpailua melko suvereenisti ja olisi todennäköisesti ottanut kotiradallaan uransa avausvoiton, mutta joutui teknisten ongelmien uhriksi.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Fernando Alonson viimeisimmästä maailmanmestaruudesta, Michael Schumacherin "ensimmäisen" F1-uran päättymisestä, ja Kimi Räikkösen viimeisestä Mclaren-kisasta on tänään vierähtänyt tasan vuosikymmen. Kyseessä siis Brasilian GP 2006.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Pari päivää sitten tulikin 30 vuotta täyteen Keke Rosbergin uran viimeisestä osakilpailusta Australian Adelaidessa kun 26.10.1986 ajettiin sen vuoden Australian Grand Prix.

Sen sijaan tällä päivämäärällä ajettiin vuonna 2012 Intian Grand Prix jonka Sebastian Vettel voitti 28.10.2012.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tällä päivämäärällä 70 vuotta täyttää sitten toistaiseksi edelleen uusin Australian Maailmanmestari F1:ssä kun osin syntymäpäiväsankarin mukaan ainakin melkein toisen nimensä perusteella nimetty Mark Allan Webber ei kyennyt mestaruutta voittamaan ja lopetti uransa kun olisi ehkä vielä ollut eloa pienesti jäljellä mikäli todella kaikki olisi mennyt tapahtumahistoriallisesti Sebastian Vettelillä kuten meni.

Kyseessä on siis takavuosien palkintopallien tuoremehun, kaljan ja Radlerin tai Radleria edeltävien ja sitä vastanneiden hedelmävirvoitusjuoma/olut-sekoitusten ystävä nimeltä Alan Jones joka kyllä oli Patrick Headin ja etenkin Frank Williamsin se kaikkien aikojen kuljettaja numero yksi yleisessä suosiossa.

Onnittelut vaan herralle!:cool:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä on kulunut tasan 25 vuotta kaikkien aikojen lyhimmästä Grand Prixistä. Kyseinen Grand Prix oli Australian Grand Prix Adelaidessa päivämäärällä 3.11 vuonna 1991. Ayrton Senna voitti ehkäpä formulahistorian tai ainakin nykyaikaisen formulahistorian vaarallisimmassa kaatosateessa ajetun kilpailun ja koska kilpailu liputettiin poikki ja lopetettiin väittelyjen jälkeen kierrosten 15-17 sijaan kierroksella 14 niin Senna sai tietysti vain puolikkaat MM-pisteet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä 30.11 eräänlainen suomalainen epäonnensoturi, mutta myös omantiensäkulkija, pistemies, näyttävä persoona niin radalla kuin sen ulkopuolellakin ja ainakin melkein kisavoittajana tunnettu Mika Salo täyttää 50 vuotta.

Onnittelut herralle!:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tällä päivämäärällä Sinisenä Ritarina vuonna 1984 useista hienoista ohituksista tunnettu ja vuonna 1985 muun muassa ensimmäistä säännölliseen käyttöön tarkoitettua kamera-autoa Renaultin testikuljettajan ja kolmannen kuljettajan ominaisuudessa ajanut Francois Hesnault täyttää 60 vuotta.

Onnittelut miehelle toki!:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä tasan 25 vuotta sitten vuonna 1992 alkoi Nigel Mansellin maailmanmestaruuteen päättynyt F1-kausi 1992 Etelä-Afrikan Kyalamista sen kilpailun kilpailuviikonlopun osalta.

Sinä päivänä eli 27.2.1992 ajettiin torstaina Tutustumisharjoitus ja itse asiassa peräti kaksikin. Molemmissa nopein oli tietysti Mansell ja se alleviivasi jo tuolloin ainakin äärimmillään britin maailmanmestaruuden mahdollisuuksia. Toisaalta näin jälkikäteen Mansellin kausi 1992 oli ja on ollut varsin ristiriitainen näihin päiviin asti koska välillä niin paljon enemmän on arvostettu vuosia 1986 ja 1987 vaikka ne eivät Mansellin mestaruuteen päättyneet. Myös vuotta 1991 on samalla tavalla vain pidetty jokseenkin vuotta 1992 enemmän arvostetumpana Mansellin vuotena lajissa vaikka sekään ei mestaruuteen päättynyt.

Mansellilla tosin vuonna 1991 sattui myös monenlaista tapahtumaa ja eräs mestaruuteen ja sen jahtaamiseen liittynyt piirre oli myös Barcelonan 1991 viikonlopun kuljettajapalaverin välikohtaus Ayrton Sennan kanssa josta tosin Sennalle oli lopulta tulla huonoimmillaan kesken mestaruustaistelun kilpailuviikonlopulta sulkeminen koska Senna raivostui liian silmittömästi virkansa menettämässä olleen Jean-Marie Balestren mielestä ja ei edes Max Mosley tulevana lajijohtajana pitänyt Sennan raivoamisesta ajajakokouksessa.

Senna kun oli tulistunut Mansellille vain siksi kun britti osasi laittaa Sennan ojennukseen radan ulkopuolellakin. Mansellin mielestä kun Ayrton ei kerta kaikkiaan vaan voinut hallita aivan kaikkea aina ja mielensä mukaan silloin kun häntä huvitti.

Lopulta välikohtauksen aikana pitkästä aikaa Nigel ja Ayrton olivat ryhtyä jopa nyrkkisillekin ja välikohtauksen päättämisen ja Sennan ajamisen koko kisassa varmistivat lopulta oikeastaan vain Ron Dennisin väsymättömät puheet Sennan puolesta taas kerran joskin Balestre ja loppukauden ajan myös Mosley pitivät Sennaa silmällä.

Balestren mielestä Senna näytti lajissa huonoa esimerkkiä erityisesti nuorille kuljettajille jotka oppisivat väärille tavoille ja jotka kärsivät muutenkin välikohtauksesta. Toisaalta liekkiä välikohtaukseen oli lyömässä myös Nelson Piquet joka kerrankin myös oli Mansellin puolella sanomalla tuolloin, että Nigelillä ehdottomasti on oma pointtinsa asiassa siinä missä Sennalla sitä ei ollut.

Mosleyn mielestä tosin Mansellin ja Piquetin Sennan Jumala-vertaukset olivat jossain määrin tökeröitä ja provosoivia Barcelonassa 1991 joka sitten kieltämättä johti Sennan käyttäytymään tuona viikonloppuna kuten lopulta käyttäytyi. Radalla tosin Senna ei onneksi antanut Mansellin kanssa tuossa kilpailussa välikohtauksen näkyä lainkaan.:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä 1.3.1992 Nigel Mansell voitti Etelä-Afrikan Grand Prixin Kyalamin silloisella uudella radalla ja aloitti tiensä kohti maailmanmestaruutta. Sittemmin erikoisesti tämä kilpailu oli harvoja Nigelin todellisia onnenhetkiä kaudella siinä mielessä, että mies oli kiistattomasti sinut itsensä ja tallinsa kanssa.

Muutoin vuosi 1992 sisälsi enemmän tai vähemmän myös ristiriitaisia ja jopa ikäviäkin hetkiä Nigel Mansellin ja Williamsin välillä joiden provokaattorina ainakin joskus toimivat myös Alain Prostin ja Ayrton Sennan omat mediapersoonat ja manageritkin jotka levittivät välillä vääriä tietoja Williams-tallin korviin, väittivät joskus jopa Ayrton Sennan olleen esimerkiksi Pariisin lentoasemalla tai jopa aivan äärimmillään koko Williams-tallin tehtaan edustuksen ovella odottamassa salkkuineen allekirjoitusta jopa aivan ilmaiseksi sopimukseen jolla hän olisi ajanut jo vuonna 1993 Williamsille...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 40 vuotta eräistä F1:n verisimmistä ja karmeimmista onnettomuuksista koskaan. 5.3.1977 Etelä-Afrikan Grand Prixissä Tom Pryce ja nuori ja lupaava ratavalvoja Jansen Van Vuuren menettivät henkensä ja karmeammin näistä Van Vuuren menehtyi ja paljoa lievemmäksi ei jäänyt Prycen tilannekaan vaikka toisenlaisella onnella Pryce olisi hyvinkin voinut jäädä henkiin äärimmäisen järkyttyneenä mikäli palosammutin ei olisi osunut myös juuri päähän.:frown:

Kilpailu oli Niki Laudan heiniä voiton myötä, mutta myöhemmin Laudakin oli järkyttynyt kun tuosta onnettomuustilanteesta todella selvästi ja pahasti kuuli. Jody Scheckterille ja vähän ennen ruutulippua James Huntilta kolmannen tilan vieneelle Patrick Depaillerille ei myöskään tilanne ollut mitään muuta kuin järkyttävää kuultavaa. Hunt, Jochen Mass ja John Watson olivat loput pistemiehet.

Itse kisan kannalta aluksi voittorahat oli lyöty Huntille vedonlyöjien suosikkien piireissä ja mustina hevosina olivat sitten tietenkin Depailler ja Watson jotka kisan lopulla ja Watson jostain syystä myös kisan alussa olivat todella hyvässä vedossa. Watson sai synkän kisan nopeimman kierroksenkin. Sankariajon ilman pisteitä tuona synkkänä päivänä ajoi melko varmasti Surteesin Vittorio Brambilla jolla kyllä teknisiäkin vaurioita riitti, mutta pisteet jäivät harmittavasti saamatta.

Kisan voittaja Laudallakin oli jäähdytysnestevuoto ja öljynpaineet olivat olleet pitkään vähissä ja kiehuvina. Jo viimeiset 25 kierrosta olivat itse asiassa olleet melko vaikeaa selviytymistä joskin Laudan ajotaidot ja johtoasema renkaiden säästelyn muodossa toivat voiton kotiin.

Kaikkiaan tuon vuoden Ferrarin automalliin mahtui 12 litraa jäähdytysnestettä ja Laudalla oli Kyalamin kisan jälkeen autossa vain 4 litraa jäähdytysnestettä ja vain nimeksi asti kunnolla voitelevaa koneiston öljyä ilman, että se oli tervaantunut ja pilalla höyrystymisen takia. Mikäli ei olisi ollut voitosta kiinni niin todennäköisesti Lauda olisi saattanut keskeyttääkin kisan tuona päivänä sekä teknisen ongelmansa että myös varmaankin kunnolla tiedostaen Prycen ja Van Vuurenin onnettomuudenkin.

Suomessa tuo onnettomuus herätti huomiota Urheiluruudussa ja onnettomuutta näytettiin noin vuotta myöhemmin tai oikeammin hieman yli puolitoista vuotta myöhemmin uudelleen Urheiluruudussa ja lisäksi mikäli en aivan väärin muista niin TV-Uutisissakin. Myöhempi onnettomuuskatsaus vuonna 1978 johtui katsauksesta myös Ronnie Petersonin Monzan onnettomuudenkin takia.

Verisin Urheiluruutu varmaankin sitten Watkins Glenin 1974 oli tuo Kyalamin 1977 Urheiluruutu...:( Ja sittemmin tuota onnettomuutta näytettiin myös HTV:n käännetyssä dokumenttisarjassa Nopeat ja Kuolleet vaikka se taisi kestää vuoden tai kaksi ennen kuin HTV ryhtyi tuota Suomessa varsinaisesti näyttämään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä onkin kulunut 25 vuotta vuoden 1992 Meksikon Grand Prixistä joka oli aikansa viimeinen pitkään aikaan ja lisäksi myös viimeinen kisa alkuperäisen Peraltada-mutkan sisältävänä kokonaisuudessaan. Kilpailun voitti 22.3.1992 Nigel Mansell jälleen kerran. Tuossa kisassa merkillepantavalla tavalla nuori Michael Schumacher sai uransa ensimmäisen palkintokorokesijoituksenkin.

Huonompana puolena paljon odotettu Meksikon Rengaslotto ei toteutunut ja jätti ikävän maun tuon ajan viimeiselle Mexico Cityn kilpailulle suhteellisessa tylsyydessään jolle jännitystä yritti ohitusnäytöksellään toki luoda Tyrrellin Andrea de Cesaris.

Kolmostelevisio näytti tämän kilpailun suorana ja kilpailu saattoi olla ehkä ainoa Kolmostelevision ajan Meksikon kisa joka olisi selostettu aivan suorana myös paikan päältä käsin kun yleensä Meksikon kisat vuoden 1991 kisaa huomioimatta oltiin tehty yleensä studiosta käsin kun kilpailu oli kaukomaiden kisa.

Ainoa muu Meksikon kisa ehkä paikan päältä olisi ollut vuoden 1987 kisa, mutta en mene sitä aivan varmaksi vannomaan kun Kolmosen alkuaikojen F1-kisojen osajako paikan päällä olemisen tai olemattomuuden osalta oli hyvin selvä melkein aina ja lisäksi menettely jatkui samanlaisena myös vielä MTV3:n alkuaikoina 1993-1994. Vuodesta 1995 eteenpäin ilmeisesti noin vuoteen 2006 asti sitten paikan päällä selostettujen kisojen määrä vaihteli vuosittain melko paljonkin, mutta mukana alkoi olla jo selvästi enemmän myös kaukokisoja kuin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tällä päivämäärällä 5.4.1992 Nigel Mansell voitti vuonna 1992 jo kauden kolmannen perättäisen osakilpailuvoittonsa Brasilian Interlagosin radalla kilpailussa jossa Ayrton Sennalla oli Gerhard Bergerin tapaan paljon uutta ja ei niin kovin uutta materiaalia käytössään jolla Williams muka tuolloin piti voittaa. McLaren päätti tuoda puoliautomaattivaihteistonsa radoillekin uuden autonsa muodossa vaikka vieläkin se olisi vaatinut oikeasti kehitystä ja jota McLaren oli jo kehittänyt lokakuusta 1990 saakka.

Globo TV:llä oli vuoden 1992 Brasilian kilpailusta eteenpäin vuoden 1994 Brasilian kilpailuun asti voimassa omat erikoismusiikkitunnuksensa Brasilian kilpailuun ja kansainväliseen TV-kuvaan pääsivät myös noina vuosina kuljettajien sydämenlyönnitkin...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tällä päivämäärällä 24 vuotta sitten Ayrton Senna voitti Englannin Doningtonissa ajetun Euroopan Grand Prixin 11.4.1993.

Siitä päivästä lähtien onkin melkein välitöntä huomiota ja kisan jälkeisiä välittömiä päiviä huomioimatta ollut kateissa F1:n kenties mielenkiintoisin oheispalkinto koskaan ainakin tavallaan ja varsinkin oman aikakautensa erittäin nuorille ihmisille ja pienille lapsille hyvinkin tutun pelihahmon Sonic The Hedgehogin eli Sonic-siilen palkintopokaali joka Sennalla tosiaan lisäksi tuona päivänä oli käsissään ennen kun se jäi yksin palkintokorokkeelle ennen poisvientiä Doningtonin lehdistökeskukseen ja viimeinen paikka missä tämä tiettävästi aito ja alkuperäinen Sonic-pokaali nähtiin varmasti oli Doningtonin ratavirkailijoiden toimisto.

Sen jälkeen se vain mystisesti katosi ja täysin aidon palkinnon osalta onkin ollutkin kateissa. Muilta osin toki tätä oheispalkintoa on nähtykin vuosien varrella, mutta useimmiten ne ovat todettu väärennöksiksi tai korkeintaan vain aidon jäljitelmiksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä on kulunut päivälleen 30 vuotta siitä kun Nigel Mansellille sittemmin varsin murheelliseksi, mutta erittäin kilpailukyvykkääksi ellei peräti aivan uran parhaimmaksi kaudeksi sinänsä muutoin kuin mestaruuskauden 1992 laskien eli kausi 1987 sai alkunsa Formula 1:n osalta Brasilian Rio de Janeiron Jacarepaguan radalla 12.4.1987.

Kilpailu oli ensimmäinen moneen vuoteen myös ilman Keke Rosbergia lähtöruudukossa millään tavalla koska aikaisemminhan vuosina 1978-1986 Keke Rosberg ajoi F1:ssä vaikkakin vuosina 1978-1981 Keke oli välillä aika paljon poissakin ruudukoista karsiutumisten tai vuoden 1979 kauden ensimmäisellä puoliskolla ollessaan ilman tallipaikkaa muissa sarjoissa ajamisensa takia.

Lopulta koko vuonna ei suomalaisia nähty vaikka huhuissa pyöri silloin tällöin hyvinkin vahvasti Jari Nurminen siinä mitä tuli F1-paikkoihin ja Nurminen testasikin talvikaudella 1987 Arrowsia ja myöhemmin kaudella oli päästä Colonille, mutta lisenssisotkut ja ajoittain myös rahaongelmat olivat pääsemättömyyden syitä. Kekellä alkoi managerityöt ensin JJ Lehdon ja myöhemmin samana vuonna myös Mika Häkkisen kanssa.

Lisäksi vuosi 1987 oli tärkeä siinä, että Keke Rosberg aloitti ratojen ulkopuolella selostajallisen yhteistyön Matti Kyllösen kanssa tämän kommentaattorina. Kolmostelevisiokin aloitti lähetyksensä kisoista vaikkakin kesti melko pitkään ennen kuin vihdoin ja viimein Formula Rally-ohjelmien koosteiden tai kokonaisten jälkilähetysten sijaan nähtiin suoraakin kuvaa Kolmosen formulalähetyksissä ja myös omana ohjelmanaan ilman Formula Rally-ohjelmataustaa.

Kolmosen vaikean alkutaipaleen vuoksi televisiointi oli lähtökohtaisesti kaudella 1987 YLE:n varassa joskin YLE ei lopulta näyttänyt kauden aikana kovinkaan paljon formuloita vaikka toki se niitä kyllä näytti vaikka talvikaudella pahimmillaan muuta huhuttiinkin.

Kuitenkin vuoden 1987 alussa oli vaikeaa vielä sanoa mitään varmaa Williamsin nousevasta iskukyvystä tai etenkään maailmanmestaruudesta kun Alain Prost otti ja voitti Brasilian Grand Prixin 12.4.1987 jolloin Prost avasi vahvasti mestaruustaistelunsa puolustuksen jatkaen sitä myös vähän myöhemmin kaudella Belgian Spa-Francorchampsissa voittamalla, mutta oli myöhemmin selvissä vaikeuksissa kaudella ja hävisi mestaruutensa puolustuksen joskin voitti vielä myöhemmin kaudella Portugalin Estorilissa.

Adrian Campos erikoisesti diskattiin kilpailusta koska hän unohti korvatulppansa kunnollisen kiinnityksen ja mikäli vielä se nyt ei ollut rike eikä kyllä tietääkseni ollutkaan niin sääntöjenvastainen lähteminen omasta lähtöruudusta liian myöhään suoran takarivin takanakin olevan viimeisen auton takana olemisen sijaan oli ja hänet diskattiin siitä hyvästä kisasta mustalla lipulla.

Nelson Piquet oli toinen kilpailussa ja Keke Rosbergin paikan McLarenilla hyvin tilapäisapuna pelkästään vuoden sopimuksella ja vain Ayrton Sennan järkyttävän hintaisen Lotuksen sopimusrikkomusmaksun takia yleensäkin siinä tallissa vuonna 1987 ajanut Ruotsin Stefan Johansson avasi kautensa loistavasti kolmostilalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä on kulunut 20 vuotta Argentiinan Grand Prixistä 1997 joka ajettiin 13.4.1997 Argentiinan Buenos Airesin radalla. Tästä kilpailusta eteenpäin on näihin päiviin asti soitettu yhtämittaisen kiistattomasti Bizetiä palkintokorokkeella.

Myös vuoden 1996 ajan kokonaan ja Australian Grand Prixin 1997 päätteeksi soitettiin Bizetiä, mutta Brasilian Grand Prixin 1997 päätteeksi palkintokorokkeen lähellä olleessa ja siellä sittemmin muutenkin näihin päiviin asti sijainneissa teknisen osaston tiloissa tapahtuneen äänentoistolaitteiden ja siellä vielä oikeammin soitettavan lauluäänitteen teknisen vian vuoksi soitettiin lopulta vielä viimeisen kerran jo F1:stä tavallaan sääntöjenmukaisesti poistunut Oodi Ilolle Beethovenilta jota viimeksi oli kuultu Australian Grand Prixissä 1995.

Argentiinan Grand Prixin 1997 voitti Jacques Villeneuve, Eddie Irvine oli toinen ja Ralf Schumacher oli kolmas.
 
Ylös