Tuo
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=905514&postcount=1380 tuli tänään ja kerkesin sillä muutaman 10 laukaksen sarjan jo ampua.
Siitä onkin jo aikaa kun olen ilmapistoolilla ampunut rata-ammuntaa ja sen huomasi. Lisäksi ase oli mulle täysin outo ja vielä tyypiltään sellainen, että sitä ei ole tarkoitettu esim. kilpa-ammuntaan.
Ekat sarjat menivät ihan liipasintuntuman (joka on muuten
täysin perseestä) ja tähtäinten asetusten etsimiseen. Tauluun sentään kaikki osuivat mutta muutama kunnon huti tuli eivätkä tulokset olleet ollenkaan sitä luokkaa mihin ruutiaseella pystyn.
Mutta muutamalla viimeisellä sarjalla alkoi jo lyyti kirjoittaa ja viimeisessä sarjassa oli jo 8 kymppiä, joista yks täysin napakymppi ja yks ysi ja yks josta ei silmämäärältä osannut sanoa onko se kasi vai ysi. Silti koko ajan oli sellainen fiilis että paremmatkin tulokset tuli ammuttua enemmän tsägällä kuin taidolla. Se johtuu tuosta liipasintuntumasta.
Liipaisintuntumaa ei pysty sanoin kuvaamaan, koska sitä ei oikeastaan ole ollenkaan. Ase laukeaa näennäisen randomisti miten sattuu jossain vaiheessa liipasinta puristettaessa.
Vaikka tuo hintaisekseen onkin ihan OK peli, en silti tuon liipasintuntuman takia voi tuota asetta varauksetta suositella edes kotiin rakennettavalle sisäampuradalle, mutta toisaalta en itse ala tuota vaihtaakaan. Jos vähänkään vakavammin haluaa harrastaa, kannattaa sijoittaa vähän lisää rahaa ja ostaa vaikkapa
IJ-46.
Jos tämänkertainen into ilmapistooliammuntaan kestää, harkitsen vakavasti tuollaista seuraavaksi. Tosin mua nuo ruutiaseet viehättää paljon enemmän, mutta tämä on erittäin hyvä harjoittelumuoto jota varten ei tarvitse erikseen lähteä radalle.
Tarkkuus on kyllä kohdallaan tuon hintaluokaan räiskintäpyssyksi ja hinnan takia tuolle voi antaa paljon anteeksi. Tekee tollasta n. 30-40 millin kasaa, tuulesta riippuen. (En ole vielä sitä rataa pykännyt joten ammuin ulkona) Mutta se liipasintuntuma on oikeesti niin perseestä, että en ole vastaavaa tavannut. Jossain vaiheessa puran tuon ja tutkin, oisko asialle jotain tehtävissä. Käyttöohjeissa on liipasimen säätöohjeet, mutta tämä ase on kyllä eri mallinen kuin käyttöohjeessa, koska ohjeen mukaisesti ei liipasinta pääse säätämään.
Tarkkuudesta ja tähtäimistä molemmista 8+.
Laukaisusta asteikolla 4-10 selkeä nelonen.
Lisäplussaa tämän luokan aseille harvinaisesta jutusta: Mukana tuli puhdistuspuikko ja varaosia. Eli varustelusta ysi.
Istuvuus käteen on täysin makuasia. Mun käteen tämä ase sopi arvosanan 8½ edestä.
Lataus on helppo, looginen ja turvallinen (Viritysvarmistin). Tämän uskaltaa antaa nuoremmankin ampujan käteen. Siitä täys kymppi.