Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Runar ja Kyllikki sanoi:
Oletteko huomanneet, että oma huolimattomuus kirjoittaessa on nykyisin muodikasta laittaa lukihäiriön piikkiin?
Oikeastihan lukihäiriöisyys ei aiheuta sellaista että kirjoitetaan yhdyssanat erikseen ja erisnimet pienellä sekä taivutetaan ihan väärin. ("Ei pysty mennä" jne.)
Sellaisen aiheuttaa oma laiskuus ja/tai sivistymättömyys. Ei lukihäiriö. Mun mielestä se on jopa loukkaavaa oikeita lukihäiriöisiä kohtaan että ihan vakavissaan yritetään vierittää lukihäiriön piikkiin omaa laiskuutta/sivistymättömyyttä.
Lukihäiriö nimenomaan aiheuttaa vaikeutta hahmottaa sitä, mitkä sanat kirjoitetaan yhteen, samoin kuin laran mainitsemaa kirjainten poisjääntiä/väärään järjestykseen menemistä/keskenään sekoittamista. Loukkaavaa oikeita lukihäiriöisiä kohtaan on myös syyttää heitä laiskuudesta/sivistymättömyydestä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
maradona sanoi:
Näillä näkymin tulee yo-todistukseeni neljä E:tä ja yks M, ja yksi on siinä E:n ja M:n rajalla. Ei tullut sitä ällää edes vahvimmista aineista mutta kaipa tää ihan hyvä on :alppu: .
Ei paskemmin karjalaiseksi lain!:thumbup:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
^Melissa sanoi:
Lukihäiriö nimenomaan aiheuttaa vaikeutta hahmottaa sitä, mitkä sanat kirjoitetaan yhteen, samoin kuin laran mainitsemaa kirjainten poisjääntiä/väärään järjestykseen menemistä/keskenään sekoittamista. Loukkaavaa oikeita lukihäiriöisiä kohtaan on myös syyttää heitä laiskuudesta/sivistymättömyydestä.
Kirjainten poisjäänti on jututtamani erikoisopettajan mukaan fakta. Toki tiesin sen jo etukäteen, koska olen vuosikaudet seurustelut ihan oikeasti lukihäiriöisen ihmisen kanssa. Yhdyssanojen systemaattinen väärinkirjoittaminen ei kuulu lukihäiriöön. Lukihäiriöiset eivät keskimäärin kuulemma ole yhtään sen sokeampia yhdyssanoille kuin kukaan muukaan. Myöskään muodinmukaiset "ei pysty mennä"-tyyliset lauserakenteet eivät millään tavalla kuulu lukihäiriöön. Uskon, että hänellä riittää kompetenssia tähän asiaan, joten uskon häntä.

Kun oikeita lukihäiriöisiä kohtaan on loukkaavaa syyttää heitä laiskuudesta/sivistymättömyydestä, niin kehotan sinua olemaan tekemättä niin. Niin minäkin olen pyrkinyt tekemään.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Noin Wikipediassa:



Dysgrafia
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Dysgrafia eli kirjoitushäiriö on keskushermostoperäinen häiriö, joka esiintyy usein lukihäiriön tai muiden oppimishäiriöiden yhteydessä. Sen ilmenemistapoja ovat esimerkiksi:

* Kirjoitusvirheet, jolloin kirjaimet ovat vääriä tai puuttuvat peräti kokonaan.
* Kirjainten kääntyminen peilikuviksi, jolloin esimerkiksi b ja d sekoittuvat.
* Laajempina tekstin tuottamisen ongelmina, jolloin tekstistä puuttuu tavuja, sanoja tai lauseita, tai koko tekstin jäsentäminen on muuten hankalaa.

Dysgrafia ei ole merkki älyllisestä jälkeenjääneisyydestä, eikä vaikuta muutoin ilmenevään lahjakkuuteen. Sen vuoksi dysgrafiasta kärsivälle olisi tärkeää luoda uskoa ja halua oppimiseen muilla osa-alueilla. Dysgraafikolla on oikeus tukitoimenpiteisiin oppimisympäristössään, ja hänellä on oltava mahdollisuus tutustua ja omaksua vaihtoehtoisia oppimismenetelmiä tai ilmaisutapoja.

Lukemisen ja kirjoittamisen ongelmista kärsii noin 10% lapsista, ja noin 6% aikuisista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
lara sanoi:
Nyt on taas Runaria joku pistany silmaan. :D
Kylla mulla on lieva lukihairio ja just sen takia mun on vaikea hahmottaa, kirjoitetaanko jotkut sanat yhteen, -taivuttaa joitakin lauseita ja varsinkin vasyksissa voi lauseesta puuttua sana, enka ma sita lukiessani huomaa. Jos mun pitaa kirjoittaa synttari kortti kirjoitan sen 80% varmuudella ekat 2 kertaa vaarin. Paljon Onea tms. En vaan huomaa, etta siina on joku virhe.
Toki ma oon laiskakin. Kirjoittamisen suhteen se on vahentynyt Moen riittavalla vittuilulla ja nyt aloitan lauseet isolla ja yritan muutenkin kirjoittaa entista tarkemmin. Kiireessa en ehdi jokaista yhdyssanaa tarkistamaan, mutta koita lukea sormet silmien edessa kun naet mun postauksia. Ehka se auttaa.
Eli kysesssä oli kuitenkin enämpi laiskuus tossa suhteessa.:ahem:

Oikea lukihäiriöinen ei pysty edes skarppaamalla kirjoittamaan oikein.;)
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Moe Szyslak sanoi:
Eli kysesssä oli kuitenkin enämpi laiskuus tossa suhteessa.:ahem:

Oikea lukihäiriöinen ei pysty edes skarppaamalla kirjoittamaan oikein.;)
Copy pasteilulla Oikea lukihäiriöinen kuitenkin pysty kirjoittamaan oikein. Eli kuitenkin laiskuus ei kysesssä. Oli tossa suhteessa edes enämpi oikein. :ahem: Eli skarppaamalla kuitenkin. ;)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Laitoin ensimmäisen kysymykseni "Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista" palstalle.

Jos teistä joku on sellainen että osaa vastata tyhmään kysymykseen tietokoneesta,
niin olen oikein kiitollinen jos viitsit vaivautua hinaamaan perseesi ko. palstalle. (asennus kesken)
 

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Moe Szyslak sanoi:
Eli kysesssä oli kuitenkin enämpi laiskuus tossa suhteessa.:ahem:

Oikea lukihäiriöinen ei pysty edes skarppaamalla kirjoittamaan oikein.;)
Niin siis ma kirjoitin tosi laiskasti, kiitos sun ketkuilun oon yrittany keskittya enempi siihen miten kirjoita, mutta silti mulle tuottaa vaikeuksia hahmottaa joitain yhdyssanoja ja multa jaa kirjaimia pois. Tarkistelen niita yhdyssanoja sitten muista teksteista.
Jos ma joskus opin kirjoittamaan sujuvasti ja oikein niin lahetan sulle kukkasia. :thumbup:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
lara sanoi:
Niin siis ma kirjoitin tosi laiskasti, kiitos sun ketkuilun oon yrittany keskittya enempi siihen miten kirjoita, mutta silti mulle tuottaa vaikeuksia hahmottaa joitain yhdyssanoja ja multa jaa kirjaimia pois. Tarkistelen niita yhdyssanoja sitten muista teksteista.
Jos ma joskus opin kirjoittamaan sujuvasti ja oikein niin lahetan sulle kukkasia. :thumbup:
Onko sulla numerot hanskassa, vai sekotatko joitakin numeroita? Tein edellisessä duunipaikassa kyselyä aiheesta ja yllättävän monella on vaikeuksia numeroiden kanssa (esim. pitää skarpata älyttömästi puhelimessa, kun kirjoittaa muistiin soittajan puh nroa).
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
On varmasti vaikeaa arvata, missä olen noin kahden minuutin kuluttua. Se, joka arvaa, voi herättää minut tunnin kuluttua. :cool:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Vituttaa, kävi yks tyyppi kattomassa tota pakua ja luuli vissiin et on ostamassa uutta autoa. Lisäks vielä ei tainnu kaverilla olla pikkurahan puute. No eihän toi oo ku 15v wanha. Kaikenmoista renkaanpotkijaa sitä onkin.
 
Ylös