Talvitestit 2006-2007

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
JT sanoi:
Aika väsynyttä, kun Alonso on kuitenkin lyönyt mestaruustaistossa Kimin selvästi hitaammalla autolla ja muutenkin miehen näytöt ovat vähän kovemmat kuin Montoyalla,
Mikään mitä Lonso on tehnyt ei viittaa siihen että hän olisi nopeampi kuin Montoya. Päinvastoin. Jos Trulli ja Lonso olivat about yhtä nopeita, Ralf on nopeampi kuin Trulli ja Montoya nopeampi kuin Ralf ja Kimi nopeampi kuin Montoya... No, tämähän on liian mutkikasta, ei todellisuus ole noin simppeliä. Mutta siltikin. En todellakaan näe mitään syytä pitää Alonsoa Montosta nopeampana. Eikä pitänyt kukaan muukaan (paitsi Alonsofanit) ennen kautta 2005.

Mitä taas autoihin tulee. Renault on kylläkin ollut nopeampi auto kuin McLaren vuodesta 2003 lähtien (mukaanlukien 2003). Joka vuosi. Auton nopeus kun ei ole sama asia kuin se vauhti mitä kuljettajat ja talli sillä radalla esittävät. Ainakaan minun mielestäni, vaikka voihan sen niinkin määritellä että auton nopeus on yhtä kuin se aika minkä se kellottaessa saavuttaa, unohtaen muut tekijät. Jos Kimi olisi ajanut Renaultia ja Alonso McLarenia, sanottaisiin, että Renault oli nopeampi ja McLaren hitaampi mm. 2005. Nyt ajatellaan toisin päin, sattuneesta syystä. Samasta syystä ei ennen kautta 2005 voitu kuvitella että Kimi on erityisen nopea kuljettaja. Häntä pidettiin tasaisena, ei niinkään nopeana. Montoyalla oli erittäin nopean, mutta epätasaisen kuljettajan maine. Nopeudessa Montoyan piti olla Kimin tasolla, ehkä jopa hieman kovempi, ainakin aika-ajoissa. Kuinkas kävikään. Montoyan vauhti ei ollut lähellekään Kimin vauhtia. Samat kuvitelmat on nyt Alonson vauhdista. Ja varmaan on niin kauan kunnes ajaa Kimin tallikaverina. Mitä ikävä kyllä tuskin tullaan näkemään.

Menee nyt kyllä off-topic jarnaamiseksi. Anteeksi nyt vain, että lopetan tämän tähän.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Parempi vissiin tosiaan lopettaa, jos asioita katsotaan näin mustavalkoisesti. Kun kerran edes kaksi maailmanmestaruutta eivät riitä Calvinin ja muiden silmissä tekemään Alonsosta Montoyaa tai Trullia kummoisempaa kuljettajaa. Vertailusi akselilla Alonso-Trulli-Ralf-Montoya-Kimi on myös tehty niin valikoiden (mitenköhän Alonso ja Trulli olivat muka tasavahvoja, Trulli Ralfia nopeampi tai Montoya Ralfia nopeampi?), että en viitsi lähteä asiasta enää kinaamaan. Sama koskee oletuksia autojen nopeudesta; yhtä hyvin sitä voisi yrittää uskotella itselleen, että McLaren oli nopein auto myös viime vuonna, mutta kuskit eivät vaan pystyneet parempaan...

Alonso saavutti paalupaikan ja GP-voiton kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana. Todellisuudessahan useimmat lajia seuraavat arvostivat hänen taitonsa yliarvostettua Montoyaa korkeammalle jo ennen kautta 2005. Kyllä ainakin itselleni on käynyt viime vuosien aikana selväksi se, että nykykuskeista kaksi on täysin yli muiden. Siihen en sitten menekään ottamaan kantaa, että kumpi heistä olisi samanlaisella kalustolla nopeampi ja kumpi mahdollisesti keräisi enemmän pisteitä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
JT sanoi:
Alonso saavutti paalupaikan ja GP-voiton kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana. Todellisuudessahan useimmat lajia seuraavat arvostivat hänen taitonsa yliarvostettua Montoyaa korkeammalle jo ennen kautta 2005. Kyllä ainakin itselleni on käynyt viime vuosien aikana selväksi se, että nykykuskeista kaksi on täysin yli muiden. Siihen en sitten menekään ottamaan kantaa, että kumpi heistä olisi samanlaisella kalustolla nopeampi ja kumpi mahdollisesti keräisi enemmän pisteitä.
Muistan, että MSa:ssa oli alkuvuodesta 2003 yhteishaastattelu Kimistä ja Alonsosta. Pääteemana oli, kumpi saa haltuunsa kaikkien aikojen nuorimman F1-maailmanmestarin tittelin..
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Kovalainen uuden auton ratissa, aivan loistavaa! Ei tätä meinaa vieläkään sisäistää että pian se ajaa kilpaa viime kauden mestaritallissa yhdellä parhaista autoista mitä on! Toivottavasti auto kulkee ilman Alonsoakin!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tuo Renaultin vauhti ei kyllä suoraan sanoen vieläkään häikäise. :doubtful:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
miksu sanoi:
jokos siellä tupruttaa...




Miksi Laarenissa on takasiipi keskeltä leveämpi, kun luulisi että päädyistä saisi paremman ja puhtaamman virtauksen(?) Onko kyseessä joku sääntöjen venytysjuttu?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jeeves sanoi:
Tuo Renaultin vauhti ei kyllä suoraan sanoen vieläkään häikäise. :doubtful:
Eihän sen vielä tarttekaan häikäistä.
Samasta syystä ei ennen kautta 2005 voitu kuvitella että Kimi on erityisen nopea kuljettaja.
Sokia on se joka näin ajatteli! Sehän oli päivän selvää jo 2002 että Kimi on tulee olemaan pian sirkuksen nopein kuski. Ja on nyt sitä, ollut jo pari vuotta.

Poikien keskustelu muistuttaa, että Ales Yoong oli Michael Schumacheria nopeempi kaudella 2002!

Sillä 2002: Alex Yoong päihitti Pedro de la Rosan jo heti Melbournessa. Pedro puolestaan oli Mika Saloa nopeempi Malesian kisassa. Salo tuli ennen Irvinea maaliin Brasiliassa. Eddie oli kolmas Monzassa jättäen taakseen David Coulthardin joka voitti Monacossa, Schumin ollessa toinen. Eikös tämä osoita että Yoong oli Schumia nopeempi? Kyllä vain, hyvä pojat! :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oberfeldwebel sanoi:
Eihän sen vielä tarttekaan häikäistä.
Nimenomaan. Ja Kovalaisen kierrosmääräkin on kovin alhainen.

Oberfeldwebel sanoi:
Sokia on se joka näin ajatteli! Sehän oli päivän selvää jo 2002 että Kimi on tulee olemaan pian sirkuksen nopein kuski. Ja on nyt sitä, ollut jo pari vuotta.

Poikien keskustelu muistuttaa, että Ales Yoong oli Michael Schumacheria nopeempi kaudella 2002!

Sillä 2002: Alex Yoong päihitti Pedro de la Rosan jo heti Melbournessa. Pedro puolestaan oli Mika Saloa nopeempi Malesian kisassa. Salo tuli ennen Irvinea maaliin Brasiliassa. Eddie oli kolmas Monzassa jättäen taakseen David Coulthardin joka voitti Monacossa, Schumin ollessa toinen. Eikös tämä osoita että Yoong oli Schumia nopeempi? Kyllä vain, hyvä pojat! :rolleyes:
LOL

Juuri näin. Ei keskinäinen vertailu ole kunnolla perusteltua elleivät kuljettajat aja tallikavereina pitempää jaksoa.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Sue_me sanoi:
Nimenomaan. Ja Kovalaisen kierrosmääräkin on kovin alhainen.


LOL

Juuri näin. Ei keskinäinen vertailu ole kunnolla perusteltua elleivät kuljettajat aja tallikavereina pitempää jaksoa.
täällä kaikki on sallittua. Myös shumin ja alonson fanittaminen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Se onkin paha paikka, jos Fisi hakkaa (selvästi) Kovalaisen. Haukutaanko Kovis vai myönnetäänkö Alonson nopeus. Kovalaisellahan on jo niin paljon kokemusta ajamisesta, että tulosta pitäisi syntyä suht nopeasti ainakin aika-ajoissa. Kilpailutilanteen opettelu saattaa viedä vähän kauemmin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Valencia

1. Fernando Alonso McLaren 1.12,053 (57)
2. Nick Heidfeld Super Aguri 1.12,169 (52)
3. Robert Kubica Williams 1.12,571 (123)

MTV3
______________________________________

Tasokasta tietoa MTV:ltä.. :D
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Hurmurisija sanoi:
Se onkin paha paikka, jos Fisi hakkaa (selvästi) Kovalaisen. Haukutaanko Kovis vai myönnetäänkö Alonson nopeus.
Kannattaa ottaa huomioon myös se mahdollisuus, että Fisico nostaa (edelleen) tasoaan ja/tai saa enemmän huomiota ja parempaa palvelua Renaultilta kuin ennen. Kommenttien perusteella Fisico asennoituu tulevaan kauteen johtavana kuljettajana ja talli odottaa häneltä paljon, kuten Kovalaiseltakin.

Varsinkin kauden alussa Fisico on usein ollut vahva, mutta viimeksihän Fisico rökitti Alonson Indianapolisin radalla mennen tullen sekä aika-ajoissa että kisassa. Pistetilastot kertovat, että viime kausi oli Fisichellan kaikkien aikojen paras, kauteen 2005 verrattuna 24% parannusta (tallitoverilla ei prosenttiakaan).
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Mickey sanoi:
Miksi Laarenissa on takasiipi keskeltä leveämpi, kun luulisi että päädyistä saisi paremman ja puhtaamman virtauksen(?) Onko kyseessä joku sääntöjen venytysjuttu?
Enpä tiedä miksi tarkalleen, mutta ratatyypistä riippuen noita nyt on ollut yhdellä sun toisella tallilla jo suht pitkään. Olet vissiin hiljan hankkinut silmälasit?
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
TurunSanomat:
http://turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:541:1:2007-01-17,104:34:432521,1:0:0:0:0:0:
Kilometrejä ei vielä lasketa

Uusi testirajoitus puraisee erityisesti Ferrarin testimääriin. 30000 kilometrin maksimirajoitus lähtee käyntiin 30.tammikuuta Valencian yhteistestistä. Määrän täytyy riittää kauden loppuun asti.

Ferrari aikoo käyttää visusti hyödykseen myös kaikki rajoituksen ulkopuolelle sallitut 12 päivän aerodynamiikan testit Vairanon suoralla. Auto Sprint -lehti väitti tämän viikon numerossaan, että Vairanon testien myötä uuden auton etusiipi uusiutuu jo ensi viikon Mugellon jaksolle.

Ennen kuin testien kilometrejä ryhdytään laskemaan pois kiintiöstä, jokainen talli saa testata yhden kolmipäiväisen jakson vapaasti valitsemallaan radalla.

Toyota ajoi oman jo viime viikolla Paul Ricardilla. Nyt Jerezissä omansa käyttävät Renault, Williams ja Super Aguri, kun BMW on Valenciassa. Ensi viikolla Ferrari ajaa Mugellossa, McLaren Valenciassa, kun Honda ja Red Bull käyttävät Barcelonan rataa.

Yhteistestit ajetaan helmikuussa Valencian, Jerezin, Barcelonan ja Bahrainin radoilla kahdella autolla. Kauden aikana testijaksoilla tallit käyttävät vain yhtä autoa.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Mickey sanoi:
Miksi Laarenissa on takasiipi keskeltä leveämpi, kun luulisi että päädyistä saisi paremman ja puhtaamman virtauksen(?) Onko kyseessä joku sääntöjen venytysjuttu?
Miten olisi se pikku juttu, että auto ei aina mene suoraan eteenpäin.:cool:
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Mickey sanoi:
Miksi Laarenissa on takasiipi keskeltä leveämpi, kun luulisi että päädyistä saisi paremman ja puhtaamman virtauksen(?) Onko kyseessä joku sääntöjen venytysjuttu?
Renault:
-downforcet koko siiven leveydeltä.
-indusoitua pyörrevastusta tulee varmasti enemmän leveällä jakaumalla.
-ilma virtaa keskeltä hyvin. kitkavastus vähäisempää. se on reunoissa missä muutenkin renkaat jarruttaa.

McLaren:
-downforcet hieman vähäisemmät.
-pyörrevastusta vähemmän. mersukin jaksaa suoralla.
-kitkavastus suurempi. peräpaine alhainen. tästä saadaan hyvät imut ohitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös