Talvitestit 2006-2007

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mr Natural sanoi:
No nyt alko Heikilläkin kulkemaan:

Ord. Piloto Licencia Equipo Marca Tiempo Gap Promedio VR NV Intv
1 4 Heikki KOVALAINEN FIN ING RENAULT F1 TEAM RENAULT 1:19.185 ---- 201,1 112 27 ----
2 3 Giancarlo FISICHELLA ITA ING RENAULT F1 TEAM RENAULT 1:20.467 1.282 197,9 54 34 1.282
3 22 Takuma SATO JAP SUPER AGURI F1 TEAM SUPER AGU 1:20.688 1.503 197,3 118 44 0.221

EDIT: boldaus korjattu
No nyt alkaa näyttää paremmalta. Tosin Hamilton paineli jo joulukuussa alle 1.19, mutta otapa sitten selvää bensakuormista ja rengasseoksista. :dunno:
 

HeKi

Well-known member
Liittynyt
17.12.2006
Viestit
69
Sijainti
FI
Yuri Borzenokóv sanoi:
Kitisijä sai ensimmäisellä kaudellaan köniinsä Heidiltä, silti 3+2 vuotinen sopimus McLarenille hirveällä rahalla.

Alonso taas neljällä ensimmäisellä kaudellaan ajoi paremmin kuin muutama kehitysmaiden ostokuski.

McLarenin valinta PR-Neekeri yli kengurun kertoo jälkimmäisestä kaiken, eikä Heidin ura jatku BMW:llä kovinkaan pitkään. Vettel laskeskelee jo miten paljon suurempi penkki hänelle tarvitaan kun kääpiö heivataan ovesta ulos.
Täytyy sanoa, että miehellä pysyy kynä kädessä ja kaiken lisäksi tekstin seassa on asiaakin (Alonso ja Kimi myönnettiin kritiikin jälkeen rattimiehiksi). Kyllä myös tällainen provosoiva tyyli sopii foorumille, valitettavan usein kovimmat fanit työntävät tällaisen postauksen jälkeen herneen hengitysteihinsä. :)
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Hei, Honda on kova auto, jos viime vuodelta laskettaisiin vain 8 viimeistä kisaa, Jenson Buttonin mukaan hän olisi maailmanmestari (omissa laskelmissani tosin nyt jokin mättää)...

Lupaava aloitus Renaultilta. Kaksi 2007-autoa oikeissa testeissä samaan aikaan, kun Ferrarin ja McLarenin tehtailla yritetään vasta saada toista autoa kasaan. Pat Symondsin johdolla kilpa- ja testitiimit ovat paiskineet töitä kahdessa vuorossa ympäri vuorokauden. Renaultin mukaan R27:lla on nyt koossa hieman enemmän kilometrejä kuin R26:lla oli aikoinaan samassa vaiheessa.

Fisico aloitti jo tiistaina eli sai päivän etulyöntiaseman Kovalaiseen nähden, ja sai keskiviikkona ajettua täyden kisapituuden, mitä hän piti "tosi hyvänä saavutuksena". Torstaina Fisico pääsi aloittamaan auton säätämisen. Kovalainen sai keskiviikkona ja torstaina tyytyä kilometrien keräämiseen elektroniikkaongelmien ratkomisen viedessä aikaa, mutta tänään kolmantena testipäivänään hänkin ehti ilmeisesti kisasimulaation lisäksi jotenkuten aloittamaan auton säätöjen hiomisen ja 112 ongelmattoman kierroksen (toinen täysi kisapituus R27:lle) puitteissa latasi tauluun koko Jerezin viikon kärkiajan ihan vaan F1-Forumin mieliksi.

Kovis toissapäivänä:
"Eteenpäin on menty. Auto tuntuu joka saralta paremmalta. Pitoa on enemmän ja muutenkin auto tuntuu vakaammalta. Tässä vaiheessa on kuitenkin vielä vaikea sanoa sen enempää, koska rata ei ole parhaimmillaan vähien autojen vuoksi."
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Jeeves sanoi:
No nyt alkaa näyttää paremmalta. Tosin Hamilton paineli jo joulukuussa alle 1.19, mutta otapa sitten selvää bensakuormista ja rengasseoksista. :dunno:
Mites muuten noissa joulukuun testeissä kun oli vielä vanhat autot, olikohan niissä silloin jo rajoitettu kierrosluvut 19t vai olikohan vieläkin tuo 20t mihin se vanha mclareni kykeni.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
HeKi sanoi:
Täytyy sanoa, että miehellä pysyy kynä kädessä ja kaiken lisäksi tekstin seassa on asiaakin (Alonso ja Kimi myönnettiin kritiikin jälkeen rattimiehiksi). Kyllä myös tällainen provosoiva tyyli sopii foorumille, valitettavan usein kovimmat fanit työntävät tällaisen postauksen jälkeen herneen hengitysteihinsä. :)
Totta. Parempi näin kuin että varpaillaan postaillaan sanoja varoen juttuja joista kaikki varmasti ovat samaa mieltä ja kukaan ei vahingossakaan pahoita mieltään. Vähän voi löysätä sitä pipoa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
quartal sanoi:
Mites muuten noissa joulukuun testeissä kun oli vielä vanhat autot, olikohan niissä silloin jo rajoitettu kierrosluvut 19t vai olikohan vieläkin tuo 20t mihin se vanha mclareni kykeni.

Miksei rajoitettu 20000 kierrokseen, olisi ollut mukava tasaluku..:cool:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Mickey sanoi:
Miksei rajoitettu 20000 kierrokseen, olisi ollut mukava tasaluku..:cool:
Tää nyt on vain mutua, mutta minusta kauhean monet tallit eivät kykeneet tuohon 20000 kierrokseen.
 

hiiri10

Member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
9
Jeresin testit! 16/01/07 - 19/01/07

teamcartime gapLap
Best results
01 H. Kovalainen Renault R27 1'19''185 -- 207
02 A. Davidson S. Aguri SA06 1'19''628 +0''443 258
03 G. Fisichella Renault R27 1'19''766 +0''581 261
04 N. Rosberg Williams FW28 1'20''059 +0''874 75
05 K. Nakajima Williams FW28 1'20''393 +1''208 225
06 T. Sato S. Aguri SA06 1'20''688 +1''503 118


Record :
1'15''650 - M. Schumacher (Ferrari) - 30/09/2004
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
!!!!!

Taitaapi Kimmeli joutua ajelemaan tänään sateessa.
Ainakin mikäli uskomme amerikkalaista ennustusta.
Ja miksi emme uskoisi...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"Vallelungan jakson jälkeen Ferrari testaa heti ensi viikon alussa Valenciassa, jolloin samalle radalle tulevat jo myös uudet Renaultit, McLarenit, Hondat, BMW:t, Toyotat, Red Bullit."

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:542:1:2007-01-22;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:433634,1:0:0:0:0:0:

Valencian yhteistestin alkuun mennessä Alonso on jo kruisaillut uudella autolla yhteensä 4 päivää Valenciassa, Kovalainen 3 päivää Jerezissä, ja Räikkösen uusi autokin ehkä saadaan juuri ja juuri valmiiksi.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Kimi puristi jo kunnon aikoja

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Kimi Räikkönen löysi torstaina jo vauhtinsa Ferrarin 248F1 -autossa, vaikka kierrosmäärät jäivät kolmantenakin päivänä kovin vähäisiksi.

1.13,587 oli kierrosaikana Vallelungan radalla jo samoissa, mihin Michael Schumacher pääsi samalla autolla viime huhtikuussa.

Keskiviikkona raekuuron ja räntäsateen jälkeen Vallelungaan ennustettiin jopa lunta, mutta siltä sentään vältyttiin.

Aamupäivällä rata kuivui, mutta ei lämmennyt edes kymmenasteiseksi missään vaiheessa. Niinpä mutkaisella osuudella kostea paikka yllätti Räikkösen ja auto pyörähti ulos radalta. Vaikka Ferrari kopsahti aitaan vain 10-20 km/t nopeudella, hiilikuituinen eturipustus ei kestänyt ja rengas retkahti alta.

Lounastunnin jälkeen auto oli taas kunnossa, mutta sitten alkoi taas sataa.

Räikkösen tasaiset kierrosajat iltapäivällä kuitenkin viestittävät, että suomalaistähti alkaa päästä sinuiksi Ferrarin ajamisesta.


Uudet renkaat vielä vieraat

Selvää on, että näin kolealla ja kostealla kelillä Räikkönen ei vielä ole saanut täyttä käsitystä Bridgestonen uusista kovemmista renkaista. Ne eivät kerta kaikkiaan lämpene, kun rata hohkaa kylmyyttä.

- Ne vain tuntuvat erilaisilta, Räikkönen tyytyy arvioimaan tässä vaiheessa.

Toistaiseksi Räikkönen on päässyt kolmen päivän aikana ajamaan vasta 416 kilometriä, mikä normaalisti on vähän yhdeksi testipäiväksikin.

Felipe Massa oli torstaina Ferrarin uudella F2007 -autolla puoli sekuntia Räikköstä nopeampi. Brasilialainen pääsi jo 86 kierrosta.

Neljän päivän aikana Massa on ajanut uutta Ferraria sentään jo 900 kilometriä.

Ferrari on testiohjelmassa pahasti perässä tässä vaiheessa. Roomassa oli sunnuntaihin saakka kuljettu t-paidassa liki parinkymmenen asteen lämmössä. Niinpä arktinen viikko oli pahemmanluokan yllätys Ferrari-leirille.


Hamilton rikkoi uuden McLarenin

Perjantaina elätellään toiveita vihdoin normaalista testipäivästä. Seuraavalla viikolla testitiimi siirtyy Espanjaan Valenciaan, missä samalle radalle tulevat myös uudet Renaultit, McLarenit, Hondat, Red Bullit ja Toyotat.

Valencian rata on nyt McLarenin yksityiskäytössä. Olosuhteet eivät suosi brittitalliakaan, sillä päivä oli pilvinen ja lämpötila 10-15 asteen tietämissä.

Kohutulokas Lewis Hamilton rikkoi uuden MP4-22 -autonsa toisena päivänä rajussa ulosajossa niin pahasti, ettei sitä pystytä korjaamaan perjantaiksi. Maailmanmestari Fernando Alonso kirjasi dataa 76 kierroksen verran. Nopein aika oli 1.11,698.


Nopeimmat testikierrokset

Vallelunga: Felipe Massa Ferrari F2007 1.13,029 (86 kierrosta), 2) Kimi Räikkönen Ferrari 248F1 1.13,587 (43).

Valencia: Fernando Alonso McLaren MP4-22 1.11,698 (76 kierrosta), 2) Lewis Hamilton McLaren MP4-22 1.12,596 (33).
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:543:1:2007-01-25;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:434333,1:0:0:0:0:0:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Hienot kuvat. Hieman ihmetyttää noiden kuvien perusteella tuo ulosajo sinänsä. Kimi alkoi jarruttamaan varsin kovaa lukkojarrutuksella ja hyvässä vaiheessa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että vauhtia mutkaan oli erittäin paljon liikaa. Voisi kuvitella, että tommoisia virheitä ei Kimiltä sattuisi.

Toisaalta jos kyseessä olisi jokin laitteistovika niin tuo turma olisi voinut olla paljon pahempikin. Itse veikkaisin kuitenkin henkilökohtaista virhettä. (onkohan tästä missään juttua?)
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
quartal sanoi:
Hienot kuvat. Hieman ihmetyttää noiden kuvien perusteella tuo ulosajo sinänsä. Kimi alkoi jarruttamaan varsin kovaa lukkojarrutuksella ja hyvässä vaiheessa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että vauhtia mutkaan oli erittäin paljon liikaa. Voisi kuvitella, että tommoisia virheitä ei Kimiltä sattuisi.
Juurikin tällaisia virheitä Kimille on sattunut ja tulee sattumaan. Sinänsä hyvä juttu että yhtään ei löysäillä, vaan täysillä vedetään edelleen mutkiin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Mitenhän noiden kuvien perusteella voi nähdä mitään muuta kuin normaalin mutkan pitkäksi ajon. Ylikovaa tietysti koska tiellä ei pysytty, mutta ei tuosta nyt teknistä vikaa kuvien perusteella voi nähdä.

En siis sano etteikö semmoinen voisi olla, mutta ihan normaalilta ulosajolta tuo näytti. Hyvä että kimi ajaa täysillä, harmi että ne pienet kuivat hetket meni sitten ketuilleen :(
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
quartal sanoi:
Hienot kuvat. Hieman ihmetyttää noiden kuvien perusteella tuo ulosajo sinänsä. Kimi alkoi jarruttamaan varsin kovaa lukkojarrutuksella ja hyvässä vaiheessa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että vauhtia mutkaan oli erittäin paljon liikaa. Voisi kuvitella, että tommoisia virheitä ei Kimiltä sattuisi.
Siis täh? Miten voit tuon kuvan perusteella sanoa? Siis tuollaiset ulosajot johtuvat yleensä siitä, että
a) jarrutus alkaa liian myöhään ja kuski joutuu polkemaan jarrua liikaa
tai
b) jarrutetaan muuten vaan liian voimakkaasti eikä auto pysähdykään totutussa matkassa.

Noin kylmissä oloissa noita sattuu, ei tarvitse kuin renkaan osua hetkeksi kostealle pinnalle, niin se on menoa.

Mutta sitä vaan, että miten tuosta kuvasta näkee mitä tapahtui? :cool:
Eiköhän ne leveäksi ajot yleensäkin johdu siitä että vauhtia on liikaa.. :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
quartal sanoi:
Hienot kuvat. Hieman ihmetyttää noiden kuvien perusteella tuo ulosajo sinänsä. Kimi alkoi jarruttamaan varsin kovaa lukkojarrutuksella ja hyvässä vaiheessa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että vauhtia mutkaan oli erittäin paljon liikaa. Voisi kuvitella, että tommoisia virheitä ei Kimiltä sattuisi.

Toisaalta jos kyseessä olisi jokin laitteistovika niin tuo turma olisi voinut olla paljon pahempikin. Itse veikkaisin kuitenkin henkilökohtaista virhettä. (onkohan tästä missään juttua?)
Ainakin tuo, että vauhtia olisi ollut erittäin paljon liikaa, lienee melkoista liioittelua. Radassa oli märkä kohta, väitettiin jossain. Kyse voisi olla myös uusista renkaista, joulunalustesteissä moni kuski valitteli, ettei enää voi jarruttaa yhtä syvälle mutkaan.
 
Ylös