Talvitestit 2006-2007

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Kyllähän päätellään paljon alkuvaiheen testien perusteella. Kieltämättä jos eka kisa olisi sunnuntaina olisin huolissani Ferrarin iskukyvyn puolesta. Nyt on kuitenkin niin, että ekoihin kisoihin on vielä jonkin verran aikaa ja Ferrarilla nimenomaan ollaan testiohjelmasta jäljessä. Kyseessä on kuitenkin talli joka viimekaudelle teki aivan valtavat nousut. Eli sieltä löytyy potentiaalia parantaa paljonkin kauden aikana tai nyt siis ennen seuraavaa kisaa.

Mitä Mäcciin tulee, niin jos tämä luotettavuus ja nopeus on todellista niin hirvittävä kehitysloikka on otettu viimekausista. Ja ennenkun aloitetaan se normaali kovarengassopiiparemminMäcille liturgia niin muistetaan nyt että kumeja saa vaihtaa edelleen kisan aikana ja luotettavuus ei liity renkaisiin. Tällaisia kehitysaskelia otetaan siis tokan divarin insinööriköörillä. Mistä niille lähteneille ammattilaisille maksettiin?

Alonson vauhtia en vielä pitäisi mitenkään ilmiömäisenä kun Mäcin junnuosasto paukuttelee kanssa testipäivien kärkiaikoja tasatahtiin mestarin kanssa.

Arvelisin, että jotain tekemistä tämän tulostason kanssa on sillä, että Mäcci on huippuautoista lähimpänä viimevuotista ja tallilla on siis vähän opeteltavaa auton vireeseen saamisessa, joten voidaan keskittyä testaamaan asioita huippuvauhdeilla kun muut vasta opettelevat autonsa käyttäytymistä. Mielestäni esim. Kimin kommentit viittaavat Ferrarin osalta siihen, että auto ei varsinaisesti vielä ole valmis. Ferrari on kuitenkin tehnyt melko radikaalejakin ratkaisuja autoon.

Loistavaa olisi, jos Mclaren olisi nopeudessa ja kestävyydessä Rellun ja Ferrarin tasolla. Saataisiin vähän kuvaa siitä, mikä on todellinen nokkimisjärjestys nyt kun Schumi on lopettanut. Lisäksi tulisi myös esiin se, kuinka suuri merkitys on tallin strategisella osaamisella sekä kisamanagementilla. Kisa on kuitenkin eriasia kuin nyt nähdyt testikierrokset. Kisan voittaakseen pitää osata tehdä muutakin kuin nopea kierrosaika.
 

Turbis

Member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
23
Sijainti
Salo
Formula ykkösten testit, Jerez, Espanja, torstai, nopeimmat kierrosajat (suluissa kierrokset):

1. Nick Heidfeld BMW 1.29,486 (35)
2. Alexander Wurz Williams 1.30,051 (69)
3. Timo Glock BMW 1.30,213 (27)
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1.30,628 (89)
5. Rubens Barrichello Honda 1.30,684 (64)
6. Nico Rosberg Williams 1.30,684 (47)
7. Felipe Massa Ferrari 1.30,746 (44)
8. Jarno Trulli Toyota 1.30,981 (89)
9. Franck Montagny Toyota 1.31,027 (75)
10. David Coulthard Red Bull 1.31,166 (65)
11. Mark Webber Red Bull 1.31,405 (68)
12. Pedro de la Rosa McLaren 1.31,479 (71)
13. Fernando Alonso McLaren 1.31,573 (9)
14. Marco Andretti Honda 1.32,387 (62)
Ajat epävirallisia.

McLarenin Fernando Alonson päivä ei sujunut iloisissa merkeissä. Alonso ajoi vain yhdeksän kierrosta, jäi Heidfeltille yli kaksi sekuntia, ja poistui testipaikalta äkillisesti kommenteitta toimittajajoukon suureksi pettymykseksi.

Lähde: MTV3
:D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
BMW nopea Jerezin testeissä sateella, Räikkönen neljäs
Julkaistu 08.02.2007 20:23 (päivitetty 20:36) (MTV3)

Formula ykkösten testiviikko Espanjan Jerezissä päättyi torstaina. Viimeisen päivän parhaaseen aikaan ylsi BMW-tallin Nick Heidfeld. Kimi Räikkönen ajoi Ferrarillaan neljänneksi ja Nico Rosberg Williamsillaan viidenneksi nopeinta vauhtia.

Torstaina Jerezin rata oli märkä toistuvien sadekuurojen jäljiltä.

BMW:lle kosteus tuntui sopivan hyvin, sillä Heidfelt oli yli puoli sekuntia muita nopeampi ja lisäksi tallin testikuljettaja Timo Glock ajoi päivän kolmanneksi parasta kierrosvauhtia.

McLarenin Fernando Alonson päivä ei sujunut iloisissa merkeissä. Alonso ajoi vain yhdeksän kierrosta, jäi Heidfeltille yli kaksi sekuntia ja poistui testipaikalta äkillisesti kommenteitta toimittajajoukon suureksi pettymykseksi.

Formula ykkösten testit, Jerez, Espanja, torstai, nopeimmat kierrosajat (suluissa kierrokset):
1. Nick Heidfeld BMW 1.29,486 (35)
2. Alexander Wurz Williams 1.30,051 (69)
3. Timo Glock BMW 1.30,213 (27)
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1.30,628 (89)
5. Rubens Barrichello Honda 1.30,684 (64)
Nico Rosberg Williams 1.30,684 (47)
7. Felipe Massa Ferrari 1.30,746 (44)
8. Jarno Trulli Toyota 1.30,981 (89)
9. Franck Montagny Toyota 1.31,027 (75)
10. David Coulthard Red Bull 1.31,166 (65)
11. Mark Webber Red Bull 1.31,405 (68)
12. Pedro de la Rosa McLaren 1.31,479 (71)
13. Fernando Alonso McLaren 1.31,573 (9)

14. Marco Andretti Honda 1.32,387 (62)

---

Alonsolta on NYT JO palamassa pinna... :p

Eikös kauden 2004 talvitestit edenneet aivan samalla tavalla? Ensin Mäkkärit nakuttelivat kärkiaikoja ja testien edetessä romahtivat viimeisille sijoille motit savuten. :eek:

Ferrari ei aloittanut silloinkaan mitenkään vahvasti, mutta viimeisillä kahdella viikolla otettiinkin sitten luulot pois muilta. :ahem:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Olisi mielenkiintoista tietää mitä Ron-setä pitää noista kommenteista. Mäkillä ei ole oikein harrastettu tuollaista avointa tiedottamista ennen..
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Taas on Maikkarilla vedetty aika hätäisiä johtopäätöksiä. Voisiko olla, että McLaren ja Alonso eivät yksinkertaisesti katsoneet tarpeelliseksi kuluttaa testikilometrikiintiötä sateella ajamiseen? Ja voisiko juuri siksi Alonso olla tuloslistojen hännillä, kun muut saivat ajaa iltapäivällä kuivuneella ajolinjalla? Sitä paitsi Alonsolla on aina ollut tapana antaa espanjalaislehdistölle pessimistisiä lausuntoja, että ei noitakaan kannata niin kirjaimellisesti tulkita. Ja on McLarenillekin tulossa paljon uutta autoon vielä helmikuussa, siinä missä Ferrarillekin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tai ehkä ajattelivat, ettei olisi hyvää PR:ää pamauttaa tuusan nuuskaksi taas yksi Mersun moottori. :p
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
mh_84 sanoi:
Olisi mielenkiintoista tietää mitä Ron-setä pitää noista kommenteista. Mäkillä ei ole oikein harrastettu tuollaista avointa tiedottamista ennen..
No eihän se pidä. Antaas kattoo.

Harvinaisen mitäänsanomattomat talvitestit on ollut, mun mielestä.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Mites muuten se rengassääntö tänä vuonna menikään?
Onko eril. rengasseoksia vai ajaako kaikki yhdellä ja samalla kuivankelin
renkaalla?
Entä miten väli- ja sadekelin renkaat? Onko eroja?
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Suomen Huippu sanoi:
Alonson mukaan auto ei ole edes lähellekään valmis kilvanajoon ja aika on käymässä vähiin. McLaren-tallissa ollaan raivoissaan espanjalaisfanien rynnäköstä Jerezin varikolle.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/56651
Suhteellisen tylyä kommenttia Alonsolta, ei taida mäkillä kaikki olla niin hyvin kuin moni on testien päivän nopeimmista kierroksista päätellyt :ahem:

" When asked what he liked best about his car, Alonso joked: "The colours." " :D
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
JT sanoi:
Taas on Maikkarilla vedetty aika hätäisiä johtopäätöksiä. Voisiko olla, että McLaren ja Alonso eivät yksinkertaisesti katsoneet tarpeelliseksi kuluttaa testikilometrikiintiötä sateella ajamiseen? Ja voisiko juuri siksi Alonso olla tuloslistojen hännillä, kun muut saivat ajaa iltapäivällä kuivuneella ajolinjalla? Sitä paitsi Alonsolla on aina ollut tapana antaa espanjalaislehdistölle pessimistisiä lausuntoja, että ei noitakaan kannata niin kirjaimellisesti tulkita. Ja on McLarenillekin tulossa paljon uutta autoon vielä helmikuussa, siinä missä Ferrarillekin.
Alonsolle oli myös buukattu lehdistötilaisuus, jonne tähtönen ei ilmaantunut.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
JT sanoi:
Taas on Maikkarilla vedetty aika hätäisiä johtopäätöksiä. Voisiko olla, että McLaren ja Alonso eivät yksinkertaisesti katsoneet tarpeelliseksi kuluttaa testikilometrikiintiötä sateella ajamiseen? Ja voisiko juuri siksi Alonso olla tuloslistojen hännillä, kun muut saivat ajaa iltapäivällä kuivuneella ajolinjalla? Sitä paitsi Alonsolla on aina ollut tapana antaa espanjalaislehdistölle pessimistisiä lausuntoja, että ei noitakaan kannata niin kirjaimellisesti tulkita. Ja on McLarenillekin tulossa paljon uutta autoon vielä helmikuussa, siinä missä Ferrarillekin.
Juu näinhän se taisi olla.

"With rain falling throughout the day, the team chose to limit the running with the MP4-22's. Fernando had already completed a large amount of kilometres on the Bridgestone Potenza extreme and full wet tyres last week in Valencia, and as a result the team chose to run him only 9 laps in the morning. Pedro completed a limited programme, working on further understanding the set-up of the car for wet conditions."
 
Viimeksi muokattu:

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Missähän tästä väliin jääneestä lehdistötilaisuudesta on jotakin faktaa?

Eivät nuo Kiminkään tuoreimmat kommentit järin optimistisia olleet. Olisiko niin, että kukaan ei halua tässä vaiheessa ottaa ennakkosuosikin paineita itselleen? Nähtävästi noita Alonson lausuntoja on myös käännetty varsin valikoiden, kääntämättä on jätetty mm. kohta jossa Alonso kehuu autoa melko nopeaksi ja kertoo viihtyvänsä autossa jo paremmin kuin Renaultissa.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
JT sanoi:
Nähtävästi noita Alonson lausuntoja on myös käännetty varsin valikoiden, kääntämättä on jätetty mm. kohta jossa Alonso kehuu autoa melko nopeaksi ja kertoo viihtyvänsä autossa jo paremmin kuin Renaultissa.
No nuo on vain pakollisia PR-puheita :ahem:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Vilkku sanoi:
Mites muuten se rengassääntö tänä vuonna menikään?
Onko eril. rengasseoksia vai ajaako kaikki yhdellä ja samalla kuivankelin
renkaalla?
Kuivankelin rengasseoksia kehitetään neljä erilaista, Bridgestone tuo niistä aina jotkut kaksi rengasseosta kilpailuun ja kisan aikana kuljettajan täytyy käyttää molempia.

Alunperin Bridgestone aikoi rahdata Australian avauskisaan kovan seoksen ja medium-seoksen. Nyt kun testataan uudempaa kolmatta, ns. "pehmeää" seosta, voikin olla että Australiassa ajetaan medium-seoksella ja "pehmeällä" seoksella. Myöhemmin kaudella saatetaan saada kehiin vielä "erikoispehmeä" seos. Sadekelin renkaista en tiedä hölkäsen pöläystä.

Teams could use softer tyres in Australia
http://www.autosport.com/news/report.php/id/56623
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
JT sanoi:
Missähän tästä väliin jääneestä lehdistötilaisuudesta on jotakin faktaa?

Eivät nuo Kiminkään tuoreimmat kommentit järin optimistisia olleet. Olisiko niin, että kukaan ei halua tässä vaiheessa ottaa ennakkosuosikin paineita itselleen? Nähtävästi noita Alonson lausuntoja on myös käännetty varsin valikoiden, kääntämättä on jätetty mm. kohta jossa Alonso kehuu autoa melko nopeaksi ja kertoo viihtyvänsä autossa jo paremmin kuin Renaultissa.

No annahan olla. Muutama viikko enään niin tulet näkemään Australiassa kuinka Räikkönen laitta McLareneita pataan sekunti per kierros eikä tee edes tiukkaa. McLarenille vain on tällä hetkellä tärkeää se kaikkein turhin asia eli saada maailma uskomaan että Kimi teki huonon valinnan lähtiessään Ferrarille. Muutama viikko siis enään ja Ferrarit katoavat vastustajien ulottumattomiin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JT sanoi:
Missähän tästä väliin jääneestä lehdistötilaisuudesta on jotakin faktaa?

Eivät nuo Kiminkään tuoreimmat kommentit järin optimistisia olleet. Olisiko niin, että kukaan ei halua tässä vaiheessa ottaa ennakkosuosikin paineita itselleen? Nähtävästi noita Alonson lausuntoja on myös käännetty varsin valikoiden, kääntämättä on jätetty mm. kohta jossa Alonso kehuu autoa melko nopeaksi ja kertoo viihtyvänsä autossa jo paremmin kuin Renaultissa.
No olisiko näin, että kuskit eivät vaan tykkää uusista kovista ja luistavista renkaista, ja sitä myötä aattelevan tilanteen olevan pahemman kuin onkaan?
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
oldez sanoi:
Kyseisestä aiheestahan oli paljon puhetta kaudella 2005. Kimiä juuri erityisesti kehuttiin siitä että ajotyyli ei kuluta renkaita. Ennen kauden alkuahan Alonson pärjääminen oli kysymysmerkki juuri sen vuoksi että Alonson ajotapa oli tunnetusti renkaille raskas. Ennen kauden alkua taisi kuitenkin Pierre Dupasquier tai joku muu Michelinin mies kehua että Alonso on muuttanut ajotyyliään niin ettei se ole liian rankka renkaille. Voi olla että tämä kommentti tuli myös kesken kauden.
Alonso osaa olla rankka renkailleen, tai kevyt. Niin että kuluma ja lämmöt pysyvät kohdallaan ja vauhti on optimaalista.
Nyt kauden 2007 alla Button on antanut samansuuntaisia kommentteja siitä että uudet Bridgestonet sopivat hänen ajotyylilleen ja että ne ovat etu hänelle muihin kuljettajiin nähden.
Button nyt povaa joka vuosi että sääntömuutokset ja muut sopivat erityisesti hänelle :eek:
Tosin mielipiteeni perustuu ihan täysin omiin muistikuviin, joten ei varmasti monelta osin pidä paikkaansa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Suomen Huippu sanoi:
Kuivankelin rengasseoksia kehitetään neljä erilaista, Bridgestone tuo niistä aina jotkut kaksi rengasseosta kilpailuun ja kisan aikana kuljettajan täytyy käyttää molempia.

Alunperin Bridgestone aikoi rahdata Australian avauskisaan kovan seoksen ja medium-seoksen. Nyt kun testataan uudempaa kolmatta, ns. "pehmeää" seosta, voikin olla että Australiassa ajetaan medium-seoksella ja "pehmeällä" seoksella. Myöhemmin kaudella saatetaan saada kehiin vielä "erikoispehmeä" seos. Sadekelin renkaista en tiedä hölkäsen pöläystä.

Teams could use softer tyres in Australia
http://www.autosport.com/news/report.php/id/56623
Kisoissa pitää käyttää kahta seosta ja uutuutena tulee MotoGP-puolelta se, että tallit joutuvat ilmoittamaan FIAlle, kummalla seoksella lähdetään liikkeelle. Tämä info jaetaan sitten katsojille.

Uusi rengassääntö mietityttää insinöörejä. Hondan Jacky Eeckalaert MSa:ssa: "Taktiikka tuntuisi luonnolliselta, jossa pehmeämpi seos aika-ajoon ja kisan alkuun, jonka jälkeen kovempi seos, mutta joillakin radoilla toisin päin voi olla parempi. Tehtävämme ei ole helpottunut!".

Kitinää on nousuut siitä, että ilmeisesti osa talleista saa kumit ilmaiseksi, kun taas osa joutuu maksamaan niistä. Tämä on seurauksena Michelinin vetäytymisestä ennen ensi vuosen yhden rengastoimittajan sääntöä.
 
Ylös