Talvitestit 2006-2007

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Oberfeldwebel sanoi:
Olis ihan mielekästä tietää miten kävisi kauden 2004 ja 2006 tuloksissa? Oliko niissä yhdenmukaisuutta, vai "satuitko" ottamaan juuri kauden 2005 jossa sattui testitulokset osumaan lähelle MM tuloksia?
]

Piti tehdä niistäkin kausista, mutta testejä jossa Renault, Mclaren ja Ferrari oli samalla radalla oli tosi vähän, muutama vain joten en viitsinyt laskea.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
SuperKimi sanoi:
Huh huh, kylläpä porukka helposti suuttuu kun hieman spekuloi tulevaa kautta ja hakee vertailupohjaa viime kausien testeistä :D

Sitäkin ihmettelen että eikö Teidän mielestä kauden 2005 testiaikojen ja lopullisten kisatulosten välillä ole yhtäläisyyttä?

"Suoraansanottuna, ehkä idioottimaisin idea, alkaa jollakin lailla "pisteyttämään" testejä."


Ja oliko se muka noin idioottimaiden idea :(
Ei mun mielestä, spekulointi on kivaa. Olisi vaan hyvä saada hieman isompi otos, jotta tällä vertailupohjalla olisi enemmän painoarvoa, yksi kausi kun ei paljon kerro!

Esimerkkinä se 98 kausi, kun McLaren hallitsi testiarenoja, ja heitti kierroksella ohi kaikista ensimmäisessä kisassa! Eli kyllähän noita sattuu, sitten taas nämä Hondan harrastamat alipainoisella autolla tehdyt PR-kierrokset, niin sillä Honda nousee turhan korkealle ja ei kuitenkaan ole itse kisoissa pärjännyt vielä minään kautena(viime kauden tuurivoittoa ei lasketa mukaan).
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Button lienee se paras tuolla rintamalla, mutten olisi itse nostanut Kimiä samaan kastiin, hän on toisaalta myös hyötynyt McLarenin hyvyydestä tuossa suhteessa. Alonson rengasongelmat 2005 johtuivat enemmänkin autosta kuin kuljettajasta, ja Monacossakin hän selvisi Fisichellaa vähemmällä. En usko, että Alonsolla renkaiden suhteen tulee ongelmia olemaan etenkään, kun istuu McLarenin ratissa.
Jaa, minun mielestäni Kimi on itse asiassa Buttoniakin parempi. Tämä tuli esiin 2005 alussa kun millään tallilla ei oltu vielä täysin sinut uusien renkaiden kanssa. Kimillä oli aina parhaassa kunnossa renkaat kisan jälkeen Michelin-kuskeista. McLarenin hyvyys renkaiden suhteen on itse asiassa enemmänkin Kimin hyvyyttä. Ei tallikaverit ole näyttäneet kovin hyviltä renkaineen. Brittimedia on onnistunut tässä asiassa sumuttamaan aika paljon porukkaa.

Itse asiassa Lonson rengasongelmat olivat juurikin kuljettajasta johtuvia. Barcelonassa Fisichellalla ei rengasongelmia ollut. Monacossa taas Michelin oli sanonut Renaultille, että noilla renkailla ette voi ajaa tuota vauhtia, tai sitten renkaat menevät paskaksi. Mutta kun väen väkisin roikkuivat Kimin kyydissä alkumatkan, niin sitten ne renkaat menivät paskaksi. Kuljettajat olisivat voineet hidastaa muutaman kymmenyksen per kierros ja ajaa kisan läpi hyvillä renkailla, mutta kun ei. Turha selittää että Renault-kuljettajat eivät olisi tienneet asiasta. Michelin oli tämän heille todenneet harjoitusten perusteella.

Jos lisäesimerkkejä kaivataan, niin Shanghaissa 2006 Lonso myös tuhosi renkaansa ensimmäisellä stintillä. Stintin loppua kohti sekä Räikkönen että Schumacher olivat häntä nopeampia, vaikka Renaultilla oli olosuhteisiin nopein auto. Lonso joutui myös vaihtamaan uudet renkaat ekalla stopilla, vaikka Fisi, Kimi ja Schumi pystyivät jatkamaan samoilla renkailla. Tämä kertoo siitä, että Lonso oli ajanut renkaansa piloille.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Calvin sanoi:
Jaa, minun mielestäni Kimi on itse asiassa Buttoniakin parempi. Tämä tuli esiin 2005 alussa kun millään tallilla ei oltu vielä täysin sinut uusien renkaiden kanssa. Kimillä oli aina parhaassa kunnossa renkaat kisan jälkeen Michelin-kuskeista. McLarenin hyvyys renkaiden suhteen on itse asiassa enemmänkin Kimin hyvyyttä. Ei tallikaverit ole näyttäneet kovin hyviltä renkaineen. Brittimedia on onnistunut tässä asiassa sumuttamaan aika paljon porukkaa.

Itse asiassa Lonson rengasongelmat olivat juurikin kuljettajasta johtuvia. Barcelonassa Fisichellalla ei rengasongelmia ollut. Monacossa taas Michelin oli sanonut Renaultille, että noilla renkailla ette voi ajaa tuota vauhtia, tai sitten renkaat menevät paskaksi. Mutta kun väen väkisin roikkuivat Kimin kyydissä alkumatkan, niin sitten ne renkaat menivät paskaksi. Kuljettajat olisivat voineet hidastaa muutaman kymmenyksen per kierros ja ajaa kisan läpi hyvillä renkailla, mutta kun ei. Turha selittää että Renault-kuljettajat eivät olisi tienneet asiasta. Michelin oli tämän heille todenneet harjoitusten perusteella.

Jos lisäesimerkkejä kaivataan, niin Shanghaissa 2006 Lonso myös tuhosi renkaansa ensimmäisellä stintillä. Stintin loppua kohti sekä Räikkönen että Schumacher olivat häntä nopeampia, vaikka Renaultilla oli olosuhteisiin nopein auto. Lonso joutui myös vaihtamaan uudet renkaat ekalla stopilla, vaikka Fisi, Kimi ja Schumi pystyivät jatkamaan samoilla renkailla. Tämä kertoo siitä, että Lonso oli ajanut renkaansa piloille.
Nimenomaan. Lonson ajotyyli syö renkaita ehkä enemmän kuin muilla. Mutkaan tultaessa syö paljon eturenkaita, ja mutkasta lähdettäessä takarenkaita. Kimin ja Buttonin tyylit ovat huomattavasti "neutraalimpia" renkaiden kulutuksen suhteen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Calvin sanoi:
Jaa, minun mielestäni Kimi on itse asiassa Buttoniakin parempi. Tämä tuli esiin 2005 alussa kun millään tallilla ei oltu vielä täysin sinut uusien renkaiden kanssa. Kimillä oli aina parhaassa kunnossa renkaat kisan jälkeen Michelin-kuskeista. McLarenin hyvyys renkaiden suhteen on itse asiassa enemmänkin Kimin hyvyyttä. Ei tallikaverit ole näyttäneet kovin hyviltä renkaineen. Brittimedia on onnistunut tässä asiassa sumuttamaan aika paljon porukkaa.

Itse asiassa Lonson rengasongelmat olivat juurikin kuljettajasta johtuvia. Barcelonassa Fisichellalla ei rengasongelmia ollut. Monacossa taas Michelin oli sanonut Renaultille, että noilla renkailla ette voi ajaa tuota vauhtia, tai sitten renkaat menevät paskaksi. Mutta kun väen väkisin roikkuivat Kimin kyydissä alkumatkan, niin sitten ne renkaat menivät paskaksi. Kuljettajat olisivat voineet hidastaa muutaman kymmenyksen per kierros ja ajaa kisan läpi hyvillä renkailla, mutta kun ei. Turha selittää että Renault-kuljettajat eivät olisi tienneet asiasta. Michelin oli tämän heille todenneet harjoitusten perusteella.

Jos lisäesimerkkejä kaivataan, niin Shanghaissa 2006 Lonso myös tuhosi renkaansa ensimmäisellä stintillä. Stintin loppua kohti sekä Räikkönen että Schumacher olivat häntä nopeampia, vaikka Renaultilla oli olosuhteisiin nopein auto. Lonso joutui myös vaihtamaan uudet renkaat ekalla stopilla, vaikka Fisi, Kimi ja Schumi pystyivät jatkamaan samoilla renkailla. Tämä kertoo siitä, että Lonso oli ajanut renkaansa piloille.
Kyseisestä aiheestahan oli paljon puhetta kaudella 2005. Kimiä juuri erityisesti kehuttiin siitä että ajotyyli ei kuluta renkaita. Ennen kauden alkuahan Alonson pärjääminen oli kysymysmerkki juuri sen vuoksi että Alonson ajotapa oli tunnetusti renkaille raskas. Ennen kauden alkua taisi kuitenkin Pierre Dupasquier tai joku muu Michelinin mies kehua että Alonso on muuttanut ajotyyliään niin ettei se ole liian rankka renkaille. Voi olla että tämä kommentti tuli myös kesken kauden.

Buttonin ajotyylistä sen verran että tuntuu siltä että ainoastaan Button itse ja brittimedia sen myötä ovat hehkuttaneet siitä että Buttonin ajotyyli säästää renkaita. Ennen kautta 2005 Button taisi omasta mielestäni kommentoida niin että se on hänelle etu että renkaita ei saa vaihtaa. En muista että kauden 2005 aikana olisi samanlaisia kommentteja. Tosin koska Button ei kauhesti loppujen lopuksi menestynyt niin ei hän myöskään ajotyylinsä tiimoilta ollut paljon tapetilla. Nyt kauden 2007 alla Button on antanut samansuuntaisia kommentteja siitä että uudet Bridgestonet sopivat hänen ajotyylilleen ja että ne ovat etu hänelle muihin kuljettajiin nähden.

Tosin mielipiteeni perustuu ihan täysin omiin muistikuviin, joten ei varmasti monelta osin pidä paikkaansa.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
SuperKimi sanoi:
Ja oliko se muka noin idioottimaiden idea :(
Omasta mielestäni oikein hyvä idea! Jos joku pisteyttäisi kaikki testit ihan vaan raa'asti nopeimman kierroksen perusteella vaikka viimeisen 10 kauden ajalta, ja vertaisi niitä asianmukaisella analyysillä kauden loppupisteisiin, voitaisiin ihan oikeasti todeta korrelaation voimakkuus, eikä tarvitsisi heittää aina sitä legendaarista "ei testit mitään sano" -juttua.

Luonnollisesti ei koskaan voida muodostaa mitään eksaktia "kaavaa", jolla testimenestyksestä ennustettaisiin tuleva kisamenestys, vaan aina on mahdollista nousta/laskea testikauden ja kisakauden välillä yhtä monta sijaa kuin on kilpailijoita. Eihän tätä kukaan voi kiistää millään perusteella. Mutta pointti onkin todennäköisyyksissä, jotka luovat pohjan näille spekulaatioille: kun saataisiin oikea korrelaatioluku joka perustuu kylmiin faktoihin, olisi mutu-fiilisten lisäksi heittää pöydälle jotain konkreettistakin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
oldez sanoi:
Kyseisestä aiheestahan oli paljon puhetta kaudella 2005. Kimiä juuri erityisesti kehuttiin siitä että ajotyyli ei kuluta renkaita. Ennen kauden alkuahan Alonson pärjääminen oli kysymysmerkki juuri sen vuoksi että Alonson ajotapa oli tunnetusti renkaille raskas. Ennen kauden alkua taisi kuitenkin Pierre Dupasquier tai joku muu Michelinin mies kehua että Alonso on muuttanut ajotyyliään niin ettei se ole liian rankka renkaille. Voi olla että tämä kommentti tuli myös kesken kauden.
Niin, en sitten tiiä vaikuttiko asiaan ennemminkin se, että Michelin teki uudet kumit jotka olivat sopivammat Alonson ajotyylille! Homma vaan aika usein käännetään kuskin eduksi, vaikka muutos olisi tapahtunut muualla! ;)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
SuperKimi sanoi:
Huh huh, kylläpä porukka helposti suuttuu kun hieman spekuloi tulevaa kautta ja hakee vertailupohjaa viime kausien testeistä :D

Sitäkin ihmettelen että eikö Teidän mielestä kauden 2005 testiaikojen ja lopullisten kisatulosten välillä ole yhtäläisyyttä?

"Suoraansanottuna, ehkä idioottimaisin idea, alkaa jollakin lailla "pisteyttämään" testejä."


Ja oliko se muka noin idioottimaiden idea :(
Ihan hauska idea se oli. Ferrarihan ajoi edellisen kauden muutetulla autolla ja aloitti uuden auton testit vasta maaliskuussa. Ja esim Larenillakin oli Wurz vanhan 19B-auton ratissa alkukuun testeissä aina ykkönen. Muutenkin oli yleensä Bar, Toyo tai Sauber Ferrarin edellä, joten en ole varma kuuluiko toi kolmospaikka aivan Ferrarille niissä "pisteissä".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Itse asiassa Lonson rengasongelmat olivat juurikin kuljettajasta johtuvia. Barcelonassa Fisichellalla ei rengasongelmia ollut. Monacossa taas Michelin oli sanonut Renaultille, että noilla renkailla ette voi ajaa tuota vauhtia, tai sitten renkaat menevät paskaksi. Mutta kun väen väkisin roikkuivat Kimin kyydissä alkumatkan, niin sitten ne renkaat menivät paskaksi. Kuljettajat olisivat voineet hidastaa muutaman kymmenyksen per kierros ja ajaa kisan läpi hyvillä renkailla, mutta kun ei. Turha selittää että Renault-kuljettajat eivät olisi tienneet asiasta. Michelin oli tämän heille todenneet harjoitusten perusteella.
Mielestäni eivät missään tapauksessa ole olleet yksin kuljettajan syytä ehkä Shanghaita lukuunottamatta. Barcelonassa Alonso ei ollut ainoa rakkuloista kärsinyt kuljettaja (varmasti toki osaltaan vaikutti asiaan), Monacon ongelmista pistäisin kyllä täyden vastuun tiimille. Kiinassa Alonso toki ajoi ihan itse renkaansa loppuun, mutta kukaantuskin osasi ennustaa uusien välikelin renkaiden kanssa tulevan niin paljoa ongelmia kuin tuli. Alonso ei varmasti ole tässä suhteessa esimerkiksi Kimin tasolla, mutta vaikea tuon on nähdä ongelmaksi muodostuvan kuten jo totesin.

McLareniin palatakseni Kimi on kyllä itsekin haastatteluissa maininnut heidän autonsa hyvyyden renkaiden suhteen. Kyllähän tämä ominaisuus tuli enemmän kuin selväksi alkukaudesta 2005, kun talli (koski kyllä molempia kuljettajia) olisi selvinnyt kilpailuista huomattavasti pehmeämmillä renkailla kuin muut ja oli vaikeuksissa, kun ei saanut renkaita lämpenemään tarpeeksi nopeasti.

Oldez sanoi:
Buttonin ajotyylistä sen verran että tuntuu siltä että ainoastaan Button itse ja brittimedia sen myötä ovat hehkuttaneet siitä että Buttonin ajotyyli säästää renkaita.
Ei se ihan pelkästään Jensonin omaa keksintöä ole, kuten Barrichellokin sai viime kauden alussa kokea. Parhaitenhan tuo on tullut ilmi sateella, toisaalta Australiassa taisi kopsahtaa omaan nilkkaan, kun renkaiden lämmöt muodostuivat ongelmaksi, eikä Jenson kyennyt sopeutumaan tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Calvin sanoi:
Jaa, muistelen että Monacossa ja Barcelonassa Lonsolla oli renkaidenkäytön kanssa pahoja ongelmia. En kyllä pidä Lonsoa erityisen hyvänä renkaiden hyödyntäjänä. Räikkönen ja Button lienevät parhaat nykykuskeista. Seuraavaan kuskiin onkin sitten selvä rako, eikä sekään välttämättä ole Lonso.
Onko se itsestään selvää, että Kimi on kaikissa asioissa paras? Vaikka virheitäkin sattuu välillä. Jos kauden 2005 rengasongelmia katsotaan, Alonso pärjäsi paremmin suhteessa tallikaveriinsa, kun taas McLarenilla rengasongelmia oli enemmän Kimillä. Vaikka muuten renkaat kestivät hyvin, Nürbrugringillä meni rengas pilalle lukkojarrutuksilla, ja Monzassakin rengas kului nopeammin kuin tallikaverilla. En väitä ettäkö Alonso olis paras rengaiden tilan hoitaja, mutta en kyllä näe syytä miksi Kimikään olisi. Molemmat tuntuvat silti hallitsevan huonoilla renkailla ajamisen.
Heh. Eli Kimi ei välttämättä ole heti iskussa mutta Lonso on? Itse taas veikkasinkin juuri Kimi sopeutuvan nopeiten autoon kuin autoon, Lonson ollessa hieman hitaampi sopeutumaan. Taitaa vaan Mäkki olla nyt aika kova kun jopa tulokas Hamilton ajaa sitä kuin vettä vaan.
En väitä ettäkö Alonso sopeutuisi kaikista kuskeista nopeiten. On vain sellainen aavistus, että hän nyt sopeutuu tällä kertaa, ja McLarenilla hommat toimii yhteen. Asiaa edesauttaa, ettei tallissa ole pysynyt kisakuskia viimekaudelta. On nopeita sopeutujina nähty ennenkin aika yllättäviäkin kuskeja, jotka eivät toisella kertaa sopeutuneet edes puolessa kaudelta. Kimi varmasti puskee autoa täysillä muutaman ajetun kierroksen jälkeen, mutta ollakseen salaman nopea, ei riitä pelkästään että yrittää täysillä.
 
Viimeksi muokattu:

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Bobakki sanoi:
Ei se ihan pelkästään Jensonin omaa keksintöä ole, kuten Barrichellokin sai viime kauden alussa kokea. Parhaitenhan tuo on tullut ilmi sateella, toisaalta Australiassa taisi kopsahtaa omaan nilkkaan, kun renkaiden lämmöt muodostuivat ongelmaksi, eikä Jenson kyennyt sopeutumaan tilanteeseen.
Button on varmaankin tässä paras. Mutta toisaalta, mitä hiljempaa ajaa, sitä vähemmän ne renkaat kuluvat ;)

No totta on kuitenkin se että me emme tiedä miten asia on.. Mutta me tiedämme miten Alonso autoa ajaa, eikä vaadi kummoista päättelyä tietääkseen, että se on renkaita kuluttava tapaa ajaa.

Taitaa vähän taas lipsua OT:ksi..
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No siis sehän menee öpaut näin:

Oikeasti paras kuljettaja renkaiden käytön suhteen: Räikkönen. Paras auto viime vuosina: Renault.

Mutta eihän tuo käy brittimedialle. Heille paras kuljettaja on tietysti brittikuski, eli Nappula. Paras auto totta kai brittivalmisteinen, tässä tapauksessa McLaren. Eihän nyt brittimedia kirjoita että joku Finski voisi olla hyvä kuski saati sitten RANSKALAINEN auto! Ehei, ne on britit ku jyrää knowhow:ssa.

Renkaiden käytöstä vielä. Se on itse asiassa aika helppo homma katsoa kunkin kuljettajan renkaiden kulumisaste kun käyvät varikolla tai kisa on ohi (joskin jälkimmäisessä tapauksessa ei yleensä näe kuin kolmen parhaan renkaat). Toinen seikka mikä tulee ottaa huomioon, on renkaista irti revitty nopeus. Ei ole mitään mieltä olla nopea muutaman kierroksen ajan ja tuhota renkaansa, tai toisaalta olla hellä renkaille mutta samalla hidas. Kimillä on tämä suhde paras kaikista kuljettajista, siitä olen niin varma kuin lajia näin kaukaa seuraten voi ylipäätään olla. Nappula on lähes yhtä hyvä hellimään kumejaan, mutta tämä on osittain siksi että on myös hitaampi.

No, jokohan riittäisi off-topiciksi tämä. Sorry nyt taas kun vedätin teitä. :eek:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Huhujen mukaan uuden Red Bullin renkaat näyttävät lähes uusilta pitkienkin vetojen jälkeen. Ilmeisesti Webber ja Coulthard ovat omaksuneet Räikkösen ajotyylin.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Juzo sanoi:
Huhujen mukaan uuden Red Bullin renkaat näyttävät lähes uusilta pitkienkin vetojen jälkeen.
Tuntuu jopa uskottavalta, kun ottaa huomioon kuka auton on suunnitellut. 2005 alkukaudellahan Neweyn ideoima McLaren kärsi siitä, että auto ei käyttänyt renkaita hyödyksi tarpeeksi tehokkaasti. Toistuuko sama RB:lla?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Näyttää olleen kosteata tänään

On thursday 8 february 2007 at 15:56
Pos. Piloto Equipo Tiempo Vueltas
1. Heidfeld BMW 1'29"486 35
2. Wurz Williams 1'30"061 52
3. Glock BMW 1'30"213 27
4. Raikkonen Ferrari 1'30"628 74
5. Massa Ferrari 1'30"628 16
6. Trulli Toyota 1'30"746 55
7. Montagny Toyota 1'30"981 47
8. Coulthard Red Bull 1'31"027 48
9. Rosberg Williams 1'31"166 24
10. De la Rosa McLaren 1'31"445 51
11. Alonso McLaren 1'31"479 9
12. Barrichello Honda 1'31"955 45
13. Webber Red Bull 1'31"955 39
14. Andretti Honda 1.32"920 44
15. Zonta Renault s/ 2
16. Piquet Renault s/t 3
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Clarke sanoi:
Tuntuu jopa uskottavalta, kun ottaa huomioon kuka auton on suunnitellut. 2005 alkukaudellahan Neweyn ideoima McLaren kärsi siitä, että auto ei käyttänyt renkaita hyödyksi tarpeeksi tehokkaasti. Toistuuko sama RB:lla?
Ilmeisesti tämä on yksi syy miksi RB3:n vauhti on ollut niin vaatimatonta. Kaudella 2005 tuosta renkaiden säästämisestä oli hyötyä kun autoille pystyttiin silloin räätälöimään pehmeämmät renkaat, mutta nyt auto pitää suunnitella renkaiden mukaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikkonen sanoi:
Omasta mielestäni oikein hyvä idea! Jos joku pisteyttäisi kaikki testit ihan vaan raa'asti nopeimman kierroksen perusteella vaikka viimeisen 10 kauden ajalta, ja vertaisi niitä asianmukaisella analyysillä kauden loppupisteisiin, voitaisiin ihan oikeasti todeta korrelaation voimakkuus, eikä tarvitsisi heittää aina sitä legendaarista "ei testit mitään sano" -juttua.

Luonnollisesti ei koskaan voida muodostaa mitään eksaktia "kaavaa", jolla testimenestyksestä ennustettaisiin tuleva kisamenestys, vaan aina on mahdollista nousta/laskea testikauden ja kisakauden välillä yhtä monta sijaa kuin on kilpailijoita. Eihän tätä kukaan voi kiistää millään perusteella. Mutta pointti onkin todennäköisyyksissä, jotka luovat pohjan näille spekulaatioille: kun saataisiin oikea korrelaatioluku joka perustuu kylmiin faktoihin, olisi mutu-fiilisten lisäksi heittää pöydälle jotain konkreettistakin.
Mun mielestä eksaktimpi kaava on seurailla sitä, mihin talleihin "kuumat" autonsuunnittelijat ovat menossa, kuin että katottais kuskin perusteella tilannetta. Jotenkin tuntuu, että nämä auktoriteettispecialistitkaan ei ikinä tajua seurata designereita, vaan aina jauhetaa, että se kuski kyllä nostaa sen ja sen tallin suosta. höpönlöpön.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
SuperKimi sanoi:
Huh huh, kylläpä porukka helposti suuttuu kun hieman spekuloi tulevaa kautta ja hakee vertailupohjaa viime kausien testeistä :D

Sitäkin ihmettelen että eikö Teidän mielestä kauden 2005 testiaikojen ja lopullisten kisatulosten välillä ole yhtäläisyyttä?

"Suoraansanottuna, ehkä idioottimaisin idea, alkaa jollakin lailla "pisteyttämään" testejä."


Ja oliko se muka noin idioottimaiden idea :(
Onhan niillä yhtäläisyyttä... Eikä tuo ollut idioottomainen idea :thumbup: . Lisää spekulaatiota pöytään ja lyö kauden 2006 talvitesteistä samanlainen taulukko pöytään... :ahem:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Clarke sanoi:
Tuntuu jopa uskottavalta, kun ottaa huomioon kuka auton on suunnitellut. 2005 alkukaudellahan Neweyn ideoima McLaren kärsi siitä, että auto ei käyttänyt renkaita hyödyksi tarpeeksi tehokkaasti. Toistuuko sama RB:lla?
Renaultin blogissa puhuttiin tuosta ominaisuudesta. Eivät saa renkaistaan tarpeeksi irti.
 
Ylös