Talvitestit 2006-2007

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
fan1 sanoi:
Joko ne kisat alko???!!!:eek:
Joo, ekan kisan voitti Massa, Kimi kakkonen, Heikki 6. Toisen kisan ykkönen Kimi, Massa toinen ja Heikki upeasti kolmas! Tästä on hyvä jatkaa (uneksimista)! :ahem:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Ois kyl varmaan kohta hyvä räikkösenkin päästä vetelemään noita aika-ajo stinttejä, jottai saisi reeniä tosipaikkaan.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Onhan nuo pitkät vedot Räikköselle paljon enemmän kuitenkin hyödyksi kun aika-ajo vedot...Ja jep ei yksittäisiä aikoja kannata katsoa, vaan mielummin odottaa Heikki Kullan uutisointia Kimi Räikkösen huippukierroksista pitkillä vedoillaan. :D
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
jupla sanoi:
Muistaakseni viime kauden lopussa kerrottiin, että moottorirajoituksista hyötyy eniten Honda, joka ajeli muutenkin viime kauden lopulla 19000 pintaan.
Joo, eli siis kaiken tämän pointti ei ole se, mistä merkistä on kyse, vaan se, että tietenkin siitä hyötyy eniten talli, jolla on ollut jo valmiiksi alhaisimmat huippukierrokset. Se, että Alonso kääntää kaiken ylösalaisin, jotta saa asiat näyttämään kannaltaan edulliselta, on kyllä aika tuttu juttu :rolleyes:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Eli jos näistä testeistä jaettaisiin MM-pisteitä niin Massa olisi voittanut Kimin. Mutta kun ei jaeta ja kilpailutilanne on ihan eri asia kun ajella testejä. Paineet on aivan erilaiset kun valo vaihtuu vihreäksi ekoissa aika-ajoissa. Kimi on osoittanut joltisenkin hyvää paineensietokykyä, Massalla ei oikeastaan ole näyttöä muutakuin yhdeltä kaudelta ja silloinkaan ennakko-odotukset eivät olleet kellään näin korkealla. Ja kyllähän se penkka välillä pölisikin ja veikkaan että pölisee Melbournessakin.

Jos näistä testeistä voisi vetää johtopäätöksiä kuskien välisestä arvojärjestyksestä, niin alkaisin olla Alonsona aika huolissaan. Hamiltoni on ollut kuitenkin aika lähellä koko ajan. Veikkaampa, että tähänkin palaa päiväjärjestys kun ruvetaan ajamaan kilpaa. Sen nimittäin Alonso osaa, kysymys kuuluukin onko McLaren oppinut viimekausilta ja panostetaanko siellä nyt Alonsoon ykköskuskina vai saammeko taas kuunnella tätä "kuskit ovat tasa-arvoisia, paitsi että toinen on tasa-arvoisempi" -liturgiaa.

Tallien väliset erot alkavatkin olla viimekauden päätöksen tilanteessa. Vähän on arvoitus Rellun iskukyky ja se, kuinka suuren kehitysaskeleen Mclaren on todellisuudessa ottanut. Nythän näyttäisi siltä, että siellä on parennettu ja Rellulla taannuttu. Saahan nähdä näyttääkö Melbournen jälkeen samalta.. Olen skeptinen Mäcin suhteen, koska siellä olisi parannusta pitänyt tapahtua sekä nopeuden että luotettavuuden suhteen. Viime kausina tätä kombinaatiota ei ole onnistuttu saamaan samaan autoon.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
mh_84 sanoi:
No jos ovat aika-ajosimulaatiota tehneet, niin miksi olisi ollut vähän bensaa tankissa? Yhtä hyvin siellä on voinut olla kisabensat.. Ei noita aikoja kannata edelleenkään tuijottaa ja tehdä niistä päätelmiä, koska olosuhteet vaikuttavat niihin niin paljon.
No mainitsepas nyt ihmeessä aika-ajo, jossa kannattaa ajaa täysillä tankeilla? :rolleyes:

Tehdään aika-ajo-simulaatiota täysillä tankeilla...ööh...?

Mutta silti, ei niiden johtopäätösten aika ole vieläkään. Hyvältä toki näyttää Ferrarilla mutta vasta Melbournessa todella nähdään missä todella mennään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Täällä jotkut vinkuu uutisten lähteitten perään, mutta kukaan ei ota huomioon sitä, että kyseessä on testit, joissa talli saa ajaa liian leveillä siivillä tai vaikka alipainolla.;)
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
äxä sanoi:
No mainitsepas nyt ihmeessä aika-ajo, jossa kannattaa ajaa täysillä tankeilla? :rolleyes:

Tehdään aika-ajo-simulaatiota täysillä tankeilla...ööh...?

Mutta silti, ei niiden johtopäätösten aika ole vieläkään. Hyvältä toki näyttää Ferrarilla mutta vasta Melbournessa todella nähdään missä todella mennään.
Ööö, en sanonut että täydellä tankilla, vaan kisabensat tankissa. Eikös se aika-ajojen viimeinen osuus ajeta kisabensat tankissa.. :cool:

Edit: Niin ja tarkoitin vain, että ei tankki välttämättä ole tyhjä vaikka ajetaankin aika-ajovetoja. Tuskin Ferrarin tarvii hirveästi harjoitella niiden kahden ekan aika-ajosession läpiviemistä.. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Minardi fani sanoi:
Jos sumplivat että kannattaako harkita yhden pysähdyksen kisoja`?
Mutta koska joutuu käyttämään kisassa kahta eri seosta, niin luultavampaa on, että käytetään mielummin kaks stoppi. Näin ollen olisi eka ja vika stintti pitempi 'oikeilla säädöillä' ja se pakollinen toisella seoksella ajo sitten lyhyempi rykäisy. Tai voihan esim. eka ja toka stintti olla samoilla seoksilla ja viimeinen, hätäinen stintti sitten eri seoksella.:ahem:

Tuleekin mielenkiintoista seurata, miten tallit ratkaisevat noi eri seoksilla ajelun. Säädetäänkö paljonkin esim. siipiä tai TC:tä. :doubtful:

Ja perjantain pitkillä testeillä pitäisi molemmille seoksille sitten löytää oikeat säädöt tai ainakin semmoiset sille 'huonommallekin' seokselle, millä tulee toimeen.:rolleyes:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Moe Szyslak sanoi:
Mutta koska joutuu käyttämään kisassa kahta eri seosta, niin luultavampaa on, että käytetään mielummin kaks stoppi. Näin ollen olisi eka ja vika stintti pitempi 'oikeilla säädöillä' ja se pakollinen toisella seoksella ajo sitten lyhyempi rykäisy. Tai voihan esim. eka ja toka stintti olla samoilla seoksilla ja viimeinen, hätäinen stintti sitten eri seoksella.:ahem:

Tuleekin mielenkiintoista seurata, miten tallit ratkaisevat noi eri seoksilla ajelun. Säädetäänkö paljonkin esim. siipiä tai TC:tä. :doubtful:

Ja perjantain pitkillä testeillä pitäisi molemmille seoksille sitten löytää oikeat säädöt tai ainakin semmoiset sille 'huonommallekin' seokselle, millä tulee toimeen.:rolleyes:
TC:tähän on säädelty tähänkin asti vähän koko ajan. Yksi niistä elektronisista säädöistä joita kuski pystyy tekemään.
Mutta, todellakin voi tulla mielenkiintoisia kisoja joissa tilanteet muuttuvat enemmän kuin mihin on totuttu.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Moe Szyslak sanoi:
Mutta koska joutuu käyttämään kisassa kahta eri seosta, niin luultavampaa on, että käytetään mielummin kaks stoppi. Näin ollen olisi eka ja vika stintti pitempi 'oikeilla säädöillä' ja se pakollinen toisella seoksella ajo sitten lyhyempi rykäisy. Tai voihan esim. eka ja toka stintti olla samoilla seoksilla ja viimeinen, hätäinen stintti sitten eri seoksella.:ahem:

Tuleekin mielenkiintoista seurata, miten tallit ratkaisevat noi eri seoksilla ajelun. Säädetäänkö paljonkin esim. siipiä tai TC:tä. :doubtful:

Ja perjantain pitkillä testeillä pitäisi molemmille seoksille sitten löytää oikeat säädöt tai ainakin semmoiset sille 'huonommallekin' seokselle, millä tulee toimeen.:rolleyes:
Voihan sitä yhden stopin strategiaa koittaa vaikka pitääkin kahta seosta kisan aikana käyttää.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Formula1Fan sanoi:
Voihan sitä yhden stopin strategiaa koittaa vaikka pitääkin kahta seosta kisan aikana käyttää.
Totta kai voi.

Mutta onkohan se 'helppo' toteuttaa kahdella eri seoksella?:doubtful:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Moe Szyslak sanoi:
Totta kai voi.

Mutta onkohan se 'helppo' toteuttaa kahdella eri seoksella?:doubtful:
Ei. Ainakin on hyvin vaikeaa kuvitella ainakaan symmetristä yhden pysähdyksen settiä ajettaisiin..
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Aina luotettavan ja erittäin asiantuntevan F1 toimittaja Heikki Kullan mukaan McLaren on noin sekunnin Ferraria perässä kun tosi tahkoaminen aloitetaan.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Hamiltonin aika tuli 13 kierroksisella stintillä ja sen ensimmäisellä aikakierroksella. Tämän jälkeen pari kierrosta ajat olivat vertailukelpoiset Ferrarin kanssa, mutta ensimmäisten viiden kierroksen jälkeen ajat olivat 1.32.0**-1.32.6** tasossa, kun Ferrareilla 1.31.5**-1.31.8** tasossa ajat.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Rusina, Mistä ihmeestä sä katoit noi? Oliko Räikkösen ajat myös tuolla tasolla eli 1.31.5 ja 1.31.8?
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Moe Szyslak sanoi:
Mutta koska joutuu käyttämään kisassa kahta eri seosta, niin luultavampaa on, että käytetään mielummin kaks stoppi. Näin ollen olisi eka ja vika stintti pitempi 'oikeilla säädöillä' ja se pakollinen toisella seoksella ajo sitten lyhyempi rykäisy. Tai voihan esim. eka ja toka stintti olla samoilla seoksilla ja viimeinen, hätäinen stintti sitten eri seoksella.:ahem:
Jep, yhden stopin taktiikkaa tuskin ajetaan ainakaan enempää kuin viime kaudella.

Kuvitteleisin tavallisen taktiikan olevan juuri tuollainen kahden pysähdyksen, jossa viimenen rykäisy huonommalla kumilla. Siinä voi tulla hajontaa missä kohtaa kukakin vaihtaa ne hitaammat kumit. Joku saattaa ajaa hitaalla vain 10 viimeistä kierrosta. Joku toinen saattaa panostaa kisan alussa hyökkäykseen ja ajaa hitailla kumeilla kisan lopussa pidemmänkin vedon.

Luulen, että keskimmäisellä stintillä voidaan käyttää hitaampia kumeja, jos ekalla stintillä on saatu hyvin säilytettävät asemat. Tällöin turva-auton tulo on pienempi riski eikä tarvii ottaa hitaita kumeja viimeselle ylipitkälle vedolle.

Vaikea kuvitella tilannetta, jossa ekalla vedolla käytettäisiin huonompia kumeja. Ehkä Monacossa epäonnistuneen aika-ajon jälkeen minimoimaan jonossa menetetty aika?

Mielenkiintoisempia rengastilanteita voi tulla ehkä siinä tapauksessa, jos toinen kumi ei ole selkeästi parempi tai huonompi. Toinen kumi vaikka nopeampi alkustintistä ja toinen lopustintistä, niin siinä tulee lisäelementti varikolla ohittamiseen ja varikolla sijan säilyttämiseen .
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
off:

Nyt kun Toyotan testit ovat vähäksi aikaa Montagnyn osalta ohi, hän kertoi kotisivuillaan että on ajanut tähän mennessä F1-autoilla 47,276km ja 10,791 kierrosta, 122 testiä. -Ei todellakaan mikään kokematon mies, tiukkaa taustatyötä.:cool:
 
Ylös