Talvitestit 2006-2007

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Rip3 sanoi:
Totta helvetissä se on kompromissi, mutta tässä kyseisessä tapauksessa oli vaihde numero 7 jäänyt liian lyhyeksi.
Räikkösellä oli kuitenkin toiseksi paras huippunopeus, joten ei se 7 nyt niin lyhyt ollut. Itse ymmärsin asian niin, että rajoitin otti vastaan vain siinä Fisicon ohituksessa.

1. Alonso 323 km/h
2. Räikkönen 322 km/h
3. Fisico 318 km/h
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Juzo sanoi:
Räikkösellä oli kuitenkin toiseksi paras huippunopeus, joten ei se 7 nyt niin lyhyt ollut. Itse ymmärsin asian niin, että rajoitin otti vastaan vain siinä Fisicon ohituksessa.

1. Alonso 323 km/h
2. Räikkönen 322 km/h
3. Fisico 318 km/h
Kisasta otetut huippunopeudet ovat harhaanjohtavia, koska ne tulevat usein imuavun kautta. Oleellinen tieto on huippunopeus ilman imuapua. Vaikka siis tietysti ohittaessa tuo imuapu onkin oleellinen. :idea:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Calvin sanoi:
Kisasta otetut huippunopeudet ovat harhaanjohtavia, koska ne tulevat usein imuavun kautta. Oleellinen tieto on huippunopeus ilman imuapua. Vaikka siis tietysti ohittaessa tuo imuapu onkin oleellinen. :idea:
Jos suurin vaihde on liian lyhyt ja moottori hakkaa rajoittimelle suorilla ilman imuapua, niin silloin imuapu ei vaikuta huippunopeuteen. Tässä tapauksessa siis suurin vaihde ei ole liian lyhyt koska auto kulkee noin lujaa. Jos suurin vaihde olisi ollut hieman pidempi niin Fisicon ohitus olisi voinut hoitua helpommin, mutta ei kyllä voi sanoa että välitykset olisivat olleet pielessä.
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Juzo sanoi:
Jos suurin vaihde on liian lyhyt ja moottori hakkaa rajoittimelle suorilla ilman imuapua, niin silloin imuapu ei vaikuta huippunopeuteen. Tässä tapauksessa siis suurin vaihde ei ole liian lyhyt koska auto kulkee noin lujaa. Jos suurin vaihde olisi ollut hieman pidempi niin Fisicon ohitus olisi voinut hoitua helpommin, mutta ei kyllä voi sanoa että välitykset olisivat olleet pielessä.
Ei se aivan noinkaan mene. Kyllä imussa voi ajaa samaa vauhtia kuin ilman imua mutta pienemmillä jengoilla, kun ilmanvastus on pienempi. Näin ainakin normiliikenteessä ja kai se on sinnepäin formuloissakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juzo sanoi:
Jos suurin vaihde on liian lyhyt ja moottori hakkaa rajoittimelle suorilla ilman imuapua, niin silloin imuapu ei vaikuta huippunopeuteen.
Onhan se ilmanvastus silti pienempi imuavun ansiosta. Kyllähän imussa mennään lujempaa rajoitin hakatenkin, koska syrjäytettävä ilmamäärä on pienempi.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Juzo sanoi:
mutta ei kyllä voi sanoa että välitykset olisivat olleet pielessä.
No Räikkönen kuitenkin näin sanoi, oli ilmeisesti väärässä:D

Aikaisemmissa viesteissä jo muistutettiin F1 autoon vaikuttavista tekijöistä niin en lähde niitä enää luettelemaan.
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Jep, näinhän tuo nykyään tuntuu olevan, vaikkakin on taidetaan muistella hieman liian haikeasti noita vanhoja "hyviä" vuosia, kyllä nykyäänkin ohituksia riittää. Ehkäpä formuloissakin pitäisi ottaa käyttöön push-to-pass nappi kuten cart-kisoissakin, kerta kierrostenrajoitinkin on tungettu mukaan.

Push-to-pass siis käsittääkseni ohittaa kierrostenrajoittajan hetkeksi, jonka avulla sitten mennään vastustajan ohi. Hieman keinotekoista kisailua, mutta parempi kai sekin kuin jonossa ajelu?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Henkkaa^ sanoi:
Ehkäpä formuloissakin pitäisi ottaa käyttöön push-to-pass nappi kuten cart-kisoissakin, kerta kierrostenrajoitinkin on tungettu mukaan.

Push-to-pass siis käsittääkseni ohittaa kierrostenrajoittajan hetkeksi, jonka avulla sitten mennään vastustajan ohi. Hieman keinotekoista kisailua, mutta parempi kai sekin kuin jonossa ajelu?
On tuota F1:ssäkin mietitty, mutta harkittu tekniikka on erilainen. Ideana olisi säilöä jarrutuksissa syntyvää hukkaenergiaa, jota voisi sitten käyttää ohittamistilanteessa. Vaikka ohitukset ovatkin moottoriurheilun suola, keinotekoiset ohitukset samalla vähentävät ohitusten merkitystä. Tästähän on esimerkkejä IRL:n ja MotoGP:n puolella, joissa imuavusta on kohtuutonta hyötyä.

Turboaikana vastaava systeemi oli käytössä ykkösissä, ja olihan se periaatteessa mahdollista ennen tätä kautta muutenkin, koska kuski pystyi säätämään moottorin säätöyksikköä ajon aikana ratistaan. Sen vaikutus vain ei ollut yhtä huomattava kuin esim. CART-sarjassa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
WebSlave sanoi:
Onhan se ilmanvastus silti pienempi imuavun ansiosta. Kyllähän imussa mennään lujempaa rajoitin hakatenkin, koska syrjäytettävä ilmamäärä on pienempi.
Miksi?

Ainoa mahdollinen selitys on renkaiden luistoprosentin laskeminen vastusvoimien pienentyessä, muutoin se on aika hankalaa, kun tuolla renkaiden pyörintänoupeudella on aika suora korrelaatio moottorin käyntinopeuteen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Ykkösissä ophitukset johtuvat lähes järjestään siitä, että autojen erot ovat niin suuret. Kun Räikkönen ohittaa Fisichellan niin todennäköisesti Kimi karkaa saman tien. Sitä, että kuljettajat ohittavat toinen toisiaan useampaan kertaan, ei nähdä juuri ollenkaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Gessle sanoi:
Ei se aivan noinkaan mene. Kyllä imussa voi ajaa samaa vauhtia kuin ilman imua mutta pienemmillä jengoilla, kun ilmanvastus on pienempi. Näin ainakin normiliikenteessä ja kai se on sinnepäin formuloissakin.
Juurikin näin. Itse en tuijota kisojen huippunopeuksia, vaan aika-ajojen joissa ajetaan ilman imuapua.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Gessle, enpä usko, että näet eroa kierroslukumittarissa, mutta saatat tuntea kaasupolkimen asennossa tai näet kulutusmittarissa.

Oho on todennäköisesti oikeassa :thumbup:

On mielenkiintoista, jos tallin autojen välille tulee nopeuseroa. Merkittävä muutos vaatii muutoksen välityksissä. Pieni ero saattaa syntyä renkaan luistamisesta. Jokunen vuosi sitten oli kuva jossa F1 romuun oli jäänyt tukko "heinän" näköistä silppua, joka oli todennäköisesti renkaan Kevlar-vahvisteet. Todennäköisesti renkaan kehä kasvaa nopeuden mukaan, mutta merkittävää muutosta siihen tuskin saadaan esimerkiksi rengaspaineilla. Mutta kulumisen aiheuttama huippunopeuden laskeminen 19000rpm todennäköisesti pystytään havaitsemaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oho sanoi:
Johan minä sen tuossa selitin, syrjäytettävä ilmamäärä on pienempi.

Jos ajat autoa kaasu pohjassa maantiellä niin onhan sillä nyt jonkinlainen merkitys huippunopeuteen pitääkö sinun ajaessasi läpiäistä ilmaa vai esim. vettä. Noin karkeana esimerkkinä.

Samoin kuin laskuvarjohyppääjä putoaa nopeammin ohuemmassa ilmassa kuin lähellä maanpintaa, vaikka liikuttava voima (gravitaatio) on ylempänä itse asiassa hitusen pienempi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitäs sitten jos kisassa jollakin kiertää moottori 19001 kierrosta minuutissa hetkenkin aikaa?:doubtful:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Moe Szyslak sanoi:
Mitäs sitten jos kisassa jollakin kiertää moottori 19001 kierrosta minuutissa hetkenkin aikaa?:doubtful:
Banjoa!

Ei vaan, hyvä kysymys.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Mitäs sitten jos kisassa jollakin kiertää moottori 19001 kierrosta minuutissa hetkenkin aikaa?:doubtful:
Riippuu ihan siitä kenellä kiertää :thumbup:

Jos ei ole FIA:n mieleinen, niin se on hylkäys, jos on välimaastossa niin 10 sekunnin penalty tai sitten suosikeille pelkkä suullinen huomautus.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Moe Szyslak sanoi:
Mitäs sitten jos kisassa jollakin kiertää moottori 19001 kierrosta minuutissa hetkenkin aikaa?:doubtful:
Kuten jo sanottiinkin, niin hyvä kysymys.

Luulisin että autoissa on FIAn toimittama boksi joka mittaisi pyörimisnopeutta. Kisan jälkeen boksin tiedot käydään läpi ja ylityksistä hylkäys / muu sanktio.

Nykyaikaisella moottoritekniikalla pysynee kierrokset hyvin hallussa taikka sitten kone sammuu kokonaan. Onhan varikkonopeudetkin pysyneet hyvin hanskassa jos kuski on vaan muistanut rajoitinta käyttää oikein.
 
Ylös