Talvitestit 2006-2007

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toni_V sanoi:
Kuten jo sanottiinkin, niin hyvä kysymys.

Luulisin että autoissa on FIAn toimittama boksi joka mittaisi pyörimisnopeutta. Kisan jälkeen boksin tiedot käydään läpi ja ylityksistä hylkäys / muu sanktio.

Nykyaikaisella moottoritekniikalla pysynee kierrokset hyvin hallussa taikka sitten kone sammuu kokonaan. Onhan varikkonopeudetkin pysyneet hyvin hanskassa jos kuski on vaan muistanut rajoitinta käyttää oikein.
Onhan tallikin mokannut säätämällä rajoittimen päin arsea.:ahem:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
WebSlave sanoi:
Johan minä sen tuossa selitin, syrjäytettävä ilmamäärä on pienempi.

Jos ajat autoa kaasu pohjassa maantiellä niin onhan sillä nyt jonkinlainen merkitys huippunopeuteen pitääkö sinun ajaessasi läpiäistä ilmaa vai esim. vettä. Noin karkeana esimerkkinä.

Samoin kuin laskuvarjohyppääjä putoaa nopeammin ohuemmassa ilmassa kuin lähellä maanpintaa, vaikka liikuttava voima (gravitaatio) on ylempänä itse asiassa hitusen pienempi.
Naisen logiikkaa selkeästi. Eli jos auto hakkaa rajoittimelle suurimmalla vaihteella autoa kiihdyttävä voima on nolla ja on aivan yhdentekevää vaikka ilmanvastus loppuisi kokonaan, nopeus ei siitä kasva mihinkään. Maan vetovoiman kiihdyttävä voima vapaassa pudotuksessa on aina huomattavasti suurempi kuin nolla joten vauhti kiihtyy siihen nopeuteen missä maan vetovoima ja ilmanvastuksen aiheuttama vastavoima ovat yhtäsuuret.
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Käytännössä pelkällä elekroniikalla on mahdotonta tehdä kierrosrajoitinta, joka todella rajoittaisi moottorin kierrokset max 19.000 rpm, muuten tarvittaisiin jotain mekaanista ratkaisua, kuten jarru kampiakselin päähän.

Toleranssi on luultavasti joitain kymmeniä rpm, mutta kun tallit sen saa itse vielä tehdä, joillakin se tosiaan voi olla isompi... :cool:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Moe Szyslak sanoi:
Mitäs sitten jos kisassa jollakin kiertää moottori 19001 kierrosta minuutissa hetkenkin aikaa?:doubtful:
Sitten täytyy auton luovuttaa moottorin 1 kierros toiselle autolle käytettäväksi.:rolleyes:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
jarpola sanoi:
Käytännössä pelkällä elekroniikalla on mahdotonta tehdä kierrosrajoitinta, joka todella rajoittaisi moottorin kierrokset max 19.000 rpm, muuten tarvittaisiin jotain mekaanista ratkaisua, kuten jarru kampiakselin päähän.

Toleranssi on luultavasti joitain kymmeniä rpm, mutta kun tallit sen saa itse vielä tehdä, joillakin se tosiaan voi olla isompi... :cool:
Elektroniikka riittää eli tunnistin moottoriin joka kierrosluvun ylittäessä 19K katkaisee polttoaineensyötön esimerkiksi puoleksi sekunniksi. Helppo tehdä pomminvarmat rajoittimet jotka ei jätä mutinoille sijaa jälkikäteen. Turboaikana ahtopaineen rajoitus tehtiin pop-off venttiileillä joissa sai samallalailla rangaistuksen menetettynä tehona ahtopaineiden noustessa kielletylle alueelle.

Eli siis rajoituksien elektroniikka on Fia:n tavaraa joka rankaisee ylikierroksista samantien.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
naukkis sanoi:
Naisen logiikkaa selkeästi. Eli jos auto hakkaa rajoittimelle suurimmalla vaihteella autoa kiihdyttävä voima on nolla ja on aivan yhdentekevää vaikka ilmanvastus loppuisi kokonaan, nopeus ei siitä kasva mihinkään.
Siis oletko nyt ihan vakavasti sitä mieltä, ettei ilmanvastuksella ole mitään vaikutusta huippunopeuteen? F1-tiimit olisivat varmasti kiinnostuneita tuosta mullistavasta teoriasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Siis oletko nyt ihan vakavasti sitä mieltä, ettei ilmanvastuksella ole mitään vaikutusta huippunopeuteen? F1-tiimit olisivat varmasti kiinnostuneita tuosta mullistavasta teoriasta.
Ei se sitä mieltä ole. Edelleen, rajoittava tekijä ei ole ilmanvastus vaan rajoitin, jota siirtämättä (tai välityksiä muuttamatta) huippunopeus ei muutu, vaikka ilmanvastus olisi mikä.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Siis oletko nyt ihan vakavasti sitä mieltä, ettei ilmanvastuksella ole mitään vaikutusta huippunopeuteen? F1-tiimit olisivat varmasti kiinnostuneita tuosta mullistavasta teoriasta.
Tässä ei taida olla kyse huippunopeudesta, vaan niistä kierrosluvuista. Hankala se on lujempaa mennä edes tyhjiössä, jos kone hakkaa siihen 19000rpm:ään.

Pitäisin tuota renkaan mahdollista luistoa suuremmalla ilmanvastuksella kuitenkin aika mitättömänä seikkana -> huippunopeuksissa on jo sellainen downforcekin, että tuskin siinä rengas paljoa sutii tyhjää.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
WebSlave sanoi:
Siis oletko nyt ihan vakavasti sitä mieltä, ettei ilmanvastuksella ole mitään vaikutusta huippunopeuteen? F1-tiimit olisivat varmasti kiinnostuneita tuosta mullistavasta teoriasta.
Siis. Jos kierroksia on koneessa 19000 rpm ja suurimman vaiheen välityssuhde on 4 ja perän on vaikka 2. Tuleepi siitä 19000/2*4 eli 2375 RPM eli 39.58 kierrosta per sekunti. Tämä on siis vetävän akselin pyörimisnopeus sekunnissa. Jos taas akselissa olevan renkaan kehä on vaikkapa 2 metriä, päästään lukemaan 79.17. Tämä siis on metrimäärä, jonka tuo kyseinen rengas pyörii eteenpäin sekunnissa, mikäli se ei luista kumpaankaan suuntaan. Tämän luken kun muutamme kilometria sekunnissa eli kerromme 3,6, pääsemme lukemaan 285 km/h. Eli mikäli kone kiertää näillä välityksillä tuon 19000 rpm, niin se auto kulkee eteenpäin tasan tarkkaan 285 km/h, eikä siihen vaikuta kuut ei maat eikä ilmanvastukset. Se tehomäärä, jotta tuo kone jaksaa kiertää sen 19000 rpm on sitten taas ihan eri juttu.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Rusina, et sattus tietämään Räikkösen Torstain 1.3 pitkänvedon testi-aikoja...ajattelin kysästä ku oot pistelly muutamalta muulta testijaksoltakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tmoi sanoi:
Eli mikäli kone kiertää näillä välityksillä tuon 19000 rpm, niin se auto kulkee eteenpäin tasan tarkkaan 285 km/h, eikä siihen vaikuta kuut ei maat eikä ilmanvastukset.
Ymmärrän kyllä sen, ettei auto voi kulkea nopeammin kuin sen teoreettinen huippunopeus on. Ajatukseni oli se, että jos tehosta x-määrä kuluu ilmanvastuksen voittamiseen, mitä tapahtuu sille ylijäämäteholle, joka vapautuu ilmanvastuksen pienentyessä? Kierrosluku ei rajoittimen takia luonnollisestikaan voi kasvaa, mutta ainakin teoriassa ilmanvastuksesta johtuva renkaiden sutiminen voisi vähentyä. Toisaalta samalla siipien renkaita maahan painava voima hivenen pienenee heikentäen pitoa. Kumpi vaikutus lienee sitten suurempi.
 
Viimeksi muokattu:

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Rupesin tässä kyllä nyt jo omiakin selityksiäni (sekoiluja..) epäilemään... Kuitenkin käytäntö ja teoria on kaksi eri asiaa, joten en nyt sano mitään :)
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Juzo sanoi:
Jos suurin vaihde on liian lyhyt ja moottori hakkaa rajoittimelle suorilla ilman imuapua, niin silloin imuapu ei vaikuta huippunopeuteen. Tässä tapauksessa siis suurin vaihde ei ole liian lyhyt koska auto kulkee noin lujaa. Jos suurin vaihde olisi ollut hieman pidempi niin Fisicon ohitus olisi voinut hoitua helpommin, mutta ei kyllä voi sanoa että välitykset olisivat olleet pielessä.
Hieman ihmettelen, että hakkasiko se rajoittajaa vasten siinä ennen ensimmäistä mutkaa? Siinä on kyllä loiva alamäki, mutta takasuora on paljon pidempi, eikö siellä sitten hakannut? Vai hakkasiko juuri siellä, ja siksi Kimi ei voinut ohitella samassa paikassa kuin Alonso?
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Lonso_567 sanoi:
Hieman ihmettelen, että hakkasiko se rajoittajaa vasten siinä ennen ensimmäistä mutkaa? Siinä on kyllä loiva alamäki, mutta takasuora on paljon pidempi, eikö siellä sitten hakannut? Vai hakkasiko juuri siellä, ja siksi Kimi ei voinut ohitella samassa paikassa kuin Alonso?

Itse käsitin niin, että rajoitin oli ottanut vastaan tuossa Fisichellan ohituksessa. Alonson ja Kimin autot olivat käytännössä yhtä nopeita, joten siitä rajoittimesta se ohittaminen ei ainakaan ollut kiinni.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Juzo sanoi:
Itse käsitin niin, että rajoitin oli ottanut vastaan tuossa Fisichellan ohituksessa. Alonson ja Kimin autot olivat käytännössä yhtä nopeita, joten siitä rajoittimesta se ohittaminen ei ainakaan ollut kiinni.
Vaikka autot olisivat kierroksen aikana yhtä nopeita, niin voi olla selkeitä eroja missä kohti kulkee.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
jps sanoi:
Vaikka autot olisivat kierroksen aikana yhtä nopeita, niin voi olla selkeitä eroja missä kohti kulkee.

Jos Räikkösen huippunopeus on 1km/h hitaampi kuin kisan kovin noteeraus, niin eiköhän se auto silloin ihan hyvin kulje suorilla.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Juzo sanoi:
Jos Räikkösen huippunopeus on 1km/h hitaampi kuin kisan kovin noteeraus, niin eiköhän se auto silloin ihan hyvin kulje suorilla.
No voi v... Montakohan kertaa pitää muistuttaa imuavusta? Oleellinen tieto olisi huippunopeudet ilman imuapuja jos teet vertailuja tyyliin "Räikkösen huippunopeus on 1km/h hitaampi kuin kisan kovin noteeraus". Se on oleellinen tieto siksi, että se hyvin pitkälti ratkaisee kuinka helppoa on ensin päästä lähelle edellä ajavaa, jonka jälkeen vasta imuapu kiihdyttää vauhdin tuohon kisassa mitatuun huippunopeuteen. Huomaa Lonson ja Fisin erilaiset huippunopeudet. Kimi ja Lonso ohittelivat muita autoja kisassa, Fisi ei. Fisillekin olisi luultavasti tullut kovempi huippunopeus jos olisi ohitellut muita autoja kisan aikana.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Calvin sanoi:
No voi v... Montakohan kertaa pitää muistuttaa imuavusta? Oleellinen tieto olisi huippunopeudet ilman imuapuja jos teet vertailuja tyyliin "Räikkösen huippunopeus on 1km/h hitaampi kuin kisan kovin noteeraus". Se on oleellinen tieto siksi, että se hyvin pitkälti ratkaisee kuinka helppoa on ensin päästä lähelle edellä ajavaa, jonka jälkeen vasta imuapu kiihdyttää vauhdin tuohon kisassa mitatuun huippunopeuteen. Huomaa Lonson ja Fisin erilaiset huippunopeudet. Kimi ja Lonso ohittelivat muita autoja kisassa, Fisi ei. Fisillekin olisi luultavasti tullut kovempi huippunopeus jos olisi ohitellut muita autoja kisan aikana.
Kyse oli alunperin kuitenkin siitä, että Kimi ei pystynyt ohittelemaan takasuoralla toisin kuin Alonso. Se ei mistään rajoittimesta todistetusti siis riippunut.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Turun Sanomien arkistojen kätköstä löytyi:
- Suurin ongelma oli, että meillä oli vähän liian lyhyt seitsemäs vaihde. Se oli aina rajoittimessa, kun pääsin muiden perään. En voinut käyttää koko nopeuttani.

- Onneksi Fisichellan perässä olin sen verran nopeampi mutkasta ulostulossa, että pääsin hänen rinnalleen. Vaikka olin taas rajoittimella, ei se sitten enää haitannut, Räikkönen myhäili.
Ohituksessa tuo ainakin oli rajoittajalla, ehkä takasuoran imuissakin.
 
Ylös