Toni_V sanoi:
Jep, aika solmuun meinaa mennä käsitteet tuossa. Ihanteellisessa moottorissa kiihtyvyys olisi tosiaan huipussaan kun koneesta irtoaa huipputeho. Käytännössä moottorien tehot ilmoitetaan mittaamalla tehoa (tai vääntöä) suht. tasaisella kierrosluvulla. Moottorit eivät kuitenkaan enää tuota aivan samaa tehoa kun kierrosnopeus kasvaa eikä pysykään vakiona. Ääriesimerkkinä turbomoottori joka ei kiihdytyksessä ehdi saada turboon täysiä kierroksia ja kiihdytyksessä saatava teho on vain osa siitä mitä penkissä on mitattu.
Siksi autourheilussa koneita testataan penkissä jossa simuloidaan ratojen kiihdytyskohtia jotta saadaan selville oikeat saatavat tehot kilpailutilanteessa Luulisi että oikeasti kiihtyvyys parhaimmillaan tasakierrosten huipputehossa tai ehkäpä hieman niiden alle.
Jos ihanteellinen moottori toimisi niin, että suurin vääntömomentti on juuri huipputehon kohdalla, olisi kiihtyvyys parasta huipputehossa. Se taas tarkoittaisi sitä, että moottorin vääntömomentti kasvaa jokaisella kierroksella täsmälleen samalla muutosnopeudelle, joka taas johtaisi siihen, että kun saadaan kierroksia lisään, saadaan myös lisää tehoa. Mutta kun tämä ei ole oikeassa ja realistisessa moottorissa mitenkään mahdollista. Oikeassa moottorissa huippumomentti on aina ennen huipputehoa, jonka jälkeen momentti alkaa tippumaan vaikka kierrokset vielä nousevatkin. Teho nousee vielä kierrosten kasvaessa sen takia, koska kierrosten nousemisnopeus on nopeampi kuin momentin laskemisnopeus, saadaan sen seurauksena enemmän tehoa kuin huipumomentin kohdalla.
Moottori, auto, whatever kiihtyy parhaiten aina suurimman voiman (pyörivässä liikkeessä momentti) kohdalla, ei suurimman tehon kohdalla. Ihan siitä yksinkertaisesta ja simppelistä syystä, että silloin on eteenpäin kuljettavaa voimaa eniten käytettävissä. Voidaan myös sanoa, että teho kiihdyttää autoa, koska teho sitoo voiman ja nopeuden yhteen, mutta ei niin, että suurin kiihtyvyys olisi suurimman tehon kohdalla. Kun lisätään tehoa, paranee tietenkin kiihtyvyys, koska silloin kasvaa myös vääntömomentti. Kaivamalla fysiikan kirjan esille, ja pyörittelemällä kaavaa P=M*2*pii*n, huomaatte aika äkkiä ylläolevien asioiden pitävän paikkaansa.
Milläs laitteella mitataan suoraan tehoa? Yleisesti dynamometreillä mitataan moottorin antamaa vääntömomenttia eli voimaa, josta sitten lasketaan teho kierrosluvun avulla, yllämainitun kaavan mukaisesti.