Talvitestit 2006-2007

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Lonso_567 sanoi:
Turun Sanomien arkistojen kätköstä löytyi:

Ohituksessa tuo ainakin oli rajoittajalla, ehkä takasuoran imuissakin.
Ero Alonson ja Räikkösen huippunopeuksissa oli 1 km/h. Eli Alonso on parhaimmillaan 0,28m/s nopeampi. Eli huippunopeudessa Alonso meni 4 sekunnissa vähän yli metrin enempi ku Kimi. Voi olla, että se riitti takasuoran ohituksiin, itse hieman epäilen, siellä huippunopeudessa kun ei kovin kauaa olla. Ihan hauskaa spekulaatiota, mutta veikkaan että ei ne takasuoran ohittamattomuudet rajoittimesta johtunut.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
IJV sanoi:
Ero Alonson ja Räikkösen huippunopeuksissa oli 1 km/h. Eli Alonso on parhaimmillaan 0,28m/s nopeampi. Eli huippunopeudessa Alonso meni 4 sekunnissa vähän yli metrin enempi ku Kimi. Voi olla, että se riitti takasuoran ohituksiin, itse hieman epäilen, siellä huippunopeudessa kun ei kovin kauaa olla. Ihan hauskaa spekulaatiota, mutta veikkaan että ei ne takasuoran ohittamattomuudet rajoittimesta johtunut.
Ei vain se huippunopeus, vaan myös se, miten nopeasti vauhti kiihtyy mutkasta ulos. Renault tunnetusti lähti mutkista paremmin, mikä helpotti imuun pääsyä ja ohittamista. Alonson ei myöskään tarvinnut ohittaa huippuautoa, Renaultia tai McLarenia, vaan ohitukset tehtiin jostain hitaista Ferrareista yms.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Lonso_567 sanoi:
Ei vain se huippunopeus, vaan myös se, miten nopeasti vauhti kiihtyy mutkasta ulos. Renault tunnetusti lähti mutkista paremmin, mikä helpotti imuun pääsyä ja ohittamista. Alonson ei myöskään tarvinnut ohittaa huippuautoa, Renaultia tai McLarenia, vaan ohitukset tehtiin jostain hitaista Ferrareista yms.
Olen kokoajan ottanut kantaa vain tähän rajoitin kysymykseen. Rajoitinhan astuu siinä vaiheessa merkittävään rooliin kun ei enää voida vaihtaa pykälää isommalle.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
IJV sanoi:
Olen kokoajan ottanut kantaa vain tähän rajoitin kysymykseen. Rajoitinhan astuu siinä vaiheessa merkittävään rooliin kun ei enää voida vaihtaa pykälää isommalle.
Moottorin välitykset sitten säädetään jotenkin silleen, että mahdollisimman vähän joutuu viettämään aikaa rajoittimella.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
quartal sanoi:
Moottorin välitykset sitten säädetään jotenkin silleen, että mahdollisimman vähän joutuu viettämään aikaa rajoittimella.
Jos nyt kuitenkin vaihteistovälitykset:confused:
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Rip3 sanoi:
Jos nyt kuitenkin vaihteistovälitykset:confused:

+perävälitykset....mielestäni toi moottorien kierroksien rajoittaminen ei oo mistään kotosin,aatelkaa ny ku kimikin tulis siinä felipen imussa pääsuoraa pitkin ja ei muutaku rinnalle ja 25000 rpm tauluun.....joo,joo,joo toive ajattelua koko homma....:alppu:
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
mariko sanoi:
+perävälitykset....mielestäni toi moottorien kierroksien rajoittaminen ei oo mistään kotosin,aatelkaa ny ku kimikin tulis siinä felipen imussa pääsuoraa pitkin ja ei muutaku rinnalle ja 25000 rpm tauluun.....joo,joo,joo toive ajattelua koko homma....:alppu:
Ei noin voi käydä. Eihän Kimi tule ajamaan Massan perässä missään vaiheessa, eihän? :D Massa ajaa Kimin perässä turvallisesti 600 m päässä. Sitten tulevat muut.
 

Pexpert

New member
Liittynyt
5.3.2007
Viestit
3
Joo siis auto ei voi kulkea nopeampaa kuin mitä 19k rpm ja välitykset sallivat. Kiihtyvyys sen sijaan paranee imussa ja saavuttaa nopeamman auton salliman maksiminopeuden joka mahdollistaa ohituksen. Pienempiempi käyttävä 'ratas' tietenkin mahdollistaa nopeamman kiihtymisen ja isompi käytetty sen sijaan suuremman nopeuden..

edit: joo ja morjesta, ajattelin itekki tulla kirjoitteleen tänne.. tullu lueskeltua näitä foorumeja ja mielenkiintoisia keskusteluja näyttäisi olevan
 

Pexpert

New member
Liittynyt
5.3.2007
Viestit
3
DaSilva sanoi:
Tervetuloa. Valitse puolesi, sota on käynnissä. :D
Eiköhän se mee ihan suomalaisille toi kannustus. Kimille ehkä hieman enemmän sillä mestaruus on jo antanut odottaa itseään liikaa.
 

Kimitys

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
47
WebSlave sanoi:
Ymmärrän kyllä sen, ettei auto voi kulkea nopeammin kuin sen teoreettinen huippunopeus on. Ajatukseni oli se, että jos tehosta x-määrä kuluu ilmanvastuksen voittamiseen, mitä tapahtuu sille ylijäämäteholle, joka vapautuu ilmanvastuksen pienentyessä? Kierrosluku ei rajoittimen takia luonnollisestikaan voi kasvaa, mutta ainakin teoriassa ilmanvastuksesta johtuva renkaiden sutiminen voisi vähentyä. Toisaalta samalla siipien renkaita maahan painava voima hivenen pienenee heikentäen pitoa. Kumpi vaikutus lienee sitten suurempi.
Koko keskustelussa on sekoitettu kiihtyvyys ja nopeus, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää jos ei ole niiden kanssa ollut tekemisissä. Tätä imuvaikutusta (mitään "imua" ei itseasiassa edes tapahdu, kyseessä on vain vastuksen pienentyminen) syntyy siis ainoastaan kun auto on kiihtyvässä tilassa (negatiivisessa->jarrutus tai positiivisessa->kiihdytys) eikä silloin kun kiihtyvyys on nollassa (nopeus vakio). Kiihtyvyys on nollassa esim silloin, kun rajotin "jarruttaa" nopeuden kasvua vaikka pienentyneen ilmanvastuksen takia nopeus voisi vielä kasvaakin.
Eli "imuvaikutus" on olemassa ainoastaan kiihdytyksissä (imu) tai jarrutuksissa (pidon vähentyminen esim toisen auton perässä mutkaan mentäessä) eikä enää siinä vaiheessa kun auto on rajoittimella.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Pexpert sanoi:
Pienempiempi käyttävä 'ratas' tietenkin mahdollistaa nopeamman kiihtymisen ja isompi käytetty sen sijaan suuremman nopeuden..
Öh, noin yleensä aivan totta mutta ei mitenkään yleisesti....

Auto kiihtyy vaihteesta riippumatta parhaiten kun moottori tuottaa maksimitehon...

Mulla on hiukan semmoinen käsitys että esim WRC ralliautoissa koneet tuottaa maksimitehon tai ainakin suunnilleen aika laajalla kierrosalueella, jos luulo on totta kiihtyy auto suunnilleen samoin useammallakin vaihteella. Voihan tämmönen lausahdus olla hiukan hankala miellettävä mutta niin se vaan on.
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Pahoittelen ohi otsikon menevästä kirjoittelusta, mutta en malta olla tarttumatta näihin.

Oho sanoi:
Öh, noin yleensä aivan totta mutta ei mitenkään yleisesti....

Auto kiihtyy vaihteesta riippumatta parhaiten kun moottori tuottaa maksimitehon...
Auton kiihtyvyys on kyllä verrannollinen käytettävään välityssuhteeseen, koska se vaikuttaa vääntömomenttiin pyörille. Lisäksi jos kiihdytetään samalla vaihteella, niin auton kiihtyvyys on kovimmillaan maksimiväännön eikä -tehon kohdalla.

Oho sanoi:
Mulla on hiukan semmoinen käsitys että esim WRC ralliautoissa koneet tuottaa maksimitehon tai ainakin suunnilleen aika laajalla kierrosalueella, jos luulo on totta kiihtyy auto suunnilleen samoin useammallakin vaihteella. Voihan tämmönen lausahdus olla hiukan hankala miellettävä mutta niin se vaan on.
Tuo taitaa johtua siitä, että WRC-autoissa on kuristimet joiden vuoksi moottori ei saa kuin tietyn määrän ilmaa, jonka jälkeen alkaa ahdistamaan. Tämän vuoksi maksimiteho saavutetaan jo hyvin alhaisella kierrosmäärällä ja laajalla alueella. Ilman kuristinta tehokäyrä jatkaisi nousuaan huomattavasti korkeammalle.

Tuolla voi varmaan jatkaa keskustelua tästä aiheesta.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
JNF sanoi:
Auton kiihtyvyys on kyllä verrannollinen käytettävään välityssuhteeseen, koska se vaikuttaa vääntömomenttiin pyörille. Lisäksi jos kiihdytetään samalla vaihteella, niin auton kiihtyvyys on kovimmillaan maksimiväännön eikä -tehon kohdalla.
Joo se oli huonosti muotoiltu, jos välitys on kiinteä kiihtyy auto parhaiten maksimiväännön kohdalla.

Parempi muotoilu olisi ollut todeta että maksimikiihtyvyys saavutetaan aina välityksellä jolla kone tuottaa maksimitehon.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Oho sanoi:
Joo se oli huonosti muotoiltu, jos välitys on kiinteä kiihtyy auto parhaiten maksimiväännön kohdalla.

Parempi muotoilu olisi ollut todeta että maksimikiihtyvyys saavutetaan aina välityksellä jolla kone tuottaa maksimitehon.
Jep, aika solmuun meinaa mennä käsitteet tuossa. Ihanteellisessa moottorissa kiihtyvyys olisi tosiaan huipussaan kun koneesta irtoaa huipputeho. Käytännössä moottorien tehot ilmoitetaan mittaamalla tehoa (tai vääntöä) suht. tasaisella kierrosluvulla. Moottorit eivät kuitenkaan enää tuota aivan samaa tehoa kun kierrosnopeus kasvaa eikä pysykään vakiona. Ääriesimerkkinä turbomoottori joka ei kiihdytyksessä ehdi saada turboon täysiä kierroksia ja kiihdytyksessä saatava teho on vain osa siitä mitä penkissä on mitattu.

Siksi autourheilussa koneita testataan penkissä jossa simuloidaan ratojen kiihdytyskohtia jotta saadaan selville oikeat saatavat tehot kilpailutilanteessa Luulisi että oikeasti kiihtyvyys parhaimmillaan tasakierrosten huipputehossa tai ehkäpä hieman niiden alle.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Toni_V sanoi:
Jep, aika solmuun meinaa mennä käsitteet tuossa. Ihanteellisessa moottorissa kiihtyvyys olisi tosiaan huipussaan kun koneesta irtoaa huipputeho. Käytännössä moottorien tehot ilmoitetaan mittaamalla tehoa (tai vääntöä) suht. tasaisella kierrosluvulla. Moottorit eivät kuitenkaan enää tuota aivan samaa tehoa kun kierrosnopeus kasvaa eikä pysykään vakiona. Ääriesimerkkinä turbomoottori joka ei kiihdytyksessä ehdi saada turboon täysiä kierroksia ja kiihdytyksessä saatava teho on vain osa siitä mitä penkissä on mitattu.

Siksi autourheilussa koneita testataan penkissä jossa simuloidaan ratojen kiihdytyskohtia jotta saadaan selville oikeat saatavat tehot kilpailutilanteessa Luulisi että oikeasti kiihtyvyys parhaimmillaan tasakierrosten huipputehossa tai ehkäpä hieman niiden alle.
Jos ihanteellinen moottori toimisi niin, että suurin vääntömomentti on juuri huipputehon kohdalla, olisi kiihtyvyys parasta huipputehossa. Se taas tarkoittaisi sitä, että moottorin vääntömomentti kasvaa jokaisella kierroksella täsmälleen samalla muutosnopeudelle, joka taas johtaisi siihen, että kun saadaan kierroksia lisään, saadaan myös lisää tehoa. Mutta kun tämä ei ole oikeassa ja realistisessa moottorissa mitenkään mahdollista. Oikeassa moottorissa huippumomentti on aina ennen huipputehoa, jonka jälkeen momentti alkaa tippumaan vaikka kierrokset vielä nousevatkin. Teho nousee vielä kierrosten kasvaessa sen takia, koska kierrosten nousemisnopeus on nopeampi kuin momentin laskemisnopeus, saadaan sen seurauksena enemmän tehoa kuin huipumomentin kohdalla.

Moottori, auto, whatever kiihtyy parhaiten aina suurimman voiman (pyörivässä liikkeessä momentti) kohdalla, ei suurimman tehon kohdalla. Ihan siitä yksinkertaisesta ja simppelistä syystä, että silloin on eteenpäin kuljettavaa voimaa eniten käytettävissä. Voidaan myös sanoa, että teho kiihdyttää autoa, koska teho sitoo voiman ja nopeuden yhteen, mutta ei niin, että suurin kiihtyvyys olisi suurimman tehon kohdalla. Kun lisätään tehoa, paranee tietenkin kiihtyvyys, koska silloin kasvaa myös vääntömomentti. Kaivamalla fysiikan kirjan esille, ja pyörittelemällä kaavaa P=M*2*pii*n, huomaatte aika äkkiä ylläolevien asioiden pitävän paikkaansa.

Milläs laitteella mitataan suoraan tehoa? Yleisesti dynamometreillä mitataan moottorin antamaa vääntömomenttia eli voimaa, josta sitten lasketaan teho kierrosluvun avulla, yllämainitun kaavan mukaisesti.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Kappas, mitäs tässä keksimään pyörää uudelleen, kun JNF:n postaamassa linkissä olikin asia todella kattavasti käsitelty. En tiennytkään, että tuo keskustelu en enää tallessa. Etenkin tämä Spam:n postaama kirjoitus kannattaa lukea ajatuksella ja sisäistää se, ennenkuin jatkaa aiheesta jankkaamsita aiheesta mitään oikeasti tietämättä. Aika jänskä yhteensattuma, kuka lie olikaan siellä otsikon lopussa viimeinen kirjoittelija...
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Juhis sanoi:
J
Moottori, auto, whatever kiihtyy parhaiten aina suurimman voiman (pyörivässä liikkeessä momentti) kohdalla, ei suurimman tehon kohdalla.
Suurin käytettävissä oleva voima pyörille saadaan aina moottorin huipputehon kohdalla, niin se vaan on, homman hoitaa vaihteisto. Millä tahansa teholla vääntömomenttia voidaan kasvattaa rajatta jos oleteaan häviötön vaihteisto, mutta vääntömomentilla ei saa tehtyä työtä.

Jos ja kun kerran voima on suoraan verrannollinen tehon ja nopeuden osamäärään niin aivan tasan tarkkaan voimaa kasvatetaan kasvattamalla tehoa.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Oho sanoi:
Jos ja kun kerran voima on suoraan verrannollinen tehon ja nopeuden osamäärään niin aivan tasan tarkkaan voimaa kasvatetaan kasvattamalla tehoa.
Kyllä, näin tapahtuu jos kierrosnopeus kestää samana! M=P/2*pii*n yhtälö sen selittää heti. Mutta moottorissa teho ja momentti muuttuu jatkuvasti kierrosnopeuden funktiona, joten sen takia ajattelumalli ei olekkaan niin yksinkertaista. Lukekaa toi Spamin kirjoitus, niin ymmärrätte.
 
Ylös