Talvitestit 2006-2007

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
WebSlave sanoi:
En minä Ferraria Massan hypetyksestä syytä. Jokainen järkevä tietää, ettei testiajoista yksinkertaisesti voi vetää juuri minkäänlaisia johtopäätelmiä. Ei Ferrari mitenkään tarkoituksellisesti nosta Massaa testien kärkeen, vaan ajattaa hänellä suunnitelman mukaista testiohjelmaa.

Minua huvittaa se, että joidenkin lajia seuraavien silmissä heidän mielestään vuosi sitten mitättömästä keskikastin kuskista on yhdessä kaudessa tullut lajin terävintä (tai no, ainakin toiseksi terävintä) huippua edustava kuski. Ja miksi? Parin hyvän esityksen takia, siksi, että ajaa punaisessa tallissa ja koska ajaa hyviä testiaikoja. Hohhoijaa.
Juurikin näin. Massalla on kuitenkin kokemusta viime kauden Ferrarista ja Bridgestonen renkaista niin on luonnollista, että hän testaa eri asioita, kun autoonsa sopivia säätöjä ja renkaisiin tuntumaa hakeva Räikkönen. Renkaat on kyllä kaikille uudet, mutta Massalla on kuitenkin jonkin asteinen etu renkaissakin.

Mutta testimestaruus meni Massalle, kun se on näköjään pakko jakaa joka vuosi:D
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Rip3 sanoi:
Mutta testimestaruus meni Massalle, kun se on näköjään pakko jakaa joka vuosi:D
Niin meni, ja suorastaan ylivoimaisesti.
Itse en usko Massan etulyöntiasemaan Ferrari-kokemuksensa ansiosta. Huippukuskit sopeutuvat uuteen talliin nopeasti, muut ovat selittelijöitä. Joka tapauksessa Massa vaikuttaa lupaavalta, ja voi olla kilpailukykyinen Kimiin verrattuna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
quartal sanoi:
No pitää kyllä sanoa, ettei voi ihan huonosta kuskistakaan puhua kun testien kärjessä on noin monta kertaa putkeen. Myönnän.. kyse on testeistä, mutta voidaan silti puhua kärkijoukon kuskista.
En minä häntä huonona pidäkään. Sanoinhan, että pidin häntä mainettaan parempana, vaikka näytöt Sauberilla eivät mitään kummoisia olleetkaan. Pidin ajoittain lupaavana jo aiemmin, mutta se, että Ferrari uskoi häneen oli merkki siitä, että siellä tiedettiin jotain, mitä tulosliuskoja lukemalla ei suoraan näe. Mutta: jos Massa olisi ehdoton kärkikuski, tarvetta palkata Kimi Schumin "seuraajaksi" ei olisi ollut.

Testien ajoista ei voi päätellä kuskien suorituskykyä. Autoissa testataan eri asioita ja jo pelkästään eri renkaat aiheuttavat sekunnin eron kuskien aikoihin. Eikä nopeimpien aikojen ajaminen ole testeissä mikään itsetarkoitus, ne syntyvät siinä ohessa, jos ovat syntyäkseen. "Aika-ajovedoistakin" voi talli päätellä korkeintaan nopeuseron saman auto-kuskiyhdistelmän pitemmän vedon tuloksiin, jos käytetään samoja säätöjä. Tosin "aika-ajovedoilla" ei nykysäännöillä käytännössä tee juuri mitään. Varsinkaan kärkitallit, jotka selviävät viimeiseen osioon kaikkea yrittämättäkin.

Tämän kauden kuljettajajoukossa ei ole yhtään huonoa kuskia (viime kaudella Iden saattoi sellaiseksi laskea). Kuskien väliset tasoerot ovat muutenkin pienempiä kuin ihmiset yleisesti kuvittelevat. Toki erojakin on. Pidän Kimiä ja Alonsoa tämän hetken kärkikuskeina, mutta sen jälkeisestä porukasta en todellakaan osaa sanoa kuka olisi seuraavaksi nopein. Se, että Massa oli välillä Schumin vauhdissa johtui toisaalta siitä, ettei Schumikaan epäinhimillisen hyvä ollut (laskin toki Schumin Alonson ja Kimin ohella muita paremmaksi), varsinkaan huonompana päivänä ja toisaalta siitä, että toisinaan Massalla nyt vain sattui auton säädöt ym. pikkuasiat natsaamaan kohdalleen Schumia paremmin. Olihan Rubenskin ajoittain Schumia nopeampi. Autojen erot syövät kuskien erot hyvin helposti.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
WebSlave sanoi:
Vuosi sitten olin sitä mieltä, että Massa on mainettaan parempi kuljettaja. Sikäli esitykset eivät menneellä kaudella yllättäneet. Mutta nyt kun lukee tällaisia juttuja, niin väkisinkin alan olla sitä mieltä, että Massa on mainettaan huonompi kuljettaja. Ei ne taidot noin paljon yhdessä kaudessa kehity.
No kenellä on mielestäsi kovin kuskikaksikko? McLarenillako? Joo onhan heillä Alonso eli kumoaa Kimin, mutta Hamilton vs Massa niin veikkaan, että Massa on kyllä tällä kaudella vahvempi. Entäpä Renault? Fisichella joka ei voita edes mestariautolla ja Heikillä on kuitenkin oppivuosi. Pehmeä Button ja väsynyt Barrichello? Eeei.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Entäs Red bull: Coulthard ja Webber... ja Toyota on kans vahva: Ralf Schumacher ja Jarno Trulli
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Mikkoz84 sanoi:
Entäpä Renault? Fisichella joka ei voita edes mestariautolla
Jostain syystä uskon, että Siankallo painelee tänä vuonna paremmin kuin aikoihin, en tiedä mistä johtuu:doubtful:

Renaultin painojakauma on muutettu takapainoisesta etupainoiseksi, kun ei ole enää hovi rengastoimittajaa (michelin) ja tämän kauden bridgejä eivät saaneet toimimaan takapainoisella autolla, eikä autoa ole kehitetty Alonsion ympärille!
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Zeiar sanoi:
Samoin kuin Montoya aikoinaan.
Montoyalla hermot eivät kestäneet. Massa taas pärjäsi aika hyvin Schumia vastaan, joten vastus on eri luokkaa. Uskon silti Kimin olevan vahvoilla, Massa vaan ei ole mikään heittopussi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkoz84 sanoi:
No kenellä on mielestäsi kovin kuskikaksikko? McLarenillako?
Tässä nyt taisi käydä niin, että ymmärsin tarkoituksesi väärin, eli että Ferrarilla olisi kaksi parasta kuskia.

Kuten ylempänä totean, en pysty laittamaan kärkikaksikon jälkeisiä kuskeja järjestykseen. Kovia kuskikaksikoita toki on kaikilla tehdastalleilla, vaikka tietysti kaksi rookieta ja kokematon Kubica hieman heikentävät McLarenin, Renaultin ja BMW:n asemaa. Noita kolmea kyllä pidetään kaikkia ehdottoman lupaavina. Autosta riippuen kaikki kykenevät palkintopallisuorituksiin (Kubica jo todistetusti).
 

arttum

________
Liittynyt
8.1.2004
Viestit
160
Hesarin blogista löytyi asiaa ohittamisesta tällä kaudella. Uusi rengassääntö saattaa toki auttaa asiaa mutta kuskien kommentit eivät lupaa hyvää.

Tuleeko ohittamisesta 2007 mahdotonta?

Formula 1 -kautta 2007 uhkaa mahdollisesti pahin mahdollinen unitabletti – ohittamisen mahdottomuus. Kuljettajat ovat jo testeisssä juuttuneet monen kierroksen ajaksi hitaamman auton taakse pystymättä tekemään asialle mitään.

auto, motor und sport -lehden mukaan syynä tälle on moottoreiden kierrosluvun rajoittaminen 19000 kierrokseen minuutissa. Lehden mukaan moottoreiden tehoerot ovat suurimmillaan 20 hevosvoimaa ja huippunopeuksien erot vaivaiset 6 km/h.

Kuljettajien kommentit ohittamisesta ovat murskaavia. „Nelosvaihteesta lähtien moottorien tehot ovat käytännössä samat“, sanoo Red Bull -kuljettaja Mark Webber. „Sen takia on käytännössä mahdotonta ajaa suoralla toisen auton imuun niin, että pääsisi ohittamaan.“

„Ohittamiseen puuttuu se potku, jonka sai ennen kierrosluvusta“, Felipe Massa valittaa. „Isompaan huippunopeuteen tarvitaan nyt aerodynaamisesti tehokkaampi auto.“

„Vaihteiston välitykset täytyy säätää niin, että ajaa mahdollisimman myöhään kieroosluvun rajoittimeen“, Nick Heidfeld sanoo.

GP2-sarjassa käytetään myös kierrosluvun rajoitinta, mutta siellä ohitellaan kyllä miten lystää. Tätä toivottavaa show-efektiä ei voi kuitenkaan siirtää F1-maailmaan kahdesta syystä: 1) F1-kuljettajat tekevät vähemmän virheitä. 2) GP2-autoissa on vähemmän elektroniikkaa, joka korjaa kuljettajan tekemät virheet. Näihin kuuluvat esimerkiksi luistonestojärjestelmä ja moottorijarru.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
arttum sanoi:
Hesarin blogista löytyi asiaa ohittamisesta tällä kaudella. Uusi rengassääntö saattaa toki auttaa asiaa mutta kuskien kommentit eivät lupaa hyvää.
Tuosta nyt paistoi läpi sellainen ajatus, että on se ikävää, kun autot ovat suoralla vertailukelpoisia, eikä voimakkaammalla moottorilla enää pääsekään helposti ohi. Suomeksi: kuskien pitää enemmän ohittaa ihan omilla taidoillaan. Eikös tämä nyt ollut se, mitä oikeastaan halutaankin? Ainakin FIA:n kyselyissä fanit ovat ilmaisseet halunsa nähdä korostettavan kuskien taitoja enemmän.

Pelkällä voimalla ei siis enää pärjätä, mutta jäähän tuossa muuttujiksi edelleen välitykset, siivet ja ulostulo suoraa edeltävästä mutkasta, joka on sitten kuskin taidosta ja auton aerodynamiikasta kiinni. Niin ja niistä renkaista, seoksesta, tuoreudesta ja auton kyvystä hyödyntää niitä.

En olisi vielä kovin huolissani, mutta katsotaan. Jos lopputulos on huono, FIA varmaankin keksii jotain viimeistään seuraavaksi kaudeksi.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
WebSlave sanoi:
Tuosta nyt paistoi läpi sellainen ajatus, että on se ikävää, kun autot ovat suoralla vertailukelpoisia, eikä voimakkaammalla moottorilla enää pääsekään helposti ohi. Suomeksi: kuskien pitää enemmän ohittaa ihan omilla taidoillaan. Eikös tämä nyt ollut se, mitä oikeastaan halutaankin? Ainakin FIA:n kyselyissä fanit ovat ilmaisseet halunsa nähdä korostettavan kuskien taitoja enemmän.

Pelkällä voimalla ei siis enää pärjätä, mutta jäähän tuossa muuttujiksi edelleen välitykset, siivet ja ulostulo suoraa edeltävästä mutkasta, joka on sitten kuskin taidosta ja auton aerodynamiikasta kiinni. Niin ja niistä renkaista, seoksesta, tuoreudesta ja auton kyvystä hyödyntää niitä.

En olisi vielä kovin huolissani, mutta katsotaan. Jos lopputulos on huono, FIA varmaankin keksii jotain viimeistään seuraavaksi kaudeksi.
Voi olla että näin unihiekat silmissä ei meikäläisellä vielä logiikka ihan toimi, mutta onhan tuossa vähän muutakin. Vaikka tehot olisivatkin kaikissa autoissa prikulleen samat, niin nimenomaan tuo kierrosrajoitin on se, mikä aiheuttaa nyt huonoutta. Siinä vaiheessa kun ajaa kilpasiskon imussa, on perinteisesti moottori päässyt ottamaan pienemmästä ilmanvastuksesta johtuen enämpi kierroksia kuin normaalisti vastaavalla suoralla ja vauhti ollut huimaa. Nyt rajoitin hakkaa imussa ajaessa, joten imuefektiä ei käytännössä voi (ainakaan läheskään entisellä tavalla) hyödyntää.

Imuefektin käyttämisessä ei nyt kuitenkaan ole ollut kyse moottorien tehoeroista, lähinnä päinvastoin. Heikompitehoisellakin moottorilla on päässyt ohi, kunhan on suoraa edeltävissä mutkissa pelannut korttinsa oikein ja päässyt mittelötoverinsa kantaan oitis suoran auetessa. Nyt siitä ei ole hyötyä - edelleen toki korostaen - samassa mittakaavassa kuin ennen.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
PekPoy sanoi:
Voi olla että näin unihiekat silmissä ei meikäläisellä vielä logiikka ihan toimi, mutta onhan tuossa vähän muutakin. Vaikka tehot olisivatkin kaikissa autoissa prikulleen samat, niin nimenomaan tuo kierrosrajoitin on se, mikä aiheuttaa nyt huonoutta. Siinä vaiheessa kun ajaa kilpasiskon imussa, on perinteisesti moottori päässyt ottamaan pienemmästä ilmanvastuksesta johtuen enämpi kierroksia kuin normaalisti vastaavalla suoralla ja vauhti ollut huimaa. Nyt rajoitin hakkaa imussa ajaessa, joten imuefektiä ei käytännössä voi (ainakaan läheskään entisellä tavalla) hyödyntää.

Imuefektin käyttämisessä ei nyt kuitenkaan ole ollut kyse moottorien tehoeroista, lähinnä päinvastoin. Heikompitehoisellakin moottorilla on päässyt ohi, kunhan on suoraa edeltävissä mutkissa pelannut korttinsa oikein ja päässyt mittelötoverinsa kantaan oitis suoran auetessa. Nyt siitä ei ole hyötyä - edelleen toki korostaen - samassa mittakaavassa kuin ennen.
Kyllä se ohittaminen onnistuu vaikka rajoitinta vasten ajetaan!

http://www.youtube.com/watch?v=IqRPhm54mBo

Oli välitykset pielessä, mutta ohi mentiin:ahem:
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
En itse ainakaan huomaa/kuule tuosta videosta mitään rajoitinta ja tuskinpa sellaista käytettiinkään. Alkaa näyttää formuloissa ohittaminen jo hieman huonolta, kaksi metriä leveät autot takaisin ja noita turhia härpättimiä kieltoon niin saadaan vähän puhtaampaa ilmaa takana olevalle:wink:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Rip3 sanoi:
Kyllä se ohittaminen onnistuu vaikka rajoitinta vasten ajetaan!

http://www.youtube.com/watch?v=IqRPhm54mBo

Oli välitykset pielessä, mutta ohi mentiin:ahem:
Jjuu, mutta oli vähän korkeammalla rajoitin kuin mitä nyt joudutaan pitämään. Itsekään en yllekirjoittaneen tavoin tosin huomannut mitään rajoitinaspektia tuossa videossa, mutta se on sivuseikka.

19000rpm säännöllä tallit joutunevat (nimenomaan nyt tuosta Webberin huolestumisesta päätellen) käyttämään normaaliajossakin melko lähelle 19000 kierrosta minuutissa käyttäviä välityksiä. Kierrosrajoitin iskee siis kiinni nopeammin kuin nykysysteemillä, jolloin rajoitettu kierrosmäärä lienee ollut kauempana normaalikäyttöalueesta.

Kai?
 

MAX POWER

Active member
Liittynyt
5.2.2007
Viestit
40
Kimi taisi sanoa lehdistötilaisuudessa, että rajoitin iski päälle keskellä ohitusta tai sinne päin.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Testikilometrit vuoden alusta:

Renault 13.216
McLaren-Mercedes 13.169
Honda 12.920
BMW Sauber F1 Team 12.427
Ferrari 12.362
Toyota 9.874
Williams 9.735
Red Bull Racing 8.152
Super Aguri 6.732
Spyker F1 6.469
Scuderia Toro Rosso 1.897
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
MAX POWER sanoi:
Kimi taisi sanoa lehdistötilaisuudessa, että rajoitin iski päälle keskellä ohitusta tai sinne päin.
Välitykset olivat päin vit..a ja moottorin rajoitin puuttui peliin joka kierroksella pääsuoralla, sen takia ei meinannut päästä fisistä ohi millään.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Rip3 sanoi:
Välitykset olivat päin vit..a ja moottorin rajoitin puuttui peliin joka kierroksella pääsuoralla, sen takia ei meinannut päästä fisistä ohi millään.

Se nyt on aina kompromissi miten ne välitykset laitetaan. Jos laitetaan pidemmät välit niin suoranopeus kärsii kun kone ei jaksa ottaa maksimikierroksia, mutta ohituksissa auto kulkee kovempaa tai sitten voi laittaa lyhemmät välit jolloin auto ottaa maksimikierrokset ilman imuapua, mutta ohituksissa rajoitin sitten ottaa vastaan.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Juzo sanoi:
Se nyt on aina kompromissi miten ne välitykset laitetaan. Jos laitetaan pidemmät välit niin suoranopeus kärsii kun kone ei jaksa ottaa maksimikierroksia, mutta ohituksissa auto kulkee kovempaa tai sitten voi laittaa lyhemmät välit jolloin auto ottaa maksimikierrokset ilman imuapua, mutta ohituksissa rajoitin sitten ottaa vastaan.
Totta helvetissä se on kompromissi, mutta tässä kyseisessä tapauksessa oli vaihde numero 7 jäänyt liian lyhyeksi.
 
Ylös