Tasa-arvo ja armeija

Onko tasa-arvon kannalta oikein, ettei naisten täydy käydä armeijaa?

• Äänestäjiä yhteensä
    43

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Tasa-arvo on järjetöntä, kun ei olla sukupuolet tasaveroisia muutenkaan.
- Mutta jos näin on, niin tämä pitää myös tunnustaa. Eli täydellistä tasa-arvoa ei ole olemassa (koska sukupuolet on erillaisia) jolloin sitä ei voi vaatia
Niin mikä tässä oli nyt epäselvää? :doubtful:

Minusta sukupuolet on erilaisia. Roolijako on ollu aika selkeä koko ihmiskunnan historian ajan, miehet metsästää ja sotii, naiset huolehtii kodista ja lapsista. Oiskohan fyysisillä eroavaisuuksilla jotain tekemistä sen kanssa, että asia on näin muotoutunut? :doubtful:

Ja synnyttäminen tuskin liittyy mitenkään siihen, suoriutuuko nainen työssään yhtä hyvin kuin mies sermin takana. Siksi sen ei pitäisi palkkaankaan vaikuttaa. Äitiyslomien aiheuttamien kulujen tasaaminen taas on yhteiseen hiileen puhaltamista ja kaikkien etu. Sitä on tietysti individualistien vaikea ymmärtää. Mutta samasta asiasta on kyse siinä kaljan kantamisessa. Kun ilahdutan miestäni, hän pysyy tyytyväisenä ja haluaa puolestaan tehdä minut onnelliseksi. Kokonaisuuden kannalta tässäkin kaikki voittavat.

Minusta kuulostaa muutenkin oudolta, että joku mies haluaisi lähettää vaimonsa armeijaan ja sotaan. Minulle on tärkeää, että mies on valmis puolustamaan naistaan ja kotiaan. En tajua miestä, joka olisi valmis lähettämään vaimonsa rintamalle :thumbdown

Lunssila

Well-known member
Minusta kuulostaa muutenkin oudolta, että joku mies haluaisi lähettää vaimonsa armeijaan ja sotaan. Minulle on tärkeää, että mies on valmis puolustamaan naistaan ja kotiaan. En tajua miestä, joka olisi valmis lähettämään vaimonsa rintamalle :thumbdown
Mä en tajua naista, joka olisi valmis lähettämään miehensä rintamalle.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
En tajua miestä, joka olisi valmis lähettämään vaimonsa rintamalle :thumbdown
On aika epätodennäköinen kuvio tuo. Jotenkin ainakin epäilen että nainen, joka olisi rintamalle menossa päätyisi yhteen miehen kanssa, joka olisi valmis lähettämään vaimonsa rintamalle (ja jäämään itse kotiin).

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Mä en tajua naista, joka olisi valmis lähettämään miehensä rintamalle.
On aika epätodennäköinen kuvio tuo. Jotenkin ainakin epäilen että nainen, joka olisi rintamalle menossa päätyisi yhteen miehen kanssa, joka olisi valmis lähettämään vaimonsa rintamalle (ja jäämään itse kotiin).
Jätkät on taas ihan pihalla. Luulis olevan vilu näillä pakkasilla...

Armeijassa opetetaan sotimaan.
--> Jos käy armeijan, on valmius mennä rintamalle sotimaan.
--> Ne, jotka haluavat naisille pakollisen asepalveluksen, ovat valmiita lähettämään vaimonsa ja tyttärensä sotaan.

En oikeasti pysty arvostamaan miestä, joka on tuota mieltä. Mä näen joskus painajaisia, joissa on sota, ja mun mies tai poika joutuu rintamalle. Sellaiset unet on niin kauhua, että en edes halua ajatella mitä sellainen oikeassa elämässä olisi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mä olen vähän eri mieltä siitä, että armeijan käymisellä saisi valmiuksia rintamalle menoon. Ehkä jotain vinkkejä voi saada.

Lähinnä armeija on semmoista hosumista, pilkunnussimista jostain pinkoista ja päiväpeitteen suoruudesta sekä odottamista. Siis odottamista. Aina odotettiin jotain.:thumbfh: Oli hirmu kiire odottamaan.

Lähinnä oppi aseen/aseiden käsittelyä ja lintsaamaan.:eek:

Mutta hauskaa oli oman porukan keskuudessa. Jopa pari alikessuakin oli hauskoja. Ja näki tosi outoja tyyppejä, niin Suomesta kuin ulkomailta.

Eikä ole pahaa sanaa sanottavana HanRPston kuljetuspuolen skabbareistakaan. Hyviä tyyppejä.:ahem:

Dragsvik olikin sitten eri tarina. Kusipäitä, paitsi pappi, kaikki tyynni.:yuck:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Minusta sukupuolet on erilaisia. Roolijako on ollu aika selkeä koko ihmiskunnan historian ajan, miehet metsästää ja sotii, naiset huolehtii kodista ja lapsista. Oiskohan fyysisillä eroavaisuuksilla jotain tekemistä sen kanssa, että asia on näin muotoutunut? :doubtful:

Ja synnyttäminen tuskin liittyy mitenkään siihen, suoriutuuko nainen työssään yhtä hyvin kuin mies sermin takana. Siksi sen ei pitäisi palkkaankaan vaikuttaa. Äitiyslomien aiheuttamien kulujen tasaaminen taas on yhteiseen hiileen puhaltamista ja kaikkien etu. Sitä on tietysti individualistien vaikea ymmärtää. Mutta samasta asiasta on kyse siinä kaljan kantamisessa. Kun ilahdutan miestäni, hän pysyy tyytyväisenä ja haluaa puolestaan tehdä minut onnelliseksi. Kokonaisuuden kannalta tässäkin kaikki voittavat.

Ei tässä kukaan ole ketään lähettämässä mihinkään. Mutta edelleen pointti on siinä, että:
- Se että vain toinen sukupuoli käy armeijan on epätasa-arvoista
- Se pitäisikö tämä hyväksyä ja minkä takia on kokonaan toinen keskustelu

En usko että kukaan voi kumota ensimmäistä pointtia, eikä näin olekaan tehty. Kaikki viittaukset lapsiin ja oluen kantamisiinkin liittyy toiseen kohtaan. Ja siitä me varmaan ollaan samaa mieltä, en minä ole lähettämässä naisia armeijaan, mutta siitä huolimatta pystyn näkemään että se että se on pakollinen vain miehille on epätasa-arvoista.

Se pitäisikö tämä hyväksyä, siihen en ota kantaa. Mutta epätasa-arvoista se on, siitä ei saa edes jarnaa aikaan.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Armeijassa opetetaan sotimaan.
--> Jos käy armeijan, on valmius mennä rintamalle sotimaan.
--> Ne, jotka haluavat naisille pakollisen asepalveluksen, ovat valmiita lähettämään vaimonsa ja tyttärensä sotaan.
Tuohon ensimmäiseen tavallaan viittasin. Eli nainen joka on käynyt armeijan tuskin päätyy avioliittoon (no joo, voi oikeastaan kyllä ihan hyvin päätyäkin, mutta...) miehen kanssa joka on valmis lähettämään vaimonsa sotaan ja... johan mää tän saman kirjoitin. Toi lähettäminen taas viittaisi siihen että itse jää kotiin, muuten lähtisi "vaimon kanssa sotaan".

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Lähinnä armeija on semmoista hosumista, pilkunnussimista jostain pinkoista ja päiväpeitteen suoruudesta sekä odottamista. Siis odottamista. Aina odotettiin jotain.:thumbfh: Oli hirmu kiire odottamaan.
Tota odottamista sotakin varmaan aika pitkälti olisi. Ja aina välillä kiire odottamaan johonkin muualle.

Mangelo

Well-known member
Tota odottamista sotakin varmaan aika pitkälti olisi. Ja aina välillä kiire odottamaan johonkin muualle.
Voisi kuvitella että jos räiskittäisiin joka päivä taukoamatta 15h, sotijat loppuisivat aika nopeasti kesken.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
On aika epätodennäköistä, että mahdollisessa sodassa (nykyään) olisi rintamia. (ainakaan pitkään). Ja toinen epäilyn aihe on se, että olisiko naisilla/lapsilla ja vanhuksilla sen paremmat olosuhteet mahdollisen sodan syttyessä, kuin niillä jotka ovat sotimassa.

Tietenkin jos kyse olisi esim. YK -tehtävistä tai tulevaisuudesta EU -rauhanturvatehtävistä, niin siitä voitaisiin tietty sanoa, että "lähetetään rintamalle". Nämä ovat vapaaehtoisia ja sekä miehiä, että naisia.

En kyllä allekirjoita sitä, että miessotilaan menettäminen olisi yhtään sen helpompaa kuin naissotilaan. Siis omaisille.

Lunssila

Well-known member
En kyllä allekirjoita sitä, että miessotilaan menettäminen olisi yhtään sen helpompaa kuin naissotilaan. Siis omaisille.
Tätä tarkoitin minäkin tuolla ylemmällä viestillä. Tosin harvemmin ne puolisot niitä miehiään ja vaimojaan sinne sotaan lähettävät. :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jätkä poimii vaan yksittäisiä lauseita koko postauksesta :thumbfh:
Ehkä mä sit ymmärsin väärin, mutta mulle jäi tuosta sun postauksesta se kuva, että sun mielestä Israelin ja Suomen tilanne on jotakuinkin toisiinsa rinnastettava. Olin hieman eri mieltä ja sen yritin tuoda esille tuolla lyhyehköllä lausahduksella.

Mutta hei, mitä me tästä sen ihmeemmin jarnaamaan, kai me voidaan olla asiasta eri mieltä ilman verta ja luunpalasiakin? :)

Oonkohan mä tulossa vanhaks, kun ei huvita edes jarnata? :dunno:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Ehkä mä sit ymmärsin väärin, mutta mulle jäi tuosta sun postauksesta se kuva, että sun mielestä Israelin ja Suomen tilanne on jotakuinkin toisiinsa rinnastettava. Olin hieman eri mieltä ja sen yritin tuoda esille tuolla lyhyehköllä lausahduksella.

Mutta hei, mitä me tästä sen ihmeemmin jarnaamaan, kai me voidaan olla asiasta eri mieltä ilman verta ja luunpalasiakin? :)

Oonkohan mä tulossa vanhaks, kun ei huvita edes jarnata? :dunno:
Ai tääl oli jo verta ja luunpalasia?!

Voin kertoa, että korkea henkinen ja fyysinen ikä ei estä jarnaamista. Jos kohta keskustellakin pystyy.:thumbup: