Tarja Halonen-Suomi-Tarja HalonenTrone sanoi:Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että näiden ponnistelujen kautta kansantalous kohenee ja kaikki hyötyvät.
Varmaan juuri näin. Toisaalta pelkkiin olettamuksiin on perustunut vasta-argumentointikin. Tai oikeastaan absurdiin olettamukseen siitä, että verotuksen muuttaminen ei aiheuta mitään muutoksia ihmisten toiminnassa.patriot sanoi:Tässä on nyt puhuttu olettamuksien pohjalta. On puhuttu tasaveron stereotypiasta.
Totta kai väittää. Tuon viisi tonnia tienaavan pitää maksaa veroja ainakin kaksi tonnia, mielellään paljon enemmän. Näin saadaan tuloeroja tasattua. Nuo tuloerothan ovat yhteiskunnassa suuri eriarvoistava tekijäMcHaka sanoi:Toisekseen enemmän tuloja saavat kantaisivat tasaveromallissa todellakin suuremman vastuun verorasituksestakin. Ehkäpä valtion kassan näkökulmasta näin ei olisi, mutta ihan prosenttilaskujen perusteiden mukaan esim. 2000 euroa kuussa tienaava maksaisi veroja 29% tasaverolla 580 euroa kun taas 5000 euroa tienaava maksaisi 1450 euroa. Käsittääkseni tässä enemmän tienaavalla on tätä kuuluisaa vastuuta enemmän, vaikka taskuunkin jää vähätuloisempaa enemmän. Vai väittääkö joku vastaan?
Aika kulahtaneita sananparsia nuo, joita jotkut hölmöt uskovat. Mä ainakin eläisin tasan yhtä onnellisena vaikka talous romahtais huomenna.Trone sanoi:Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että näiden ponnistelujen kautta kansantalous kohenee ja kaikki hyötyvät.
Eipä maksaisi, koska ekat 7000e on verottomia, niinMcHaka sanoi:Ehkäpä valtion kassan näkökulmasta näin ei olisi, mutta ihan prosenttilaskujen perusteiden mukaan esim. 2000 euroa kuussa tienaava maksaisi veroja 29% tasaverolla 580 euroa
No juu, eli se suurituloinen maksaa tasaverostakin huolimatta suhteessa enemmän, eli kantaa jopa suuremman vastuun - kävi miten tahansa.jaska sanoi:Eipä maksaisi, koska ekat 7000e on verottomia, niin
Nyt et tainut ihan ymmärtää. "Kaikki hyötyvät" ei nyt vain satu suomen kielessä tarkoittamaan samaa kuin "Kaikille kaikkea". Jos raha houkuttelee ihmisiä lisäponnisteluihin, he hyötyvät. Ja kun monet ihmiset lisäponnistelevat, niin myös koko kansantalous hyötyy.mn97 sanoi:Tarja Halonen-Suomi-Tarja Halonen
Kaikille kaikkea=Kenellekään ei yhtään mitään
Tämän ymmärtäminen on todellakin ylivoimaisen vaikeaa. Sama toimii myös kääntäen; kuin vain harvat ponnistelevat, niin koko kansantalous kärsii.Trone sanoi:Ja kun monet ihmiset lisäponnistelevat, niin myös koko kansantalous hyötyy.
Kuulostaa todella hienolta. Miksei me tähän malliin siirrytä?Trone sanoi:Nyt et tainut ihan ymmärtää. "Kaikki hyötyvät" ei nyt vain satu suomen kielessä tarkoittamaan samaa kuin "Kaikille kaikkea". Jos raha houkuttelee ihmisiä lisäponnisteluihin, he hyötyvät. Ja kun monet ihmiset lisäponnistelevat, niin myös koko kansantalous hyötyy.
Sitä, että kun puhutaan tasaverosta niin puhutaan siitä mallista mikä on perinteisesti ollut tasaveromallina. Tämä esitetty mallihan ei ole samanlainen kuin Itä-Euroopassa.Törni sanoi:Mitä tarkoitat sterotypialla?
Luonnollisesti.patriot sanoi:Sitä, että kun puhutaan tasaverosta niin puhutaan siitä mallista mikä on perinteisesti ollut tasaveromallina.
Mutta ei pitäisi puhua siitä, vaan tästä esitetystä mallista.Törni sanoi:Luonnollisesti.
Miksi? Itse olen ainakin tässä topiikissa puhunut ylipäätään nykyistä kannustavammasta veromallista. Ei kai se nyt kovin suuri rikos ole. Ei tässä voi minusta ketään mistään offtopiikista syyttää. Ei tämä niin tiukkaa voi olla.patriot sanoi:Mutta ei pitäisi puhua siitä, vaan tästä esitetystä mallista.
Ei toki, mutta mua kiinnostais tuo esitetty malli.Törni sanoi:Miksi? Itse olen ainakin tässä topiikissa puhunut ylipäätään nykyistä kannustavammasta veromallista. Ei kai se nyt kovin suuri rikos ole. Ei tässä voi minusta ketään mistään offtopiikista syyttää. Ei tämä niin tiukkaa voi olla.
Mitenköhän tämä verotusmalli tuommoista aiheuttaa?Jacques sanoi:Mutta jaska ja muut tuota kannattavat ilmeisesti haluavat suomesta sellaisen slummiyhteiskunnan, missä rikkaat on saatanan rikkaita ja köyhät asuu peltihökkeleissä tjsp.